• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۳۹۹-۰۲-۰۳ - ۰۳:۱۵
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
دردسرهای قرنطینه خانگی برای بازیکنان فوتبال

از مشکلات روحی تا مصدومیت در آشپزی!

رای بعضی بازیکنان این وقفه، تعطیلاتی ناخواسته است تا در میانه فصل به‌استراحت بپردازند و برخی دیگر نیز دوست ندارند چنین مدت زیادی را در خانه سپری کنند.

از مشکلات روحی تا مصدومیت در آشپزی!

به گزارش «فرهیختگان آنلاین»، قرنطینه خانگی یکی از اصلی‌ترین راهکارهای دولت‌های اروپایی برای حل بحران کرونا و جلوگیری از گسترش این بیماری بوده و قوانین سخت‌گیرانه‌ای نیز در این‌ خصوص اجرا شده تا بیشتر شهروندان در خانه‌های خود بمانند. با این حال افزایش زمان این قرنطینه و ماندن در خانه، پیامدهایی نیز به‌دنبال خواهد داشت و باعث بروز مشکلاتی برای افراد خواهد شد. یکی از این مشکلات بحث سلامتی روحی و روانی افراد است که به‌دلیل حضور بیش از اندازه در یک محیط ممکن است به‌خطر بیفتد و حتی باعث بروز بیماری‌هایی در آنها شود.

 مطالعه روی همه بازیکنان

در این مدت بازیکنان فوتبال به‌دلیل تعطیلی مسابقات اکثرا خانه‌نشین شده‌اند و عملا فعالیت‌های آنها به ماندن در خانه و تمرینات انفرادی در قرنطینه خلاصه شده است. باشگاه منچستریونایتد با برنامه‌ریزی کادر پزشکی خود مشغول بررسی سلامت ذهنی بازیکنانش درطول دوران قرنطینه است.

استیو مک‌نالی، پزشک باشگاه می‌گوید که درطول ماه گذشته به‌دقت شرایط بازیکنان را تحت‌نظر داشته‌اند تا بررسی شود که ماندن در خانه به چه میزان روی آنها تاثرگذار بوده و چه راهکارهایی برای حل این مشکل می‌توان ارائه داد. البته او معتقد است باشگاه فعلی تصمیمی برای دخالت در این زمینه ندارد و تنها مشغول مطالعه و جمع‌آوری اطلاعات است. با توجه به اینکه تمرینات باشگاه‌ها نیز به‌زودی از سر گرفته نخواهد شد این طرح در هفته‌های آتی نیز ادامه خواهد داشت و اگر نیاز بود قدم‌های جدی‌تری در این زمینه برداشته خواهد شد. مک‌نالی می‌گوید: «اگر اوضاع طبق روال پیش‌بینی‌شده جلو برود، طی یکی دو ماه آینده دوباره تمرینات گروهی را از سر خواهیم گرفت و این می‌تواند اتفاق خیلی خوبی برای باشگاه و بازیکنان باشد. با این‌ حال اگر بحران بیش از آن طول بکشد مجبوریم اقدامات جدی‌تری برای سلامت روحی بازیکنان انجام دهیم. ما پیش‌بینی چنین شرایطی را قبلا انجام داده بودیم و به‌همین‌دلیل برای شرایط ماندن در خانه و قرنطینه راهکارهایی داشتیم. ما بسته‌های آموزشی را برای بازیکنان آماده کرده بودیم تا درصورت نیاز درطول این دوران از راهنمایی‌های آنها استفاده کنند.»

البته به‌نظر می‌رسد درطول این مدت فعلا مشکل خاصی بین بازیکنان مشاهده نشده، اما کادر پزشکی یونایتد برای شرایط اضطراری آمادگی خود را حفظ کرده است: «ما نمی‌خواهیم به آنها این احساس را بدهیم که حتما دچار مشکلات روحی و روانی خواهند شد. این کار تنها به این دلیل است که کادر درمانی تیم باید برای بروز هر اتفاقی آمادگی لازم را داشته باشد. ما اطلاعات بازیکنان را جمع‌آوری کرده و سپس به‌صورت انفرادی آن را بررسی می‌کنیم تا از عدم‌وجود مشکل اطمینان داشته باشیم. این مساله برای ما خیلی مهم است. بازیکنان هر روز راهی تمرینات می‌شدند و یکی از فاکتورهای اصلی در تمرین، رقابت است. آنها حالا از این رقابت دور شده‌اند و بسیاری از کارهایی که در گذشته انجام می‌دادند و باعث پیشرفت‌شان می‌شد را فعلا کنار گذاشته‌اند. البته در این شرایط شاید کمی از این ارتباطات را در شبکه‌های اجتماعی باهم داشته باشند، اما مسلما مانند گذشته نیست. اوضاع کاملا با گذشته فرق کرده و این نفرات که در گذشته برنامه‌های فشرده‌ای برای خود داشتند حالا زمان زیادی را درطول روز هدر می‌دهند و این برای هیچ‌کس خوب نیست.»

 آشپزی با اینستاگرام

درطول این مدت بازیکنان یونایتد تمرینات انفرادی خود را طبق برنامه از قبل تعیین شده و در خانه انجام می‌دهند تا از آمادگی لازم دور نشوند. حتی برنامه غذایی آنها هم از سوی باشگاه به‌دقت تعیین شده و هر جمعه شرایط فیزیکی و وزنی آنها به‌دقت چک می‌شود تا مشخص شود که آیا طبق برنامه‌ها رفتار کرده‌اند یا نه. پزشک باشگاه درباره برنامه‌های کادر فنی و پزشکی درطول این مدت می‌افزاید: «ما بسته‌های غذایی باکیفیت بالا را برای آنها آماده کرده‌ایم تا درشرایط کاملا بهداشتی در خانه به آنها تحویل داده شود. برخی از بازیکنان در صفحات اینستاگرام به‌دنبال روش‌های آشپزی در خانه می‌گردند و حتی یکی دو نفر نیز در راه یادگیری شیوه‌های جدید پخت غذا مجروح شده‌اند! امیدوارم آنها دیگر به‌دنبال چنین کارهایی نروند. ما همچنین برنامه اندازه‌گیری چربی بدن را برای همه بازیکنان داریم و هر جمعه تست‌های لازم روی آنها انجام می‌شود تا دچار اضافه‌وزن نشوند. البته پس از شروع تمرینات گروهی مشخص خواهد شد چقدر در رعایت برنامه‌ها عملکرد خوبی داشته‌اند. برای بعضی بازیکنان این وقفه، تعطیلاتی ناخواسته است تا در میانه فصل به‌استراحت بپردازند و برخی دیگر نیز دوست ندارند چنین مدت زیادی را در خانه سپری کنند. به‌هرحال امیدوارم هرچه زودتر به شرایط عادی برگردیم و بتوانیم دوباره همانند قبل درکنار هم به تمرین و مسابقه مشغول شویم.»

* نویسنده: سیامک خاجی، روزنامه‌نگار

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سایه‌روشن‌های تغییر نسل در تیم ملی؛

جوان‌گرایی چگونه حاصل می‌شود؟

امیر کریمی؛ فرهیختگان آنلاین:

اوسمار-پرسپولیس و بازسازی اعتماد

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای استقلالِ نکو

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

آدم‌های اشتباهی و اقتصاد بیمار فوتبال ایران

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین؛

اسکار برای انتخاب ارزان اوسمار!

محمدرضا ولی‌زاده، خبرنگار فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای تیم ملی فوتبال

واگذاری دو باشگاه سرخابی رهاسازی توسط دولت است؛

تداوم اشتباه در واگذاری سرخابی‌ها

هومن جعفری، خبرنگار: 

شهروند، مافیا و تک‌تیرانداز

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و استقلال تاجیکستان؛

ساکن طبقه بالای آزادی

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق؛

فرصتی تاریخی برای بازیکنان استقلال

پیمان اسدیان، خبرنگار:

هانگژو، سنگ محک ورزش ایران

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان؛

این گزارش می‌توانست واقعی باشد!

هومن جعفری، خبرنگار:

تیم المپیک و مصلحت

مجید خاتونی، کارشناس مدیریت و جامعه‌‌شناسی ورزش:

ورزش کشور باید با منافع و اعتبار ملی همسو شود

مسعود فروغی، سردبیر «فرهیختگان»؛

درویش، مترجم و رونالدو؛ سنگ ریاکاری بر سر ما

کسر امتیاز و جریمه مالی سپاهان به شرط رعایت انصاف و عدالت برای همه تیم‌ها به نفع فوتبال است، سیاسیون آدرس غلط ندهند

آزمون بزرگ فوتبال ایران

محمد زعیم زاده، جانشین سردبیر؛

آقای کاردرست، آقا پژمان عزیز! دمت گرم +فیلم

هومن جعفری، خبرنگار گروه ورزش:

بهشت خیرین گمنام

هومن جعفری، خبرنگار:

این خرابه حاصل عملکرد شماست!

هومن جعفری، خبرنگار:

آینده ترسناک است

مجید خاتونی؛ کارشناس مدیریت و جامعه‌شناسی ورزش

انحصار در قانون نویسی، تعرض به حقوق ذینفعان فوتبال

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما همه بیرانوند هستیم؟

فرهیختگان بررسی می‌کند؛

گره انتخاب سرمربی استقلال کجاست؟

مواجهه فدراسیون با منتقدان؛

از طارمی هم شکایت کنید! 

مسعود فروغی

قلب مشترک