• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۳۹۹-۰۲-۱۸ - ۰۳:۱۲
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
هراتیان در گفت‌وگو با «فرهیختگان»: احتمالا دوباره از فوتبالیست‌ها تست می‌گیریم

فعلا نمی‌توان درباره میزان آسیب کرونا به ورزشکاران اظهارنظر کرد

رئیس ایفمارک گفت: اگر لیگ شروع شود با توجه به عوارض درازمدت بیماری روی قلب، کبد، کلیه، مغز و سایر اندام‌های حیاتی بدن قطعا تمهیداتی را برای تست‌گیری مجدد از بازیکنان می‌اندیشیم.

فعلا نمی‌توان درباره میزان آسیب کرونا به ورزشکاران اظهارنظر کرد

به گزارش «فرهیختگان آنلاین»، حسن روحانی در آخرین جلسه ستاد ملی مبارزه با ویروس کرونا اعلام کرد اماکن ورزشی می‌توانند طی چند روز آینده بازگشایی شوند. پس از این صحبت‌ها و حرف‌وحدیث‌هایی مبنی‌بر شروع مجدد بازی‌های لیگ برتر حالا میان باشگاه‌های حاضر دعوا بالا گرفته است. تقریبا اکثر باشگاه‌ها تمایلی به ادامه لیگ برتر ندارند یا منفعل هستند اما پرسپولیس و چند تیم دیگر ترجیح می‌دهند لیگ برتر ادامه پیدا کرده تا وضعیت قهرمانی مشخص شود.

در این میان مسئولان برخی باشگاه‌ها نیز نظرات کارشناسی خود را درباره میزان مخرب‌بودن این ویروس برای ریه‌های فوتبالیست‌ها مطرح کرده‌اند. برخی می‌گویند ابتلا به کرونا برای یک فوتبالیست پایان راه است و ترمیم ریه‌ها دو سال زمان می‌برد. رئیس ایفمارک اما اعتقاد دارد فعلا نمی‌توان اظهارنظر دقیق درباره میزان آسیب ورزشکاران مطرح کرد. گفت‌وگوی «فرهیختگان» با زهره هراتیان را در ادامه می خوانید.

به‌عنوان رئیس ایفمارک نظر شما درباره تصمیم رئیس‌جمهور در ستاد ملی مبارزه با کرونا چیست؟ بازگشایی ورزشگاه‌ها می‌تواند تصمیم درستی باشد؟

من می‌توانم در حیطه تخصصی و با توجه به ابعاد پزشکی دراین‌باره نظر بدهم اما زمانی که رئیس‌جمهور از چنین تصمیمی صحبت می‌کند، عضو ستادی هستند که نمایندگان سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و... در آن حضور دارند، بنابراین تصمیمات آنها در ابعاد مختلفی اتخاذ می‌شود. به هر حال ما با شرایطی مواجه هستیم که ویروس چندماه است جهان را درگیر کرده و هنوز درباره عوارض درازمدت آن چیزی نمی‌دانیم. نه درمانی وجود دارد و نه واکسنی اما واقعیت این است شاید این وضعیت یک‌سال به طول بینجامد و دنیا را یک‌سال در قرنطینه قرار دهد. این اتفاق تبعات بسیار سنگینی از هر جهت بر کشورها می‌گذارد. قطعا متخصصان رویکردهایی برای مقابله با این ویروس در ورزشگاه‌ها درنظر گرفته‌اند کمااینکه پروتکلی در این خصوص درحال تدوین است.

درباره زمانی که برای بازگشایی تعیین‌شده چطور؟ با آن موافق هستید؟

همان‌طور که گفتم رفتار ویروس تا به‌امروز یک روند نبوده و امکان دارد وضعیت خیلی بدتر یا بهتر شود. شاید دوباره مجبور شوند قرنطینه اجباری درنظر بگیرند؛ مقصودم این است باید برای هر تصمیم ناگهانی آماده باشیم.

اما درباره آغاز بازی‌های لیگ برتر؛ دراین‌باره چنددستگی وجود دارد. فکر می‌کنید آغاز تمرینات و بازی‌ها از اواخر اردیبهشت یا اوایل خرداد تصمیم عاقلانه‌ای باشد؟

در ایفمارک دستورالعملی را تدوین خواهیم کرد که این موضوع نیاز به اعلام دقیق زمان آغاز مسابقات دارد. اصلا شرایط به‌گونه‌ای نیست که برای یک یا دوماه آینده بتوان برنامه‌ریزی کرد. شاید اواخر ماه جاری یا اوایل خردادماه تازه بتوانیم دراین‌باره تصمیم‌گیری کنیم. با وجود این اگر لیگ شروع شود با توجه به عوارض درازمدت بیماری روی قلب، کبد، کلیه، مغز و سایر اندام‌های حیاتی بدن قطعا تمهیداتی را برای تست‌گیری مجدد از بازیکنان می‌اندیشیم. ضمن اینکه دستورالعمل‌هایی را برای پیشگیری از ابتلا در زمین تمرین و مسابقه به آنها ابلاغ خواهیم کرد.

برخی بر این باورند که با توجه به تخریب ۴۰ درصدی ریه، یک فوتبالیست دوسال زمان نیاز دارد تا ریه‌هایش به حالت طبیعی بازگردد و از این‌رو عملا باید بازنشسته شود. چقدر این صحبت‌ها علمی است؟

درحال حاضر به‌هیچ‌عنوان نمی‌توانیم دراین‌باره اظهار نظر کنیم. تنها چیزی که کاملا درباره آن آگاهی داریم این است که اسکن ریه‌های شخص مبتلا تا دوماه بعد نیز التهاباتی دارد اما توجه کنید به‌صورت قطعی نمی‌توانیم بگوییم تصاویر مربوط به فیبروز ریه است. «فیبروز» یعنی قسمتی از بافت ریه از بین رفته باشد و هنوز مقاله‌ای دراین‌باره موجود نیست. باید یک‌سال از این بیماری بگذرد، وضعیت مبتلایان بررسی شود و نتایج آن تا یکی، دو سال آینده دراختیار ما قرار گیرد. هیچ تشخیص قطعی درباره میزان تخریب ریه وجود ندارد و تا امروز مقالات قوی‌ای نیست و نمی‌توان درباره عوارض درازمدت و حتی کوتاه‌مدت بیماری نظر کارشناسی داد. تنها چیزی که کاملا مشخص است نقش سیستم ایمنی افراد در ابتلا و رفتار بیماری با آنهاست. ورزشکاران باید برنامه‌های غذایی خوبی داشته باشند و به تقویت سیستم ایمنی بدن خود توجه کنند. منتظریم طبیعت راه‌حلی را مقابل بشریت قرار دهد.

 * نویسنده :  مهتاب لطفیان،روزنامه‌نگار

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سایه‌روشن‌های تغییر نسل در تیم ملی؛

جوان‌گرایی چگونه حاصل می‌شود؟

امیر کریمی؛ فرهیختگان آنلاین:

اوسمار-پرسپولیس و بازسازی اعتماد

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای استقلالِ نکو

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

آدم‌های اشتباهی و اقتصاد بیمار فوتبال ایران

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین؛

اسکار برای انتخاب ارزان اوسمار!

محمدرضا ولی‌زاده، خبرنگار فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای تیم ملی فوتبال

واگذاری دو باشگاه سرخابی رهاسازی توسط دولت است؛

تداوم اشتباه در واگذاری سرخابی‌ها

هومن جعفری، خبرنگار: 

شهروند، مافیا و تک‌تیرانداز

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و استقلال تاجیکستان؛

ساکن طبقه بالای آزادی

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق؛

فرصتی تاریخی برای بازیکنان استقلال

پیمان اسدیان، خبرنگار:

هانگژو، سنگ محک ورزش ایران

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان؛

این گزارش می‌توانست واقعی باشد!

هومن جعفری، خبرنگار:

تیم المپیک و مصلحت

مجید خاتونی، کارشناس مدیریت و جامعه‌‌شناسی ورزش:

ورزش کشور باید با منافع و اعتبار ملی همسو شود

مسعود فروغی، سردبیر «فرهیختگان»؛

درویش، مترجم و رونالدو؛ سنگ ریاکاری بر سر ما

کسر امتیاز و جریمه مالی سپاهان به شرط رعایت انصاف و عدالت برای همه تیم‌ها به نفع فوتبال است، سیاسیون آدرس غلط ندهند

آزمون بزرگ فوتبال ایران

محمد زعیم زاده، جانشین سردبیر؛

آقای کاردرست، آقا پژمان عزیز! دمت گرم +فیلم

هومن جعفری، خبرنگار گروه ورزش:

بهشت خیرین گمنام

هومن جعفری، خبرنگار:

این خرابه حاصل عملکرد شماست!

هومن جعفری، خبرنگار:

آینده ترسناک است

مجید خاتونی؛ کارشناس مدیریت و جامعه‌شناسی ورزش

انحصار در قانون نویسی، تعرض به حقوق ذینفعان فوتبال

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما همه بیرانوند هستیم؟

فرهیختگان بررسی می‌کند؛

گره انتخاب سرمربی استقلال کجاست؟

مواجهه فدراسیون با منتقدان؛

از طارمی هم شکایت کنید! 

مسعود فروغی

قلب مشترک

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار