• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۳۹۹-۰۲-۰۴ - ۱۰:۱۲
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
جنگ قطر و عربستان این‌بار در لیگ جزیره

نیوکاسل را به سعودی‌ها نفروشید!

محمد بن‌سلمان که چندین‌بار برای خرید منچستریونایتد تلاش کرده بود و مذاکراتش با مالکان این تیم پرطرفدار نتیجه‌ای نداشت، حالا به‌سراغ یکی از تیم‌های متوسط لیگ جزیره رفته است.

نیوکاسل را به سعودی‌ها نفروشید!

به گزارش «فرهیختگان آنلاین»، در روزهای اخیر بحث خرید باشگاه نیوکاسل انگلیس توسط ولیعهد عربستان به یکی از اخبار مهم رسانه‌های بریتانیایی تبدیل شده است. محمد بن‌سلمان که چندین‌بار برای خرید منچستریونایتد تلاش کرده بود و مذاکراتش با مالکان این تیم پرطرفدار نتیجه‌ای نداشت، حالا به‌سراغ یکی از تیم‌های متوسط لیگ جزیره رفته تا با پرداخت مبلغی حدود 300میلیون پوند در این لیگ تیم‌داری کند. حتی مطبوعات انگلیسی گمانه‌زنی‌ها درباره خریدهای فصل بعد نیوکاسل را نیز آغاز کرده و از بودجه 200میلیون پوندی باشگاه برای تقویت خود خبر دادند، اما حالا «bein اسپورت»، یکی از شبکه‌های تلویزیونی قطری که سهم عمده‌ای از حق پخش مسابقات را برعهده دارد، از باشگاه‌های انگلیسی خواسته تا مانع این انتقال شوند و اجازه ندهند بن‌سلمان این باشگاه را بخرد.

        مخالفت شبکه قطری

هفته گذشته خبر توافق مایک اشلی، مالک باشگاه نیوکاسل با یک شرکت عربستانی که مالکیت آن‌را محمد بن‌سلمان، ولیعهد این کشور برعهده دارد، منتشر شد. حتی یکی از سازمان‌های مدافع حقوق‌بشری نیز در واکنش به این توافق خواستار بازنگری در آن شد، چراکه عربستانی‌ها سابقه خوبی از رعایت حقوق‌بشر  در کشور خود ندارند و به‌همین دلیل بیش از هر توافقی باید به عملکرد آنها در این زمینه توجه شود.

روز گذشته نیز نشریه تایمز از نامه‌ای خبر داد که کمپانی bein اسپورت قطر خطاب به 20باشگاه لیگ برتری نوشته و طی آن خواستار مخالفت آنها با فروش نیوکاسل به سعودی‌ها شده است. این شبکه تلویزیونی قطری در این نامه هشدار داده که حضور عربستانی‌ها در لیگ برتر باعث بروز مشکلاتی در آینده برای سایر تیم‌ها خواهد شد و توازن لیگ را به‌هم خواهد زد. آنها همچنین در این نامه به دادخواست نافرجام لیگ برتر علیه ماهواره «عرب‌ست» اشاره کردند که از سوی عربستانی‌ها رد شد و رسیدگی مناسبی در این پرونده صورت نگرفت. عرب‌ست پیش از این در یکی از شبکه‌های خود به نام «beout Q» که نامی طعنه‌آمیز نسبت به شرکت قطری است، بازی‌های لیگ برتر جزیره را بدون خرید حق‌پخش مسابقات به‌صورت زنده پخش می‌کرد. این پرونده در سال2017 سروصدای زیادی به‌پا کرد و قطری‌ها از کمپانی عربستانی شکایت کردند، اما درنهایت نتوانستند برنده شوند و عربستانی‌ها که مدت‌ها با همسایه خود دچار مشکلات سیاسی هستند، توجهی به شکایت آنها نکردند.

یوسف‌العبیدی، مدیر اجرایی این شبکه در بخشی از این نامه آورده است: «نمی‌توان خطر حضور عربستانی‌ها در لیگ برتر و دخالت مستقیم یا غیرمستقیم آنها در مسابقات را نادیده گرفت و باتوجه به سابقه قانون‌شکنی‌های آنها در گذشته و رعایت نکردن قوانین در زمینه پخش تلویزیونی، خساراتی به باشگاه‌ها و سایر شرکت‌هایی که با این لیگ در زمینه اسپانسرینگ همکاری می‌کنند، وارد خواهد شد. به‌عنوان یکی از شبکه‌هایی که مدت زیادی است با لیگ برتر مشغول همکاری است، از شما می‌خواهیم در این زمینه تجدیدنظر کرده و مانع این جابه‌جایی شوید.»

        نامه سازمان عفو بین‌الملل

پیش از درخواست این شبکه قطری، فشارهای زیادی برای لغو این معامله صورت گرفته بود؛ ازجمله سازمان عفو بین‌الملل که به‌تازگی آنها هم نامه‌ای در مخالفت با این اقدام منتشر کرده و هشدار دادند که این اتفاق عواقب بدی برای لیگ جزیره خواهد داشت. در نامه‌ای که کیت آلن، رئیس این سازمان نوشته، آمده است: «به‌عقیده من تردیدهای جدی درباره نیت مالکان و روسای این شرکت برای خرید باشگاه نیوکاسل وجود دارد. این اتفاق می‌تواند به چهره این ورزش و فوتبال انگلیس خدشه وارد کند. اگر این عضو خاندان سلطنتی سعودی که در کشورش با مشکلات زیادی روبه‌رو است و در زمینه رعایت حقوق‌بشر  نیز عملکرد مناسبی نداشته، مالکیت این باشگاه را برعهده بگیرد، آیا برای وجهه لیگ برتر انگلیس مناسب خواهد بود؟ آنها می‌خواهند با استفاده از اعتبار و پرستیژ لیگ برتر بر این مشکلات و سابقه بد خود در رعایت حقوق‌بشر  سرپوش گذاشته و به‌نوعی از این سرمایه‌گذاری بهره‌برداری سیاسی کنند.»

باوجود این گفته می‌شود این مخالفت‌ها هنوز تاثیر چندانی روی این معامله نداشته و امضای قرارداد نهایی که قرار است طی سه هفته آینده انجام شود، طبق برنامه پیش خواهد رفت. طبق این قرارداد، عربستانی‌ها 80درصد سهام باشگاه را خریداری خواهند کرد تا سهامدار عمده باشگاه شوند. باقی سهام باشگاه نیز در اختیار چند تاجر انگلیسی خواهد ماند.

* نویسنده: سیامک خاجی، روزنامه‌نگار

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سایه‌روشن‌های تغییر نسل در تیم ملی؛

جوان‌گرایی چگونه حاصل می‌شود؟

امیر کریمی؛ فرهیختگان آنلاین:

اوسمار-پرسپولیس و بازسازی اعتماد

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای استقلالِ نکو

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

آدم‌های اشتباهی و اقتصاد بیمار فوتبال ایران

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین؛

اسکار برای انتخاب ارزان اوسمار!

محمدرضا ولی‌زاده، خبرنگار فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای تیم ملی فوتبال

واگذاری دو باشگاه سرخابی رهاسازی توسط دولت است؛

تداوم اشتباه در واگذاری سرخابی‌ها

هومن جعفری، خبرنگار: 

شهروند، مافیا و تک‌تیرانداز

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و استقلال تاجیکستان؛

ساکن طبقه بالای آزادی

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق؛

فرصتی تاریخی برای بازیکنان استقلال

پیمان اسدیان، خبرنگار:

هانگژو، سنگ محک ورزش ایران

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان؛

این گزارش می‌توانست واقعی باشد!

هومن جعفری، خبرنگار:

تیم المپیک و مصلحت

مجید خاتونی، کارشناس مدیریت و جامعه‌‌شناسی ورزش:

ورزش کشور باید با منافع و اعتبار ملی همسو شود

مسعود فروغی، سردبیر «فرهیختگان»؛

درویش، مترجم و رونالدو؛ سنگ ریاکاری بر سر ما

کسر امتیاز و جریمه مالی سپاهان به شرط رعایت انصاف و عدالت برای همه تیم‌ها به نفع فوتبال است، سیاسیون آدرس غلط ندهند

آزمون بزرگ فوتبال ایران

محمد زعیم زاده، جانشین سردبیر؛

آقای کاردرست، آقا پژمان عزیز! دمت گرم +فیلم

هومن جعفری، خبرنگار گروه ورزش:

بهشت خیرین گمنام

هومن جعفری، خبرنگار:

این خرابه حاصل عملکرد شماست!

هومن جعفری، خبرنگار:

آینده ترسناک است

مجید خاتونی؛ کارشناس مدیریت و جامعه‌شناسی ورزش

انحصار در قانون نویسی، تعرض به حقوق ذینفعان فوتبال

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما همه بیرانوند هستیم؟

فرهیختگان بررسی می‌کند؛

گره انتخاب سرمربی استقلال کجاست؟

مواجهه فدراسیون با منتقدان؛

از طارمی هم شکایت کنید! 

مسعود فروغی

قلب مشترک

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار

خبرهای روزنامه فرهیختگانمرتبط ها