• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۳۹۹-۰۲-۱۴ - ۱۰:۲۶
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران‌جنوب در گفت‌وگو با «فرهیختگان»:

ایجاد و آموزش تفکر به دانشجویان وظیفه اصلی هر استادی است

خواجوی تاکید کرد: «بعد از آموزش تفکر به دانشجو او می‌تواند مسائل را تجزیه و تحلیل کند؛ البته باید گفت در انتقال دانش نیز استادان باید خود را به‌روز و کارآمد کنند. آنها باید با معضلات جامعه آشنا شوند و دانشی را انتقال دهند که به درد جامعه آمده و مشکلی را از کشور حل کند.»

ایجاد و آموزش تفکر به دانشجویان وظیفه اصلی هر استادی است

به گزارش «فرهیختگان آنلاین» رامین خواجوی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران‌جنوب در گفت‌وگو با «فرهیختگان» با گرامیداشت یاد و خاطره شهید عالی‌مقام شهید مرتضی مطهری گفت: «شهید مرتضی مطهری معلم و استادی بزرگ و یک مجاهد واقعی در راه فکر و عقیده و جامعه اسلامی بود. ایشان از شاگردان آیت‌الله علامه‌طباطبایی بود و همواره با احترام از استاد خود یاد می‌کرد.»

او با بیان اینکه شهید مرتضی مطهری برای دانشجویان و شاگردان خود نیز احترام زیادی قائل بود، ادامه داد: «برقراری روابط عمیق با دانشجویان و شاگردان یکی از موضوعاتی بود که ایشان همواره مدنظر داشت. او به درد و دل دانشجویان خود گوش داده و به شکوفا کردن استعدادهای شاگردان خود توجه ویژه‌ای داشت.»

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران‌جنوب درباره وظیفه معلمان نیز توضیح داد: «وظیفه معلمان در چند بعد خلاصه می‌شود. وظیفه اصلی معلم انسان‌سازی است؛ وظیفه بسیار خطیری که از خودشناسی معلم آغاز شده و به خود‌سازی منتهی می‌شود. معتقدم هرگونه تلاشی که به جهت تکامل و تعلیم و آموزش انجام بگیرد همان معلم بودن است؛ بنابراین پیامبران، مقام معظم رهبری و... نیز معلم هستند.»

او در ادامه تصریح کرد: «هرچند درحال حاضر لقب معلم و استادی به قشر خاصی گفته می‌شود اما در کل، تقسیم‌بندی‌ای که برای وظایف معلمان انجام می‌شود همان‌طور که مقام معظم رهبری نیز تاکید دارند در سه بخش است، وظیفه اول یاد دادن دانش، وظیفه دوم یاد دادن تفکر و وظیفه سوم آموزش اخلاق و رفتار است.»

خواجوی در ادامه درخصوص اهمیت وظایف معلمان نیز گفت: «معتقدم وظیفه آموزش اخلاق و رفتار مهم‌ترین وظیفه هر معلمی است؛ تفکر صحیح نیز ارزشمندتر از آموزش دانش است. به‌طور مثال درخصوص شهید مطهری باید گفت درست است که علم او بسیار ارزشمند است اما ارزشمند‌تر از علم، تفکر اوست. بنابراین اگر بخواهیم در آموزش عالی به این سه مقوله بپردازیم باید گفت متاسفانه استادان فقط روی انتقال دانش تمرکز دارند.» او بیان کرد: «این در حالی است که استادان باید روی مقوله‌های دیگر نیز تمرکز کنند. بنابراین معتقدم وظیفه یک استاد آموزش عالی علاوه‌بر انتقال دانش، ایجاد تفکر و آموزش تفکر به دانشجویان است. همچنین باید آموزش رفتار و اخلاق به دانشجویان را مدنظر قرار دهند.»

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران‌جنوب با بیان اینکه متاسفانه در چند سال اخیر آموزش تفکر به دانشجویان مغفول مانده است، اضافه کرد: «استاد در یک کلاس با تعداد دانشجویان بسیار بالا چگونه می‌تواند با آنان ارتباط برقرار کند؟ وقتی استاد برقراری ارتباط با دانشجویان را صرفا آموزشی ببیند مساله تفکر و اخلاق در جامعه مغفول می‌ماند. تفکر و آموزش تفکر به دانشجویان موضوعی است که باید به آن توجه شود و در این صورت است که بسیاری از مشکلات حل خواهد شد.»

او در ادامه با تاکید بر اینکه استادان باید الگوی دانشجویان خود از نظر اخلاقی و رفتاری باشند، توضیح داد: «رابطه معنوی نیز باید با دانشجویان برقرار شده و دانشجویان و استادان متقابلا یکدیگر را درک کنند. باید به دانشجویان ‌انگیزه داد و از احوال آنها باخبر باشیم. به‌طور مثال اگر یک دانشجو گرفتار بیماری یا... شود آیا استادان از او خبری می‌گیرند؟»

خواجوی تاکید کرد: «بعد از آموزش تفکر به دانشجو او می‌تواند مسائل را تجزیه و تحلیل کند؛ البته باید گفت در انتقال دانش نیز استادان باید خود را به‌روز و کارآمد کنند. آنها باید با معضلات جامعه آشنا شوند و دانشی را انتقال دهند که به درد جامعه آمده و مشکلی را از کشور حل کند.»

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران و عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد:

فساد مانع مشارکت مردم در اقتصاد خیزش مدیریتی لازمه جهش تولید

زینب کرد، مسئول واحد زنان و خانواده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل:

قانون جوانی جمعیت نگاهی مردانه دارد

بحران آموزش‌وپرورش- بخش دوم؛

ایرادهای ساختاری و راهکارهای تحولی

رضا نقدبیشی، مدیرکل تحلیل و نظارت بر امور پژوهشی؛

تجویز سه‌گانه برای تقویت علم داده در دانشگاه

حادثه 16 آذر 1332 یادآور اعتراض علیه حضور آمریکایی‌ها در دانشگاه تهران بود؛

5 وظیفه دانشگاهیان برای ساخت آینده کشور

«فرهیختگان» نرخ انتشار مقالات علمی پژوهشگران ایران را بررسی می‌کند؛

شروط ارتقای علمی اساتید هیچ منطقی ندارد!

علی عربی، استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز:

دانش محلی؛ دروازه ورود به کارآفرینی

حسین پناهی، فعال دانشجویی:

آیین‌نامه جدید کارورزان خوب اما ناکافی

7 نکته درباره آغاز سال ‌تحصیلی؛

مهر 1402، دانشگاه زنده است

درباره حواشی ماجرای دانشکده علوم اجتماعی که ادامه دارد؛

پای ایران و قانون بایستید

عباسعلی رهبر، عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی:

6 ویٰژگی منظومه معرفتی جهاد تبیین امام حسن مجتبی

مهدی نوید‌ادهم، رئیس دبیرخانه هیات موسس دانشگاه آزاد:

۶ کارکرد ویژه راهپیمایی اربعین