• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۳۹۹-۰۳-۱۰ - ۰۱:۱۷
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0

کرونا به دوگانه رسانه دولتی - رسانه خصوصی پایان داد

در ایران یکی از مسائلی که در شرایط کرونا برای همه روشن شد، این بود که دوگانه سابق درباره ماهیت رسانه تغییر یافت. پیش از این تصور غالب مبتنی‌بر آن بود که رسانه‌ها یا دولتی هستند با آفات و مسائلی که برآنها مترتب است یا خصوصی هستند

کرونا به دوگانه رسانه دولتی - رسانه خصوصی پایان داد

به گزارش «فرهیختگان آنلاین»، شرایط کرونا نه‌تنها درایران بلکه در سراسر جهان برخی افسانه‌های رایج را زایل کرد و باعث تجدیدنظر نسبت به باورهای پذیرفته‌شده در خیلی از موضوعات شد. در ایران یکی از مسائلی که در شرایط کرونا برای همه روشن شد، این بود که دوگانه سابق درباره ماهیت رسانه تغییر یافت. پیش از این تصور غالب مبتنی‌بر آن بود که رسانه‌ها یا دولتی هستند با آفات و مسائلی که برآنها مترتب است یا خصوصی هستند که به‌صورت مستقل و آزاد به بیان حقایق می‌پردازند. این دوگانه بخشی از واقعیت رسانه‌ها را در جهان و در شرایط داخلی کشور نادیده می‌گرفت. بخشی که عبارت بود از رسانه خدمت عمومی و مفهوم خدمت عمومی برای رسانه. در یک بحران نیروهای امدادی، نیروهای امنیتی، نیروهای پلیس، نیروهای سلامت و بهداشت و درمان و... به‌عنوان نیروهای خدمت‌گر عمومی شناخته می‌شوند و به همه جامعه خدمات ارائه می‌دهند. چالش کرونا این توجه را به ماهیت رسانه داد و این بعد از رسانه به‌عنوان نهاد خدمت عمومی را پررنگ کرد. درواقع ما می‌توانیم انتظاراتی از نهاد رسانه و کارکرد‌های آن داشته باشیم که این کارکردها در شرایط بحران بیشتر از قبل درک شد.
قبل از ماجرای کرونا اتفاقاتی در سطح جهان افتاد، ازجمله ماجراهای مربوط به سرقت اطلاعات یا فروش اطلاعات خصوصی کاربران شبکه‌های اجتماعی و رسوایی که برای فیس‌بوک و برخی شبکه‌های دیگر در انتخابات آمریکا پیش آمد و درنتیجه آن تصور که اگر امر ارتباطات به شکل مطلق به بخش خصوصی واگذار شود و آنها براساس مبنای اقتصاد و بازار آزاد کار کنند، این‌گونه منافع عمومی تامین می‌شود به کلی زیر سوال رفت.
موضوع محوری اجلاس سال گذشته انجمن بین‌المللی ارتباطات و رسانه نیز همین بود که چگونه در دنیای امروز می‌شود مجددا مساله کرامت انسان، حقوق انسان و حریم شخصی را در زمانه‌ای که این شرکت‌های عظیم در تمام ابعاد زندگی بشر سلطه پیدا کردند و حتی انتخاب‌های ما را با سامانه‌های هوش مصنوعی و الگوریتم‌هایی که از ما می‌سازند، می‌توانند مدیریت کنند، احیا کرد.
این رسانه‌ها درحال‌حاضر با هدایتی که انجام می‌دهند، اساس دموکراسی را زیرسوال می‌برند. اخیرا نظرسنجی‌ای که در اروپا برای مخاطبان مطبوعات و رسانه‌ها انجام شده است، بسیار شوک‌برانگیز بود. در انگلستان اعتماد به روزنامه‌ها به 15درصد رسیده و درواقع این مساله بسیار جای سوال و بحث دارد.
با وجود اینکه همه روزنامه‌ها دراین کشور متعلق به بخش خصوصی است و روزنامه دولتی به آن معنا وجود ندارد، این سوال به‌طور جدی مطرح می‌شود که چرا مساله اعتماد به روزنامه‌ها تا این حد کاهش یافته است. باید برای این مساله فهم تازه‌ای بیابیم. مسئولان دولتی که در هفت، هشت سال گذشته شاید به‌خاطر برخی منافع سیاسی کوتاه‌مدت به تقابل دوگانه فضای مجازی و رسانه ملی دامن زدند، دراین ماجرا و ماجراهای مشابه مثل مساله بنزین و دیگر مسائلی که دولت با آنها مواجه بود، بیشترین آسیب را دیدند و متوجه شدند که همراهی و حمایت یک نهاد رسانه‌ای فراگیر تا چه حد اهمیت دارد. شاید این فرصت آنها را به‌نوعی بازنگری درباره برخی اقداماتی که در گذشته نباید انجام می‌شد یا کارهایی که باید انجام می‌دادند، هدایت کرده باشد. به‌ هر ترتیب دولت تا حد زیادی از محل آسیب‌های رهابودن فضای مجازی و شایعات و فضاسازی رسانه‌های دیگر تحت‌فشار بود.
براساس نتایج نظرسنجی پژوهشگاه فناوری و ارتباطات وابسته به وزارت ارشاد 77درصد مردم به توصیه‌های بهداشتی مطرح‌شده از سوی رسانه ملی عمل کرده و 68 درصد، اخبار را در وهله اول از رسانه‌های داخلی دنبال می‌کردند.
با همه نقدهای بجایی که به وضع موجود چه در حوزه مطبوعات و چه در حوزه رسانه ملی داریم، نمی‌توان این سرمایه را به‌خاطر اختلاف‌نظرهای بعضا سیاسی نادیده گرفت. باید پذیرفت که در شرایط بحران وجود یک نهاد رسانه‌ای در خدمت عمومی می‌تواند نقش موثر و مفیدی برای حفظ مصالح و منافع ملی داشته باشد.
بحث اهمیت رگولاتوری و تنظیم مقررات یکی‌دیگر از موضوعاتی بود که به برخی افسانه‌های سابق پایان داد. پیش از این تصور برآن بود که اگر هیچ‌گونه تنظیم‌گری در عرصه مطبوعات رخ ندهد، خواه‌ناخواه آزادی و حقیقت تجلی خواهد یافت. این یک واقعیت است که خود مطبوعات هم در روابط قدرت نقش دارند و این‌گونه نیست که قدرت صرفا محدود در دستگاه‌های حاکمیتی بوده و مطبوعات و رسانه‌ها خالی از قدرت باشند.
 طبعا پیوندخوردن این موضوع با منافع اقتصادی، با سرمایه‌داران و با اقشار مختلف، می‌تواند عوارض بسیار منفی‌ای داشته باشد. بنابراین اهمیت پیداکردن بحث رگولاتوری و تنظیم مقررات یکی‌دیگر از مسائلی است که دراین بحران در حوزه ارتباطات و رسانه پررنگ شد و می‌تواند در بلندمدت نقش مثبتی داشته باشد. طبیعتا منظور آن نیست که دراین حوزه برای نوعی بگیروببند بستر‌سازی شود، بلکه مقصود آن است که فهم نزدیک‌تری از منافع و مصالح ملی به واقعیت داشته باشیم و بتوانیم به تنظیم‌گری و رگولاتوری جدیدی در شرایط تازه برسیم.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

در مناظره ۲ به ۲ نامزدهای ریاست‌جمهوری مجری با سوالات صریح و به‌جا بحث را داغ کرد؛

تنها ستاره مناظره

محمد زعیم‌زاده، سردبیر: 

کلید انتخابات در دست مرددها

پرویز امینی، استاد دانشگاه:

مرددین؛ سرنوشت‌سازان انتخابات چهاردهم

پیام پیغام‌های انتخاباتی؛

چرا تحریم انتخابات شکست خورد؟

محمد زعیم‌زاده، سردبیر؛

بازگشت به راهبرد مشارکت حداکثری

«اگر دفاع ما نبود، حمله ایران به اسرائیل ویرانگر می‌شد»؛

اعتراف بایدن

سیدجواد نقوی، خبرنگار فرهیختگان؛

‌نوبل خون

حمید ملک‌زاده، پژوهشگر اندیشه‌های سیاسی:

مقاومت؛ روح پایدار انقلاب اسلامی ایران

سیدجواد نقوی، خبرنگار فرهیختگان:

عجب کشور قانون‌مداری!

صادق امامی، عضو شورای سردبیری:

در مسیر تحول

7 نکته از دیدار رمضان 1403 رهبر انقلاب با دانشجویان؛

پای درس جامع‌نگری در خانه پدری

جیش‌العدل به نیابت از تل‌آویو دست به عملیات تروریستی زد؛

تروریست‌های توسعه

سیدحسین امامی، خبرنگار اندیشه سیاسی:

نقدی بر ایده پایان دین در یک کتاب

جعفر درونه، تحلیلگر سیاسی:

دو روی یک انتخابات

عباسعلی کدخدایی، عضو شورای نگهبان:

من رای نمی‌دهم!

جعفر درونه، پژوهشگر سیاسی:

نقطه عزیمت به‌‌سمت مشارکت حداکثری

درباره نامه 110 اصلاح‌طلب مشارکت‌جو؛

نه به خاتمی، سلام به واقعیت

محمد قائمی‌راد، پژوهشگر هسته مکتب امام خمینی(رحمه‌الله) مرکز رشد دانشگاه امام صادق(ع):

از «خواص و عوام» تا «خاصه و عامه» در اندیشه رهبری

درباره جوانب مختلف ردصلاحیت روحانی

او باید در انتخابات شکست می‌خورد

مرتضی قاضی، نویسنده:

صادق الوعد

آرزویی که بستر آن فراهم نیست؛

تمایل به شیوه‌های کنترلگری نوین

سرباز روح الله رضوی؛ فعال رسانه ای:

الجزیره و آفریقای جنوبی؛ جای ایران را نخواهد گرفت

محسن فایضی؛

چقدر بی انصاف‌اند

نگاه سطحی اپوزسیون سلبریتی؛

این جهل نیست خیانت به تاریخ و انسانیت است

سیدجواد نقوی، خبرنگار؛

بحران‌زدگی برندینگ برهانی

در حاشیه اظهارات جدید وزیر سابق خارجه؛

تاریخ را با تراژدی‌هایش بخوانید

کنشگران سیاست و نوار باریک انسانیت؛

در آینه فلسطین به خودتان نگاه کنید

وقایع نقش جهان و مصائب توییتری شدن سیاست

سانتی‌مانتال‌ها مشغول کارند

محمدسعید صفاری، پژوهشگر مرکز رشد دانشگاه امام‌صادق(ع):

انقلاب خمینی کبیر؛ راهبر وارثان عالم

محسن فرجیان روزنامه‌نگار:

رسانه کارآمد و هزینه‌های آن

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر:

دست سردبیر، گاوبازی اپوزیسیون و پروژه ما

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار