• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۳۹۹-۰۲-۱۱ - ۰۳:۰۳
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
لیگ فرانسه با تصمیم دولت رسما تعطیل شد

پایان باز لوشامپیونا

سوال اصلی این است که حالا تکلیف قهرمانی، تیم‌های راه‌یافته به رقابت‌های اروپایی و همچنین تیم‌های سقوط‌کرده چه خواهد شد. تصمیم نهایی در این زمینه قرار است طی دو،سه هفته آینده گرفته شود.

پایان باز لوشامپیونا

به گزارش «فرهیختگان آنلاین»، سرانجام مقامات فوتبال فرانسه تصمیم نهایی خود را درباره ادامه رقابت‌های این فصل اعلام کردند و لوشامپیونا به‌عنوان نخستین لیگ معتبر اروپایی رسما تعطیلی مسابقات خود را اعلام کرد. صحبت‌های روز سه‌شنبه ادوارد فیلیپ، نخست‌وزیر فرانسه شوک بزرگی برای فوتبال این کشور بود. او اعلام کرد تا پیش از ماه سپتامبر(شهریور) مسابقات فوتبال و البته هیچ رقابت مهم ورزشی در این کشور انجام نخواهد شد. به این ترتیب به‌دلیل اپیدمی کرونا، فوتبال این کشور عملا یک فصل خود را از دست داد و پس از هلند و آرژانتین به سومین کشوری تبدیل شد که چنین تصمیمی را برای ادامه فصل خود اتخاذ می‌کند.

حمایت از تصمیم دولت

الزام به قرنطینه و فاصله‌گذاری اجتماعی در فرانسه قرار است از 11 ماه می(22 اردیبهشت) کمتر اعمال شود و مقامات فوتبالی این کشور نیز امیدوار بودند پس از این تاریخ بتوانند تمرینات تیم‌ها را آغاز و برای از سرگیری مسابقات آماده شوند. طبق برنامه قبلی قرار بود از 28 خرداد مسابقات لیگ یک و همچنین دسته دو دوباره انجام شود اما صحبت‌های نخست‌وزیر این کشور آب پاکی را روی دست باشگاه‌ها ریخت تا عملا تیم‌ها خود را برای فصل بعد آماده کنند.

جالب اینکه همین شنبه پیش از سوی سازمان‌های بهداشتی دستورالعمل 25 صفحه‌ای برای رعایت مسائل ایمنی برای آغاز تمرینات و بازی‌ها به باشگاه‌ها ارسال شده بود تا خطری بازیکنان را تهدید نکند و آنها در امن‌ترین شرایط خود را برای مسابقات آماده کنند. طبق این مقررات قرار بود بازیکنان در تمرینات حداقل 4 متر از هم فاصله داشته باشند و همچنین گفته می‌شد 50 هزار کیت تست کرونا توسط باشگاه‌ها سفارش داده شده بود تا پیش از تمرینات و مسابقات، از سلامت بازیکنان و کادر فنی اطمینان حاصل شود.

با وجود تمام این تدابیر، صحبت‌های فیلیپ مانند پتکی بر فوتبال فرانسه بود که امید داشت با ادامه مسابقات، بخشی از درآمدهای ازدست‌رفته خود را بازیابی کند و بحران مالی کنونی را پشت سر بگذارد. در این میان برخی بازیکنان و مربیان تیم‌ها نیز نظر مساعدی درباره آغاز زودهنگام مسابقات نداشتند و معتقد بودند عجله برای انجام مسابقات ممکن است عواقب جبران ناپذیری برای افراد داشته باشد و جان انسان‌ها بسیار مهم‌تر از انجام چند مسابقه فوتبال است.

آندره ویاس بواس، سرمربی پرتغالی مارسی با حمایت از این تصمیم می‌گوید: «فکر می‌کنم این تصمیم بسیار منطقی و بجا بود. اجرای پروتکلی که برای باشگاه‌ها فرستاده شد و الزاماتی که پزشکان برای انجام تمرینات در نظر داشتند بسیار دشوار بود و به‌نظر امکان رعایت آن در تمرینات وجود نداشت.»

اولیویه سادران، رئیس باشگاه تولوز نیز این تصمیم دولت را قابل دفاع دانسته و می‌گوید: «همه به‌دنبال ازسرگیری مسابقات لیگ بودند، تنها دلیل آن هم مسائل اقتصادی و مالی بود که باشگاه‌ها را تحت فشار قرار داده است. با این حال باید شرایط را نیز در نظر گرفت و به‌نظرم در اینجا فوتبال برنده شد. هواداران دوست ندارند بازی‌ها آغاز شود. مردم دچار بحران هستند و در شرایط بهداشتی بدی به‌سر می‌برند. اگر ما این همبستگی ملی را از بین برده بودیم و بازی‌ها را آغاز می‌کردیم قطعا عواقب مناسبی نداشت و به وجهه ورزش لطمه وارد می‌شد.»

امید اندک یاران قدوس برای بقا

سوال اصلی این است که حالا تکلیف قهرمانی، تیم‌های راه‌یافته به رقابت‌های اروپایی و همچنین تیم‌های سقوط‌کرده چه خواهد شد. تصمیم نهایی در این زمینه قرار است طی دو،سه هفته آینده گرفته شود و اگر قرار باشد طبق جدول فعلی تیم‌ها رتبه‌بندی شوند، پاری‌سن ژرمن که هم‌اکنون اختلافی 12 امتیازی با تیم دوم جدول دارد عنوان قهرمانی را به‌دست خواهد آورد و مارسی و رن که در رده‌های بعدی هستند راهی لیگ قهرمانان اروپا خواهند شد. در انتهای جدول نیز تولوز با تنها 13 امتیاز قعرنشین است و حتی در صورت ادامه مسابقات نیز سقوطش بسیار محتمل بود. آمیان نیز با سامان قدوس با 23 امتیاز در رده نوزدهم قرار دارد و کار سختی برای ماندن در لیگ دارد. با این حال یکی از پیشنهادها در این زمینه و با توجه به نزدیکی امتیازات تیم‌های شانزدهم تا نوزدهم جدول این است که در این فصل هیچ تیمی به دسته پایین‌تر سقوط نکند و فصل آینده با صعود تیم‌های لوریان و لنس که در رده‌های اول و دوم لیگ دسته دو قرار دارند، لیگ 22 تیمی برگزار شود.

این پیشنهاد البته با مخالفت نوئل لوگریت، رئیس اتحادیه فوتبال فرانسه روبه‌رو شد و او معتقد است بر اساس قوانین باید دو تیم سقوط کرده و دو تیم نیز راهی لیگ یک شوند: «قوانین در این زمینه بسیار مشخص است و ما باید براساس آن رفتار کنیم. تصمیم‌گیری در این زمینه برای ما کار راحتی نیست اما باید در همه سطوح مختلف لیگ‌ها طبق آیین‌نامه رفتار شود.»

*  نویسنده: سیامک خاجی، روزنامه‌نگار

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سایه‌روشن‌های تغییر نسل در تیم ملی؛

جوان‌گرایی چگونه حاصل می‌شود؟

امیر کریمی؛ فرهیختگان آنلاین:

اوسمار-پرسپولیس و بازسازی اعتماد

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای استقلالِ نکو

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

آدم‌های اشتباهی و اقتصاد بیمار فوتبال ایران

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین؛

اسکار برای انتخاب ارزان اوسمار!

محمدرضا ولی‌زاده، خبرنگار فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای تیم ملی فوتبال

واگذاری دو باشگاه سرخابی رهاسازی توسط دولت است؛

تداوم اشتباه در واگذاری سرخابی‌ها

هومن جعفری، خبرنگار: 

شهروند، مافیا و تک‌تیرانداز

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و استقلال تاجیکستان؛

ساکن طبقه بالای آزادی

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق؛

فرصتی تاریخی برای بازیکنان استقلال

پیمان اسدیان، خبرنگار:

هانگژو، سنگ محک ورزش ایران

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان؛

این گزارش می‌توانست واقعی باشد!

هومن جعفری، خبرنگار:

تیم المپیک و مصلحت

مجید خاتونی، کارشناس مدیریت و جامعه‌‌شناسی ورزش:

ورزش کشور باید با منافع و اعتبار ملی همسو شود

مسعود فروغی، سردبیر «فرهیختگان»؛

درویش، مترجم و رونالدو؛ سنگ ریاکاری بر سر ما

کسر امتیاز و جریمه مالی سپاهان به شرط رعایت انصاف و عدالت برای همه تیم‌ها به نفع فوتبال است، سیاسیون آدرس غلط ندهند

آزمون بزرگ فوتبال ایران

محمد زعیم زاده، جانشین سردبیر؛

آقای کاردرست، آقا پژمان عزیز! دمت گرم +فیلم

هومن جعفری، خبرنگار گروه ورزش:

بهشت خیرین گمنام

هومن جعفری، خبرنگار:

این خرابه حاصل عملکرد شماست!

هومن جعفری، خبرنگار:

آینده ترسناک است

مجید خاتونی؛ کارشناس مدیریت و جامعه‌شناسی ورزش

انحصار در قانون نویسی، تعرض به حقوق ذینفعان فوتبال

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما همه بیرانوند هستیم؟

فرهیختگان بررسی می‌کند؛

گره انتخاب سرمربی استقلال کجاست؟

مواجهه فدراسیون با منتقدان؛

از طارمی هم شکایت کنید! 

مسعود فروغی

قلب مشترک