• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۳۹۹-۰۱-۲۷ - ۰۱:۴۵
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
«فرهیختگان» گزارش می‌دهد

دانشگاه‌های مهم دنیا در ایام شیوع کرونا چگونه فعالیت می‌کنند

بسیاری از دانشگاه‌ها در ایام شیوع کرونا به تعطیلی کشیده شده‌اند. برخی دانشگاه‌ه­ا سال تحصیلی را پایان داده‌اند، اما بیشتر آنها با برگزاری کلاس­‌های از راه دور و آنلاین سعی کرده­‌اند،

دانشگاه‌های  مهم دنیا در ایام شیوع کرونا چگونه فعالیت می‌کنند

به گزارش «فرهیختگان آنلاین»، با توجه به شرایط حساسی که در تمام دنیا از نظر شیوع ویروس کرونا به ­وجود آمده، بسیاری از دانشگاه‌ها به تعطیلی کشیده شده‌اند. برخی دانشگاه­‌ها سال تحصیلی را پایان داده‌اند، اما بیشتر آنها با برگزاری کلاس­‌های از راه دور و آنلاین سعی کرده­‌اند، همچنان ارتباط میان دانشجویان، استادان و دانشگاه را حفظ کنند.

   دانشگاه هاروارد

این دانشگاه سلامت دانشجویان و اعضای هیأت­ علمی خود را در اولویت کار خود قرار داده و سعی کرده با فاصله‌گذاری­‌های اجتماعی، چالش ویروس کرونا را برطرف کند. از مهم­ترین تصمیماتی که دانشگاه هاروارد گرفته، تغییر شیوه آموزشی و جایگزینی آموش از راه دور به جای برگزاری کلاس­‌های درس دانشگاهی است. آنها با این کار در نظر دارند حضور دانشجویان را در دانشگاه کم کرده و میزان انتقال ویروس را کاهش دهند. کلاس­‌های از راه دور و آنلاین دانشگاهی از 10 مارس آغاز شده و تا اطلاع ثانوی ادامه دارد. از دانشجویان هم خواسته شده تا پایان فصل بهار از حضور در دانشگاه خودداری کرده و از راه دور برنامه­‌ها و شرایط دانشگاهی را دنبال کنند. البته گاهی حضور استادان و اعضای هیأت علمی در دانشگاه برای برخی تحقیقات و استفاده از آزمایشگاه­‌ها اجتناب­ ناپذیر است اما دانشگاه­ تلاش کرده با ایمن و تمیز نگه‌داشتن دانشگاه، مانع از شیوع این ویروس شود. در این دانشگاه همچنین امکان تحقیق از راه دور هم برای علاقه‌مندان به تحقیق و مطالعه فراهم شده و آنها می ­توانند از راه دور به برخی امکانات مهیا شده دسترسی پیدا کنند.

   دانشگاه استنفورد

در قسمت دستورالعمل­‌های سایت دانشگاهی استنفورد نکاتی پیرامون شرایط کرونایی عنوان شده است. در مورد ترم بهاره عنوان شده است که ترم جدید برای تمام دانشجویان غیر از کسانی که در دانشکده تحصیلات تکمیلی، مدرسه حقوق یا پزشکی ثبت ­نام کرده­‌اند، از 6 آوریل، حدود یک هفته زودتر از موعد مقرر آغاز شده است. این ترم طبق برنامه‌ریزی­‌ها در 10 ژوئن به اتمام می‌رسد. تمام این دوره به صورت آنلاین برگزار می­‌شود و هیچ کلاسی به طور معمول در دانشگاه و نیز هیچ امتحان نهایی طبق روال هر ترم برقرار نمی­‌شود. استادان هم موظفند از امتحانات آنلاین و امتحانات خارج کلاسی استفاده کنند. البته در این قوانین آمده است که دانشجویان می­‌توانند به هر دلیلی که دارند، در این ترم غیبت داشته باشند و در آن شرکت نکنند. در دوران کرونایی، آزمایشگاه‌هایی که تحقیقات غیرضروری در آنها اجرا می‌شود، جز در موارد اضطراری و فوری متوقف می­‌شوند. همچنین به تعدادی پروژه تحقیقاتی هم درباره واکنش­‌های جهانی به کووید 19 در سایت دانشگاه استنفورد اشاره شده است.

   دانشگاه کمبریج

این دانشگاه مشهور انگلیسی از زمان شیوع ویروس کرونا اقدام به برگزاری کلاس­‌های درس به طور آنلاین و از راه دور کرده تا از این طریق، احتمال انتقال ویروس را به حداقل برساند. اقدامات سخت‌گیرانه‌ای هم تا پایان سال تحصیلی جاری اتخاذ شده است که ممکن است تا ماه­‌ها ادامه داشته باشد. بسیاری از منابع شامل کتاب، ژورنال، مقاله و داده‌های موردنیاز برای دانشجویان به طور الکترونیکی در اختیار آنها قرار گرفته و آنها می­‌توانند از این اطلاعات بهره ببرند. دانشجویان همچنین می­‌توانند هرگونه سؤالی درباره آموزش­‌های آنلاین و امتحانات را در قسمتی که در سایت دانشگاه به سوالات اختصاص یافته بپرسند و جواب خود را دریافت کنند. براساس قوانینی که با توجه به شرایط کرونایی در دانشگاه کمبریج حاکم شده، تا اطلاع ثانوی هرگونه تجمعی از جمله برگزاری مراسم فارغ‌التحصیلی لغو شده و در این مدت اقداماتی را انجام می ­دهد تا دانشجویان بتوانند مدرک فارغ ­التحصیلی خود را دریافت کنند.

   دانشگاه آکسفورد

این دانشگاه هم همگام با دیگر دانشگاه­‌های مطرح دنیا تلاش می­‌کند تا در حد توان آموزش­‌های از راه دور را داشته باشد و کلاس­‌های آنلاین و تحقیقاتی در سطح جهانی برای دانشجویان خود برگزار کند. برخی دانشجویان برای تحقیقات خود مجبور به استفاده از آزمایشگاه و مواد خاصی هستند اما دانشگاه اعلام کرده است به دلیل شرایط کنونی و محدودیت­‌هایی که وجود دارد، ممکن است این پروژه­‌ها تا اطلاع ثانوی ناتمام باقی بماند. کتابخانه دانشگاه هم در حال حاضر بسته است اما تمهیداتی برای استفاده دانشجویان از منابع کتابخانه‌ای به طور آنلاین وجود دارد و آنها با مراجعه به سایت کتابخانه دانشگاه می­‌توانند از این امکان بهره­‌مند شوند. این دانشگاه همچنین اعلام کرده است که هیچ برنامه امتحانی مانند ترم‌های قبل برای ترم جاری در نظر گرفته نشده و همه امتحانات لغو شده‌اند و تمام دانشجویان بدون گذراندن امتحان مجاز به ورود به ترم جدید هستند. در این میان تنها دانشجویان رشته‌های حقوق و پزشکی هستند که باید حتما صلاحیت لازم را برای ورود به ترم بعد دریافت کنند.

   دانشگاه MIT

این دانشگاه­ نیز نسبت به برگزاری کلاس‌های آنلاین درسی اقدام کرده است. استاد در طول هفته درس‌ها را به طور آنلاین آموزش می­‌دهد و هفته­‌ای یک­بار، زمانی 15 دقیقه‌ای را به هر کدام از دانشجویان اختصاص داده و از طریق نرم­ افزار یا مکالمه تلفنی به پرسش و پاسخ با آنها می­‌پردازد تا شبهه‌های موجود را برطرف کند. دانشگاه امکان تجدیدنظر دانشجویان را برای تغییر مربی یا استاد فراهم کرده و آنها در صورتی که از عملکرد استادان رضایت نداشته باشند، می‌توانند نسبت به تغییر آن به دانشگاه اطلاع دهند. دانشگاه MIT یکی از برترین دانشگاه­‌های فناور در دنیا به شمار می‌رود و در آموزش‌های آنلاین خود هم سعی کرده از این قابلیت­‌ها استفاده کند و به بهترین شکل از یادگیری تجربی مجازی بهره‌مند شود. ارائه مفاهیم و تئوری ­ها در قالب آنلاین، مشاهده تعامل اصول متفاوت در حل مسائل، ایجاد مهارت­‌های حرفه‌ای مهم مانند مهارت­‌های ارتباطی و کارگروهی از قابلیت­‌های یادگیری تجربی است. استفاده از یادگیری تجربی به صورت مجازی نقش مهمی در یادگیری فرمول های شیمی، فیزیک و ریاضی دانشجویان داشته است. در این شیوه، استاد از مشارکت و همکاری دانشجویان به صورت آنلاین در یادگیری مفاهیم استفاده می­‌کند و به نوعی، شیوه‌های مرسوم و خسته­ کننده یادگیری کنار گذاشته شده و از داستان و طنز و سرگرمی برای یادگیری استفاده می­‌شود.

   دانشگاه کالیفرنیا

با توجه به تعطیل شدن کلاس­‌های درسی دانشگاه کالیفرنیا، دانشجویان رشته‌های پزشکی بالینی تصمیم گرفته‌اند با حضور در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی به کمک همکاران خود بیایند و با ویروس کرونا مبارزه کنند. به طورکلی، برنامه‌های حرفه­‌ای و رشته‌های پزشکی در این دانشگاه به گونه­‌ای است که راه را برای دانشجویان باز گذاشته تا بتوانند به طور داوطلبانه در قسمت­‌هایی که آموزش دیده‌اند، مشغول فعالیت شوند. تمام کلاس‌های دانشگاهی در این مرکز آموزشی تعطیل شده و آزمون­‌ها هم لغو شده‌اند. دانشگاه کالیفرنیا برای راحتی بیشتر دانشجویان، راه‌هایی را پیش گرفته است. به عنوان مثال، لزوم ارائه مدرک تحصیلی برای کلاس‌های آکادمیک ترم زمستان، بهار و تابستان 2020 از سوی دانشگاه لغو شده و دانشجویان زمان بیشتری برای ثبت­‌نام ترم­‌های بعدی دارند. همچنین آزمون‌های ورودی برای دانشجویان جدیدالورود ترم پاییز 2021 هم لغو شده است.

*  مترجم: ندا اظهری

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران و عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد:

فساد مانع مشارکت مردم در اقتصاد خیزش مدیریتی لازمه جهش تولید

زینب کرد، مسئول واحد زنان و خانواده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل:

قانون جوانی جمعیت نگاهی مردانه دارد

بحران آموزش‌وپرورش- بخش دوم؛

ایرادهای ساختاری و راهکارهای تحولی

رضا نقدبیشی، مدیرکل تحلیل و نظارت بر امور پژوهشی؛

تجویز سه‌گانه برای تقویت علم داده در دانشگاه

حادثه 16 آذر 1332 یادآور اعتراض علیه حضور آمریکایی‌ها در دانشگاه تهران بود؛

5 وظیفه دانشگاهیان برای ساخت آینده کشور

«فرهیختگان» نرخ انتشار مقالات علمی پژوهشگران ایران را بررسی می‌کند؛

شروط ارتقای علمی اساتید هیچ منطقی ندارد!

علی عربی، استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز:

دانش محلی؛ دروازه ورود به کارآفرینی

حسین پناهی، فعال دانشجویی:

آیین‌نامه جدید کارورزان خوب اما ناکافی

7 نکته درباره آغاز سال ‌تحصیلی؛

مهر 1402، دانشگاه زنده است

درباره حواشی ماجرای دانشکده علوم اجتماعی که ادامه دارد؛

پای ایران و قانون بایستید

عباسعلی رهبر، عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی:

6 ویٰژگی منظومه معرفتی جهاد تبیین امام حسن مجتبی

مهدی نوید‌ادهم، رئیس دبیرخانه هیات موسس دانشگاه آزاد:

۶ کارکرد ویژه راهپیمایی اربعین