به گزارش «فرهیختگان آنلاین»، یکی از برنامههایی که بهصورت ویژه در روزهای کرونایی ساخته و پخش شد «خونهمونی» بود. این برنامه که به تهیهکنندگی محسن برمهانی و کارگردانی علی مسعودی و در 20 قسمت از شبکه نسیم پخش میشود، چهار داور اصلی دارد و میهمانی برای هرقسمت. داوران اصلی این مسابقه علی مسعودی، عباس جمشیدیفر، الیکا عبدالرزاقی و کمند امیرسلیمانی هستند. این برنامه از بخشهایی مانند بازی یک سکانس از فیلم یا سریال ایرانی، اجرای موسیقی ابداعی با وسایل خانه، نمایش طنز خانگی با موضوع امید و مبارزه با کرونا تشکیل شده است. علی مسعودی که عمده فعالیتش حوزه نویسندگی است و پس از حضور در برنامه خندوانه به شهرتی بیشتر از قبل رسید، اینبار سراغ کارگردانی رفته است. گفتوگوی «فرهیختگان» با علی مسعودی را در ادامه بخوانید.
این برنامه مخصوص دوران کروناست. ایده ساخت خونهمونی چطور شکل گرفت؟
خیلی سریع پیش رفت. سه، چهار روز از دوران قرنطینه گذشته بود، یعنی اوایل اسفند ماه بود. مرتضوی که در تیتراژ بهعنوان مدیرتولید و هم بهعنوان یکی از طراحان است به خانه من آمد و گفت شهرداری همواره یکسری مراسم در فضای باز برگزار میکرد که الان نمیتواند کاری انجام دهد، ما باید کاری کنیم که مردم در خانه بمانند. با هم فکر کردیم و با محسن برمهانی نیز یکی، دو جلسه داشتیم. درنهایت به این طرح کلی رسیدیم و سریع از مردم خواستیم که ویدئوهای خود را بفرستند.
آنچه نوشتید با آنچه ثبت و پخش میکنید، تفاوت کرده است؟
خیر. تقریبا همین بود. چیز خاصی جابهجا نشده است.
چقدر ویدئو برای شما آمده است؟
نزدیک به چهارهزار ویدئو دریافت کردیم. هنوز هم من در دایرکت ویدئو دارم ولی زمان تمام شده است.
بیشتر از کجا بوده است؟
از مشهد خیلی ویدئو فرستاده شده بود. از کل ایران البته ویدئو داشتیم. 14فروردین تیزر تبلیغاتی را ضبط و اطلاعرسانی کردیم. اول اردیبهشت کار را کلید زدیم.
اولین قسمت همان زمان تولید شد؟
بله. اول اردیبهشت کلید زدیم و تا 11 اردیبهشت فیلمبرداری ما طول کشید.
تمام قسمتها را گرفتهاید؟
بله. ضبط ما تمام شده است.
شرایط انتخاب میهمان چطور بود؟ آوردن و بردن میهمان در شرایط کرونا سخت نبود؟
بله. سخت بود ولی بچهها لطف کردند و با شرایطی که وجود داشت، آمدند. بهقول هدایت هاشمی ما پروتکلهای وزارت بهداشت را رعایت میکردیم. همهچیز را ضدعفونی میکردیم، تاجاییکه میتوانستیم تلاش داشتیم اکیپ کوچک باشد. مظفری هم برنامهریز، هم دستیار بود. سعی کردیم فرد اضافی درصحنه نباشد.
دکور ساده است، قاببندی ساده است، همهچیز ساده است اما صمیمیتی در آن وجود دارد. علیرغم اینکه میتوان فهمید در جاهایی شبیه فلان برنامه است اما درمجموع پای این برنامه مینشینیم و تماشا میکنیم. این در گذر زمان اتفاق افتاد یا از ابتدا تصمیم بر همین سادگی بود؟
از ابتدا دوست داشتم همین مدل باشد، چون با همکارانی همانند عباس جمشیدیفر 12سال است که با هم کار میکنیم، با عبدالرزاقی دو، سه کار داشتیم و باعث افتخارم بود درکنار ایشان باشم. برنامه دیگری بود که برای همراه اول بود و در آنجا داور بودیم و کمند امیرسلیمانی هم در سریال قبلی یعنی سریال «آخرخط» بازیگرم بود. از ابتدا به بچهها گفتم نمیخواهم خیلی رسمی باشد. دوست داشتم خیلی صمیمی باشند. فضا هم خیلی کوچک بود. دفتر مدیر مجموعه دریاچه خلیجفارس بود. همانجا را دکور کردیم چون زمان کم بود و سریع از امکانات استفاده کردیم.
با دو یا سه دوربین گرفتید؟
با چهار دوربین بود.
یکی کمتر به چشم میآید. نماهای خاص را میبینیم.
یک لاین گذاشتم پشت تلویزیون اصلی که میبینیم، سه دوربین دیگر تغییر میکند.
خونهمونی ادعای استعدادیابی دارد؟ قرار است تفریح باشد یا میخواهد استعداد کشف کند؟
خیر. تفریح است و اینکه مردم در خانه بمانند.
صرفا تفریح است.
بله.
اینکه چه کسی چه کاری را خوب انجام میدهد یا مدلی از عصر جدید قرار نیست باشد؟
خیر. اینکه در خانه و فضای خانه هرکسی کار خلاقانهای انجام دهد و چند روزی وقت مردم اینچنین پر شود. بعدا فینال را خواهید دید. برخی دو، سه روز برای این ویدئوها وقت گذاشتند. ویدئوها اوایل خیلی بیکیفیت بود ولی بهتدریج بهتر شد. من چون جزء داورها هستم چهارهزار ویدئو را ندیدم و گفتم در هیاتانتخاب اولیه نباشم، چون تازگی خود را از دست میدهد و تهیهکننده و سه، چهار نفر دیگر 76 اثر را خودشان انتخاب کردند. در یک کار یکسری اشتباهات رخ میدهد. برخی ویدئوهای جانبی به نظر من خیلی بهتر از ویدئوهایی بود که در مسابقه قرار دادیم. در زمان کمی که داشتیم سعی کردیم کار را به بهترین نحو با تجربه 25سال کار در رسانه انجام دهیم. مردم هم این کار را دوست داشتند. چیزی که مردم در آن سهیم باشند و مشارکت داشته باشند، فکر میکنم اتفاق خوبی باشد. چهارهزار ویدئو فرستاد شد و هرکدام برای هر شهری که هستند، اقوامی دارند و دوست دارند کار دیده شود. اینکه ویدئو جزء مسابقه آمده یا خیر، جذابیت دارد.
حس میکنم میهمانان برنامه را هدفمند نمیآورید. هرکدام وقت داشتند آمدند؟
خیر. مثلا ویدئوهای زیادی از شقایق دهقان رسیده است. صحبت کردیم و گفتیم بازی شما را در نقش خانم شیرزاد تقلید کردند و ایشان را دعوت کردیم و آمدند. نسرین نصرتی هم همینطور بود.
آگاهانه دعوت شدند.
بله. دو، سه ویدئو هم از حمید لولائی پخش کردیم که در «خانهبهدوش» بالای پشتبام بود یا چرا قیمهها را در ماستها ریختید. از این مدل چند ویدئو داشتیم.
با توجه به اینکه بیان میشود پاییز دوباره کرونا شدت میگیرد خونهمونی به سری دوم میرسد؟
خدا نکند کرونا پاییز برگردد، من نگران حال مردم هستم و همیشه دعا میکنم شر این بیماری کم شود، زیرا از نظر اقتصادی به مردم ما ضرر زد و دراین میان یکسری سوءاستفاده کردند و قیمتها را در دورانی که همه حواسها به زدن الکل و ماسک و شستن دست و صورت بود، افزایش دادند و جیب ملت را خالی کردند. قیمت خودرو را نسبت به قبل بررسی کنید متوجه میشوید و خدا را شکر رئیسی ورود کرد و چکی در گوش مسئولان خواباند. دوست ندارم کرونا ادامه یابد ولی دوست دارم خارج از امر کرونا، این برنامه ادامه داشته باشد و مردم در قرنطینه نباشند و زندگی معمولی خود را داشته باشند. این هم مثل برنامههای دیگر همانند خندوانه و عصر جدید و... ادامه داشته باشد.
امکان دارد برنامه شما در دوران پساکرونا هم تداوم داشته باشد؟
بله. امیدوارم روزهایی که مردم دلخوش از سرکار میآیند هم این برنامه را ببینند. پنجشنبه و جمعهها که تعطیل است، کلیپی بسازند به این امید که مبلغی برنده شوند. کمکم این رقابت بین مردم شکل میگیرد و دنبال ساخت حرفهای فیلم میروند. وقتی میبینند جدی است و جوایز خوبی میدهیم طرف بیشتر تلاش میکند. گاهی یک هفته تا 10روز کل خانواده وقت میگذارند تا کار خوبی بسازند.
ظاهرا تولید برنامهای با مختصات خونهمونی کمخرج هم هست.
بله. دکور نداشتیم، یک چیدمان بود که محسن غلامی زحمتش را کشید که از طراحان صحنه خوب است و دو،سه سریال با خودم کار کرده است. از «سهدونگسهدونگ» با هم بودیم. «آخرخط» هم طراحی صحنه با ایشان بود. فضا 40-30متر بیشتر نیست.
* نویسنده: سیدمهدی موسویتبار، روزنامهنگار