• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۳۹۹-۰۲-۱۳ - ۲۰:۱۸
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان):

اساتید موتور محرکه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی هستند

اگر به‌جایگاه و نقش معلمان توجه کنیم و جامعه باور کند که معلم، محور اصلی پیشرفت هر کشوری است و اگر این باور شکل گرفت، مسئولیت اجتماعی معلمان نیز بیشتر خواهد شد و تلاش می‌کنند جایگاه و مقام خود را بیشتر و بهتر حفظ کنند.

  اساتید موتور محرکه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی هستند

به گزارش «فرهیختگان آنلاین»، متن مصاحبه پیام نجفی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان) با «فرهیختگان» به این شرح است: 

اساتید و معلمان نقش محوری را در آموزش عالی کشور و تربیت نسل‌جوان کارآفرین و کارآمد ایفا می‌کنند. بدنه اصلی دانشگاه‌ها کلاس درس است و محور کلاس‌ها نیز استادان و معلمان هستند. روح و هویت دانشگاه، تدریس و آموزش است و این معلمان هستند که وظیفه تدریس و آموزش را برعهده دارند. وجود معلمان باعث هدایت دانشجویان و دانش‌آموزان خواهد شد و خروجی کلاس‌ها و آموزش باعث تحولات در جامعه خواهد شد. نسلی که به‌عنوان یک معلم در جامعه تربیت می‌کنیم، می‌تواند موتورمحرکه جامعه و موتور حرکت‌دهنده کشور به‌لحاظ اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی باشد.

اگر یک نسل کارآفرین، متعهد و دلسوز نسبت به کشور تربیت کنیم طبیعتا یک جامعه مترقی‌تر و ارزش‌مدارتر خواهیم داشت. بنابراین معتقدم باید روی مقام و ارزش معلمان متمرکز شده و جایگاه آنها را تکریم و کمک کنیم با آزادی عمل، توانمندی و فکر باز حرکت و تدریس کنند. اگر معلمان دغدغه مالی و فکری نداشته باشند قطعا در رشد و آموزش عالی کشور اثرگذار خواهند بود و این اثر بخشی می‌تواند به اقتصاد، صنعت و تعالی کشور کمک کند. در ایام کرونا نیز دیدیم که یکی از متعهدترین اقشاری که به‌وظایف خود عمل کردند، معلمان و اساتید بودند و تلاش کردند تا به بهترین نحو رسالت خود را انجام دهند. در دانشگاه آزاد اسلامی نیز بسیاری از همکاران حتی در بستر بیماری نیز اصرار داشتند آموزش مجازی کلاس‌های خود را برگزار کنند. بنابراین می‌توان گفت معلمان و استادان متعهد زیادی در کشور داریم که حتی درشرایط بیماری نیز از رسالت آموزش خود غافل نمی‌شوند.

وظیفه مسئولان کشور نیز این است که به آنها انگیزه داده و ساختار جامعه به‌نحوی تغییر کند که ارزش‌گذاری به استادان، به‌اولویت اول تبدیل شود. این موضوع کمک می‌کند که متقابلا معلمان نیز با انگیزه بیشتری کار کنند. اگر به‌جایگاه و نقش معلمان توجه کنیم و جامعه باور کند که معلم، محور اصلی پیشرفت هر کشوری است و اگر این باور شکل گرفت، مسئولیت اجتماعی معلمان نیز بیشتر خواهد شد و تلاش می‌کنند جایگاه و مقام خود را بیشتر و بهتر حفظ کنند.  البته درحال‌حاضر بحث فناوری‌های نوین و به‌روز بودن نیز مطرح است و باید فرآیندهایی تعریف کنیم که معلمان به‌روز شده و با تکنولوژی‌های نوین آشنا شوند. آنها باید فرصت مطالعه داشته باشند و اطلاعات روز دنیا را به‌دست آورده و از ابزارهای نوین دنیا استفاده کنند. درنتیجه در این برهه نیازمند تحول و نوآوری هستیم و آموزش‌مان نیازمند تحول است و بحران کرونا به ما نشان داد که ابزارهای نو می‌تواند در پشت سر گذاشتن بحران‌ها به ما کمک کند.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

علی خطیبی، معاون اداری مالی وزارت علوم:

استقلال مالی دانشگاه‌ها محقق شود

دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران و عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد:

فساد مانع مشارکت مردم در اقتصاد خیزش مدیریتی لازمه جهش تولید

زینب کرد، مسئول واحد زنان و خانواده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل:

قانون جوانی جمعیت نگاهی مردانه دارد

بحران آموزش‌وپرورش- بخش دوم؛

ایرادهای ساختاری و راهکارهای تحولی

رضا نقدبیشی، مدیرکل تحلیل و نظارت بر امور پژوهشی؛

تجویز سه‌گانه برای تقویت علم داده در دانشگاه

حادثه 16 آذر 1332 یادآور اعتراض علیه حضور آمریکایی‌ها در دانشگاه تهران بود؛

5 وظیفه دانشگاهیان برای ساخت آینده کشور

«فرهیختگان» نرخ انتشار مقالات علمی پژوهشگران ایران را بررسی می‌کند؛

شروط ارتقای علمی اساتید هیچ منطقی ندارد!

علی عربی، استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز:

دانش محلی؛ دروازه ورود به کارآفرینی

حسین پناهی، فعال دانشجویی:

آیین‌نامه جدید کارورزان خوب اما ناکافی

7 نکته درباره آغاز سال ‌تحصیلی؛

مهر 1402، دانشگاه زنده است

درباره حواشی ماجرای دانشکده علوم اجتماعی که ادامه دارد؛

پای ایران و قانون بایستید

عباسعلی رهبر، عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی:

6 ویٰژگی منظومه معرفتی جهاد تبیین امام حسن مجتبی

مهدی نوید‌ادهم، رئیس دبیرخانه هیات موسس دانشگاه آزاد:

۶ کارکرد ویژه راهپیمایی اربعین

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار