به گزارش «فرهیختگان آنلاین»، در پنجمین ویژهنامه «تماشاخانه فرهیختگان» فیلم «روز صفر» ساخته سعید ملکان را مورد تحلیل و بررسی قرار داده ایم با یادداشت هایی از مجتبی اردشیری، میلاد جلیلزاده و محمد رضوانیپور. همچنین به فعالیتهای یک فیلمنامهنویس (مرتضی اصفهانی) در سایه به بهانه حضورش در«روز صفر» پرداخته شده و ضمن اشاره به نگاه منتقدان، نگاهی داشتیم به 5 فیلم با موضوع امنیت در سینمای ایران.
* مجتبی اردشیری، روزنامهنگار طی یادداشتی با عنوان «ناسیونالیسم ایرانیزه شده» به نقد فیلم «روز صفر» پرداخته است.
**************************************************
*میلاد جلیلزاده، روزنامهنگار نیز در یادداشتی با عنوان «فربهتر از ایدئولوژی» نوشته است: روز صفر برای سرگرمی محض ساخته شده و شبیه اکثر اکشنهای بفروش معادل خودش در دیگر نقاط دنیا، حتی در روساخت و چیدمان جزئیات هم سوتیهای ریزودرشتی دارد که مخاطب این نوع آثار عادت کرده آنها را جدی نگیرد.
**************************************************
* محمد رضوانیپور، روزنامهنگار در یادداشت خود با عنوان «غیــــابِ حضورآفرین» این سوال را مطرح کرده که «فرم و محتوا را چگونه میتوان به مثابه یک امر واحد تحلیل کرد؟» و معتقد است روز صفر، تلاشی است برای رفع ضدیت دو قلمروی ظاهرا آشتیناپذیر: آزادی و ضرورت یا به تعبیر دیگر مردم و دولت، کثرت و وحدت. تلاش فرمی فیلم، همان تلاش محتوایی آن است.
**************************************************
* گزارشی داشته ایم درباره «روز صفر» اثر مهم جشنواره سیوهشتم با عنوان «صفر تا ۱۰۰ اولین اثر ملکان» و در این گزارش مهمترین محورهای سخنان مطرح شده نشست خبری فیلم آمده همچنین فعالیتهای یک فیلمنامهنویس در سایه به بهانه حضورش در«روز صفر» نیز بررسی شده ضمن آنکه اشاره ای کوتاه شده بر نظر چند منتقد برجسته درباره فیلم.
**************************************************
* در ادامه نیز نگاهی شده به 5 فیلم با موضوع امنیت در سینمای ایران در گزارشی با عنوان «این قصه سر دراز دارد» با شرح مختصری درباره فیلم های «شبی که ماه کامل شد»، ماجرای نیمروز، قلادههای طلا، روباه و به رنگ ارغوان.
**************************************************
همچنین در این ویژه نامه سه یادداشت در نقد فیلم های «پدران»، «آبادان یازده ۶۰» و «شنای پروانه» نوشته شده و گفت وگویی داشته ایم با سالم صلواتی، کارگردان «پدران».
* یادداشتی از زهرا فریدزادگان، روزنامهنگار
نگاهی به دومین ساخته سالم صلواتی
**************************************************
* یادداشتی از حسین پناهی، روزنامه نگار
نقد فیلم «آبادان یازده ۶۰»
آبادان زنده است و زنده میماند
**************************************************
* یادداشتی از مسعود کارگر، روزنامه نگار
نقد فیلم «شنای پروانه»
**************************************************
* کارگردان «پدران» در گفتوگو با «فرهیختگان»:
**************************************************