• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۳۹۹-۰۱-۲۳ - ۱۱:۲۵
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0

آوینی، اندیشمندی انقلابی یا عارف مسلکی محزون

تکلیف خودمان را مشخص کنیم که آوینی عرفانی با رویکردهای تربیت فردی را می‌خواهیم با اُورکتی بردوش و فِریم عینکی سنتی و محاسنی یک دست یا آوینی انقلابی با خوانش‌‌هایی از اندیشه‌های اندیشمندان بلاد دور که منجر به نقد مبانی توسعه می‌شد؟

به گزارش «فرهیختگان آنلاین»، صالح اصغری، توسعه دهنده سواد فضای مجازی و جامعه پژوه طی یادداشتی برای «فرهیختگان» نوشت:

1- آوینی را دوست دارم و آل احمد را نیز، هردو را در شکل گیری شخصیت و هویت جستجوگر دوران نوجوانی ام سهیم می بینم. اولی را فردی تر و دیگری را اجتماعی تر .... دلیل ش اما جالب است و وجهی رسانه ای دارد.

2- قرائت من از اندیشه آوینی رنگ و بویی هویتی دارد آنجا که از بازگشت به خویشتن سخن میگوید.بماند که بازگشت به خویشتن آوینی با آل احمد فرق دارد،آوینی برخلاف آل احمد و شریعتی هم آغوش مرگ بود و از خویشتن و تمدن سخن می گفت و آل احمد و شریعتی در مطلع انقلاب.....آوینی از مرگ انقلاب نگران بود و شریعتی منتظر تولدش شاد.

3- در نبود آل احمد، شریعتی و مطهری، آوینی سعی کرد که باشد. آوینی نماینده انقلابی پساانقلابی ست که هرمقدار زور بزنیم کلیشه ی شکل گرفته از وی توسط برخی دوستان انقلابی بیش از آنکه رو به جلو باشد رو به گذشته است.

4- و صدالبته برای برخی آوینی خوب،همین آوینی مرده یا بهتر بگویم آوینی شهیدی است که هم دمِ پلاک و چزابه و فکه است، عارف مسلکی با دغدغه های فردی درحفظ یاد شهدا...

5- تا زمانی که جوان انقلابی در دانشگاه به اردوی راهیان نور با تصاویر آوینی بسنده می کند و  در هیات بیش از کتاب و سخنرانی به مداحی و عمل جهادی فکر می کند از آوینی، یک انقلابی در نمی آید.

6- برساخت هویت انقلابی از آوینی و تفوق اندیشه وی بر تصاویر اُوِرکت بر دوش و صدای حزن انگیزش در روایت فتح وظیفه جوان انقلابی روزگار ماست ...

مشکل دوم اینکه بخواهیم از آوینی یک  قرائت انقلابی داشته باشیم این است که اوضاع کمی خطرناک می شود و از دَر و دیوار برایتان می بارد که این تفکرات التقاطی چیست؟!

پذیرش این آوینی برای برخی که علوم انسانی غربی را به کُل نجس العین می دانند  بسی سخت است، پذیرش این آوینی یعنی باز شدن باب دیالوگ با اندیشه های علوم انسانی وارداتی که تا دیروز  با چوب اومانیستی، لیبرالیستی، پرگماتیستی، مارکسیستی و هزار فحش و فضیحت رانده می شد و برای برخی از قشریون نماد تفکر اصیل بود.

این آوینی دروازه ذهنش به روی اندیشه ها بسته نیست و جوانان ساده دل را ممکن است از صراط  برخی جریان های معرفتی شیپور به دستِ جزم اندیشِ قشری نگر دور کند.

در پایان تکلیف خودمان را مشخص کنیم که آوینی عرفانی با رویکردهای تربیت فردی را می خواهیم با اُورکتی بر دوش و فریم عینکی سنتی و محاسنی یک دست که از آسمان ها ما را به سوی مرگی شریف می خواند یا آوینی انقلابی با خوانش هایی از اندیشه های اندیشمندان بلاد دور که منجر به نقد مبانی توسعه می شد؟

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

روزنامه فرهیختگاننظرسنجی

مناظره‌های دور دوم، چقدر شما و اطرافیانتان را به مشارکت در انتخابات ترغیب کرده است؟



مشاهده نتایج

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

رضا غلامی، عضو هیات‌علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی:

نگاهی نو به نو اندیشی دینی

زندگی برای یاد‌گیری است نه برای موارد دیگر:

کریم مجتهدی: ایرانی کیست؟

دوگانه‌سازی مانع از لذت بردن از بدیهیات روزمره شد؛

جریان مطالبه‌گر زندگی! اجازه دهید زندگی کنیم

درباره نقد اخیر آصف بیات به هابرماس؛

پروژه ناتمام یا بلوند سازی جهانی!

دانشگاه ملی از زاویه‌ای دیگر؛

معنا و دلالت‌های سیاسی یک ایده تهی

بایسته‌های عدالت و اخلاق؛

آنچه جماعت‌گرایان به شما نمی‌گویند

سیدمحمدرضا فقیه‌ایمانی، پژوهشگر اندیشه:

علامه طباطبایی علمدار جهاد تبیین قرآنی

سیدجواد نقوی، خبرنگار گروه ایده حکمرانی:

فاشیسم انجمنی

مرتضی تیموریان، پژوهشگر مرکز رشد دانشگاه امام صادق(ع):

اغتشاش نقش شهر و روستا در حکمرانی توسعه

علی مومنی، دانشجوی دکتری علوم ارتباطات اجتماعی دانشگاه تهران:؛

«میدان شهرت در ایران» جزئیاتی از مصرف‌کننده واقعی ارائه نمی‌دهد

سیدجواد نقوی، خبرنگار گروه اندیشه:

شخصی‌سازی سیاست: فرد غیرسیاسی در طلب توسعه و پیشرفت!

سهیلا عباس‌پور، خبرنگار گروه اندیشه:

ایران و مساله مهاجرت

سهیلا عباس‌پور، خبرنگار گروه اندیشه:

سرقفلی‌هایی به اسم فصلنامه علمی‌پژوهشی

سیدجواد نقوی، خبرنگار گروه اندیشه:

چپ‌های رهایی‌بخش همان لیبرال‌های ارتجاعی هستند

سید جواد نقوی، خبرنگار گروه اندیشه:

آنچه از استقبال رونالدو گفته نمی‌شود

رسالت بوذری، مجری برنامه مخاطب خاص:

در آغوش رفیق

طیبه محمدی‌کیاعضو هیات‌علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی:

اربعین یا چهلم به مثابه سازوکار جاودانه‌سازی سوگ

روایت‌نگاری دیدار با مجتهدان زن جهان تشیع

در حکمت و حکومت نهاد اجتهاد زنانه

یادداشت دکتر علی‌اکبر ولایتی درباره شهید ثقه‌الاسلام تبریزی

روحانی مبارز با استکبار و استبداد

وقایع اعتراضی فرانسه در چه چهارچوبی قابل صورت‌بندی است

طرد سیستماتیک، خشم شهری و جنبش‌های ریزومی

نکاتی درباره سیستم آموزش‌وپرورش

در تمنای تفکر

تأملی بر ارتباطات مجازی

چشم سوم

سیری کوتاه در کلاس مقدمه‌ای به فلسفه- 8 و پایانی

حقیقت ذوب می‌شود