• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۳۹۹-۰۱-۲۲ - ۲۳:۰۱
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0

منتقل شدن دکه بلیت‌فروشی به دکمه کنترل تلویزیون‌ها

نام بسیاری از مهم‌ترین شانس‌های تجاری سال ۲۰۲۰ در فهرست فیلم‌هایی که تا همین جای کار به VOD آمده‌اند به چشم می‌خورد و به‌منزله این است که اکران دیجیتال برای اولین بار در جهان در مقیاسی به این گستردگی جدی گرفته می‌شود.

منتقل شدن دکه بلیت‌فروشی به دکمه کنترل تلویزیون‌ها

به گزارش «فرهیختگان آنلاین»، اکثر فیلم‌های سینمایی جهان در حدود 74 روز پس از ورود به سینماها، به‌صورت دیجیتالی خریداری می‌شوند و البته در اکثر مواقع اکران آنها همچنان ادامه دارد، اما با همه‌گیر شدن شیوع کرونا، استودیوها با انتشار فیلم‌های خود در VOD فقط چند هفته بعد از اکران، یا حتی در همان اولین روز نمایش پرده‌ای، این سنت را نقض کردند.چین در همان اولین روزهای شیوع کرونا بهترین فیلم‌هایش را به‌طور رایگان در فضای دیجیتال قرار داد و قضیه‌ای که به آن اشاره شد، مربوط به سینمای آمریکا می‌شود که این مسیر را محتاط‌تر می‌پیمود. نام بسیاری از مهم‌ترین شانس‌های تجاری سال ۲۰۲۰ در فهرست فیلم‌هایی که تا همین جای کار به VOD  آمده‌اند به چشم می‌خورد و به‌منزله این است که اکران دیجیتال برای اولین بار در جهان در مقیاسی به این گستردگی جدی گرفته می‌شود. در ادامه نام تعدادی از فیلم ها آمده است و با توجه به اینکه بعضی از آنها اساسا رنگ پرده را ندیده‌اند، شاید مراسم اسکار سال 2021 بسیاری از آثار مهم سینمای آمریکا در سال جاری را در گردونه رقابتش نداشته باشد.

  تور جهانی ترول‌ها

تهیه‌کنندگان «تور جهانی ترول‌ها» که دنباله انیمیشن «ترول‌ها» در سال 2017 است، اعلام کردند در تاریخ 10 آوریل، یعنی همان روزی که قرار بود این فیلم در سینماها نمایش داده شود، برای دانلود دیجیتالی در دسترس است.

  پرندگان شکاری

«پرندگان شکاری»، فیلم کمپانی برادران وارنر، تنها 46 روز از اکران سینمایی‌اش را پشت‌سر گذاشته بود که همزمان با ادامه نمایش خود روی پرده‌ها، به‌صورت دیجیتال قابل خریداری شد.

  شکار

«شکار» که یک فیلم ترسناک است، نخستین بار پاییز گذشته به‌دلیل جنجال درمورد محتوای خشن آن ناگزیر از تأخیر در اکران شد و سپس بعد از افتتاحیه‌اش در 13 مارس مجددا به‌دلیل ویروس کرونا از اکران کنار گذاشته شد. این فیلم اکنون امکان پخش در استریم را دارد.

  مرد نامرئی

«مرد نامرئی» فیلم ترسناکی با بازی الیزابت ماس است که ​​از زمان اکران خود در 26 فوریه در سینماها نزدیک به 65 میلیون دلار به‌دست آورد و با اینکه فروش گیشه‌ای‌اش خوب پیش می‌رفت، حالا و زودتر از موعد برای پخش در VOD  قرار دارد.

  اما

«اما» اقتباسی از رمان جین آوستین در تاریخ 21 فوریه با انتشار محدودی افتتاح شد و در گیشه 10میلیون دلار فروش بلیت داشت، تا اینکه همه‌گیری کرونا سینماها را تعطیل کرد و حالا این فیلم خیلی زودتر از موعد در VOD قرار گرفته است.

  خونین

«خونین» فیلم طنز وین دیزل در تاریخ 6 مارس افتتاح شد و 10 میلیون دلار قبل از تعطیلی سینماها درآمد داشت. این فیلم اکنون در VOD موجود است.

  راه بازگشت

فیلم «راه بازگشت» با بازی بن افلک که از زمان افتتاحش در 6 مارس، 13 میلیون دلار در سینماها به‌دست آورده بود، کمتر از سه هفته بعد، در 24 مارس به VOD آمد.

  به پیش

فیلم انیمیشن «به پیش» محصول کمپانی‌های دیزنی و پیکسار جمعه 20 مارس برای خرید در دسترس کاربران VOD قرار گرفت. این فیلم در تاریخ 3 آوریل در VOD خود کمپانی دیزنی به نام دیزنی‌پلاس بارگزاری شده بود.

  هرگز، به ندرت، گاهی اوقات، همیشه

«هرگز، به ندرت، گاهی اوقات، همیشه» داستان دو پسرعموی نوجوان اهل روستای پنسیلوانیا است که به نیویورک سفر می‌کنند‌. این فیلم در جشنواره ساندنس به نمایش درآمد و موفق به دریافت جایزه ویژه هیات داوران شد و بدون بلیت‌فروشی در گیشه، از تاریخ سوم آوریل در VOD در دسترس قرار گرفت.

  آرتمیس فاول

«آرتمیس فاول» اقتباس دیزنی از یک رمان فانتزی به همین نام است که توسط کنت برانا کارگردانی شده و اکران آن  در تاریخ 29 مه در سینماها آغاز شد، اما اکنون به‌طور انحصاری در دیزنی‌پلاس عرضه می‌شود. کالین فارل و جودی دنچ ازجمله ستارگان این فیلم هستند.

  مرد کارگر

اکران سینمایی «مرد کارگر» در 27 مرداد به‌دلیل تعطیلی سینماها لغو شد و این فیلم از تاریخ پنجم ماه مه از طریق VOD به نمایش درمی‌آید.

  VOD و دوستان و دشمنانش میان اهالی سینما

برخورد اهالی سینما با پدیده‌ای مثل VOD همیشه و در همه موارد یکسان نبوده است. به عبارتی حتی در کشورهایی که خاستگاه سیستم پخش VOD بوده‌اند هم مقاومت‌های سرسختانه‌ای دربرابر این پدیده صورت گرفته، اما به‌هرحال VOD راه خودش را پیمود و پس از مدتی کمپانی‌هایی مثل دیزنی هم در پی نت‌فلیکس به این تجارت پیوستند. سیستم VOD پس از اینکه فراز و نشیب‌های فراوانی را برای پذیرفته شدن بین اهالی سینما از سر گذراند، در سال 2020 میلادی با پاندومی ویروس کرونا مواجه شد که جلوه‌های دیگری از قابلیت‌های این مدل از توزیع فیلم را برابر جهانیان قرار داد. جالب است بدانیم این سیستم نوظهور توزیع فیلم، در خود آمریکا موانعی گاه به‌مراتب سرسخت‌تر از آن‌چیزی داشته که در ایران مقابل آن قرار دارد. VOD در دو، سه سال اخیر گاه با ایجاد موج‌های جدی و موثر علیه خود از سمت اهالی سینما مواجه بود، به‌طور مثال انتقادهای سرسختانه استیون اسپیلبرگ، کارگردان و تهیه‌کننده سرشناس آمریکایی از شرکت نت‌فلیکس و تلاش‌های او برای جلوگیری از حضور آثار این کمپانی در مراسم اسکار یا عدم نمایش فیلم تحسین‌شده «روما» در جشنواره کن، به‌دلیل قانون نت‌فلیکس که پخش آنلاین و اکران فیلم‌ در سالن‌ها را به‌طور همزمان انجام می‌داد، از نمونه‌های برخورد منفی اهالی سینما با این پدیده هستند. در طرف دیگر ماجرا مواردی مثل ساخته شدن فیلم‌هایی از قبیل «مرد ایرلندی» قرار می‌گیرد که تولیدشدن‌شان به جز برای نت‌فلیکس که به‌دلیل انتشار آنلاین محصولات، مخاطبان فراوان‌تری دارد، برای هیچ کمپانی دیگری صرفه اقتصادی نداشت. مارتین اسکورسیزی، کارگردان مرد ایرلندی، به‌رغم اینکه خود مدافع سرسخت نمایش فیلم روی پرده بزرگ است، درصورتی که یک VOD حامی پروژه‌اش نمی‌شد، اساسا امکان ساخت این فیلم را پیدا نمی‌کرد.

بخشی از دلایل مقبولیت سیستم VOD بین تعدادی از اهالی سینما را باید در استدلالی جست‌وجو کرد که کمپانی نت‌فلیکس به‌عنوان پاسخی نسبت به انتقادات استیون اسپیلبرگ مطرح کرد. چند سال پیش نت‌فلیکس در پاسخ به اسپیلبرگ که خواستار عدم حضور آثار این شرکت در اسکار شده بود، به این مساله که توانسته امکان تماشای فیلم را برای ساکنان مناطق فاقد سالن سینما فراهم کند، اشاره کرده بود. گذشته از هر نوع قضاوتی راجع‌به ارجحیت دیدن فیلم روی پرده بزرگ یا در قالب‌های خانگی و آسان، این نکته مسلم است که تلویزیون‌های تعاملی توانسته‌اند از طریق آسان‌تر کردن تماشای فیلم، به تعداد مخاطبان سینما بیفزایند و این بازار را گسترش دهند. فراهم کردن امکان تماشای فیلم برای کسانی که در مناطق دور از سالن‌های سینما زندگی می‌کنند، ارزان کردن تماشای فیلم و فراهم شدن امکاناتی برای فیلم دیدن در داخل منازل یا مسیرهای بین‌راهی و حتی اوقات فراغت در محل کار، همگی چیزهایی بودند که میزان فیلم دیدن افراد در جامعه جهانی را بیشتر کرده‌اند و بر ابعاد بازار سینما افزوده‌اند.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سهم طبقۀ متوسط از صنعت سریال‌سازی؛

«افعی تهران» از چه کسی انتقام گرفت؟

فرصتی برای تجدید ظهور «خوبی مردم ایران»؛

مفهوم ملت را زنده کردند

فیلم پرحاشیه «بیبدن» با قصه‌‌ای به‌اندازه از ایده‌ای مهم دفاع کرد؛

سینمای اجتماعی زنده است

درباره فیلم «بی‌بدن»؛

قصه‌گویی شرافتمندانه درباره قصاص

مصطفی قاسمیان، خبرنگار:

یک درامدی خوب و تماشاگرپسند

اهل ملت عشق باش؛

عشق و دیگر هیچ...

آقای کارگردان! چه داری می‌کنی با خودت؟!

آنتی ‌کانسپچوآل آرت ترک و کُرک و پَر ریخته حسن فتحی

مریم فضائلی، خبرنگار:

چشم‌هایمان گناه داشتند!

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ:

رویاهای شخصی‌ات را نفروش!

سریال پرطرفدار «حشاشین» چه می‌گوید؛

علیه شیعه یا علیه اخوان؟

راضیه مهرابی‌کوشکی، عضو هیات‌‌علمی پژوهشکده مطالعات فناوری:

فیلم «اوپنهایمر» به مثابه یک متن سیاستی

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ:

از شما بعید بود آقای جیرانی

ایمان‌ عظیمی، خبرنگار:

دیکته نانوشته غلط ندارد

درباره هزینه‌ای که می‌شد صرف «هفت سر اژدها» نشود؛

چرخ را از نو اختراع نکنیم

فرزاد حسنی بعد از سال‌ها، به قاب تلویزیون آمد؛

بازگشت امیدوارکننده

در نقد بهره کشی «علی ضیا» از شهرت؛

از موج ابتذال پیاده شو

محمد زعیم‌زاده، سردبیر فرهیختگان:

در عصر پساواقعیت به احمد خطر حرجی نیست اما...

سیامک خاجی، دبیر گروه ورزش:

برای خداحافظی زود بود آقای جملات قصار!

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین:

عجایب آماری دیدم در این دشت!

محمدامین نوروزی، مستندساز:

از این طرف که منم راه کاروان باز است...

فاطمه دیندار، خبرنگار:

برای درخشش سیمرغ‌های بلورین

محمد زعیم‌زاده، سردبیر؛

کدام سینما؟کدام نقد؟

حامد عسکری، شاعر و نویسنده:

فیلم دیدن با چشم‌های تار...

چهل و دومین جشنواره فیلم فجر؛

چند نقد بر فیلم سینمایی «آپاراتچی»

«صبحانه با زرافه‌ها»؛

یک وس اندرسون ایرانی تمام‌عیار

ویژه‌نامه جشنواره فیلم فجر؛

«صبحانه با زرافه‌ها»؛ معنازدایی از جهان

«صبحانه با زرافه‌‌ها»؛

تهش هیچی نیست، پس لذت ببر!

درباره فیلم جدید سروش صحت؛

قرار صبحانه با خودمان

هومن جعفری، خبرنگار:

مردی که سازش نمی‌کرد

در روزگار بی‌مایگی حضور قاف غنیمتی است؛

برای «قاف» و عمو اکبر

تولد قاف به میزبانی اکبر نبوی با همکاری «فرهیختگان»؛

«قاف» نمی‌خواهد متکلم‌ وحده باشد

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ؛

هنوزم نقش بازی می کنی آقای فرخ نژاد؟

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار