به گزارش «فرهیختگان آنلاین»، در سالهای اخیر یکی از معضلات سریالهای شبکه نمایش خانگی، تمام نشدن آنها و مسئولیت نپذیرفتن عوامل آنها در قبال بینندگان بود. سریالهایی که بدون دلیل متوقف میشدند و مخاطبان احتمالیاش نمیدانستند در برابر این توهین چه کنند. حالا در سال گذشته سریالهایی ساخته شدند که پخش آنها همچنان ادامه دارد و برخی از آنها هم قسمت آخرشان را عرضه کردند. سریالهایی چون «دل»، «مانکن» و «کرگدن» نمونههای متاخر و خوشقول جهان شبکه خانگی هستند. سریال مانکن به پایان رسید و دل و کرگدن همچنان ادامه دارند. سریال کرگدن که از آبانماه سال گذشته وارد بازار نمایش خانگی شد به قسمت بیستودومش رسیده و در این روزهای قرنطینه توانسته مخاطبان بیشتری را جذب کند. با صادق یاری، تهیهکننده این سریال همصحبت شدیم.
قسمت 22 سریال کرگدن هم منتشر شد. آیا این روزهایی که مردم در خانه هستند باعث شده سریال کرگدن بیشتر دیده شود؟
خیلی تاثیر داشته است. مخاطبان بیشتری در فضای مجازی سریال را دنبال کردند.
عدد مشخصی برای بینندگان دارید؟
عدد دقیقی ندارم ولی باید دیتا را از ویاودیهایی که فعالیت میکنند بگیریم؛ فقط به ما گفتند کار خیلی رشد کرده و بسیار دیده شده است.
فیلمنامه قوی است و آدمها و شخصیتهای داستان تیپ نیستند. نگاه سطحی به جوانان و مشکلاتشان در حد چند موردی که این روزها مرسوم است در این سریال دیده نمیشود. کاراکترها هم به جذابیت سریال کمک کردند.
قطعا همین طور است. تنوع کاراکتر در سریال داشتیم. سعی کردیم طوری همذاتپنداری کنیم که برای هر سلیقهای، یک کاراکتر دوستداشتنی باشد. خاص بودن سریال نسبت به سریالهای ساختهشده مشهود است. یک عاملی که در این ایام به ما کمک کرد این بود که سریال طوری است که مخاطب باید قسمتهای جلوتر را ببیند و گرههای داستان در قسمتهایی که دیده، باز میشود و به پاسخ یکسری از جوابها که در ذهن دارد، میرسد. در این ایام هم مخاطبانی داشتیم که پشتسر هم سریال را دیدند. مثلا دوستانی بودند که به ما گفتند همه 15 قسمت را پشت سر هم دیدیم؛ یعنی زمان بیشتری گذاشتند تا پشتسر هم سریال را ببینند. یکسری مخاطب هم داشتیم که سوالاتی در قسمتهای ابتدایی سریال داشتند که باید در قسمتهای بعدی به جواب میرسیدند ولی چون الان کار پخش شده و 22 قسمت منتشر شده است، مخاطب هم سریال را دنبال میکند و به جوابهای خود در قسمتهای بعدی رسیده است. باید توجه داشت که به قسمتهای پایانی سریال نزدیک میشویم.
بیننده هر قسمت شگفتزده میشود. این اتفاق تا الان رخ داده و اینکه مخاطب بخواهد داستان را حدس بزند زیاد ایجاد نشده است.
تلاش کردیم به این صورت باشد و باید پاسخ این سوال را از مخاطبان گرفت ولی تا اینجا بازخوردهایی که داشتیم فکر میکنم تاحدودی توانستیم این فضا را ایجاد کنیم.
تصویربرداری هم تمام شده است؟
تصویربرداری کار خیلی وقت است تمام شده است.
به کرونا هم بر نخوردید؟
خیر، یک ماه قبل از شیوع کرونا فیلمبرداری ما تمام شده بود.
سریهای بعدی را میسازید؟
کرگدن طوری طراحی شده که اگر بخواهیم میتوانیم به سریهای بعدی هم فکر کنیم. بستگی به استقبال مخاطب و برنامهریزیهای ما دارد ولی این امکان وجود دارد. قصه ما این پتانسیل را دارد و اگر روزی تصمیم بر ساخت باشد قصه این اجازه را میدهد.
یکی از داستانها و روایتهایی که در این سریال وجود دارد و به این روزهای ما میخورد بحث قاچاق دارو است که آن زمان به یاد دارم کسی نمیدانست کرونا میآید ولی همزمانی با بحث قاچاق ماسک، دستکش و ژل ضدعفونیکننده جالب است.
بالاخره بحث دارو و... همیشه بوده و موضوعات متعددی را نهتنها در کشور ما که در خیلی از کشورهای دنیا دارد ولی بنا به اطلاعاتی که داشتیم و تحقیقاتی که تیم نویسنده کرده بود، توانستیم بخشی را در قصه وارد کنیم که تصادفا با کرونا و این اتفاقات همزمان شد.
بازخورد داشتید؟ کسی اعتراض نکرده است؟
خیر، کسی اعتراضی نکرده است ولی همزمانی بدون برنامهریزی بود.
سریال تمامنشده در شبکه نمایش خانگی کم نداشتیم، اما کرگدن سری یک تمام شده و مورد استقبال قرار گرفته است و شما بهعنوان تهیهکننده به سری دوم این سریال فکر میکنید. به نظر من در بحث ویاودیها مهم است که سازندگان نسبت به مخاطب تعهد دارند.
از ابتدا نگاهی به آینده کار داشتیم ولی باز باید ببینیم توانستیم رضایت بستر ویاودیها را فراهم کنیم یا خیر، حجم عمده برگشت سرمایه از آن سمت صورت میگیرد و آن قسمت را باید مخاطب به حدی دنبال کرده باشد که صرفه اقتصادی داشته باشد تا انگیزه همکاری مشترک در سری دوم ایجاد شود و بتوانیم با آنها جلو برویم.
کار کردن با آقای اسدیزاده بهعنوان یک کارگردان جوان چطور بود؟ این اعتماد از کجا شکل گرفت؟
ما تجربیاتی داشتیم، با دوستانی همچون آقایان اسدیزاده، شعیبی، مسلمی و پورکیان و کار کردهایم. هر کدام از اینها تجربیات خاصی را به مجموعه و موسسه ما دادهاند و این کار هم تجربهای بود. با آقای اسدیزاده هم کار کردیم و جلو آمدیم.
سابقهای که از اسدیزاده داشتید همان فیلمی بود که ساختند؟
اسدیزاده فیلمهای «گس» و «شکاف» را ساخته بود و با ایشان همکاری داشتیم. در یکی از پروژهها هم کمکی کرده بود و در پروژه سریال «هشتگ خاله سوسکه» یکسری کمک کرده بودند.
این سریال ضرری برای شما نداشته است؟
چیزی که در سریال کرگدن به ما خیلی آسیبزده این است که بستر دیویدی تعطیل شده است. قاعدتاً یک قسمتی از برگشت سرمایه به دیویدی هم برمیگشت. از این جهت که سود عاید از فروش دیویدی افت کرد و ما هم روی آن حساب کرده بودیم، برای همین متحمل ضرر شدیم. این بحث نه برای ما که در کل در شبکه نمایش خانگی ویدئورسانههای زیادی وجود داشت که در بستر دیویدی فعالیت میکردیم ولی فضای مجازی فضایی ایجاد کرد که باعث شد این آسیب و برگشت سرمایه از دیویدی برای سریالها و فیلمهای دیگری که روی این بستر حساب کرده بودند، اتفاق نیفتد و ضرری از این سو متحمل شوند و برگشت سرمایه از این قسمت را نداشته باشند.