• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۳۹۸-۱۱-۱۶ - ۰۹:۴۲
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0

آیا بازار تئاتر فجر را نجات می‌دهد؟

شرایط امروز سخت‌تر است؛ اما بازار تئاتر می‌تواند وابستگی مالی هنرمند نسبت به دولت را بکاهد و یک کانال مالی تازه برای او فراهم کند، کانالی که در شکل کمپانی‌ها می‌تواند کارآفرینی نیز در پی داشته باشد.

آیا بازار تئاتر فجر را نجات می‌دهد؟

به گزارش «فرهیختگان آنلاین»، داستان بازار تئاتر در فجر به دوره دبیری حسین پارسایی بازمی‌گردد. رونق نفتی آن روزها شرایط را به سمتی برده بود که پای خارجی‌ها به ایران باز شود و شرایط تبادلی مطلوب دوطرف شود. هنوز خبری از مشکلات امروز نبود. روبرتو چولی در سه دوره متوالی به فجر می‌آید و تعداد قابل‌توجهی از آثار ایرانی را برای حضور در آلمان دعوت می‌کند. مراودات به اوج می‌رسد. اشکال نمایش ایرانی پس از یک‌وقفه باردیگر مورد‌توجه اروپایی‌ها قرار می‌گیرد. حضور در اروپا به یک میل بدل می‌شود. هنرمندان اکنون می‌دانند ذائقه اروپا چیست، هرچند برخلاف سینما، هنرمندان به سمت توسعه وجه مضمونی نمی‌روند؛ بلکه هنرمندان تئاتر تمرکز خود را بر مساله فرم قرار دادند. فرم صادراتی ناگهان پایش به اجراهای ایرانی باز می‌شود، هرچند فرم‌های سابق نیز وارداتی بودند. باید بپذیریم تئاتر یک مفهوم غربی بود و از همان ابتدای ورودش به ایران، یک قرن تلاش برای ایرانیزه کردن آن آغاز شد.

یخ تبادل فرهنگی به صورت کامل آب شده بود و برخلاف سینما، حضور تئاتری‌ها در اروپا امری محبوب تلقی می‌شد. با این حال فرم‌های تازه در گیشه موفق نبودند. با نگاهی به فروش آن روزهای تئاتر می‌توان فهمید چگونه سالن‌ها از مخاطب تهی می‌شوند. وضعیت نسبت به دوران حضور حسین پاکدل در تئاترشهر اسفبار جلوه می‌دهد. تئاتر ایرانی در موطن خویش به یک خماری رفته است. حیات نو لازم است و همه‌چیز به نسل تازه‌ای محول می‌شود که در جشنواره تئاتر دانشگاهی بدون حمایت‌های آن روز دولت تغییر را رقم می‌زدند.

بازگشت به فرم‌های پیشین و البته واسازی آنها. آثاری از جابر رمضانی، محمد مساوات، اشکان خیل‌نژاد، یوسف باپیری، مهدی مشهور، سمانه زندی‌نژاد و... با معرفی انبوهی از استعدادهای بازیگری که این روزها سینمای ایران را غرق کرده‌اند، به نجات گیشه تئاتر ایران منجر می‌شود.

این‌بار اما نگاه گروه‌های جوان به حضور در غرب نیست؛ بلکه تولید آثاری است که مصرف داخلی دارند. بازنمایی روز ایران در آثار گروه‌های جوان نیز منجر به توجه کمپانی‌های بین‌المللی می‌شود. پای گروه‌های جوان به ایران باز می‌شود. حتی اشکال مختلف نمایش‌های ایرانی در اروپا فرصت بازتاب می‌یابند. نگرش نسل جوان به مقوله حضور در غرب رنگ و بوی دیگری می‌گیرد.

مضمون‌های انتخابی به‌شدت جهانی است. مهاجرت، پناهندگی، آموزش و فروپاشی خانواده مدرن پای ثابت این آثار می‌شوند. دیگر فاصله‌ای میان فرم‌های ایرانی و غربی نیست. فضای مجازی، دسترسی راحت به منابع آموزشی و بازشدن فرصت‌های گفت‌وگو با هنرمندان خارجی بسیاری از موانع گذشته را فروریخت. نیازمندی هنرمند به اداره کل هنرهای نمایشی برای اعزام و ارتباط کاسته شد و نوعی استقلال پدید می‌آید. همین مساله موجب تغییرات اساسی در بازار تئاتر فجر شد. بازار از سوی دولت دیگر یک فرصت بود برای هنرمند. دولت دیگر نمی‌توانست واجد نقش گذشته باشد. شرایط مالی دگرگون شده است و سوبسیدی برای سرمایه‌گذاری وجود ندارد.

اکنون بازار فرصتی است برای شکوفایی اقتصادی تا اثبات هنری، هرچند برای رسیدن به اقتصاد بهتر، اثبات برتری هنری لازم است. شرایط امروز سخت‌تر است؛ اما بازار تئاتر می‌تواند وابستگی مالی هنرمند نسبت به دولت را بکاهد و یک کانال مالی تازه برای او فراهم کند، کانالی که در شکل کمپانی‌ها می‌تواند کارآفرینی نیز در پی داشته باشد.

* نویسنده: محمد سلطانی

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سهم طبقۀ متوسط از صنعت سریال‌سازی؛

«افعی تهران» از چه کسی انتقام گرفت؟

فرصتی برای تجدید ظهور «خوبی مردم ایران»؛

مفهوم ملت را زنده کردند

فیلم پرحاشیه «بیبدن» با قصه‌‌ای به‌اندازه از ایده‌ای مهم دفاع کرد؛

سینمای اجتماعی زنده است

درباره فیلم «بی‌بدن»؛

قصه‌گویی شرافتمندانه درباره قصاص

مصطفی قاسمیان، خبرنگار:

یک درامدی خوب و تماشاگرپسند

اهل ملت عشق باش؛

عشق و دیگر هیچ...

آقای کارگردان! چه داری می‌کنی با خودت؟!

آنتی ‌کانسپچوآل آرت ترک و کُرک و پَر ریخته حسن فتحی

مریم فضائلی، خبرنگار:

چشم‌هایمان گناه داشتند!

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ:

رویاهای شخصی‌ات را نفروش!

سریال پرطرفدار «حشاشین» چه می‌گوید؛

علیه شیعه یا علیه اخوان؟

راضیه مهرابی‌کوشکی، عضو هیات‌‌علمی پژوهشکده مطالعات فناوری:

فیلم «اوپنهایمر» به مثابه یک متن سیاستی

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ:

از شما بعید بود آقای جیرانی

ایمان‌ عظیمی، خبرنگار:

دیکته نانوشته غلط ندارد

درباره هزینه‌ای که می‌شد صرف «هفت سر اژدها» نشود؛

چرخ را از نو اختراع نکنیم

فرزاد حسنی بعد از سال‌ها، به قاب تلویزیون آمد؛

بازگشت امیدوارکننده

در نقد بهره کشی «علی ضیا» از شهرت؛

از موج ابتذال پیاده شو

محمد زعیم‌زاده، سردبیر فرهیختگان:

در عصر پساواقعیت به احمد خطر حرجی نیست اما...

سیامک خاجی، دبیر گروه ورزش:

برای خداحافظی زود بود آقای جملات قصار!

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین:

عجایب آماری دیدم در این دشت!

محمدامین نوروزی، مستندساز:

از این طرف که منم راه کاروان باز است...

فاطمه دیندار، خبرنگار:

برای درخشش سیمرغ‌های بلورین

محمد زعیم‌زاده، سردبیر؛

کدام سینما؟کدام نقد؟

حامد عسکری، شاعر و نویسنده:

فیلم دیدن با چشم‌های تار...

چهل و دومین جشنواره فیلم فجر؛

چند نقد بر فیلم سینمایی «آپاراتچی»

«صبحانه با زرافه‌ها»؛

یک وس اندرسون ایرانی تمام‌عیار

ویژه‌نامه جشنواره فیلم فجر؛

«صبحانه با زرافه‌ها»؛ معنازدایی از جهان

«صبحانه با زرافه‌‌ها»؛

تهش هیچی نیست، پس لذت ببر!

درباره فیلم جدید سروش صحت؛

قرار صبحانه با خودمان

هومن جعفری، خبرنگار:

مردی که سازش نمی‌کرد

در روزگار بی‌مایگی حضور قاف غنیمتی است؛

برای «قاف» و عمو اکبر

تولد قاف به میزبانی اکبر نبوی با همکاری «فرهیختگان»؛

«قاف» نمی‌خواهد متکلم‌ وحده باشد

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ؛

هنوزم نقش بازی می کنی آقای فرخ نژاد؟

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار