• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۳۹۸-۱۱-۱۶ - ۰۱:۱۵
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
در نشست خبری جشنواره موسیقی فجر مطرح شد

کاری کنیم موسیقی برنده باشد

مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره نحوه دعوت گروه‌های شرکت‌کننده در جشنواره و شائبه‌هایی که با موضوع اعمال فشار دولتی برای حضور گروه‌ها در جشنواره موسیقی فجر در برخی محافل مطرح شده، گفت: «ما همه باید کمک کنیم در این مقطع حساس موسیقی برنده باشد.

کاری کنیم موسیقی برنده باشد

به گزارش «فرهیختگان آنلاین»، نشست رسانه‌ای دست‌اندرکاران سی‌و‌پنجمین جشنواره موسیقی فجر روز گذشته با حضور اهالی رسانه در تالار وحدت تهران برگزار شد. در این نشست محمد اللهیاری، مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس جشنواره و شاهین فرهت، دبیر سی‌و‌پنجمین جشنواره موسیقی فجر ضمن ارائه گزارشی از روند برگزاری این دوره به پرسش‌های خبرنگاران پاسخ دادند.

محمد اللهیاری، مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس سی‌و‌پنجمین جشنواره موسیقی فجر در ابتدای این نشست رسانه‌ای ضمن قدردانی از رسانه‌ها برای پوشش اخبار این دوره از جشنواره، ابراز همدردی با جان‌باختگان سانحه هواپیمای اوکراینی بیان کرد: «همه ما تلاش می‌کنیم تا چند روز دیگر جشنواره موسیقی فجر را آغاز کنیم. به هر‌حال دفتر موسیقی وزارت ارشاد از مرداد‌ماه امسال کار ستاد اجرایی را آغاز کرده و در پی آن جلسات متعددی را با مدیران رویدادهای قبلی برگزار کرد. شاید یکی از اولین کارهای ما در این راستا، شناسایی و انتخاب اعضای هیات انتخاب بود که با کمک دکتر شاهین فرهت، دبیر ادوار اخیر جشنواره موسیقی فجر این کار انجام گرفت.»

شاهین فرهت، دبیر سی‌و‌پنجمین جشنواره موسیقی فجر نیز پس از صحبت‌های مقدماتی اللهیاری ضمن ارائه گزارشی از روند فعالیت‌های ستاد جشنواره که پیش از این در رسانه‌ها منتشر شده بود، تصریح کرد: «تمام تلاش ما این بوده که برنامه‌های موسیقایی با‌کیفیتی را به مخاطبان ارائه دهیم. به هر ترتیب رویداد موسیقی فجر، یک رویداد بزرگ است که هنرمندان ۲۵ استان کشور در آن حضور فعالی دارند.»

اردوان جعفریان، مدیر بخش بین‌الملل سی‌و‌پنجمین جشنواره موسیقی فجر نیز در این بخش از این نشست توضیح داد: «ما در حوزه بین‌الملل با توجه به اینکه عنوان بین‌المللی در جشنواره نیست، سعی کردیم کیفیت را بالا ببریم. در این راستا سیاست دعوت از هنرمندان، تنوع جغرافیایی و تنوع فرم برای راضی نگه‌داشتن مخاطبان سبک‌های مختلف، اولویت‌های ما هستند. ما در این شرایط دو گروه در حوزه موسیقی کلاسیک از کشور بلژیک و در حوزه کشورهای همسایه، هنرمندانی از کشورهای ترکمنستان و آذربایجان داریم. در حوزه موسیقی جز نیز گروه‌هایی از کشورهای ایتالیا و اتریش در این دوره حضور دارند. علاوه‌بر این هنرمندانی مطرح از موسیقی معاصر فرانسه به اجرای برنامه می‌پردازند. کنسرت موسیقی ظافر یوسف یکی از اتفاقات خوب جشنواره امسال است که همه اهالی موسیقی می‌دانند او از هنرمندان بزرگ عرصه موسیقی در دنیاست.»

محمد اللهیاری درباره حضور هنرمندان شهرستانی در این دوره از جشنواره هم اظهار کرد: «استان‌های بوشهر، آذربایجان‌شرقی، خوزستان، گلستان، فارس، خراسان‌شمالی، زنجان، سیستان‌و‌بلوچستان و منطقه آزاد اروند، میزبان این دوره از جشنواره در شهرهای مختلف کشور هستند که در این بین گروه‌هایی از تهران و شهرستان‌ها در جشنواره‌های استانی حضور دارند. همچنین در حوزه قدردانی نیز از هنرمندان و استادان بزرگ موسیقی ایران از جمله افلیا پرتو، نادر مشایخی، حسن اسکندری و هوشنگ ظریف طی مراسمی در اختتامیه تجلیل به عمل می‌آید. همچنین شب موسیقی سیستان‌وبلوچستان را هم در‌نظر گرفتیم و در رابطه با سانحه هواپیمای اوکراینی زحمتی را به استادان موسیقی دادیم که قطعه سمفونی‌ای را تهیه کنند و در روزی که ارکستر سمفونیک تهران اجرا دارد، این قطعه به احترام جان‌باختگان این سانحه به آهنگسازی بهزاد عبدی اجرا خواهد شد. در رابطه با یادبود شهید حاج‌قاسم سلیمانی نیز قطعه‌ای به آهنگسازی بهزاد عبدی طراحی شده که در کنسرت ارکستر ملی، پیش ‌روی مخاطبان قرار می‌گیرد.»

بخش دوم نشست خبری سی‌و‌پنجمین جشنواره موسیقی فجر به پرسش‌وپاسخ خبرنگاران اختصاص داشت که در اولین پرسش، تم اصلی جشنواره که سال گذشته مبتنی‌بر اجرای آثار آهنگسازان ایرانی بود مورد توجه قرار گرفت و شاهین فرهت در پاسخ گفت: «ما در این حوزه رایزنی‌هایی را آغاز کردیم که مبتنی‌بر اجرای آثار آهنگسازان بزرگ موسیقی ایرانی در تاریخ موسیقی ایران بود، اما متاسفانه برخی از گروه‌های شرکت‌کننده از حضور در جشنواره انصراف دادند. البته باید بگویم در این راستا سطح توقع فنی هم برآورده نشد، اما امیدوارم روزی در آینده این شرایط به‌وجود بیاید که تصانیف موجود در موسیقی محلی نیز مورد توجه قرار گیرد. ما در این حوزه با رپرتوار وسیعی مواجهیم که محدود به یک برنامه در جشنواره نخواهد بود.»

شاهین فرهت درباره میزان مبلغی که در دوره قبل جشنواره موسیقی فجر قرار بود دریافت نشود اما بعدها دریافت شد، این‌طور توضیح داد: «من سال گذشته گفتم دستمزدی را بابت دبیری جشنواره نگرفتم، اما بعد که جشنواره موسیقی فجر تمام شد مبلغ ۵۰ میلیون تومان به‌حساب من واریز شد و من آن را صرف امور خیریه کردم. البته من عاشق حیواناتی هستم که دچار آسیب می‌شوند و این پول را صرف این حیوانات کردم که اسفند‌ماه سال گذشته به حسابم واریز شد.»

مدیرکل دفتر موسیقی وزارت ارشاد در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران مبنی‌بر اشکالات آیین‌نامه‌ای جشنواره موسیقی فجر مبنی‌بر نحوه انتخاب دبیر اجرایی جشنواره بعد از کناره‌گیری علی ثابت‌نیا و سایر موارد، بیان کرد: «تمامی گروه‌ها توسط هیات انتخاب، انتخاب شده‌اند و ما براساس آیین‌نامه فضا را پیش بردیم حتی حضور من در جلسات هیات انتخاب هم به‌دلیل مسئولیت بنده در دفتر موسیقی و میزبانی بوده که به‌هیچ‌عنوان دخالتی هم در کار نبوده است. در رابطه با دبیر اجرایی هم بگویم انجمن موسیقی مجموعه وابسته به دفتر موسیقی وزارت ارشاد است که اصلا با ما جدا نیست. طبق آیین‌نامه دبیر اجرایی حوزه‌های مالی، پشتیبانی و هماهنگی بین کمیته‌ها را زیر نظر دارد که آقای علی ثابت‌نیا در این حوزه با ما به توافق رسیده بودند. یعنی امور مالی و پشتیبانی جشنواره همین الان هم در انجمن موسیقی ایران امضا و ثبت می‌شود چون انجمن امین ماست. حتی تا دیروز با آقای ثابت‌نیا در این مورد مذاکره می‌کردیم.»

مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش دیگری از این نشست درباره نحوه دعوت گروه‌های شرکت‌کننده در جشنواره و شائبه‌هایی که با موضوع اعمال فشار دولتی برای حضور گروه‌ها در جشنواره موسیقی فجر در برخی محافل مطرح شده، گفت: «ما همه باید کمک کنیم در این مقطع حساس موسیقی برنده باشد. حتی آنهایی که به من گفتند ما اگر در جشنواره حضور نداشته باشیم چه اتفاقی می‌افتد، به آنها گفتم شما در دفتر موسیقی حضور دارید و اینجا اصلا نهاد نظارتی نیست. پس وقتی به جشنواره می‌آیید با زور نیایید چون اگر روح آن چیزی که می‌نوازید و می‌خوانید روی صحنه نباشد قطعا مردم هم می‌فهمند. ما غیر از این چیز دیگری به دوستان نگفتیم و شما مطمئن باشید آنچه انجام گرفت مذاکرده در یک فضای توام با حسن‌نیت بود که خدا شاهد است غیر از این ادبیات با ادبیات دیگری با گروه‌ها صحبت نکردیم. جشنواره موسیقی فجر متعلق به وزارت ارشاد نیست، این رویداد متعلق به همه مردم ایران است که همه باید پاسدار آن باشیم.»

اللهیاری درباره نحوه انتخاب سامانه فروش بلیت جشنواره توضیح داد: «تمامی این موارد به‌‌صورت قانونی انجام گرفته و ما در این زمینه صورتجلسه‌هایی داریم که درصورت لزوم تقدیم اهالی رسانه می‌شود.»

سی‌و‌پنجمین جشنواره موسیقی فجر از چهارشنبه ۲۳‌بهمن‌ماه تا روز چهارشنبه ۳۰بهمن‌ در تالار وحدت، تالار رودکی، بنیاد آفرینش‌های هنری نیاوران، تالار سوره حوزه هنری، مجموعه فرهنگی هنری برج آزادی و سالن میلاد نمایشگاه بین‌المللی، میزبان مخاطبان خواهد بود. این در‌حالی است که ۸۲ گروه موسیقی در بخش‌های موسیقی دستگاهی، نواحی، کلاسیک، بین‌الملل، پاپ، ارکسترال، تلفیقی، بانوان، کودک‌و‌نوجوان با ۹۰ اجرا در ۸۰ نوبت به اجرای برنامه می‌پردازند.»

* نویسنده : سیدمهدی موسوی‌تبار،  روزنامه‌نگار

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سهم طبقۀ متوسط از صنعت سریال‌سازی؛

«افعی تهران» از چه کسی انتقام گرفت؟

فرصتی برای تجدید ظهور «خوبی مردم ایران»؛

مفهوم ملت را زنده کردند

فیلم پرحاشیه «بیبدن» با قصه‌‌ای به‌اندازه از ایده‌ای مهم دفاع کرد؛

سینمای اجتماعی زنده است

درباره فیلم «بی‌بدن»؛

قصه‌گویی شرافتمندانه درباره قصاص

مصطفی قاسمیان، خبرنگار:

یک درامدی خوب و تماشاگرپسند

اهل ملت عشق باش؛

عشق و دیگر هیچ...

آقای کارگردان! چه داری می‌کنی با خودت؟!

آنتی ‌کانسپچوآل آرت ترک و کُرک و پَر ریخته حسن فتحی

مریم فضائلی، خبرنگار:

چشم‌هایمان گناه داشتند!

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ:

رویاهای شخصی‌ات را نفروش!

سریال پرطرفدار «حشاشین» چه می‌گوید؛

علیه شیعه یا علیه اخوان؟

راضیه مهرابی‌کوشکی، عضو هیات‌‌علمی پژوهشکده مطالعات فناوری:

فیلم «اوپنهایمر» به مثابه یک متن سیاستی

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ:

از شما بعید بود آقای جیرانی

ایمان‌ عظیمی، خبرنگار:

دیکته نانوشته غلط ندارد

درباره هزینه‌ای که می‌شد صرف «هفت سر اژدها» نشود؛

چرخ را از نو اختراع نکنیم

فرزاد حسنی بعد از سال‌ها، به قاب تلویزیون آمد؛

بازگشت امیدوارکننده

در نقد بهره کشی «علی ضیا» از شهرت؛

از موج ابتذال پیاده شو

محمد زعیم‌زاده، سردبیر فرهیختگان:

در عصر پساواقعیت به احمد خطر حرجی نیست اما...

سیامک خاجی، دبیر گروه ورزش:

برای خداحافظی زود بود آقای جملات قصار!

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین:

عجایب آماری دیدم در این دشت!

محمدامین نوروزی، مستندساز:

از این طرف که منم راه کاروان باز است...

فاطمه دیندار، خبرنگار:

برای درخشش سیمرغ‌های بلورین

محمد زعیم‌زاده، سردبیر؛

کدام سینما؟کدام نقد؟

حامد عسکری، شاعر و نویسنده:

فیلم دیدن با چشم‌های تار...

چهل و دومین جشنواره فیلم فجر؛

چند نقد بر فیلم سینمایی «آپاراتچی»

«صبحانه با زرافه‌ها»؛

یک وس اندرسون ایرانی تمام‌عیار

ویژه‌نامه جشنواره فیلم فجر؛

«صبحانه با زرافه‌ها»؛ معنازدایی از جهان

«صبحانه با زرافه‌‌ها»؛

تهش هیچی نیست، پس لذت ببر!

درباره فیلم جدید سروش صحت؛

قرار صبحانه با خودمان

هومن جعفری، خبرنگار:

مردی که سازش نمی‌کرد

در روزگار بی‌مایگی حضور قاف غنیمتی است؛

برای «قاف» و عمو اکبر

تولد قاف به میزبانی اکبر نبوی با همکاری «فرهیختگان»؛

«قاف» نمی‌خواهد متکلم‌ وحده باشد

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ؛

هنوزم نقش بازی می کنی آقای فرخ نژاد؟

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار