• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۳۹۸-۱۱-۲۱ - ۰۳:۱۱
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
«تماشاخانه فرهیختگان» ویژه جشنواره فیلم فجر در روز دهم سراغ فیلم «لباس شخصی» رفته است

کار خوب یک لباس شخصی

«امیرعباس ربیعی» ‌در اولین اثر سینمایی‌اش با فیلم «لباس شخصی» به سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر آمد.

کار خوب یک لباس شخصی

به گزارش «فرهیختگان آنلاین»، در «تماشاخانه فرهیختگان» ویژه جشنواره فیلم فجر در روز دهم فیلم «لباس شخصی» ساخته امیرعباس ربیعی مورد تحلیل و بررسی قرار گرفته است با یادداشت هایی از میلاد جلیل‌زاده، مجتبی اردشیری  و فاطمه‌سادات بکائی، روزنامه‌نگار و گفت وگو با امیرعباس ربیعی، کارگردان «لباس‌شخصی» و محسن نصراللهی، طراح صحنه و در آخر نیز گزارشی درخصوص چگونگی نمایش حزب توده در سینمای ایران.

میلاد جلیل‌زاده، روزنامه‌نگار طی یادداشتی با عنوان  «کار خوب یک لباس شخصی»  به نقد این فیلم پرداخته، در بخشی از این یادداشت آمده است: غیر از پاسخ به شبهات تاریخی یا بخشیدن دیدگاه‌های سیاسی به مخاطب و البته غیر از کلاس درس تاریخ، حالا لباس‌شخصی فیلمی است که با توجه به آن می‌توان بلوغ قصه‌گویی سینمای ایران در ژانر جاسوسی و معمایی را تبریک گفت.

**************************************************

مجتبی اردشیری، روزنامه‌نگار طی یادداشتی با عنوان  «خودزنی با تفکر ضدقهرمانی»  به نقد این فیلم پرداخته، در بخشی از این یادداشت آمده است: آنچه امروز در نقد لباس‌شخصی، شنیده و خوانده می‌شود، بیش از آنکه ایرادات ایدوئولوژیک باشد، دایرمدار قصه فیلم است که به واسطه سهل‌انگاری در نوع شخصیت‌پردازی قهرمان کار شکل گرفته است، وگرنه دستگیری کیانوری یا جاسوس رده بالای نظام، آن میزان جذابیتی برای مخاطب ندارد تا زمینه‌های تصویرگری چگونگی رسیدن به این مهره‌ها.

**************************************************

فاطمه‌سادات بکائی، روزنامه‌نگار طی یادداشتی با عنوان «معمایی پرالتهاب» به نقد این فیلم پرداخته، در بخشی از این یادداشت آمده است: فیلم امیرعباس ربیعی در نوع پرداخت، قصه، کارگردانی و حتی بازی‌ها یک اثر مستقل است و ظرافت‌های ژانر معمایی‌اش نویدبخش ورود یک جریان نوظهور و پر قدرت در سینمای ایران است. جریانی که می‌تواند بر خلاف عادت‌های قدیمی کارگردان‌های ایرانی حتی از روایت یک ماجرای واقعی که مخاطب از نتیجه آن آگاه است یک تعلیق پرکشش بسازد.

**************************************************

امیرعباس ربیعی، کارگردان «لباس‌شخصی» در گفت‌وگو با «فرهیختگان» از سختی های کار گفت و عنوان کرد: پنج هزار برگ سند خواندم تا بتوانم فیلمنامه بنویسم.

**************************************************

در پایان نیز در گزارشی با عنوان «رفقای نامرئی در سینما» به چگونگی نمایش حزب توده در سینمای ایران پرداخته شده است. 

**************************************************

برای شهاب سینمای ایران و اظهارنظرهایش

 جشنواره حقیقت (لینک)

 

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سهم طبقۀ متوسط از صنعت سریال‌سازی؛

«افعی تهران» از چه کسی انتقام گرفت؟

فرصتی برای تجدید ظهور «خوبی مردم ایران»؛

مفهوم ملت را زنده کردند

فیلم پرحاشیه «بیبدن» با قصه‌‌ای به‌اندازه از ایده‌ای مهم دفاع کرد؛

سینمای اجتماعی زنده است

درباره فیلم «بی‌بدن»؛

قصه‌گویی شرافتمندانه درباره قصاص

مصطفی قاسمیان، خبرنگار:

یک درامدی خوب و تماشاگرپسند

اهل ملت عشق باش؛

عشق و دیگر هیچ...

آقای کارگردان! چه داری می‌کنی با خودت؟!

آنتی ‌کانسپچوآل آرت ترک و کُرک و پَر ریخته حسن فتحی

مریم فضائلی، خبرنگار:

چشم‌هایمان گناه داشتند!

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ:

رویاهای شخصی‌ات را نفروش!

سریال پرطرفدار «حشاشین» چه می‌گوید؛

علیه شیعه یا علیه اخوان؟

راضیه مهرابی‌کوشکی، عضو هیات‌‌علمی پژوهشکده مطالعات فناوری:

فیلم «اوپنهایمر» به مثابه یک متن سیاستی

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ:

از شما بعید بود آقای جیرانی

ایمان‌ عظیمی، خبرنگار:

دیکته نانوشته غلط ندارد

درباره هزینه‌ای که می‌شد صرف «هفت سر اژدها» نشود؛

چرخ را از نو اختراع نکنیم

فرزاد حسنی بعد از سال‌ها، به قاب تلویزیون آمد؛

بازگشت امیدوارکننده

در نقد بهره کشی «علی ضیا» از شهرت؛

از موج ابتذال پیاده شو

محمد زعیم‌زاده، سردبیر فرهیختگان:

در عصر پساواقعیت به احمد خطر حرجی نیست اما...

سیامک خاجی، دبیر گروه ورزش:

برای خداحافظی زود بود آقای جملات قصار!

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین:

عجایب آماری دیدم در این دشت!

محمدامین نوروزی، مستندساز:

از این طرف که منم راه کاروان باز است...

فاطمه دیندار، خبرنگار:

برای درخشش سیمرغ‌های بلورین

محمد زعیم‌زاده، سردبیر؛

کدام سینما؟کدام نقد؟

حامد عسکری، شاعر و نویسنده:

فیلم دیدن با چشم‌های تار...

چهل و دومین جشنواره فیلم فجر؛

چند نقد بر فیلم سینمایی «آپاراتچی»

«صبحانه با زرافه‌ها»؛

یک وس اندرسون ایرانی تمام‌عیار

ویژه‌نامه جشنواره فیلم فجر؛

«صبحانه با زرافه‌ها»؛ معنازدایی از جهان

«صبحانه با زرافه‌‌ها»؛

تهش هیچی نیست، پس لذت ببر!

درباره فیلم جدید سروش صحت؛

قرار صبحانه با خودمان

هومن جعفری، خبرنگار:

مردی که سازش نمی‌کرد

در روزگار بی‌مایگی حضور قاف غنیمتی است؛

برای «قاف» و عمو اکبر

تولد قاف به میزبانی اکبر نبوی با همکاری «فرهیختگان»؛

«قاف» نمی‌خواهد متکلم‌ وحده باشد

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ؛

هنوزم نقش بازی می کنی آقای فرخ نژاد؟

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار