• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۳۹۸-۱۱-۲۰ - ۱۱:۲۹
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
«تماشاخانه فرهیختگان» ویژه جشنواره فیلم فجر در روز نهم سراغ فیلم «خورشید» رفته است

طلوع دوباره مجیدی

فیلم «خورشید» ساخته مجید مجیدی هرچند دیر ولی به سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر رسید و با استقبال مخاطبان روبه‌رو شد.

طلوع دوباره مجیدی

به گزارش «فرهیختگان آنلاین»، در «تماشاخانه فرهیختگان» ویژه جشنواره فیلم فجر در روز نهم فیلم «خورشید» ساخته مجید مجیدی مورد تحلیل و بررسی قرار گرفته است با یادداشت هایی از  میلاد جلیل‌زاده، مهران زارعیان و میکائیل دیانی، روزنامه‌نگار و  معین احمدیان، دبیرگروه فرهنگی و گزارشی مفصل از حضور کودک در سینمای مجید مجیدی.

میلاد جلیل‌زاده، روزنامه‌نگار طی یادداشتی با عنوان «خورشید، خدا و باز هم مدرسه» به نقد این فیلم پرداخته، در بخشی از این یادداشت آمده است: خورشید نماد خداست، بی‌اینکه تاکید بیرون‌زده‌ای روی این نماد شود و در ضمن، این نام مدرسه‌ای هم هست که توسط چند معلم دلسوز برای کودکان کار تاسیس شده است. نماهای «گاد شات» و «پی او وی خدا» در این فیلم چند بار تکرار می‌شوند و مخاطب را یاد بهترین فیلم‌ها و بهترین میزانسن‌های مجیدی در روزهای اوج می‌اندازند.

مهران زارعیان، روزنامه‌نگار طی یادداشتی با عنوان «کلیشه‌ها ذوب می‌شوند» به نقد این فیلم پرداخته، در بخشی از این یادداشت آمده است: خورشید نماد خداست، بی‌اینکه تاکید بیرون‌زده‌ای روی این نماد شود و در ضمن، این نام مدرسه‌ای هم هست که توسط چند معلم دلسوز برای کودکان کار تاسیس شده است. نماهای «گاد شات» و «پی او وی خدا» در این فیلم چند بار تکرار می‌شوند و مخاطب را یاد بهترین فیلم‌ها و بهترین میزانسن‌های مجیدی در روزهای اوج می‌اندازند.

میکائیل دیانی، روزنامه‌نگار طی یادداشتی با عنوان «خورشید؛ بچه‌های آسمانی دیگر» به نقد این فیلم پرداخته، در بخشی از این یادداشت آمده است: خورشید نماد خداست، بی‌اینکه تاکید بیرون‌زده‌ای روی این نماد شود و در ضمن، این نام مدرسه‌ای هم هست که توسط چند معلم دلسوز برای کودکان کار تاسیس شده است. نماهای «گاد شات» و «پی او وی خدا» در این فیلم چند بار تکرار می‌شوند و مخاطب را یاد بهترین فیلم‌ها و بهترین میزانسن‌های مجیدی در روزهای اوج می‌اندازند.

معین احمدیان، دبیرگروه فرهنگی طی یادداشتی با عنوان «طلوع دوباره مجیدی» به نقد این فیلم پرداخته، در بخشی از این یادداشت آمده است: خورشید نماد خداست، بی‌اینکه تاکید بیرون‌زده‌ای روی این نماد شود و در ضمن، این نام مدرسه‌ای هم هست که توسط چند معلم دلسوز برای کودکان کار تاسیس شده است. نماهای «گاد شات» و «پی او وی خدا» در این فیلم چند بار تکرار می‌شوند و مخاطب را یاد بهترین فیلم‌ها و بهترین میزانسن‌های مجیدی در روزهای اوج می‌اندازند.

در ادامه طی گزارشی به قلم سیدمهدی موسوی‌تبار،  روزنامه‌نگار نگاهی داشته ایم به حضور کودک در سینمای مجید مجیدی با عنوان «قصه‌های کودکان مجید». در بخشی از این گزارش آمده است: کودکان کار. کودکان و نوجوانان از فیلم اول مجیدی یعنی «بدوک» تا «خورشید» مساله اصلی او بوده‌اند. حتی در فیلم متفاوت «بید مجنون» هم ردپایی از کودکان دیده می‌شود.

 

همچنین در این ویژه نامه  فیلم های «دشمنان»، «تعارض» و «آتابای» طی 4 یادداشت مستقل  مورد نقد قرار گرفته اند.

 

یادداشتی از علی درخشنده، کارگردان فیلم دشمنان

«دشمنان» و قصه تنهایی بشر (لینک)

**************************************************

یادداشتی از حسین نوری، روزنامه‌نگار

یک تعارض واقعی!  (لینک)

**************************************************

یادداشتی از  آراز مطلب‌زاده، روزنامه‌نگار (نقدی بر فیلم «آتابای» تازه‌ترین اثر سینمایی نیکی کریمی)

در جست‌وجوی روزگار از دست رفته (لینک)

**************************************************

یادداشتی از مهران زارعیان، روزنامه‌نگار  (نقدی بر فیلم «آتابای» تازه‌ترین اثر سینمایی نیکی کریمی)

شیرینی میوه درخت گلابی (لینک)

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سهم طبقۀ متوسط از صنعت سریال‌سازی؛

«افعی تهران» از چه کسی انتقام گرفت؟

فرصتی برای تجدید ظهور «خوبی مردم ایران»؛

مفهوم ملت را زنده کردند

فیلم پرحاشیه «بیبدن» با قصه‌‌ای به‌اندازه از ایده‌ای مهم دفاع کرد؛

سینمای اجتماعی زنده است

درباره فیلم «بی‌بدن»؛

قصه‌گویی شرافتمندانه درباره قصاص

مصطفی قاسمیان، خبرنگار:

یک درامدی خوب و تماشاگرپسند

اهل ملت عشق باش؛

عشق و دیگر هیچ...

آقای کارگردان! چه داری می‌کنی با خودت؟!

آنتی ‌کانسپچوآل آرت ترک و کُرک و پَر ریخته حسن فتحی

مریم فضائلی، خبرنگار:

چشم‌هایمان گناه داشتند!

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ:

رویاهای شخصی‌ات را نفروش!

سریال پرطرفدار «حشاشین» چه می‌گوید؛

علیه شیعه یا علیه اخوان؟

راضیه مهرابی‌کوشکی، عضو هیات‌‌علمی پژوهشکده مطالعات فناوری:

فیلم «اوپنهایمر» به مثابه یک متن سیاستی

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ:

از شما بعید بود آقای جیرانی

ایمان‌ عظیمی، خبرنگار:

دیکته نانوشته غلط ندارد

درباره هزینه‌ای که می‌شد صرف «هفت سر اژدها» نشود؛

چرخ را از نو اختراع نکنیم

فرزاد حسنی بعد از سال‌ها، به قاب تلویزیون آمد؛

بازگشت امیدوارکننده

در نقد بهره کشی «علی ضیا» از شهرت؛

از موج ابتذال پیاده شو

محمد زعیم‌زاده، سردبیر فرهیختگان:

در عصر پساواقعیت به احمد خطر حرجی نیست اما...

سیامک خاجی، دبیر گروه ورزش:

برای خداحافظی زود بود آقای جملات قصار!

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین:

عجایب آماری دیدم در این دشت!

محمدامین نوروزی، مستندساز:

از این طرف که منم راه کاروان باز است...

فاطمه دیندار، خبرنگار:

برای درخشش سیمرغ‌های بلورین

محمد زعیم‌زاده، سردبیر؛

کدام سینما؟کدام نقد؟

حامد عسکری، شاعر و نویسنده:

فیلم دیدن با چشم‌های تار...

چهل و دومین جشنواره فیلم فجر؛

چند نقد بر فیلم سینمایی «آپاراتچی»

«صبحانه با زرافه‌ها»؛

یک وس اندرسون ایرانی تمام‌عیار

ویژه‌نامه جشنواره فیلم فجر؛

«صبحانه با زرافه‌ها»؛ معنازدایی از جهان

«صبحانه با زرافه‌‌ها»؛

تهش هیچی نیست، پس لذت ببر!

درباره فیلم جدید سروش صحت؛

قرار صبحانه با خودمان

هومن جعفری، خبرنگار:

مردی که سازش نمی‌کرد

در روزگار بی‌مایگی حضور قاف غنیمتی است؛

برای «قاف» و عمو اکبر

تولد قاف به میزبانی اکبر نبوی با همکاری «فرهیختگان»؛

«قاف» نمی‌خواهد متکلم‌ وحده باشد

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ؛

هنوزم نقش بازی می کنی آقای فرخ نژاد؟

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار