• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۳۹۹-۰۲-۱۷ - ۱۳:۰۵
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
مدیر مدرسه عالی صنایع خلاق دانشگاه آزاد اسلامی در گفت‌وگو با «فرهیختگان»:

شرایط استخدام مهارت آموزان در شرکت‌‌های بزرگ را فراهم می‌کنیم

ودودگفت: یکی از رسالت‌‌های مدرسه عالی صنایع خلاق دانشگاه آزاد ایجاد اشتغال برای مهارت‌آموزان است. داوطلبان پس از گذراندن دوره آموزشی در مدرسه خلاق و یادگیری تخصص‌‌های مربوطه به شرکت‌‌های تولیدکننده هنر دیجیتال معرفی می‌شوند و شرایط استخدام آنها فراهم می‌شود.

شرایط استخدام مهارت آموزان در شرکت‌‌های بزرگ را فراهم می‌کنیم

به گزارش «فرهیختگان آنلاین»، مدرسه عالی مهارتی صنایع خلاق از تیرماه 98 فعالیت خود را جهت آموزش، مهارت‌آموزی و افزایش تجربه دانشجویان و علاقه‌مندان در زمینه هنر‌های دیجیتالی با حمایت دانشگاه آزاد اسلامی و توسط معاونت آموزش‌‌های عمومی و مهارتی این دانشگاه آغاز کرد. در این مدرسه، هنر‌های دیجیتال به‌طور ویژه آموزش داده می‌شود. همچنین دوره‌‌های جلوه‌‌های ویژه (نرم‌افزار هودینی) و ورکشاپ موشن‌گرافیک در این مدرسه برگزار می‌شود. رویکرد اصلی مدرسه عالی مهارتی صنایع خلاق، آموزش‌‌های هنری بلندمدت است. به‌طور مثال هنرجویانی که تابه‌حال با انیمیشن و موشن‌گرافیک کار نکرده‌اند و علاقه به این حوزه دارند، می‌توانند در دوره‌‌های آموزشی بلندمدت این مدرسه شرکت کنند و رشته موردنظر خود را به‌صورت تخصصی یاد بگیرند. هنر‌های دیجیتالی یکی از مهم‌ترین رشته‌‌های دانشگاهی است که متاسفانه در ایران به آن توجه بسیاری نمی‌شود. بسیاری از دانشجویان این رشته پس از اتمام دوران تحصیلی خود، خواهان ورود به بازار کار هستند، اما به‌دلیل دراختیار نداشتن مهارت، تجربه کاری و صرف در اختیار داشتن مدرک دانشگاهی، نمی‌توانند وارد عرصه کار شوند. بااین‌اوصاف، یکی از رسالت‌‌های این مدرسه ایجاد اشتغال برای مهارت‌آموزان است. داوطلبان پس از گذراندن دوره آموزشی در مدرسه خلاق و یادگیری تخصص‌‌های مربوطه به شرکت‌‌های تولیدکننده هنر دیجیتال معرفی می‌شوند و شرایط استخدام آنها فراهم می‌شود.

ازجمله دوره‌‌های آموزشی‌ای که در این مدرسه برگزار می‌شود می‌توان به انیمیشن، جلوه‌‌های ویژه سینمایی، گرافیک‌دیزاین، موشن‌گرافیک و بازی‌سازی (بازی‌‌های کامپیوتری) اشاره کرد. مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی امیدوارند مدرسه عالی مهارتی صنایع خلاق بتواند به اهداف خود به‌طور کامل و جامع برسد و در رشد دانشگاه آزاد اسلامی تاثیرات بسیاری ایجاد کند. مدیران این مدرسه بعد از شیوع کرونا در کشور مانند دیگر واحد‌های دانشگاه آزاد اسلامی برنامه‌ریزی کرده تا هنرجویان از آموزش مهارت‌‌های لازم بازنمانند. چنددوره به‌صورت آنلاین برگزار شد و قرار است حتی در تابستان برخی دوره‌‌ها به‌صورت مجازی باشد. به گفته مدیر این مدرسه، 10 دوره در فصل بهار به‌صورت مجازی برگزار خواهد شد و در تابستان نیز دو دوره به‌صورت آنلاین و چهار دوره به‌صورت حضوری است. برگزاری دوره‌‌های ورکشاپ در دانشگاه‌‌ها یکی دیگر از برنامه‌‌هایی است که مدیران این مدرسه حتی در زمان کرونا در دستورکار خود قرار داده‌اند.

حسن ودود، مدیر مدرسه عالی صنایع خلاق دانشگاه آزاد اسلامی در گفت‌وگو با «فرهیختگان» از آخرین اقدامات این مدرسه در دوران کرونا و برگزاری برخی دوره‌‌ها به‌صورت مجازی سخن گفت. ودود گفت: «مدرسه مهارتی صنایع خلاق در فاز اول خود در بحث هنر‌های دیجیتال فعالیت می‌کند. این دوره شامل آموزش طراحی، موشن‌گرافیک، انیمیشن، گرافیک، زیرمجموعه‌‌های انیمیشن و... است.

بعد از شیوع کرونا در کشور سعی کردیم بیشتر دوره‌‌های خود را به‌صورت آنلاین برگزار کنیم؛ البته برگزاری برخی کلاس‌‌های دوره هنر‌های دیجیتال نیازمند زیرساخت‌‌های خود است، اما درحال‌حاضر 10 رشته هنری به‌صورت آنلاین برگزار می‌شود.» او با بیان اینکه این 10 رشته بیشتر رشته‌‌های انیمیشنی هستند، اضافه کرد: «به‌طور مثال موشن‌گرافیک، طراحی پایه و انیمیت ازجمله رشته‌‌هایی‌ هستند که به‌صورت آنلاین برگزار می‌شوند و هرکدام دارای چند زیرمجموعه‌اند.»

  ودود در ادامه با تاکید بر اینکه درحال‌حاضر تبلیغات برای برگزاری آموزش به‌صورت مجازی آغاز شده است، گفت: «10 دوره در بهار به‌صورت آنلاین برگزار خواهد شد که چنددوره آغاز شده است و آموزش چنددوره دیگر نیز ظرف دو هفته آینده شروع می‌شود. به‌طور مثال رشته موشن‌گرافیک به‌صورت مجازی برگزار شده و رشته انیمیت نیز هنرجو دارد که هفته آینده آموزش خود را آغاز می‌کند.»

مدیر مدرسه عالی صنایع خلاق دانشگاه آزاد اسلامی در ادامه تصریح کرد: «برای تابستان نیز درحال برنامه‌ریزی دوره‌‌های حضوری هستیم؛ هنر رشته‌ای است که باید حتما به‌صورت حضوری برگزار شود تا دانشجو استاد را دیده و از نزدیک با این رشته آشنا شود. اما به‌دلیل بحث کرونا تصمیم گرفتیم دوره‌‌های فصل بهار به‌صورت آنلاین باشد و دوره‌‌های تابستان را نیز هم به‌صورت حضوری و هم آنلاین خواهیم داشت.» او گفت: «سعی‌مان بر این است که ضدعفونی کردن کلاس‌‌ها به‌صورت مرتب برگزار شود و هم فاصله تعیین‌شده رعایت شود تا هنرجویان با رعایت فاصله اجتماعی دچار بیماری نشوند و بتوانیم کلاس‌‌های حضوری را نیز آغاز کنیم. البته بیشترین دوره‌‌ها به‌صورت آنلاین خواهد بود و برگزاری تعداد محدودی از کلاس‌‌های حضوری با رعایت دستورالعمل‌‌های بهداشتی را نیز در تابستان در دستورکار داریم.»

او در ادامه درخصوص تعداد دوره‌‌های تابستان نیز اظهار کرد: «در ابتدا تصمیم داشتیم 6 دوره در تابستان برگزار شود، اما الان با توجه به بحث کرونا هنوز تصمیم جدی درخصوص برگزاری این دوره‌‌ها نگرفته‌ایم. ممکن است از 6 دوره، چهار دوره به‌صورت حضوری و دو دوره به‌صورت آنلاین برگزار شود.» ودود با بیان اینکه یکی از برنامه‌‌های جدی‌مان برگزاری دوره‌‌های ورکشاپ در دانشگاه‌‌هاست، اضافه کرد: «خصوصا در دانشکده‌‌های هنر و دانشکده‌‌هایی که با هنر در ارتباط هستند، به‌دنبال برگزاری دوره‌‌های ورکشاپ هستیم؛ البته بسیاری از دانشجویان رشته‌‌های مهندسی نیز از دوره‌‌های مدرسه عالی مهارتی صنایع خلاق استقبال کرده‌اند و این دوره‌‌ها فقط مختص بچه‌‌های هنر نیست.»  

مدیر مدرسه عالی صنایع خلاق دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: «بنابراین یکی از برنامه‌هایمان در سطح دانشگاه برگزاری ورکشاپ بود. این دوره‌‌ها بسیار تاثیر خواهد داشت تا این رشته معرفی شود و از آنجا که این دوره بسیار جدید است و به این شیوه که در مدرسه صنایع خلاق آموزش داده می‌شود در دانشگاه وجود ندارد، می‌تواند در بالا بردن مهارت تاثیرگذار باشد.»

او تاکید کرد: «بنابراین به‌جرات می‌توان گفت، در دانشگاه‌‌های دولتی دوره‌‌های ورکشاپ به‌صورتی‌که در مدرسه عالی مهارتی صنایع خلاق برگزار می‌شود، وجود ندارد. برگزاری ورکشاپ در دانشگاه‌‌ها بسیار می‌تواند موثر باشد که بچه‌‌ها این دوره را فراگرفته و با اساتید این رشته آشنا شوند. بسیاری از مهارت‌آموزان اصلا با رشته موشن‌گرافیک آشنا نیستند، بنابراین در این دوره‌‌ها می‌توانند با اصول و مبانی مشون‌گرافیک نیز آشنا شوند.»

ودود با بیان اینکه دوره‌‌های ما صرفا آموزشی نیست و مهارت‌ورزی نیز در آن وجود دارد، تاکید کرد: «سعی‌مان براین است که بچه‌‌ها را به استودیو‌ها و مکان‌‌هایی که فعالیت‌‌های خاص انجام می‌دهند، معرفی کنیم تا بحث اشتغال آنها نیز فراهم شود. از آنجا که امسال از سوی مقام معظم رهبری سال جهش تولید نام‌گذاری شده است، این دوره‌‌ها می‌تواند در بحث تولید هنر‌های دیجیتال تاثیرگذار باشد.  به همین دلیل تلاش ما براین است که پیوند بین صنعت و دانشگاه را برقرار کنیم.»

مدیر مدرسه عالی صنایع خلاق دانشگاه آزاد اسلامی تاکید کرد: «همیشه یک حلقه مفقوده بین صنعت و دانشگاه وجود داشته است که ما می‌توانیم با برگزاری این دوره‌‌ها این خلأ را پر کنیم و شرکت‌‌هایی را که در این زمینه فعالیت می‌کنند، با دانشجویان آشنا کنیم. اکنون درحال برگزاری دوره انیمیت سه‌بعدی به‌صورت آنلاین هستیم؛ با یک استودیوی انیمیشن سه‌بعدی رایزنی کرده‌ایم و مسئولان این استودیو اعلام کرده‌اند که اگر مهارت‌آموزان مدرسه مهارتی صنایع خلاق امتیاز‌های لازم را کسب کنند، می‌توانند در این استودیو استخدام شوند. بنابراین ما می‌توانیم مهارت‌آموزان را به این شرکت‌‌ها معرفی کرده و شرایط استخدام آنها را فراهم کنیم.»

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران و عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد:

فساد مانع مشارکت مردم در اقتصاد خیزش مدیریتی لازمه جهش تولید

زینب کرد، مسئول واحد زنان و خانواده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل:

قانون جوانی جمعیت نگاهی مردانه دارد

بحران آموزش‌وپرورش- بخش دوم؛

ایرادهای ساختاری و راهکارهای تحولی

رضا نقدبیشی، مدیرکل تحلیل و نظارت بر امور پژوهشی؛

تجویز سه‌گانه برای تقویت علم داده در دانشگاه

حادثه 16 آذر 1332 یادآور اعتراض علیه حضور آمریکایی‌ها در دانشگاه تهران بود؛

5 وظیفه دانشگاهیان برای ساخت آینده کشور

«فرهیختگان» نرخ انتشار مقالات علمی پژوهشگران ایران را بررسی می‌کند؛

شروط ارتقای علمی اساتید هیچ منطقی ندارد!

علی عربی، استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز:

دانش محلی؛ دروازه ورود به کارآفرینی

حسین پناهی، فعال دانشجویی:

آیین‌نامه جدید کارورزان خوب اما ناکافی

7 نکته درباره آغاز سال ‌تحصیلی؛

مهر 1402، دانشگاه زنده است

درباره حواشی ماجرای دانشکده علوم اجتماعی که ادامه دارد؛

پای ایران و قانون بایستید

عباسعلی رهبر، عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی:

6 ویٰژگی منظومه معرفتی جهاد تبیین امام حسن مجتبی

مهدی نوید‌ادهم، رئیس دبیرخانه هیات موسس دانشگاه آزاد:

۶ کارکرد ویژه راهپیمایی اربعین