• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۳۹۸-۱۲-۰۳ - ۱۱:۵۸
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
به بهانه دیدار اسکوچیچ با ابراهیمی و عزت‌اللهی

افول لژیونرهای ایرانی در یوپن

سرمربی جدید تیم‌ملی ایران در ادامه برنامه‌هایش برای بررسی وضعیت بازیکنان ملی‌پوش، راهی بلژیک شده تا از نزدیک وضعیت لژیونرهای ایرانی حاضر در لیگ این کشور را بررسی کند.

افول لژیونرهای ایرانی در یوپن

به گزارش «فرهیختگان آنلاین»، دراگان اسکوچیچ، سرمربی جدید تیم‌ملی ایران در ادامه برنامه‌هایش برای بررسی وضعیت بازیکنان ملی‌پوش، راهی بلژیک شده تا از نزدیک وضعیت لژیونرهای ایرانی حاضر در لیگ این کشور را بررسی کند. او در نخستین روز حضورش راهی باشگاه یوپن شد تا با امید ابراهیمی و سعید عزت‌اللهی، دو هافبک ایرانی این تیم دیدار کرده و از مربیان آنها نیز وضعیت این دو بازیکن را جویا شد. اگر‌چه بازیکنانی چون کاوه رضایی، علی قلی‌زاده و میلاد محمدی در رقابت‌های این فصل لیگ بلژیک، نمایش خوبی داشته‌اند اما ابراهیمی و عزت‌اللهی با انتخاب یوپن در مسیر پیشرفت قرار ندارند و به همراه این تیم نتایج خوبی کسب نکرده‌اند.

     انتخاب اشتباه پورعلی‌گنجی

باشگاه یوپن جزء تیم‌های قدیمی فوتبال بلژیک محسوب نمی‌شود و این باشگاه در سال 1945 و پس از پایان جنگ‌جهانی‌دوم تاسیس شد. یوپن در تاریخ 75‌ ساله خود هیچ موفقیتی در لیگ این کشور کسب نکرده و نخستین‌بار در فصل 2011-2010 حضور در لیگ دسته‌ اول این کشور را تجربه کرد؛ البته آنها پس از یک فصل به لیگ دو سقوط کردند و در سال 2017 دوباره موفق شدند حضور در لیگ برتر را تجربه کنند.این شهر 20 هزار نفری و کم‌سر‌و‌صدا در سال 2012 از سوی آکادمی قطری اسپایر برای تاسیس یکی از شعب این آکادمی در فوتبال اروپا انتخاب شد و با خرید باشگاه یوپن، برنامه‌های درازمدتی را برای استعدادیابی و پرورش بازیکنان آینده‌دار قاره‌های مختلف در این باشگاه آغاز کردند. مدیران اسپایر بیش از آنکه به‌دنبال موفقیت در لیگ بلژیک و کسب رتبه‌ای مناسب در این لیگ باشند، به فکر سرمایه‌گذاری‌های خود روی بازیکنان مستعد فوتبال دنیا و بهره‌برداری از آن در سال‌های آینده هستند و از یوپن به‌عنوان دروازه‌ای برای ورود به سیستم مدرن فوتبال اروپا استفاده می‌کنند.مرتضی پورعلی‌گنجی، نخستین بازیکن ایرانی بود که با امیدهای زیادی راهی یوپن شد. مدافع ملی‌پوش ایران که در السد، یکی از تیم‌های بزرگ لیگ قطر توپ می‌زد برای برآورده شدن آرزویش که بازی در فوتبال اروپا بود به پیشنهاد یوپن پاسخ مثبت داد و پیش از جام‌جهانی 2018 به این تیم پیوست. رویاهای پورعلی‌گنجی اما خیلی زود رنگ باخت و او در طول حدود نیم‌فصل حضورش در این تیم تنها هفت‌بار در ترکیب یوپن قرار گرفت. این مدافع ملی‌پوش خیلی زود به لیگ قطر برگشت و این‌بار العربی را برای ادامه فوتبالش انتخاب کرد. با توجه به اینکه هر دو تیم زیر نظر آکادمی اسپایر فعالیت می‌کنند نقش این آکادمی در بازگشت پورعلی‌گنجی به قطر پر‌رنگ بود.

     سکونشینی عزت‌اللهی

ابراهیمی و عزت‌اللهی در ابتدای این فصل تصمیم به حضور در این تیم بلژیکی گرفتند و البته اهداف متفاوتی از این انتخاب داشتند. ابراهیمی 32 ساله که سال‌های پایانی فوتبالش را سپری می‌کند پس از یک فصل حضور در العربی‌قطر به‌صورت قرضی راهی یوپن شده و احتمالا در پایان فصل دوباره به تیم سابقش برمی‌گردد. امید در این فصل 18 بازی برای یوپن انجام داده و در بیشتر بازی‌ها یکی از نفرات اصلی تیمش بوده است. البته این تیم بلژیکی در لیگ، اوضاع چندان خوبی ندارد و پس از انجام 26 مسابقه در رده سیزدهم جدول قرار دارد. آنها با توجه به اینکه تنها چهار هفته تا پایان فصل عادی مسابقات باقی‌مانده و اختلاف 9 امتیازی که با سرکل بروخه قعر جدولی دارند، در خطر سقوط نیستند و فصل آینده را نیز در لیگ برتر حضور خواهند داشت.

اوضاع برای عزت‌اللهی اما کاملا متفاوت بوده و او که نخستین تجربه لژیونر شدنش در تیم جوانان اتلتیکو‌ مادرید بود پس از تجربه بازی در چندین تیم روسی و حتی ردینگ انگلیس در آغاز این فصل به‌صورت قرضی به بلژیک رفت تا شاید در این تیم نه‌چندان مطرح بتواند فوتبالش را احیا کند اما در این مدت فقط در یک دیدار و آن‌هم 67 دقیقه فرصت بازی در ترکیب تیم را به‌دست آورد و در اکثر مسابقات حتی در فهرست 18 نفره تیمش نیز حضور ندارد و به یک سکونشین تبدیل شده است. جالب اینکه هافبک ایرانی یوپن هنوز هم بیشترین آمار بازی‌هایش در تیم مربوط به ملوان بندرانزلی است و در هیچ‌کدام از 7 تیمی که پس از جدایی از این تیم شمالی عضویت داشته، بیش از 18 بازی انجام نداده است. عزت‌اللهی که در زمان مربیگری کارلوس کی‌روش، یکی از بازیکنان مورد علاقه این مربی پرتغالی بود در ماه‌های اخیر همچنان به روند نزولی خود ادامه می‌دهد و با ادامه این شرایط بعید نیست که اسکوچیچ نیز علاقه‌ای به استفاده از بازیکن سکونشین تیمی همچون یوپن، نداشته باشد.

* نویسنده: سیامک خاجی،  روزنامه‌نگار

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سایه‌روشن‌های تغییر نسل در تیم ملی؛

جوان‌گرایی چگونه حاصل می‌شود؟

امیر کریمی؛ فرهیختگان آنلاین:

اوسمار-پرسپولیس و بازسازی اعتماد

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای استقلالِ نکو

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

آدم‌های اشتباهی و اقتصاد بیمار فوتبال ایران

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین؛

اسکار برای انتخاب ارزان اوسمار!

محمدرضا ولی‌زاده، خبرنگار فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای تیم ملی فوتبال

واگذاری دو باشگاه سرخابی رهاسازی توسط دولت است؛

تداوم اشتباه در واگذاری سرخابی‌ها

هومن جعفری، خبرنگار: 

شهروند، مافیا و تک‌تیرانداز

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و استقلال تاجیکستان؛

ساکن طبقه بالای آزادی

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق؛

فرصتی تاریخی برای بازیکنان استقلال

پیمان اسدیان، خبرنگار:

هانگژو، سنگ محک ورزش ایران

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان؛

این گزارش می‌توانست واقعی باشد!

هومن جعفری، خبرنگار:

تیم المپیک و مصلحت

مجید خاتونی، کارشناس مدیریت و جامعه‌‌شناسی ورزش:

ورزش کشور باید با منافع و اعتبار ملی همسو شود

مسعود فروغی، سردبیر «فرهیختگان»؛

درویش، مترجم و رونالدو؛ سنگ ریاکاری بر سر ما

کسر امتیاز و جریمه مالی سپاهان به شرط رعایت انصاف و عدالت برای همه تیم‌ها به نفع فوتبال است، سیاسیون آدرس غلط ندهند

آزمون بزرگ فوتبال ایران

محمد زعیم زاده، جانشین سردبیر؛

آقای کاردرست، آقا پژمان عزیز! دمت گرم +فیلم

هومن جعفری، خبرنگار گروه ورزش:

بهشت خیرین گمنام

هومن جعفری، خبرنگار:

این خرابه حاصل عملکرد شماست!

هومن جعفری، خبرنگار:

آینده ترسناک است

مجید خاتونی؛ کارشناس مدیریت و جامعه‌شناسی ورزش

انحصار در قانون نویسی، تعرض به حقوق ذینفعان فوتبال

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما همه بیرانوند هستیم؟

فرهیختگان بررسی می‌کند؛

گره انتخاب سرمربی استقلال کجاست؟

مواجهه فدراسیون با منتقدان؛

از طارمی هم شکایت کنید! 

مسعود فروغی

قلب مشترک

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار