• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۳۹۸-۱۱-۱۹ - ۲۱:۱۰
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
در مراسم راه‌اندازی سه بخش جدید در بیمارستان فرهیختگان مطرح‌ شد

جزئیات جهش دانشگاه آزاد در سخت‌افزار پزشکی

دکتر طهرانچی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی مرکز تصویربرداری پزشکی، بخش دیالیز و مرکز پایش سلامت بیمارستان فرهیختگان را افتتاح کرد.

جزئیات جهش دانشگاه آزاد در سخت‌افزار پزشکی

به گزارش «فرهیختگان آنلاین»، بهمن‌ماه سال گذشته، درست در همین ایام بود که بزرگ‌ترین مرکز آموزشی و درمانی دانشگاه آزاد اسلامی با حضور دکتر علی‌اکبر ولایتی رئیس هیات‌موسس و امنا، سعید نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی به بهره‌برداری رسید تا به‌عنوان یک بیمارستان عمومی به خانواده دانشگاه آزاد اسلامی و مردم مناطق غربی تهران خدمت‌رسانی کند. بیمارستان فرهیختگان بزرگ‌ترین بیمارستان دانشگاه آزاد اسلامی به مساحت 46 هزار و 249 مترمربع و زیربنای 43 هزار مترمربع یکی از مجهزترین بیمارستان‌های تهران است که در 10 طبقه بنا شده و دارای 142 اتاق بستری و تعداد 375 تخت مصوب است. البته در فاز اول تعداد 200 تخت و بخش‌های بسـتری داخـلی، بسـتری جراحـی، بسـتری اطفـال، بسـتری زنـان، ICU داخـلی، ICU جراحـی، CCU، POST CCU، اتـاق عمـل، بلـوک زایـمان، اورژانـس، درمانـگاه‌های تخصـصی و فوق‌تخصـصی (اطفال، زنان، ارتوپدی، پوست، روانشناسی، نورولوژی، قلب، روماتولوژی، چشم، اورولوژی، نفرولوژی، ریه، غدد، عفونی، ENT و...)، آزمایشگاه، داروخانه، رادیولوژی و سونوگرافی مورد بهره‌برداری قرار گرفت. کلینیک دندانپزشکی بیمارستان فرهیختگان اواخر آبان‌ماه سال‌جاری آغاز به کار کرد.

  افتتاح سه بیمارستان دانشگاه آزاد اسلامی در طول یک سال اخیر

روز گذشته نیز دکتر طهرانچی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی مرکز تصویربرداری پزشکی، بخش دیالیز و مرکز پایش سلامت بیمارستان فرهیختگان را افتتاح کرد. او در حاشیه مراسم افتتاح سه بخش جدید از مجموعه درمانی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: «در سال گذشته به‌‌رغم شرایط اقتصادی خاصی که به‌واسطه کاهش دانشجو داشتیم، سه بیمارستان را در کشور افتتاح کردیم؛ بیمارستان‌هایی که بیش از ۱۰ سال طول کشیده بود و برای افتتاح باید اراده‌ای پشتش قرار می‌گرفت. این بیمارستان‌ها شامل بیمارستانی در اردبیل، بیمارستان امام‌سجاد(ع) در تبریز و بیمارستان فرهیختگان در تهران بود.»

وی افزود: «راه‌اندازی بیمارستان زمان خاص خودش را دارد. مجوزی که سال گذشته داده شد و شروع به کار عملیاتی کرد. بحمدالله سرعت تجهیز و راه‌اندازی بخش‌های مختلف به‌خوبی توسط همکاران پیگیری می‌شود. امروز و اکنون بخش دیالیز را با ۲۴ تخت افتتاح کردیم که راه‌اندازی این ۲۴ تخت بسیار مهم است.»

  بخش پیوند کلیه بیمارستان فرهیختگان راه‌اندازی می‌شود

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: «دنبال این هستیم که بخش پیوند کلیه هم در این بیمارستان راه‌اندازی شود که ان‌شاءالله بتوانیم خدمتی را به بیماران و مردم خوب‌مان ارائه دهیم و بخش‌های درمانی‌مان را نیز در آموزش پزشکی تکمیل کنیم.»

دکتر طهرانچی گفت: «راه‌اندازی بخش سی‌تی‌اسکن هم امروز انجام شد که با راه‌اندازی این بخش، در حقیقت بخش مغز و اعصاب بیمارستان را تقویت کرده‌ایم و همان‌طور که می‌دانید، بدون داشتن بخش‌های تصویربرداری، آن بخش‌ها نمی‌توانند به‌عنوان یک بخش جدی وارد عمل شوند. بخش ICU ما حتما پشتیبانی نیاز داشت که یکی از مجهزترین دستگاه‌ها را تهیه کردیم و امروز به یمن ایام مبارک دهه فجر افتتاح شد.»

  پایش سلامت؛ عیدی به خانواده دانشگاه آزاد

وی عنوان کرد: «خانواده دانشگاه آزاد اسلامی یک خانواده بسیار بزرگ است. ما ۲۴ هزار هیات‌علمی و ۳۴ هزار کارمند داریم و یکی از بحث‌های بسیار جدی که ما در این دوره با آن روبه‌رو هستیم، بحث حمایت از کارمندان و هیات‌علمی‌های خوب ماست. بخش پایش سلامت که امروز افتتاح و کار پایش سلامت شروع شد، در حقیقت بخشی است که خانواده بزرگ دانشگاه آزاد اسلامی را مورد توجه قرار می‌دهد و ان‌شاءالله این اقدام در این ایام، کار درخوری باشد و این را به‌عنوان عیدی خدمت اعضای هیات‌علمی و کارمندان این دانشگاه درنظر گرفته‌ایم.»

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی درباره این موضوع که طرف قرارداد این بیمارستان‌ها با چه کسی است و آیا عموم مردم هم می‌توانند از آنها استفاده کنند، اظهار کرد: «بله، عموم مردم هم می‌توانند استفاده کنند. یکی از بحث‌هایی که الان هیات‌مدیره و مدیریت بیمارستان در دستور کار خود دارند، این است که به‌طور مرتب طرف قراردادهای مختلفی را به بیمارستان اضافه می‌کنند. چند بیمه مطرح و خوب اضافه شدند و سایرین هم در حال اضافه شدن هستند. در تلاش هستیم عمومیت کار را گسترده کنند، ولی از روزی که بیمارستان شروع به‌کار کرده، اساسا مورد استفاده مردم این منطقه است و ان‌شاءالله با توجه به اینکه بیمارستان هم وابسته به دانشگاه است، مسلما هزینه‌اش از بیمارستان‌های خصوصی خیلی کمتر است.»

  جزئیات آماری فعالیت بیمارستان فرهیختگان در سال گذشته

حمیدرضا غلامرضایی، رئیس بیمارستان فرهیختگان و عضو هیات‌علمی دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران در گفت‌وگو با خبرنگار «فرهیختگان» در تشریح عملکرد این بیمارستان گفت: «از سال گذشته که بیمارستان با مجوز 200 تخت به بهره‌برداری رسید، مرحله‌به‌مرحله بخش‌های بیمارستان را اضافه می‌کنیم. در مرحله اول باید کار چهار بخش اصلی آغاز می‌شد و بخش‌های قلب، زنان، داخلی، اطفال و جراحی عمومی از سال گذشته فعال هستند و به‌صورت شبانه‌روزی در 6 رشته زنان، اطفال، داخلی، جراح عمومی، بیهوشی و اورژانس پزشک مستقر در بیمارستان داریم. بخش دیالیز و بخش پایش سلامت هم اضافه شد. بخش دیالیز با 23 تخت، بخش پایش سلامت و سی‌تی‌اسکن بیمارستان هم افتتاح شد که برای کارهای مغز و اعصاب و جراحی اعصاب بسیار کمک‌کننده است.»

عضو هیات‌علمی دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران به جزئیات آماری خدمات‌درمانی صورت‌گرفته در طول 9 ماه گذشته نیز اشاره کرد و افزود: «از اواخر فروردین‌ماه تاکنون حدود 1100 عمل جراحی در بیمارستان فرهیختگان انجام شده است. حدود دو هزار مریض بستری و ترخیص شد‌ه‌اند. در قسمت پاراکلینیک 1600 سونوگرافی، 2700 تصویر‌برداری و 15 هزار آزمایش صورت گرفته و در مجموع 28 هزار نسخه توسط پزشکان این بیمارستان نوشته شده است. انجام 900 آندوسکوپی بخش دیگری از خدمات درمانی بوده که توسط این مجموعه صورت گرفته است. به‌طور کلی 12 هزار مریض در این 9 ماهه در بخش‌های عمومی و 6 هزار مریض هم در اورژانس ویزیت شده‌اند.»

  فرهیختگان میزبان بیماران خارجی خواهد شد

وی ادامه داد: «در آینده نزدیک سی‌سی‌یو (بخش بیماران بین‌المللی) را افتتاح خواهیم کرد. بخش کت‌لب، جراحی قلب و‌ آی‌سی‌یو نیز ازجمله بخش‌هایی است که قرارداد آن بسته شده و در ماه‌های آینده به بهره‌برداری خواهد رسید. در حال حاضر بیمارستان حدود 70 تخت فعال دارد و تلاش ما این است که تا پایان سال آینده به ظرفیت 200 تخت با 70 درصد اشغال تخت برسیم.»

غلامرضایی با اشاره به همکاری بیمارستان فرهیختگان با بیمه‌های درمانی خاطرنشان کرد: «این بیمارستان در حال حاضر با بیمه‌های پایه یعنی تامین اجتماعی، نیروهای مسلح و سلامت قرارداد دارد و با اکثر بیمه‌های تکمیلی هم قرارداد منعقد کرده است.»

  امکان استفاده کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی از خدمات درمانی بیمارستان

رئیس بیمارستان فرهیختگان درخصوص استفاده کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی از خدمات این مرکز درمانی گفت: «این بیمارستان با بیمه صندوق کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی قرارداد دارد و پرسنل دانشگاه آزاد اسلامی هم با استفاده از بیمه پایه و هم براساس ذخیره خود در صندوق می‌توانند از بیمه تکمیلی خود بهره‌مند شوند.»

غلامرضایی درباره فعالیت‌های آموزشی بیمارستان فرهیختگان اضافه کرد: «فرهیختگان، بیمارستانی دانشگاهی است و وابسته به دانشگاه آزاد اسلامی علوم پزشکی تهران فعالیت می‌کند و باید خدمات آموزشی ارائه کند. در زمینه آموزشی هم تلاش زیادی کردیم و در چهار بخش پایه‌ای، استاجر داریم. حدود 40 استاجر در ماه در فضای بیمارستان در کنار انترن‌ها، دانشجویان پرستاری و دانشجویان دانشکده بهداشت و تغذیه و مهندسی پزشکی آموزش می‌بینند. همچنین مرکز تحقیقات پیشرفته‌ای را در نظر داریم که به‌زودی آماده استفاده خواهد شد.»

  ورود بیمارستان فرهیختگان به حوزه درمان سرطان

رئیس بیمارستان فرهیختگان درخصوص چشم‌اندازهای این مجموعه درمانی در سال‌های آینده خاطرنشان کرد: «تلاش ما این است که در یکی دو قسمت خدماتی برند شویم. یکی از آن هدف‌ها، ‌ای‌پی‌دی یعنی جذب بیماران خارجی است که در این مورد فعالیت خواهیم کرد. علاوه بر آن، در نظر داریم مرکز سکته‌های مغزی را راه‌اندازی کنیم و بخش کت‌لب هم از دیگر اهداف ما در بیمارستان است تا بتوانیم به‌صورت 24ساعته خدمت‌رسانی کنیم.»

وی ادامه داد: «در بخش سرطان‌ها فعلا در مراحل اولیه و پایه‌ای هستیم در نظر داریم در آینده به این بخش ورود کنیم و بیمارستان برای اینکه کارهای پیشرفته انجام دهد، باید پایه قوی از نظر داخلی، جراحی و عفونی در رشته‌های عمومی داشته باشد. ما در زمینه جراحی فک با کمک دانشکده دندانپزشکی، عمل‌های شکاف کام و لب‌شکری را با کمک دانشگاه آخن آلمان در همین بیمارستان انجام می‌دهیم و به‌زودی بخش پیوند کلیه‌ای را هم راه‌اندازی خواهیم کرد.»

رئیس بیمارستان فرهیختگان در پایان گفت: «سال 99 ان‌شاءالله به ظرفیت اسمی که قول داده شده یعنی 200 تخت می‌رسیم و در سال‌های بعدی هم برای رسیدن به ظرفیت 320 تخت تلاش خواهیم کرد. بیمارستان حدود 49 هزار مترمربع فضا دارد که امکان توسعه فوق‌العاده‌ای به ما می‌دهد.»

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران و عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد:

فساد مانع مشارکت مردم در اقتصاد خیزش مدیریتی لازمه جهش تولید

زینب کرد، مسئول واحد زنان و خانواده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل:

قانون جوانی جمعیت نگاهی مردانه دارد

بحران آموزش‌وپرورش- بخش دوم؛

ایرادهای ساختاری و راهکارهای تحولی

رضا نقدبیشی، مدیرکل تحلیل و نظارت بر امور پژوهشی؛

تجویز سه‌گانه برای تقویت علم داده در دانشگاه

حادثه 16 آذر 1332 یادآور اعتراض علیه حضور آمریکایی‌ها در دانشگاه تهران بود؛

5 وظیفه دانشگاهیان برای ساخت آینده کشور

«فرهیختگان» نرخ انتشار مقالات علمی پژوهشگران ایران را بررسی می‌کند؛

شروط ارتقای علمی اساتید هیچ منطقی ندارد!

علی عربی، استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز:

دانش محلی؛ دروازه ورود به کارآفرینی

حسین پناهی، فعال دانشجویی:

آیین‌نامه جدید کارورزان خوب اما ناکافی

7 نکته درباره آغاز سال ‌تحصیلی؛

مهر 1402، دانشگاه زنده است

درباره حواشی ماجرای دانشکده علوم اجتماعی که ادامه دارد؛

پای ایران و قانون بایستید

عباسعلی رهبر، عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی:

6 ویٰژگی منظومه معرفتی جهاد تبیین امام حسن مجتبی

مهدی نوید‌ادهم، رئیس دبیرخانه هیات موسس دانشگاه آزاد:

۶ کارکرد ویژه راهپیمایی اربعین

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار