• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۳۹۸-۱۱-۲۶ - ۲۱:۰۲
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
اسکوچیچ در پاسخ به سوال «فرهیختگان»:

نمی‌توانند مرا بخرند، لیست سیاه نداریم

سرمربی تیم ملی فوتبال ایران در پاسخ به سوال «فرهیختگان»: گفت: «با 51 سال سن، کسی نمی‌تواند مرا بخرد و لیست سیاهی نداریم. اینها شایعاتی است که مطرح می‌شوند و مطمئنا بازیکنانی به تیم ملی دعوت می‌شوند که مستحق و لایق پوشیدن پیراهن تیم ملی هستند.»

 نمی‌توانند مرا بخرند، لیست سیاه نداریم

به گزارش «فرهیختگان آنلاین»، اولین نشست خبری دراگان اسکوچیچ، سرمربی تیم ملی فوتبال ایران روز گذشته برگزار شد. مهم‌ترین سوالات به نحوه انتخاب وی و شایعات پیرامون این ماجرا اختصاص داشت که او نیز تاکید کرد همه‌چیز طبق روال عادی پیش رفته و پشت‌پرده‌ای در کار نبوده است. او تاکید کرد هرگز مشکل قلبی نداشته و مشکلش آلرژی بوده که رفع شده است! در ادامه صحبت‌های مهم سرمربی کروات تیم ملی در این نشست را می‌خوانید.

 می‌خواهیم در همه بازی‌ها پیروز شویم

انتخاب من افتخار بزرگی برای ماست. فکر می‌کنم این اولین‌بار است که یک مربی خارجی پس از پنج سال حضور در ایران به‌عنوان مربی تیم ملی انتخاب می‌شود. این موضوع بار مسئولیت را بر دوش من سنگین‌تر می‌کند. شاید تا الان تیم ملی در مسیر درستی قرار نداشته، اما اینجا هستم تا با دانشم در راستای موفقیت تیم ملی قدم بردارم. هدف ما این است که هر بازی را با پیروزی پشت‌سر بگذاریم و انرژی مثبت به فوتبال ایران تزریق کنیم که این هم به امید خدا منجر به صعود تیم ملی به جام‌جهانی خواهد شد. آغوش ما برای تمام پیشنهادهای باشگاه‌ها باز است و ارتباط دوجانبه با آنها خواهیم داشت. یکی از فواید حضور من در تیم ملی این است که با فوتبال ایران و ذهنیت بازیکنان آن آشنا هستم.

 همه شانس ملی‌پوش شدن دارند

از نظر من تمام بازیکنان از شانس مساوی برای حضور در تیم ملی برخوردارند. در چند روز آینده تمرکزمان روی لژیونرها خواهد بود. زمان کمی داریم و نمی‌توان انتظار تغییرات زیادی را داشت، اما رفته‌رفته تغییر رفتار در تیم و اثر شخصیتی بنده را در تیم ملی مشاهده خواهید کرد. بعد از اینکه مرحله انتخاب بازیکنان را پشت‌سرگذاشتیم باید مدل بازی‌مان را انتخاب کنیم. همه ما باید دست به دست هم بدهیم تا نتایج اخیر تیم ملی را پشت‌سر بگذاریم و به آینده خوشبین باشیم. البته برای این راه کمک رسانه‌ها و اهالی فوتبال را می‌خواهیم.  

 به خاطر دانش و شناخت از فوتبال ایران انتخاب شدم

نمی‌توانم درمورد پشت صحنه‌ها حرف بزنم، چون باید فدراسیون در این مورد حرف بزند. معتقدم من به خاطر دانش و شناختی که از فوتبال ایران دارم، انتخاب شده‌ام و فدراسیون فوتبال به این نتیجه رسیده که شناخت و دانش من چیزی است که روی آن تاکید دارد. بیشتر از هر چیز به شغل خود اهمیت می‌دهم تا اینکه به حواشی بیرون بپردازم. صعود به جام‌جهانی و کسب پیروزی منافع اسکوچیچ نیست بلکه این منافع ایران است که به همین دلیل همه باید با هم باشیم و این مساله منافع همه ما در کشور ایران است. بنده جزئی از کشور شما هستم و همه باید برای موفقیت تیم ملی تلاش کنیم. قرارداد من می‌تواند تا سال 2050 باشد، اما همه می‌دانیم اگر نتایج‌مان خوب باشد، می‌مانم و اگر نتایج بد باشد، قطعا گزینه بهتری جایگزین من خواهد شد.

 مشکل قلبی نه، آلرژی داشتم

درمورد بیماری‌ام خیلی چیزها در رسانه‌ها می‌شنوم. اینکه گفته می‌شود من مشکل قلبی دارم و خبرهای دیگر. البته باید بگویم من آلرژی به هوا داشتم که در آبادان بیشتر شده بود، اما خداراشکر معالجه شد. وقتی من تیم صنعت نفت را ترک کردم هیچ صحبتی با تیم ملی نداشتم. حتی این بحث از سمت مدیرعامل باشگاه صنعت نفت آبادان هم مطرح شده بود و او هم مرا تشویق کرد، اما آن زمان اصلا در جریان پیشنهاد تیم ملی نبودم. در آن مقطع 6-5 باشگاه مهم و صاحب‌نام داخلی هم با من تماس گرفتند، اما به خاطر تعهد اخلاقی که به باشگاه صنعت نفت داشتم به این باشگاه قول داده بودم در ایران برای هیچ تیم باشگاهی سرمربیگری نکنم ولی تیم ملی قطعا یک موضوع متفاوت است.

 ایجنت من در ایران خیلی بد است!

سرمربی تیم ملی درمورد اینکه گفته می‌شود برخی ایجنت‌های رسمی و غیررسمی در حضورش در تیم ملی نقش داشته‌اند و این نگرانی وجود دارد که این افراد در انتخاب بازیکنان هم نقش ایفا کنند، یادآور شد: «باید بگویم انتظار این سوال را نداشتم. سوال شما بنده را مجاب می‌کند تا در این مورد، این‌گونه پاسخ دهم؛ من در دو دانشگاه و یک آکادمی فعالیت می‌کنم و درمورد تجربیاتم فقط پنج سال حضورم در ایران را مطرح کرده‌ام. با تیم‌های النصر و فولاد، حضور در لیگ قهرمانان را تجربه کرده‌ام و فقط درباره آن چیزی صحبت کرده‌ام که در ایران بر من گذشته است. اگر درمورد ایجنت‌ها و کارگزاران صحبت می‌کنید باید بگویم که ایجنت من در ایران خیلی بد است! اگر قرار است کارگزاران من را به شمال و جنوب کشور ببرند و بعد هم با نقشه من را به تیم ملی بیاورند، باید بگویم آنها کارشان را خیلی بد انجام داده‌اند. من با فدراسیون ایران قرارداد بسته‌ام و پای شخص خاصی درمیان نبوده و اطلاعی از اینکه می‌گویید یک آقازاده واسطه این انتقال بوده، ندارم.»

 دوست دارم فوتبال هجومی ارائه کنیم

در این چندوقت که تیم ملی را آنالیز کردم به نظرم تیم ایران در سازمان دفاعی نقص‌هایی دارد. ایده من این است که تیم ما در سطح بالا بتواند با تیم‌های دیگر رقابت کند. قطعا این اشتباه را هم نمی‌کنم که تغییرات زیادی در همین ابتدا داشته باشیم ولی من مربی بیش‌فعالی هستم و دوست دارم فوتبال هجومی ارائه کنیم. اما اگر در یک بازی مجبور شدیم، کار دفاعی هم انجام خواهیم داد.

 فکر نمی‌کردم روزی جایگزین کی‌روش شوم

به اتفاقات سال 2011 فکر می‌کنم. در آن سال در بازی النصر و استقلال، کارلوس کی‌روش را که سرمربی تیم ایران بود، در هتل دیدم و فکر نمی‌کردم روزی جایگزین او شوم! البته این را هم باید بگویم که برای رسیدن به هدفم تلاش کرده‌ام. این می‌تواند آرزوی هر مربی‌ای باشد. در پنج سال گذشته که در ایران بودم پیشنهادهای زیادی از باشگاه‌های مختلف و همچنین دو بار نیز پیشنهاد برای تیم امید ایران داشتم که هیچ‌کدام میسر نشد.

 صنعت مایل بود در خدمت تیم ملی باشم

سرمربی تیم ملی در پایان درباره بحث غرامت 140 هزار دلاری‌اش به باشگاه صنعت نفت آبادان و اینکه گفته می‌شود مهلت او برای پرداخت این غرامت به پایان رسیده، گفت: «صحبتی که من با باشگاه صنعت نفت داشتم این بود که به هیچ باشگاه دیگری نروم. این موضوع را انکار نمی‌کنم و الان هم از آن شرط‌مان تخطی نکرده‌ام. باشگاه صنعت نفت هم مایل بود که بعد از جدایی از آن تیم در خدمت تیم ملی ایران باشم. فکر می‌کنم این باشگاه مدیران باهوشی داشته باشد که این موضوع را درک می‌کنند. طبیعی است که از حق خود هم دفاع کنند. از باشگاه صنعت نفت تشکر می‌کنم که اجازه داد در آن تیم حضور داشته باشم. تجربه بسیار جذاب و خوبی برای من بود. از مردم آبادان هم تشکر می‌کنم.»

اسکوچیچ در پاسخ به سوال خبرنگار «فرهیختگان»: کسی نمی‌تواند مرا بخرد، لیست سیاهی نداریم

نکته قابل‌توجه نخستین نشست خبری اسکوچیچ، حضور بی‌شمار اصحاب رسانه بود تا جایی که سالن همایش‌های هتل آکادمی تقریبا پر بود. چند تن از تهیه‌کننده‌های ورزشی و چند نماینده از رسانه‌های خارجی نیز در نشست حاضر بودند.

اسکوچیچ در آغاز صحبت‌هایش به نکته جالبی اشاره کرد و گفت: «پیش از هر چیز روز مادر را تبریک می‌گویم. بدون وجود مادران هیچ‌کدام از ما نبودیم.»

 برخی سوالات از سرمربی جدید تیم ملی انتقادی و چالشی بود تا جایی اگر قبلی‌ها همچنان سرمربی تیم ملی بودند، شاید کار به جاهای باریک کشیده می‌شد، اما اسکوچیچ سعی کرد ابتدا خود را خونسرد نشان داده و سپس با تدبیر و تامل پاسخ سوال این دسته از خبرنگاران را بدهد.

 در این نشست باز هم سوال نسبتا چلوکبابی مطرح شد و این‌بار از اسکو سوال کردند که نمی‌خواهیم سوال چلوکبابی بپرسیم، چون می‌دانیم به جز آن، باقلاقاتق و فلافل را هم خورده‌اید که در این لحظه دراگان گفت: «اتفاقا تمام انواع کباب ایرانی را امتحان کرده‌ام.»

 با انتخاب اسکوچیچ به‌عنوان سرمربی تیم ملی، برخی بازیکنان (بدون نام بردن از آنها) علیه وی در فضای مجازی موضع‌گیری کردند و همین موضوع دستمایه سوال «فرهیختگان» شد تا از سرمربی جدید تیم ملی سوال کند، آیا این موضوع ذهنیت او را منفی کرده و باز هم مثل گذشته شاهد لیست سیاه در تیم ملی خواهیم بود یا اینکه این مربی به صورت عقلانی و بدون‌توجه به این مسائل می‌خواهد همچنان بهترین‌ها را به تیم ملی دعوت کند. اسکوچیچ در پاسخ به این سوال گفت: «با 51 سال سن، کسی نمی‌تواند مرا بخرد و لیست سیاهی نداریم. اینها شایعاتی است که مطرح می‌شوند و مطمئنا بازیکنانی به تیم ملی دعوت می‌شوند که مستحق و لایق پوشیدن پیراهن تیم ملی هستند.»

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سایه‌روشن‌های تغییر نسل در تیم ملی؛

جوان‌گرایی چگونه حاصل می‌شود؟

امیر کریمی؛ فرهیختگان آنلاین:

اوسمار-پرسپولیس و بازسازی اعتماد

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای استقلالِ نکو

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

آدم‌های اشتباهی و اقتصاد بیمار فوتبال ایران

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین؛

اسکار برای انتخاب ارزان اوسمار!

محمدرضا ولی‌زاده، خبرنگار فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای تیم ملی فوتبال

واگذاری دو باشگاه سرخابی رهاسازی توسط دولت است؛

تداوم اشتباه در واگذاری سرخابی‌ها

هومن جعفری، خبرنگار: 

شهروند، مافیا و تک‌تیرانداز

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و استقلال تاجیکستان؛

ساکن طبقه بالای آزادی

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق؛

فرصتی تاریخی برای بازیکنان استقلال

پیمان اسدیان، خبرنگار:

هانگژو، سنگ محک ورزش ایران

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان؛

این گزارش می‌توانست واقعی باشد!

هومن جعفری، خبرنگار:

تیم المپیک و مصلحت

مجید خاتونی، کارشناس مدیریت و جامعه‌‌شناسی ورزش:

ورزش کشور باید با منافع و اعتبار ملی همسو شود

مسعود فروغی، سردبیر «فرهیختگان»؛

درویش، مترجم و رونالدو؛ سنگ ریاکاری بر سر ما

کسر امتیاز و جریمه مالی سپاهان به شرط رعایت انصاف و عدالت برای همه تیم‌ها به نفع فوتبال است، سیاسیون آدرس غلط ندهند

آزمون بزرگ فوتبال ایران

محمد زعیم زاده، جانشین سردبیر؛

آقای کاردرست، آقا پژمان عزیز! دمت گرم +فیلم

هومن جعفری، خبرنگار گروه ورزش:

بهشت خیرین گمنام

هومن جعفری، خبرنگار:

این خرابه حاصل عملکرد شماست!

هومن جعفری، خبرنگار:

آینده ترسناک است

مجید خاتونی؛ کارشناس مدیریت و جامعه‌شناسی ورزش

انحصار در قانون نویسی، تعرض به حقوق ذینفعان فوتبال

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما همه بیرانوند هستیم؟

فرهیختگان بررسی می‌کند؛

گره انتخاب سرمربی استقلال کجاست؟

مواجهه فدراسیون با منتقدان؛

از طارمی هم شکایت کنید! 

مسعود فروغی

قلب مشترک