• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۳۹۹-۰۲-۲۴ - ۱۵:۳۵
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
نگاهی به فیلم «استخراج»

خودشیفتگی نژادی به سبک هالیوود

استخراج یک اکشن سرگرمی است که در آن نمی‌توان دنبال ارزش‌های هنری خاصی گشت، اما به‌لحاظ سرگرم‌کنندگی هم نقدهایی به سطح بالا و زننده خشونت در آن شده است. اتفاقا سه‌گانه جان ویک هم سطح بالایی از خشونت داشت، با این تفاوت که کیفیت فنی کار بالاتر از استخراج بود.

خودشیفتگی نژادی به سبک هالیوود

به گزارش «فرهیختگان آنلاین»، «استخراج» با نام قبلی داکا (پایتخت بنگلادش) و در مقطعی «خروج از آتش»، یک فیلم اکشن آمریکایی محصول سال 2020 است که به تهیه‌کنندگی برادران روسو ساخته شد. فیلمنامه ‌این کار را هم جو روسو با اقتباس از رمان گرافیکی Ciudad اندی پارک، نوشته است. برادران روسو، نویسنده، کارگردان و تدوینگران معروفی در ژانر فیلم‌های ابرقهرمانی هستند و سم هارگریو که برای آنها استخراج را به‌عنوان اولین کارش کارگردانی کرده، پیش از این بدلکار بود. هارگریو طراح صحنه‌های اکشن در فیلم‌های کاپیتان مارول 2016 و انتقام‌جویان 2019، هر دو به کارگردانی برادران روسو بود. او در فیلم استخراج هم در نقش یکی از مزدوران تایلر راک بازی کرده است. سم هارگریو با دریک کولستاد، کارگردان سه‌گانه «جان ویک» قابل‌مقایسه است که او هم قبل از کارگردانی این فیلم بدلکار و طراح صحنه‌های اکشن بود.

استخراج یک اکشن سرگرمی است که در آن نمی‌توان دنبال ارزش‌های هنری خاصی گشت، اما به‌لحاظ سرگرم‌کنندگی هم نقدهایی به سطح بالا و زننده خشونت در آن شده است. اتفاقا سه‌گانه جان ویک هم سطح بالایی از خشونت داشت، با این تفاوت که کیفیت فنی کار بالاتر از استخراج بود.

این فیلم داستان گروگانگیری پسر رئیس مافیای مواد مخدر هند، توسط رئیس مافیای مواد مخدر بنگلادش است. پدر هندی که اکنون در زندان است و نه قصد پرداختن باج را دارد، نه امکان اقدامی مستقیم برای نجات فرزندش را، این کار را به مباشر اصلی‌اش می‌سپارد و او هم گروهی را برای این کار استخدام می‌کند... .

در ابتدا وقتی مشخص شد که قرار است یک فیلم هالیوودی در بنگلادش ساخته شود، مردم این کشور علاقه زیادی به آن نشان دادند، اما پس از نمایش فیلم اعتراضات گسترده‌ای به آن شد. روزنامه‌های بنگلادشی نمایش چنین تصویری از داکا را منفی و خنده‌دار خواندند و از طرف دیگر ایرادهای فراوانی به اشتباهات در لهجه، لباس و نمایش سایر خصوصیات مردم بنگلادش درخصوص این فیلم مطرح شد. حتی عبارت «پلیس» که به خط بنگلادشی پشت لباس ماموران فیلم نوشته شده بود و در سرتاسر فیلم دیده می‌شد، غلط املایی ناجوری داشت.

 اما مهم‌ترین حاشیه فیلم به قرار گرفتن آن ذیل ژانر سینمایی ناجی سفید (white savior) برمی‌گردد. ناجی سفید به دسته فیلم‌هایی گفته می‌شود که در آنها یک سفیدپوست شخصیت‌های غیرسفید را از شرایط ناگوار نجات می‌دهد.

این ناجی سفیدپوست معمولا به‌عنوان مردی که در جامعه خودش جایگاهی ندارد، به‌تصویر کشیده می‌شود تا بار مسئولیت نژادی‌اش را برای نجات اقلیت‌های غیرسفید و بیگانگان از رنج برعهده بگیرد. داستان‌های ناجی‌ سفید توسط روانشناسان به‌عنوان تخیل‌های نمایشی و خودشیفتگی نژادی، برای جبران خسارات و کمبودهای روانی توصیف شده‌اند. از «لارنس عربستان» گرفته تا «ماتریکس» و «آواتار» و «لینکلن» و آثاری مثل «جانگوی از بند گسسته» و «12 سال بردگی»، همه در دسته فیلم‌های ناجی سفید قرار می‌گیرند.

واژه ناجی سفید در نوشته‌های خود غربی‌ها هم باری به‌شدت منفی دارد، به‌طوری‌که آن را یک نوع نژادپرستی موذیانه که اتفاقا سعی می‌کند ژستی ضدنژادپرستی بگیرد، ارزیابی می‌کنند.

به‌هرحال نتفلیکس تخمین زده است که این فیلم در پایان اولین ماه اکران خود توسط حدود 90 میلیون خانوار دیده شود که این امر به‌دلیل شرایط شیوع کرونا، قرنطینه و خانه‌نشینی مردم است. پس از مدتی در ماه می 2020، گزارش شد که جو روسو برای نوشتن دنباله فیلم، به قصد بازگشت هارگریو و همسورث استخدام شده است.

 * نویسنده : میلاد جلیل‌زاده،روزنامه‌نگار

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سهم طبقۀ متوسط از صنعت سریال‌سازی؛

«افعی تهران» از چه کسی انتقام گرفت؟

فرصتی برای تجدید ظهور «خوبی مردم ایران»؛

مفهوم ملت را زنده کردند

فیلم پرحاشیه «بیبدن» با قصه‌‌ای به‌اندازه از ایده‌ای مهم دفاع کرد؛

سینمای اجتماعی زنده است

درباره فیلم «بی‌بدن»؛

قصه‌گویی شرافتمندانه درباره قصاص

مصطفی قاسمیان، خبرنگار:

یک درامدی خوب و تماشاگرپسند

اهل ملت عشق باش؛

عشق و دیگر هیچ...

آقای کارگردان! چه داری می‌کنی با خودت؟!

آنتی ‌کانسپچوآل آرت ترک و کُرک و پَر ریخته حسن فتحی

مریم فضائلی، خبرنگار:

چشم‌هایمان گناه داشتند!

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ:

رویاهای شخصی‌ات را نفروش!

سریال پرطرفدار «حشاشین» چه می‌گوید؛

علیه شیعه یا علیه اخوان؟

راضیه مهرابی‌کوشکی، عضو هیات‌‌علمی پژوهشکده مطالعات فناوری:

فیلم «اوپنهایمر» به مثابه یک متن سیاستی

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ:

از شما بعید بود آقای جیرانی

ایمان‌ عظیمی، خبرنگار:

دیکته نانوشته غلط ندارد

درباره هزینه‌ای که می‌شد صرف «هفت سر اژدها» نشود؛

چرخ را از نو اختراع نکنیم

فرزاد حسنی بعد از سال‌ها، به قاب تلویزیون آمد؛

بازگشت امیدوارکننده

در نقد بهره کشی «علی ضیا» از شهرت؛

از موج ابتذال پیاده شو

محمد زعیم‌زاده، سردبیر فرهیختگان:

در عصر پساواقعیت به احمد خطر حرجی نیست اما...

سیامک خاجی، دبیر گروه ورزش:

برای خداحافظی زود بود آقای جملات قصار!

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین:

عجایب آماری دیدم در این دشت!

محمدامین نوروزی، مستندساز:

از این طرف که منم راه کاروان باز است...

فاطمه دیندار، خبرنگار:

برای درخشش سیمرغ‌های بلورین

محمد زعیم‌زاده، سردبیر؛

کدام سینما؟کدام نقد؟

حامد عسکری، شاعر و نویسنده:

فیلم دیدن با چشم‌های تار...

چهل و دومین جشنواره فیلم فجر؛

چند نقد بر فیلم سینمایی «آپاراتچی»

«صبحانه با زرافه‌ها»؛

یک وس اندرسون ایرانی تمام‌عیار

ویژه‌نامه جشنواره فیلم فجر؛

«صبحانه با زرافه‌ها»؛ معنازدایی از جهان

«صبحانه با زرافه‌‌ها»؛

تهش هیچی نیست، پس لذت ببر!

درباره فیلم جدید سروش صحت؛

قرار صبحانه با خودمان

هومن جعفری، خبرنگار:

مردی که سازش نمی‌کرد

در روزگار بی‌مایگی حضور قاف غنیمتی است؛

برای «قاف» و عمو اکبر

تولد قاف به میزبانی اکبر نبوی با همکاری «فرهیختگان»؛

«قاف» نمی‌خواهد متکلم‌ وحده باشد

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ؛

هنوزم نقش بازی می کنی آقای فرخ نژاد؟

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار

خبرهای روزنامه فرهیختگانمرتبط ها