• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۳۹۸-۱۲-۰۶ - ۰۲:۴۰
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
گزارش «فرهیختگان» از بیست و هشتمین جشنواره دانشجوی نمونه کشوری

دانشجویان نمونه دانشگاه آزاد را بیشتر بشناسید

بیست‌وهشتمین جشنواره دانشجوی نمونه کشوری در نهاد ریاست جمهوری برگزار شد و طی آن دانشجویان نمونه از سراسر کشور تجلیل شدند که در میان آنها هفت تن از دانشجویان دانشگاه آزاد نیز حضور داشتند.

 دانشجویان نمونه  دانشگاه آزاد را بیشتر بشناسید

به گزارش «فرهیختگان آنلاین»، هفته اول بود که بیست‌وهشتمین جشنواره دانشجوی نمونه کشوری در نهاد ریاست جمهوری برگزار شد و طی آن دانشجویان نمونه از سراسر کشور تجلیل شدند که در میان آنها هفت تن از دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی نیز حضور داشتند. در این مراسم که با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور، منصور غلامی وزیر علوم، سعید نمکی وزیر بهداشت و دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در تالار شهید بهشتی نهاد ریاست‌جمهوری برگزار شد، از ابوالفضل کربلایی، حسین عندلیب، نرگس ازادوار، مهناز پیروی، علی کاظمی‌تبریزی، نگین ناصح و محمدحسین رشیدی‌مهرآبادی به‌عنوان دانشجویان نمونه دانشگاه آزاد اسلامی تقدیر شد.

دانشجویان نمونه شامل کمک و اعتماد بیشتری از سمت مسئولان شوند

نرگس آزادوار یکی از دانشجویان نمونه دانشگاه آزاد اسلامی است که درحال حاضر در رشته مهندسی عمران مقطع دکتری تخصصی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب مشغول تحصیل است. او مقطع کارشناسی‌ارشد خود را از دانشگاه علم و فرهنگ و لیسانس را در دانشگاه نوشیروانی بابل اخذ کرده است.آزادوار در گفت‌وگو با «فرهیختگان» درباره دلایل کسب عنوان دانشجوی نمونه سال گفت: «بیش از هرچیز تصور می‌کنم کارهای پژوهشی در این فرآیند موثر بوده است. من 9 طرح پژوهشی داشتم و نگارش سه عنوان کتاب و همچنین مقالات دیگری را هم در کارنامه علمی و پژوهشی خود دارم. البته من مدرک داوری تیراندازی دارم و از حیث آشنایی با زبان هم در جایگاه خوبی هستم. در حوزه فرهنگی هم فعالیت‌های مختلفی داشتم، اما در حوزه پژوهشی تا حدی که دانشگاه بررسی کرده بود، بالاترین حد نمره را کسب کردم. یکی از طرح‌های پژوهشی که مرتبط با پایان‌‌نامه من بوده و به‌عنوان اختراع هم ثبت شده، در مورد بتن ریزدانه مسلح است.»

این دانشجوی نمونه دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به امکانات و تجهیزات پژوهشی دانشگاه خاطرنشان کرد: «زمانی که من تا حدودی به تجهیزات دانشگاه نیاز داشتم، موارد موردنیاز فراهم نبود، اما در حال حاضر دانشگاه آزاد اسلامی تهران غرب تجهیزات بهتری نسبت به قبل پیدا کرده و این باعث شده دانشجویان رشته عمران بیشتر و راحت‌تر از قبل کار کنند. متاسفانه مشکلی هم که وجود دارد این است که زمانی که طرح دانشجو به نتیجه رسید، به او توجه می‌شود، اما در ابتدای ارائه طرح و حین انجام فعالیت این نگاه کمتر وجود دارد و تا زمان اثبات شخص این فضا به وضوح دیده می‌شود. البته این موارد بیشتر به دانشجویان دوره دکتری مربوط می‌شود، چراکه در دوران کارشناسی و تا حد زیادی در کارشناسی ارشد بیش از پژوهش، مساله آموزش اهمیت دارد. به همین خاطر اکثر دانشجویان هم دانشجوی دکتری هستند.»

آزادوار با گلایه از برخی مسائل در امتیازبندی و جوایز جشنواره دانشجوی نمونه اظهار کرد: «باید به این مساله هم اشاره کرد که با توجه به موارد مطرح‌شده در آیین‌نامه‌ها، بسیاری از امتیازات دانشجویان در حدفاصل زمان حضور و موفقیت امتحان جامع و زبان از دست می‌رود و اکثر دانشجویان نمونه در روزهای پایانی دانشجویی خودشان هستند و جوایزی مانند تخفیف شهریه در دانشگاه آزاد اسلامی یا فرصت مطالعاتی در دانشگاه‌های دولتی عملا به کار دانشجویان نمی‌آید و مورد استفاده نیست. جوایز باید به‌نوعی طراحی شود که برای دانشجویانی که دوران تحصیل‌شان رو به اتمام است، مورد استفاده باشد.»

او در پایان اضافه کرد: «امیدواریم کمکی به دانشجویان نمونه برای حضور در قالب هیات‌علمی دانشگاه‌ها و تداوم فعالیت‌های علمی و آموزشی‌شان شود و از سوی دیگر این دانشجویان در کارهای پژوهشی مشمول کمک و اعتماد بیشتری از سمت مسئولان شوند. انتظارمان حمایت است که متاسفانه اصلا چنین مباحثی در جوایز تعریف نشده است و متاسفانه جایزه نقدی جشنواره هم شامل حال ما نشد.»

برخورد نامهربانانه وزارت علوم با دانشگاه آزاد در جشنواره دانشجویان نمونه

حسن عندلیب در حال حاضر دوران دکتری تخصصی الهیات و معارف اسلامی را در دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف‌آباد سپری می‌کند. البته او دوران تحصیلات خود را ابتدا در حوزه‌های علمیه پیگیری می‌کند و از دوره کارشناسی‌ارشد وارد فضای دانشگاه می‌شود. عندلیب در آزمون دکتری سال 92 رتبه دهم را به دست آورد و اکنون با معدل 19.70 در مقطع دکتری به‌عنوان یکی از دانشجویان نمونه دانشگاه آزاد اسلامی معرفی شده است. او سابقه هفت سال تدریس و نگارش 35 مقاله علمی، پژوهشی و‌ ای‌اس‌ای و 16 عنوان کتاب را در کارنامه خود دارد.  حسین عندلیب در گفت‌وگو با «فرهیختگان»، تلاش فردی را مهم‌ترین عامل در کسب عناوینی چون دانشجوی نمونه معرفی کرد و گفت: «تلاش و کوشش شبانه‌روزی همان‌طور که اساتید در گذشته بر آن تاکید داشتند از مهم‌ترین عوامل موفقیت است. باید برای کار علمی زمان گذاشت و از خیلی از تفریحات و خوش‌گذرانی‌ها گذشت. »

او در رابطه با فضای علمی دانشگاه آزاد اسلامی تصریح کرد: «یک ظلمی از گذشته به دانشگاه آزاد اسلامی شده و این ظلم را باید با همین کارها و فعالیت‌های علمی از بین برد. متاسفانه عده‌ای دانشگاه آزاد اسلامی را تضعیف می‌کنند در حالی که همه اساتید طراز اول بودند؛ یعنی اساتیدی که در دانشگاه به ما درس می‌دادند در دانشگاه دولتی اصفهان هم درس می‌دادند و هیچ‌چیزی از آنها کمتر نداشتند اما متاسفانه از گذشته در حق دانشگاه آزاد اسلامی ظلم می‌شود و دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی را سرخورده می‌کنند. با وجود این تبلیغات منفی، دانشگاه آزاد اسلامی موفقیت‌های بزرگی در این 40 ساله بعد از انقلاب داشته و بسیاری از گریدهای علمی دنیا را به دست آورده است. این فضا باید شکسته شود و امیدواریم با جریان انقلابی دکتر طهرانچی و دوستانی که روی کار آمدند، این فضا تقویت شود.»

او با گلایه از شیوه برخورد با دانشجویان نمونه دانشگاه آزاد اسلامی اضافه کرد: «تشویق‌ها و تقدیرها و ‌انگیزه‌سازی‌هایی که صورت می‌گیرد، بسیار مهم و موثر است. اما نگاه متفاوتی  به ما وجود دارد. این مساله در جوایز هم مشخص بود، زمانی که از دانشجویان نمونه وزارت علوم و بهداشت تقدیر نقدی به عمل آمد اما دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی با احتساب جوایز روز دانشجو، درواقع یک‌سوم آن جایزه را دریافت کردند و از سمت خود جشنواره فقط یک لوح و تندیس به ما داده شد. این تبعیض خیلی برای ما نگران‌کننده است. مساله تقدیر یا جایزه نقدی نیست، بحث تبعیض است. نقد بنده به رفتار وزارت علوم است و دانشگاه آزاد اسلامی باید فکری برای این قضیه کند.»

این دانشجوی نمونه دانشگاه اظهار کرد: «عضویت دانشجویان نمونه به‌عنوان هیات‌علمی دانشگاه‌ها کمترین خواسته ماست. در سال جاری به‌طور کلی هفت نفر از سراسر کشور و بیش از 400 واحد دانشگاهی موفق به کسب این عنوان شدند. انتظار می‌رود این افراد به‌عنوان نخبگان دانشجوی دانشگاه آزاد اسلامی امکان خدمت داشته باشند. این مورد را قبل‌تر هم در نامه‌نگاری‌ها پیگیری کردیم ولی تاکنون به ثمر نرسیده است.»

عندلیب ادامه داد: «ما درصدی فرار نخبگان را از کشور داریم. راه نگه‌داشتن نخبگان در سیستم‌های تعریف‌شده این است که با یک آیین‌نامه نخبگان دانشگاهی ما اعضای هیات‌علمی دانشگاه‌ها شوند. 28 نخبه از وزارت علوم، وزارت بهداشت و دانشگاه آزاد اسلامی در سال جاری داریم. 28 نخبه در کل کشور با وجود این همه دانشگاه تعداد کمی به‌نظر می‌رسد. انتظار این است که سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی به فکر هفت دانشجوی نخبه باشد و وزارت علوم و وزارت بهداشت نیز هرکدام برای 10 دانشجوی نخبه خود فکری کنند. این باعث می‌شود دانشجویان نمونه و نخبه در همین سرزمین بمانند و خدمت به علم کنند و جای دیگری نروند.»

علاقه دانشجویان نمونه به خدمت در دانشگاه‌ها

ابوالفضل کربلایی، یکی دیگر از دانشجویان نمونه سال، همه مقاطع تحصیلی خود را در دانشگاه آزاد اسلامی سپری کرده است. او کارشناسی را در دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین طی می‌کند و پس از آن برای گذراندن مقطع کارشناسی ارشد راهی شاهرود می‌شود. در این دوران هم با کسب رتبه ممتازی به‌واسطه شرط معدل وارد مقطع دکتری تخصصی معماری در همان دانشگاه می‌شود، اما با میهمانی، دوران تحصیل دکتری در دانشگاه آزاد اسلامی را در قزوین سپری می‌کند. 

کربلایی درباره چگونگی کسب عنوان دانشجوی نمونه به «فرهیختگان» گفت: «دانشجوی نمونه دانشگاه آزاد اسلامی براساس یک آیین‌نامه که هرسال اعلام می‌شود، انتخاب می‌شود. این آیین‌نامه فعالیت‌های آموزشی، پژوهشی و فرهنگی است که دانشجو باید حدنصابی را در هریک از این حوزه‌ها کسب کند تا بتواند به‌عنوان دانشجوی نمونه معرفی شود.» 

او نقش دانشگاه آزاد اسلامی را در مسیر تحصیلش مثبت ارزیابی کرده و ادامه داد: «دانشگاه آزاد اسلامی خوشبختانه امکان خوبی را برای دانشجویان فراهم کرده است، به‌خصوص دانشجویانی که در مراکز استان‌ها هستند. به‌طور مثال دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین به‌خاطر حمایتی که از فعالیت‌های پژوهشی می‌کند یا حمایتی که از فعالیت‌های فرهنگی که در انتخاب دانشجوی نمونه تاثیرگذار است، دارد، خواه‌ناخواه دانشجویان ترغیب می‌شوند در این فعالیت‌های پژوهشی و فرهنگی مشارکت کنند. همین عوامل زمینه‌ساز پیشرفت دانشجویان در این دانشگاه شده است.»

کربلایی مهم‌ترین انتظار دانشجویان نمونه را تسهیل حضور دانشجویان به‌عنوان هیات‌علمی عنوان کرد و افزود: «فکر می‌کنم تقاضای اکثر دانشجویان نمونه سال‌جاری همین بود. چیزی که دو تن از دانشجویان هم به نمایندگی از سایرین در نهاد ریاست‌جمهوری عنوان کردند، بحث اشتغال‌شان بود و اکثرا دوست دارند به‌واسطه زحماتی که در دوران تحصیل خود می‌کشند و علاقه به خدمت به دانشجویان و دانشگاه‌ها مساله اشتغال‌شان در دانشگاه حل شود. مورد دیگری هم که از سوی دانشجویان مطرح شد، به امکان تحصیل‌شان پس از دکتری برمی‌گشت که مسئولان هم قول‌های مساعدی دادند.»

تلاش در علاقه؛ مهم‌ترین عوامل موفقیت

مهناز پیروی از جمله دانشجویان نمونه دانشگاه آزاد اسلامی است که هر سه مقطع تحصیلی را در دانشگاه آزاد اسلامی گذرانده است. مقطع لیسانس در دانشگاه آزاد اسلامی تبریز، فوق‌لیسانس در دانشگاه آزاد اسلامی علوم تحقیقات تبریز با معدل 19.53 و در حال حاضر هم مشغول به تحصیل دکتری تخصصی معماری در دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز است. از او تاکنون چهار مقاله علمی، پژوهشی منتشر شده و عناوینی چون رتبه برتر جشنواره پروفسور حسابی، استعداد برتر بنیاد ملی نخبگان در چند سال تحصیلی دانشجوی نمونه پژوهشی و آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی تبریز در دو سال دارم و کسب جایزه بزرگ علمی دانشجویی آذربایجان‌شرقی در سال 98 از جمله سوابق او در فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی است. 

پیروی در گفت‌وگو با «فرهیختگان» سعی و تلاش را در کنار علاقه به رشته تحصیلی به‌عنوان مهم‌ترین عوامل موفقیت عنوان کرد و درباره شرایط علمی و آموزشی دانشگاه خود گفت: «به نظرم دانشگاه آزاد اسلامی تبریز وضعیت مطلوبی دارد و از آن راضی هستم. من در این بستر رشد کردم و شاهد حمایت‌های مختلفی بودم. این امکان برای همه دانشجویان وجود دارد که به سعی و کوشش خود دانشجویان مربوط می‌شود.» 

او ادامه داد: «دانشگاه آزاد اسلامی پتانسیل خیلی خوب و مناسبی دارد. بسیاری تصور می‌کنند فضای علمی خوبی ندارد و اطلاع دقیقی از شرایط و امکانات دانشگاه آزاد اسلامی ندارند. طبیعی است که همت خود فرد در درجه اول مورد اهمیت است و در وهله دوم دانشگاه آزاد اسلامی برای استفاده دانشجویان پتانسیل خوبی دارد به‌طوری که در بعضی موارد از دانشگاه‌های دولتی هم بهتر عمل می‌کند. لازم می‌دانم از رئیس دانشگاه آزاد اسلامی تبریز که این امکان مناسب را فراهم کرده است و همچنین سایر اساتید این دانشگاه تشکر کنم.»

پیروی در پایان تاکید کرد: «اگر تجهیزات و امکانات افزایش پیدا کند و به مراتب فعالیت و کیفیت عملکرد ما هم بیشتر خواهد شد. انتظار داریم بهای بیشتری به محققان و پژوهشگران جوان داده شود و امکانات مورد نیاز آنها را فراهم کنند. وضعیت موجود دانشگاه آزاد اسلامی تبریز مناسب است اما جای تقویت دارد.»

مسئولان پیگیر ایده‌های نخبگان علمی باشند

یکی دیگر از دانشجویان نمونه دانشگاه آزاد اسلامی در سال 98 محمدحسین رشیدی‌مهرآبادی بود که مشغول به تحصیل در دکتری تخصصی مهندسی عمران دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات است. او لیسانس مهندسی عمران را در دانشگاه آزاد اسلامی قزوین، فوق‌لیسانس را در دانشگاه آزاد اسلامی تهران مرکزی با معدل 19 گذراند و با کسب رتبه برتر فارغ‌التحصیل شد. از این دانشجوی نمونه دانشگاه آزاد اسلامی تاکنون بیش از 45 مقاله علمی و پژوهشی، سه کتاب منتشر شده است. رشیدی یک طرح پژوهشی و هفت اختراع هم در کارنامه علمی خود دارد و در تحقیقات خود روی جمع‌آوری آب‌های شهری و سیلاب‌های شهری کار می‌کند.

رشیدی در گفت‌وگو با «فرهیختگان» درباره کسب عنوان دانشجوی نمونه گفت: «همه مسائل اعم از آموزشی، پژوهشی و فرهنگی در این جشنواره مورد اهمیت است. این بار به نظر می‌رسید با سختگیری بیشتری داوری کرده بودند و در این سه آیتم به همراه تکنولوژی و کارآفرینی از جمله مباحث داوری بوده است. من هم در همه مسائل فعالیت‌های مختلفی داشتم که ارائه کردم.» 

او درباره فضای علمی دانشگاه آزاد اسلامی اضافه کرد: «من در رشته و دانشگاهی تحصیل کردم که بهترین اساتید، فضای پژوهشی و آموزشی را داشتم. به همین خاطر تصور می‌کنم دانشگاه آزاد اسلامی به جد یکی از برترین دانشگاه‌های کشور است، این پتانسیل برای موفقیت در دانشگاه آزاد اسلامی وجود دارد. برخی نسبت به این دانشگاه دید منفی دارند اما من برعکس فکر می‌کنم در دانشگاه آزاد اسلامی هم می‌شود به مدارج بالا رسید.»

  رشیدی مهم‌ترین مطالبه خود را از مسئولان پیگیری طرح‌ها و ایده‌های دانشجویان نخبه‌عنوان کرد و گفت: «انتظار داریم طرح‌هایی که دانشجویان را برای حل مشکلات کشور مطرح می‌کنند، از سوی مسئولان پیگیری شود. بها دادن به دانشجویان نمونه صرفا در حد تقدیر و تشویق نباشد و ایده‌های این دانشجویان دنبال شود.»

لزوم استفاده از نخبگان برای کاهش مشکلات کشور

علی کاظمی‌تبریزی، یکی دیگر از دانشجویان نمونه سال 98 دانشگاه آزاد اسلامی است. او کارشناسی و کارشناسی‌ارشد را در رشته منابع طبیعی و کشاورزی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج گذراند و حالا تحصیل دکتری را در رشته علوم و صنایع چوب و کاغذ دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات ادامه می‌دهد و در انتظار تایید مقاله ISI خود است. 

کاظمی درخصوص نحوه کسب عنوان دانشجوی نمونه توضیح داد: «فرآیند کسب عنوان دانشجوی نمونه یک روند مشخصی دارد. شما باید در چند آیتم پژوهشی آموزشی، فرهنگی و شئونات دانشگاهی حداقل 50 امتیاز بیاورید. البته شرایط خاصی هم دارد مثلا در مقطع دکتری باید پیش از آن امتحان جامع را داده باشید و در آزمون زبان EPT هم بالای 50‌درصد نمره داشته باشید. الحمدلله توانستیم این مساله را حل کنیم و نمره‌های لازم را به‌دست بیاوریم و وارد کورس رقابت دانشجویان نمونه در واحد شدیم.» 

این دانشجوی دانشگاه آزاد اسلامی با تاکید بر آیتم پژوهشی اضافه کرد: «البته بخش پژوهشی کمک بسیاری کرده است. من با حدود 5 اختراع و 5 مقالهISI وارد فرآیند جشنواره شدم. البته بیشتر این موارد به‌صورت گروهی ارائه شده است.»

  او درباره فضای علمی پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: «دانشگاه آزاد اسلامی به‌قول معروف ثمره انقلاب است و می‌توانیم بگوییم یکی از ثمره‌های انقلاب پر برکت جمهوری اسلامی ایران دانشگاه آزاد اسلامی است که چندین سال پیش شروع به کار ‌کرد و خدا را شاکریم که دانشجوی دانشگاه آزاد اسلامی هستیم و توانستیم در تمام مقاطع مختلف در این دانشگاه آزاد اسلامی کسب علم و دانش کنیم.»

کاظمی افزود: «محیط دانشگاه آزاد اسلامی بسیار محیطی آرام است و امکانات آموزشی‌و‌پژوهشی در اختیار دانشجو قرار می‌گیرد و همچنین در زمینه‌های آزمایشگاهی می‌توانم بگویم حتی از آزمایشگاه‌های دولتی اگر بالاتر نباشد، کمتر نیست. باشگاه پژوهشگران و نخبگانی دانشگاه آزاد اسلامی تولید علمی بسیاری در کشور داشته است. مفتخر هستم که جزء باشگاه پژوهشگران بودم و هستم و به‌قولی حمایت‌های مالی و معنوی آنها شامل حال من شد.»

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران و عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد:

فساد مانع مشارکت مردم در اقتصاد خیزش مدیریتی لازمه جهش تولید

زینب کرد، مسئول واحد زنان و خانواده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل:

قانون جوانی جمعیت نگاهی مردانه دارد

بحران آموزش‌وپرورش- بخش دوم؛

ایرادهای ساختاری و راهکارهای تحولی

رضا نقدبیشی، مدیرکل تحلیل و نظارت بر امور پژوهشی؛

تجویز سه‌گانه برای تقویت علم داده در دانشگاه

حادثه 16 آذر 1332 یادآور اعتراض علیه حضور آمریکایی‌ها در دانشگاه تهران بود؛

5 وظیفه دانشگاهیان برای ساخت آینده کشور

«فرهیختگان» نرخ انتشار مقالات علمی پژوهشگران ایران را بررسی می‌کند؛

شروط ارتقای علمی اساتید هیچ منطقی ندارد!

علی عربی، استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز:

دانش محلی؛ دروازه ورود به کارآفرینی

حسین پناهی، فعال دانشجویی:

آیین‌نامه جدید کارورزان خوب اما ناکافی

7 نکته درباره آغاز سال ‌تحصیلی؛

مهر 1402، دانشگاه زنده است

درباره حواشی ماجرای دانشکده علوم اجتماعی که ادامه دارد؛

پای ایران و قانون بایستید

عباسعلی رهبر، عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی:

6 ویٰژگی منظومه معرفتی جهاد تبیین امام حسن مجتبی

مهدی نوید‌ادهم، رئیس دبیرخانه هیات موسس دانشگاه آزاد:

۶ کارکرد ویژه راهپیمایی اربعین

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار