• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۳۹۹-۰۲-۰۹ - ۰۱:۴۶
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
رقابت نزدیک ریو آوه با بارسا، یووه، رئال و بایرن

یاران طارمی، ششمین تیم برتر اروپا در فوتبال مالکانه

ریو آوه این فصل رکوردهای زیادی را جابه‌جا کرده و همه این موفقیت‌ها مدیون جسارت مربی و استفاده از سیستمی جدید در این تیم و همچنین درخشش بازیکنی چون طارمی در خط حمله است که توانسته گل‌های مهمی برای تیمش به‌ثمر برساند.

یاران طارمی، ششمین تیم برتر اروپا در فوتبال مالکانه

به گزارش «فرهیختگان آنلاین»، تیکی‌تاکا و فوتبال مالکانه در اروپا بیشتر با دوران اوج بارسلونا در سال‌های اخیر یادآوری می‌شود. تصاحب توپ و پاس‌های فراوان بین بازیکنان ازجمله خصلت‌های اصلی این روش است که توانست موفقیت‌های زیادی را نیز برای بارسا و همچنین تیم ملی اسپانیا به‌دنبال داشته باشد. البته درصد بالای مالکیت توپ تضمین‌کننده پیروزی تیم‌ها در مسابقات نیست اما فاکتوری مهم در بررسی شیوه بازی تیم‌ها و همچنین تسلط آنها بر بازی محسوب می‌شود. در این فصل رقابت‌های اروپایی نیز که البته فعلا متوقف شده، تیم‌های بزرگ اروپایی در صدر رنکینگ تصاحب توپ قرار دارند اما جالب اینکه در بررسی بین شش لیگ معتبر اروپا یک نام عجیب در بین مدعیان حضور دارد.

     رقابت با بزرگان

ریو آوه که مهدی طارمی را در نوک خط حمله خود دارد، در این فصل پس از بارسلونا، پاری‌سن‌ژرمن، یوونتوس، بایرن مونیخ و رئال مادرید با 48/7 درصد مالکیت توپ در رده ششم قرار گرفته و آماری عالی در این زمینه از خود به‌جا گذاشته است. شاگردان کارلوس کارواخال که هم‌اکنون در رتبه پنجم جدول رده‌بندی لیگ پرتغال قرار دارند تحول بزرگی را در فوتبال این کشور رقم زده‌اند و ادامه چنین نمایشی از آنها می‌تواند این تیم را در آینده جزء مدعیان لیگ و حتی لیگ اروپا قرار دهد.

کارواخال در گفت‌وگو با مارکا درباره عملکرد بسیار خوب تیمش در این بخش می‌گوید: «در ابتدای فصل اجرای این ایده کمی دشوار به‌نظر می‌رسید و شاید رسیدن به هدف‌مان در دسترس بود اما می‌دانستیم که این سیستم به بهتر شدن بازی ما و همچنین بازیکنان کمک زیادی خواهد کرد. البته همان‌گونه که گواردیولا قبلا گفته پاسکاری در خط دفاع و داشتن مالکیت در این بخش کار سختی نیست و حتی می‌تواند امتیازی منفی برای تیم باشد. ما می‌خواستیم با این شیوه به دروازه رقبا نزدیک شده و با فوتبال مالکانه آنها را تحت‌فشار قرار دهیم. هدف نهایی ما هم پیدا کردن روزنه‌ای در میان مدافعان حریف و دادن پاس نهایی به مهاجمان است که درنهایت موفق به گلزنی شویم. خوشبختانه به‌خوبی برنامه‌های خود را در زمین اجرا کردیم و فوتبالی هجومی را به‌نمایش گذاشتیم و حالا در اروپا رتبه ششم تصاحب توپ را در اختیار داریم.»

به عقیده این نشریه اسپانیایی، ریو آوه در ابتدای فصل با از دست دادن روبن سمدو و فابیو کوئنترائو، دو بازیکن اصلی‌اش کار سختی برای شروع مسابقات داشت اما آنها با به خدمت گرفتن نفراتی چون مهدی طارمی، فیلیپه آگوستو و لوکاس پیازون به‌خوبی خود را تقویت کرده و برای رقابت با تیم‌های مدعی لیگ همچون پورتو، بنفیکا و اسپورتینگ لیسبون آماده شدند.

کارواخال درمورد آن برهه می‌گوید: «در ابتدای فصل مشکلاتی داشتیم و شروع خوبی نبود اما به‌تدریج پیشرفت کردیم و بهتر شدیم. به عقیده من ما و براگا بهترین فوتبال را در این فصل لیگ پرتغال ارائه کرده‌ایم. همان زمان به بازیکنانم گفتم باید بهتر از این باشیم و آنها هم به حرف‌های من ایمان داشتند.»

     رکوردشکنی با کمک طارمی

ریو آوه این فصل رکوردهای زیادی را جابه‌جا کرده و همه این موفقیت‌ها مدیون جسارت مربی و استفاده از سیستمی جدید در این تیم و همچنین درخشش بازیکنی چون طارمی در خط حمله است که توانسته گل‌های مهمی برای تیمش به‌ثمر رسانده و نقش مهمی در عملکرد خوب تیمش در این فصل داشته باشد. برای نخستین‌بار از فصل 1982-1981 این باشگاه توانست به رکورد 9 بازی پیاپی بدون شکست برسد و با تنها 23 گل خورده در 24 مسابقه عملکرد فوق‌العاده‌ای در خط دفاع داشته‌اند. رکوردهایی که پیش از این در فوتبال پرتغال تنها ژوزه مورینیو موفق به خلق آن شده و حالا به‌صورت مشترک در اختیار آقای خاص و کارواخال است.

این مربی 54 سال پرتغالی درباره اینکه چرا ریسک انتخاب چنین روشی را پذیرفته، می‌افزاید: «ما می‌خواستیم شیوه جدیدی را به‌کار بگیریم. همان‌طور که گفتم در ابتدا کار سختی داشتیم اما می‌دانستیم که اگر این شیوه را به‌درستی اجرا کنیم می‌توانیم جهشی خوب در تیم ایجاد کرده و به جمع مدعیان برسیم. به همین دلیل ناامید نشدیم و سعی کردیم ایرادها را برطرف کرده و بهترین نمایش خود را داشته باشیم. فعلا که رکورد را به‌صورت مشترک در اختیار دارم اما امیدوارم با شروع دوباره مسابقات بتوانم رکورد بهتری ثبت کنم.»

او همچنین درباره شرایط کنونی جهان فوتبال و تعطیلی مسابقات به‌دلیل شیوع کرونا می‌گوید: «ما در شرایط خاص و عجیبی هستیم. مجبوریم بیشتر اوقات در خانه بمانیم و تمرینات را نیز از دست داده‌ایم. فعلا بیشتر زمانم به مطالعه، تماشای مسابقات فوتبال و آنالیز تیم‌ها، باغبانی و البته تمرینات ورزشی می‌گذرد و امیدواریم هرچه زودتر این وضعیت به پایان رسیده و بتوانیم به شرایط عادی برگردیم.»

* نویسنده: سیامک خاجی، روزنامه‌نگار

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سایه‌روشن‌های تغییر نسل در تیم ملی؛

جوان‌گرایی چگونه حاصل می‌شود؟

امیر کریمی؛ فرهیختگان آنلاین:

اوسمار-پرسپولیس و بازسازی اعتماد

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای استقلالِ نکو

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

آدم‌های اشتباهی و اقتصاد بیمار فوتبال ایران

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین؛

اسکار برای انتخاب ارزان اوسمار!

محمدرضا ولی‌زاده، خبرنگار فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای تیم ملی فوتبال

واگذاری دو باشگاه سرخابی رهاسازی توسط دولت است؛

تداوم اشتباه در واگذاری سرخابی‌ها

هومن جعفری، خبرنگار: 

شهروند، مافیا و تک‌تیرانداز

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و استقلال تاجیکستان؛

ساکن طبقه بالای آزادی

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق؛

فرصتی تاریخی برای بازیکنان استقلال

پیمان اسدیان، خبرنگار:

هانگژو، سنگ محک ورزش ایران

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان؛

این گزارش می‌توانست واقعی باشد!

هومن جعفری، خبرنگار:

تیم المپیک و مصلحت

مجید خاتونی، کارشناس مدیریت و جامعه‌‌شناسی ورزش:

ورزش کشور باید با منافع و اعتبار ملی همسو شود

مسعود فروغی، سردبیر «فرهیختگان»؛

درویش، مترجم و رونالدو؛ سنگ ریاکاری بر سر ما

کسر امتیاز و جریمه مالی سپاهان به شرط رعایت انصاف و عدالت برای همه تیم‌ها به نفع فوتبال است، سیاسیون آدرس غلط ندهند

آزمون بزرگ فوتبال ایران

محمد زعیم زاده، جانشین سردبیر؛

آقای کاردرست، آقا پژمان عزیز! دمت گرم +فیلم

هومن جعفری، خبرنگار گروه ورزش:

بهشت خیرین گمنام

هومن جعفری، خبرنگار:

این خرابه حاصل عملکرد شماست!

هومن جعفری، خبرنگار:

آینده ترسناک است

مجید خاتونی؛ کارشناس مدیریت و جامعه‌شناسی ورزش

انحصار در قانون نویسی، تعرض به حقوق ذینفعان فوتبال

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما همه بیرانوند هستیم؟

فرهیختگان بررسی می‌کند؛

گره انتخاب سرمربی استقلال کجاست؟

مواجهه فدراسیون با منتقدان؛

از طارمی هم شکایت کنید! 

مسعود فروغی

قلب مشترک

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار