• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۳۹۹-۰۱-۲۲ - ۲۲:۵۲
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 1
  • 0
صادق یاری، تهیه‌کننده یکی از فیلم‌های اکران نوروزی در گفت‌وگو با «فرهیختگان»:

توزیع فیلم به صورت اشتراک‌فروشی بازگشت سرمایه ندارد

صادق یاری گفت: باید صبر کرد و دید آیا توزیع فیلم «خروج» حاتمی‌کیا در فضای دیجیتال جواب می‌دهد یا نه؛ اگر خروج در این فضا موفق شود، خیلی از تهیه‌کنندگان و فیلمسازان ما کارهایشان را اکران دیجیتال خواهند کرد.

توزیع فیلم به صورت اشتراک‌فروشی بازگشت سرمایه ندارد

به گزارش «فرهیختگان آنلاین»، صادق یاری که پیش از این با سریال‌هایی مثل «ممنوعه» و «کرگدن» به‌عنوان سرمایه‌گذار یا تهیه‌کننده در شبکه نمایش خانگی حضور داشت، امسال قرار بود به‌عنوان تهیه‌کننده فیلم «پسرکشی» به کارگردانی محمدهادی کریمی اکران نوروزی را تجربه کند که شیوع عالم‌گیر ویروس کرونا همه‌چیز را به‌هم ریخت. با او که پیش از این هم در شبکه نمایش خانگی به‌عنوان سرمایه‌گذار فعالیت داشته، راجع‌به ظرفیت‌های اکران دیجیتال فیلم‌ها گفت‌وگو کرده‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

سازمان سینمایی اعلام کرده با توجه به شیوع کرونا و تعطیلی سالن‌های سینما فیلمسازان را به نمایش مستقیم فیلم‌هایشان در VOD تشویق می‌کند. آنها گفته‌اند که به‌عنوان مشوق، ۲۰ درصد از مبلغ قرارداد هر فیلم با VOD را به تهیه‌کننده آن فیلم پرداخت خواهند کرد. آیا این مبلغ چیزی از ضرری که فیلمسازان متحمل شده‌اند را جبران می‌کند؟

حقیقتش این است که چیزی در این رابطه تا‌بهحال به خود ما گفته نشده ولی به‌طور کلی باید به مساله VOD ، خصوصا در شرایط فعلی، توجه جدی کرد. ببینید سینما به‌هرحال یک جای مسقف است و حتی بعد از لغو قرنطینه سراسری، حضور مردم در چنین مکانی نمی‌تواند مثل سابق باشد. دلواپسی‌های مردم به این راحتی‌ها برطرف نمی‌شود و آن اطمینان و اعتماد به فضاهای عمومی آسان برنمی‌گردد. احساس من این است که برگشتن به شرایط سابق زمان می‌برد. حالا ما فضایی به نام VOD و بستری به‌عنوان دیجیتال داریم که از طریق آن می‌شود فیلم‌ها را نمایش داد. باید دید آیا چنین فضایی ظرفیت این را دارد که باعث بازگشت سرمایه تهیه‌کنندگان شود؟ اگر این تصور محقق شود، اتفاقاً این فضای خوبی هست که در اختیار ما قرار می‌گیرد و ایده نویی به‌حساب می‌آید.

پیش‌بینی خود شما چیست؟ فکر می‌کنیدVOD ‌ها ظرفیت بازگرداندن سرمایه به سازندگان فیلم‌های سینمایی را دارند؟

من فکر می‌کنم این اتفاق رقم بخورد. الان فیلم «خروج» آقای حاتمی‌کیا قرار است در بستر VOD اکران بشود. البته نباید این‌طور باشد که VOD‌ها اشتراک‌فروشی کنند و مردم با استفاده از اشتراک خودشان بیایند و فیلم‌های روز را ببینند.

پس شما چه شیوه‌ای از توزیع را مناسب می‌دانید؟

اینکه مثل اکران سینمایی، فیلم در بستر وی‌او‌دی قرار داده شود و مردم بیایند برای یک فیلم به‌خصوص مبلغی را همان حول‌وحوش بلیت سینما خریداری کنند، لینک آن را دریافت کنند و فکر می‌کنم این لینک هم باید زمان مشخصی داشته باشد. مثلاً تا ۲۴ ساعت قابل استفاده و بازدید باشد. اگر این اتفاق رخ دهد و مبلغ قابل توجهی به صاحبان آثار برگردد، چه‌بسا کار خوبی باشد و همین امر می‌تواند خواب سرمایه‌ای که شرایط موجود برای فیلمسازان ما ایجاد کرده است را برطرف کند.

شما فکر می‌کنید پس از برطرف شدن همه‌گیری شیوع کرونا هم تاثیرات دوران توزیع دیجیتالی فیلم‌ها در سینمای ایران باقی بماند و یک نوع تجارت جدید ایجاد شود؟

صددرصد همین‌طور است. الان شما کمپانی نتفلیکس را ببینید. آنها هم پس از مدتی مستقیما فیلم‌های سینمایی تولید کردند که بر بستر دیجیتال منتشر می‌شد. اگر فضای دیجیتال درست مدیریت شود، این هم برای خودش بازاری است که ایجاد خواهد شد و تجارت جدیدی را رقم می‌زند. حالا باید صبر کرد و دید آیا توزیع فیلم «خروج» حاتمی‌کیا در فضای دیجیتال جواب می‌دهد یا نه؛ اگر خروج در این فضا موفق شود، خیلی از تهیه‌کنندگان و فیلمسازان ما کارهایشان را اکران دیجیتال خواهند کرد.

منظور شما از اکران دیجیتال همان اشتراک‌گذاری فیلم‌ها در وی‌او‌دی است؟

در اصل باید به این شیوه گفته شود اکران دیجیتال نه قرار گرفتن صرف فیلم‌ها بر بسترVOD. اکران با اشتراک‌فروشی تفاوت دارد. قیمت‌شان هم فرق دارد و نوع توزیع هم یکی نیست.

اشتراک‌فروشی مربوط به فیلم‌هایی است که قبلاً اکران شده‌اند و اکران دیجیتال مربوط به اولین نمایش فیلم‌هاست؟

 بله، اشتراک‌فروشی یعنی همین چیزی که الان مثلا در نماوا و فیلیمو داریم. شما یک اشتراک ماهانه می‌خرید و فیلم‌هایتان را در آن بستر  VODمی‌بینید؛ ولی بخشی از فیلم‌هایی که هنوز اکران نشده‌اند، بستری است که باید به‌طور جداگانه در پنل اینVOD ‌ها ایجاد شود.

ممکن است وی‌اودی‌ها برای اینکه اشتراک‌فروشی‌شان را تبلیغ کنند، بعضی فیلم‌های اکران‌شده را بخرند و در بخش اشتراک‌هایشان قرار دهند؟

این به صاحبان آثار برمی‌گردد که آیا فروش فیلم‌هایشان به این شکل برای آنها صرفه اقتصادی دارد یا نه از استثنائات که بگذریم، بعید به نظر می‌رسد که به‌طور کل توزیع فیلم‌های اکران‌نشده به‌صورت اشتراک‌فروشی بازگشت سرمایه داشته باشد، اما تک‌فروشی و ارسال لینک کار نویی است که اگر خوب مدیریت شود و روی آن تبلیغ صورت بگیرد می‌تواند بستر تجاری مناسبی برای سینمای ما فراهم کند.

اگر انتشار فیلم‌ها بر بستر VOD صرفه تجاری داشته باشد این به معنی برطرف شدن ضررهای احتمالی در تمام بخش‌های سینماست؟

با شرایط پیش‌آمده اگر ما به سمت اکران دیجیتال می‌رویم، باید فکری هم به حال دوستان و سینمادار بشود. یعنی اگر حتی اکران دیجیتال هم موفق بود، باید فکری به حال سینماداران کرد. آنها کسانی بودند که تمام این سال‌ها باعث شدند مردم به سینما بروند و فیلم ببینند.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سهم طبقۀ متوسط از صنعت سریال‌سازی؛

«افعی تهران» از چه کسی انتقام گرفت؟

فرصتی برای تجدید ظهور «خوبی مردم ایران»؛

مفهوم ملت را زنده کردند

فیلم پرحاشیه «بیبدن» با قصه‌‌ای به‌اندازه از ایده‌ای مهم دفاع کرد؛

سینمای اجتماعی زنده است

درباره فیلم «بی‌بدن»؛

قصه‌گویی شرافتمندانه درباره قصاص

مصطفی قاسمیان، خبرنگار:

یک درامدی خوب و تماشاگرپسند

اهل ملت عشق باش؛

عشق و دیگر هیچ...

آقای کارگردان! چه داری می‌کنی با خودت؟!

آنتی ‌کانسپچوآل آرت ترک و کُرک و پَر ریخته حسن فتحی

مریم فضائلی، خبرنگار:

چشم‌هایمان گناه داشتند!

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ:

رویاهای شخصی‌ات را نفروش!

سریال پرطرفدار «حشاشین» چه می‌گوید؛

علیه شیعه یا علیه اخوان؟

راضیه مهرابی‌کوشکی، عضو هیات‌‌علمی پژوهشکده مطالعات فناوری:

فیلم «اوپنهایمر» به مثابه یک متن سیاستی

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ:

از شما بعید بود آقای جیرانی

ایمان‌ عظیمی، خبرنگار:

دیکته نانوشته غلط ندارد

درباره هزینه‌ای که می‌شد صرف «هفت سر اژدها» نشود؛

چرخ را از نو اختراع نکنیم

فرزاد حسنی بعد از سال‌ها، به قاب تلویزیون آمد؛

بازگشت امیدوارکننده

در نقد بهره کشی «علی ضیا» از شهرت؛

از موج ابتذال پیاده شو

محمد زعیم‌زاده، سردبیر فرهیختگان:

در عصر پساواقعیت به احمد خطر حرجی نیست اما...

سیامک خاجی، دبیر گروه ورزش:

برای خداحافظی زود بود آقای جملات قصار!

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین:

عجایب آماری دیدم در این دشت!

محمدامین نوروزی، مستندساز:

از این طرف که منم راه کاروان باز است...

فاطمه دیندار، خبرنگار:

برای درخشش سیمرغ‌های بلورین

محمد زعیم‌زاده، سردبیر؛

کدام سینما؟کدام نقد؟

حامد عسکری، شاعر و نویسنده:

فیلم دیدن با چشم‌های تار...

چهل و دومین جشنواره فیلم فجر؛

چند نقد بر فیلم سینمایی «آپاراتچی»

«صبحانه با زرافه‌ها»؛

یک وس اندرسون ایرانی تمام‌عیار

ویژه‌نامه جشنواره فیلم فجر؛

«صبحانه با زرافه‌ها»؛ معنازدایی از جهان

«صبحانه با زرافه‌‌ها»؛

تهش هیچی نیست، پس لذت ببر!

درباره فیلم جدید سروش صحت؛

قرار صبحانه با خودمان

هومن جعفری، خبرنگار:

مردی که سازش نمی‌کرد

در روزگار بی‌مایگی حضور قاف غنیمتی است؛

برای «قاف» و عمو اکبر

تولد قاف به میزبانی اکبر نبوی با همکاری «فرهیختگان»؛

«قاف» نمی‌خواهد متکلم‌ وحده باشد

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ؛

هنوزم نقش بازی می کنی آقای فرخ نژاد؟

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار