• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۳۹۹-۰۱-۳۱ - ۱۰:۰۳
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
گزارش «فرهیختگان» از فشار به اعضای مجمع برای پس‌گرفتن امضاهای یک نامه پیشنهادی

برای اصلاح اساسنامه به فدراسیون پیشنهاد (باب میل مدیرانش) بدهید!

خبرنگار «فرهیختگان» به اطلاعاتی دست پیدا کرده که نشان می‌دهد این پیشنهاد موردقبول و پسند برخی از اعضای هیات‌رئیسه فدراسیون فوتبال نیست و برخی به صرافت افتاده‌اند تا این اعضا امضاهای خود را پس بگیرند

 برای اصلاح اساسنامه به فدراسیون پیشنهاد (باب میل مدیرانش) بدهید!

به گزارش «فرهیختگان آنلاین»، با پایان یافتن مهلت اعضای مجمع فدراسیون فوتبال برای ارسال تغییرات پیشنهادی یک قدم دیگر برای اصلاح اساسنامه برداشته شد و حالا کمی بیشتر می‌توان امیدوار بود که این اتفاق با سرعت بیشتری در دستورکار هیات‌رئیسه برای تایید و سپس رای‌گیری و تصویب در مجمع فدراسیون و ارائه آن به فیفا قرار گیرد تا شرایط برگزاری انتخابات فدراسیون فراهم شود.

روند اصلاح اساسنامه فدراسیون فوتبال از سال گذشته و با حضور نمایندگان فیفا و AFC آغاز شد، اما به مرحله اجرا نرسید تا پس از تعیین تاریخ ۲۵ اسفندماه ۹۸ برای برگزاری انتخابات، مشخص شود فیفا چندین‌بار پیگیر تایید اساسنامه جدید بوده و حالا نیز تا اصلاح نشدن آن، اجازه برگزاری انتخابات را نمی‌دهد. از همین‌رو انتخابات لغو شد تا اصلاح اساسنامه در دستورکار قرار بگیرد و حالا پیش‌نویس اولیه آن برای ارائه به هیات‌رئیسه آماده شده است.

 نامه نبی به اعضای مجمع

مهدی محمدنبی، دبیرکل فدراسیون فوتبال ۲۰فروردین امسال با ارسال نامه‌ای به اعضای مجمع عمومی فدراسیون فوتبال درخواست کرد نظرات و پیشنهادات خود را درباره اصلاح اساسنامه فدراسیون فوتبال مصوب سال 1390 به‌صورت کتبی ارسال کنند تا بررسی‌های قانونی طبق چارچوب اساسنامه استاندارد اعلامی از سوی فیفا صورت گیرد که بر این اساس، آخرین فرصت دریافت پیشنهادات روز 27فروردین‌ماه 99 اعلام شد.

این نامه و درخواست ارائه‌شده ابتدا با انتقاد برخی از اعضای مجمع مواجه شد. سعید آذری، مدیرعامل فولاد خوزستان در بخشی از انتقاداتش مبنی‌بر وجود ابهامات فراوان در نامه نبی عنوان کرد: «اول اینکه چرا اساسنامه اصلاحی که با حضور نمایندگان فیفا تدوین شده، برای بررسی در اختیار اعضای مجمع قرار نگرفته است؟ دوم اینکه چرا به‌طور شفاف ایرادات و اصلاحاتی که مدنظر فیفا قرار دارد، برای اعضای مجمع بازگو نشده است که آنها با دید صحیح‌تری پیشنهادات و درخواست‌هایشان را اعلام کنند؟ سوم اینکه فدراسیون و دبیرکل به استناد کدام ماده مصوب در اساسنامه از اعضای مجمع درخواست نظر برای اصلاحات و ارائه پیشنهاد می‌کنند؟»

 پیشنهادات رسید

در ادامه بخشی از این پیشنهادات به فدراسیون فوتبال رسید. هرچند پیش‌نویس اولیه اساسنامه نیز طبق آنچه فیفا خواسته بود، آماده شده و قرار است به‌زودی همراه با پیشنهادات اعضای مجمع در اختیار هیات‌رئیسه قرار گیرد تا پس از تایید نهایی، برای مجمع ارسال شود.

بر همین اساس، قرایی، رئیس هیات فوتبال استان کرمان در نامه‌ای پنج پیشنهاد برای اصلاحات را ارائه کرد و برای اینکه این پیشنهادات مشروعیت را برای عنوان شدن در مجمع داشته باشد، نیاز به کسب ۱۰ امضا از اعضای مجمع بود که در نهایت ۲۰ عضو این پیش‌نویس را تایید و آن را امضا کردند. طبق بند٢ از ماده٣٠ اساسنامه، پیشنهاد اصلاح اساسنامه یک عضو مجمع را چنانچه ١٠ نفر تایید کنند، باید جهت کسب آرای عمومی در دستورکار مجمع قرار گیرد.

 نکات اصلی در نامه قرایی

طبق این پیشنهادات در حالی حدنصاب حضور رئیس و اعضای هیات‌رئیسه به دو دوره مستمر و یک دوره غیرمستمر کاهش پیدا کرده که طبق اساسنامه قرار است در تدوین نهایی این حدنصاب چهار تا پنج دوره مستمر یعنی حداکثر ۲۰ سال تعیین شود.

از سوی دیگر به‌جز پیشنهاد دیگری درخصوص عنوان فدراسیون فوتبال که باید نهاد عمومی غیردولتی ذکر شود و به موضوع بازنشستگان مرتبط می‌شود، در نامه پیشنهادی درباره کمیته قضایی فدراسیون فوتبال نیز اصلاحاتی انجام شده که در راستای شأنیت‌بخشیدن به مجمع و همچنین هیات‌رئیسه خواهد بود.

 فشار فدراسیون برای پس‌گرفتن امضاها

خبرنگار «فرهیختگان» به اطلاعاتی دست پیدا کرده که نشان می‌دهد این پیشنهاد موردقبول و پسند برخی از اعضای هیات‌رئیسه فدراسیون فوتبال نیست و از آنجاکه برخی از مفاد پیشنهادی، هیات‌رئیسه را محدود می‌کند و از سویی این پیشنهاد با داشتن ۲۰ امضا ملزم به طرح و بررسی در مجمع عمومی فدراسیون خواهد بود، برخی به صرافت افتاده‌اند تا این اعضا امضاهای خود را پس بگیرند. ظاهرا حتی به قرایی اعلام شده به‌عنوان پیشنهاددهنده درخواستش را ابطال کند تا هر ۲۰ امضا به خودی‌خود باطل شود که تا لحظه تنظیم این گزارش، رئیس هیات کرمان زیر بار درخواست فدراسیون فوتبال نرفته است.

این فشارها به این ۲۰ عضو ادامه دارد و حتی شنیده می‌شود درخصوص مدیران باشگاه‌های امضاکننده نیز به‌نوعی گروکشی صورت گرفته و به آنها اعلام شده بهتر است برخی ملاحظات مالی و مطالبات خود را نیز در نظر بگیرند!

اینکه از یک طرف درخواست می‌شود برای اصلاح اساسنامه پیشنهادهای خود را ارائه کنند و از طرف دیگر به این شکل با آن مخالفت می‌شود اتفاق عجیبی است، هرچند این‌گونه رفتارها در فدراسیون فوتبال کم‌سابقه نیست.

* نویسنده: محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق، روزنامه‌نگار

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سایه‌روشن‌های تغییر نسل در تیم ملی؛

جوان‌گرایی چگونه حاصل می‌شود؟

امیر کریمی؛ فرهیختگان آنلاین:

اوسمار-پرسپولیس و بازسازی اعتماد

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای استقلالِ نکو

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

آدم‌های اشتباهی و اقتصاد بیمار فوتبال ایران

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین؛

اسکار برای انتخاب ارزان اوسمار!

محمدرضا ولی‌زاده، خبرنگار فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای تیم ملی فوتبال

واگذاری دو باشگاه سرخابی رهاسازی توسط دولت است؛

تداوم اشتباه در واگذاری سرخابی‌ها

هومن جعفری، خبرنگار: 

شهروند، مافیا و تک‌تیرانداز

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و استقلال تاجیکستان؛

ساکن طبقه بالای آزادی

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق؛

فرصتی تاریخی برای بازیکنان استقلال

پیمان اسدیان، خبرنگار:

هانگژو، سنگ محک ورزش ایران

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان؛

این گزارش می‌توانست واقعی باشد!

هومن جعفری، خبرنگار:

تیم المپیک و مصلحت

مجید خاتونی، کارشناس مدیریت و جامعه‌‌شناسی ورزش:

ورزش کشور باید با منافع و اعتبار ملی همسو شود

مسعود فروغی، سردبیر «فرهیختگان»؛

درویش، مترجم و رونالدو؛ سنگ ریاکاری بر سر ما

کسر امتیاز و جریمه مالی سپاهان به شرط رعایت انصاف و عدالت برای همه تیم‌ها به نفع فوتبال است، سیاسیون آدرس غلط ندهند

آزمون بزرگ فوتبال ایران

محمد زعیم زاده، جانشین سردبیر؛

آقای کاردرست، آقا پژمان عزیز! دمت گرم +فیلم

هومن جعفری، خبرنگار گروه ورزش:

بهشت خیرین گمنام

هومن جعفری، خبرنگار:

این خرابه حاصل عملکرد شماست!

هومن جعفری، خبرنگار:

آینده ترسناک است

مجید خاتونی؛ کارشناس مدیریت و جامعه‌شناسی ورزش

انحصار در قانون نویسی، تعرض به حقوق ذینفعان فوتبال

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما همه بیرانوند هستیم؟

فرهیختگان بررسی می‌کند؛

گره انتخاب سرمربی استقلال کجاست؟

مواجهه فدراسیون با منتقدان؛

از طارمی هم شکایت کنید! 

مسعود فروغی

قلب مشترک