• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۳۹۸-۱۱-۰۵ - ۱۰:۳۰
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۱
  • 0
  • 0
گزارشی از دانشگاه ‌آزاد اسلامی واحد پرند

حل مساله ۴۰۰ واحد صنعتی در یک کلینیک تخصصی

دانشگاه اسلامی واحد پرند با دارا بودن پنج رشته تحصیلی در مقطع کاردانی، هفت رشته کارشناسی ناپیوسته، 13 رشته کارشناسی پیوسته و سه رشته کارشناسی‌ارشد، قریب به 8000 دانشجوی فعال دارد.

 حل مساله ۴۰۰ واحد صنعتی در یک کلینیک تخصصی

به گزارش «فرهیختگان آنلاین»، دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند در 32 کیلومتری بزرگراه تهران- ساوه در جوار فرودگاه امام‌خمینی(ره) در شهر جدید پرند واقع شده است. تاسیس این واحد دانشگاهی چهارم اسفندماه سال 1378 به تصویب رسیده ودر آبان‌ماه سال 1382 با پنج رشته تحصیلی به‌شرح مهندسی کامپیوتر نرم‌افزار، فناوری اطلاعات (IT)، زبان و ادبیات انگلیسی، زیست‌شناسی عمومی و زیست‌شناسی سلولی و مولکولی با تعداد 560 نفر دانشجو و با هدف ارتقای سطح دانش علمی و عملی و ترویج و توسعه علوم به‌منظور تامین نیروی انسانی متعهد و متخصص جهت خودکفایی کشور در زمینه علوم و فنون جامعه کشور تاسیس شده است.

هم‌اکنون این دانشگاه با دارا بودن پنج رشته تحصیلی در مقطع کاردانی (حسابداری، کامپیوتر، مکانیک، گرافیک و معماری) و هفت رشته کارشناسی ناپیوسته (مهندسی عمران، مهندسی کامپیوتر، مهندسی مکانیک، معماری، گرافیک (تصویرسازی)، تربیت بدنی و تکنولوژی ساختمان) و 13 رشته کارشناسی پیوسته (مهندسی مکانیک، مهندسی عمران، مهندسی صنایع، مهندسی کامپیوتر نرم‌افزار، مهندسی کامپیوتر سخت‌افزار، مهندسی فناوری اطلاعات (IT)، مهندسی محیط‌زیست، مترجمی زبان انگلیسی، زبان و ادبیات انگلیسی، زیست‌شناسی عمومی، زیست‌شناسی سلولی و مولکولی، زیست فناوری و مدیریت دولتی) و سه رشته کارشناسی‌ارشد (صنایع (مدیریت بهره‌وری)، مکانیک (طراحی کاربردی) و زیست جانوری (سلولی تکوینی) قریب به 8000 دانشجوی فعال دارد.این واحد دانشگاهی با بهره‌گیری از آزمایشگاه، کارگاه لابراتوار در رشته‌های مختلف با امکانات مدرن و تجهیزات پیشرفته به دانشجویان خدمات می‌دهد. همین بهانه‌ای شد سراغ این دانشگاه برویم و با مسئولان آن به گفت‌وگو بپردازیم.

 

سیدعبدالله میرغیاثی،رئیس واحد پرند و رباط  کریم:

درآمدزایی برای دانشجویان، همکاران علمی و دانشگاه  با همکاری  با شهرک‌های صنعتی همجوار

حدود دو سالی از تلفیق واحد رباط‌کریم دانشگاه آزاد اسلامی در راستای طرح ناحیه‌بندی زیر نظر واحد پرند می‌گذرد که این تلفیق براساس سیاست دانشگاه آزاد اسلامی انجام شد برای آنکه برخی از واحدهای کوچک‌تر ذیل واحدهای بزرگ‌تر همجوار قرار گیرند و به همین جهت واحد رباط‌کریم با واحد پرند تلفیق مدیریتی شد. واحد رباط‌کریم حدود 2000 دانشجو و واحد پرند نیز حدود 8000 دانشجو دارد که دارای برخی رشته‌های مشابه و غیرمشابه نیز هستند و همین نکته باعث تلفیق آنان شده بود. بنده نیز حدود 18 ماه است مدیریت این دو واحد را برعهده گرفته‌ام. واحد پرند یکی از واحدهای جوار صنعت برای دانشگاه آزاد اسلامی به حساب می‌آید و از همین‌رو به‌لحاظ امکانات آزمایشگاهی خوب رشد کرده است.

این دانشگاه دارای چهار دانشکده علوم زیستی، فنی مهندسی، فناوری اطلاعات و علوم انسانی است که بیشترین جمعیت دانشجویی آن در دانشکده فنی و علوم انسانی با حدود 80 درصد جمعیت دانشجویی در این دو دانشکده قرار گرفته است. آزمایشگاه‌ها و کارگاه‌های این واحد دانشگاهی در حوزه علوم زیستی هشت آزمایشگاه، در حوزه فنی مهندسی 6 آزمایشگاه، در حوزه‌ آی‌تی سه آزمایشگاه و مجموعا دارای 6 کارگاه تخصصی فنی و مکانیک است. یکی از امتیازاتی که سابقا در این دانشگاه به‌صورت فعال و دارای نیروی موثر بوده، بحث رباتیک آن بود که همیشه در مسابقات ملی و بین‌المللی رتبه کسب می‌کرد و دانشجویان فعالی نیز داشت، ولی متاسفانه از حدود پنج سال گذشته دچار یک افتی شده که اکثرا به‌دلیل بی‌توجهی مدیریتی بوده است، اما درصدد فعال‌سازی آن هستیم و تا آینده‌ای نزدیک دوباره به همان سطح خواهیم رساند. امتیاز دیگر واحد پرند در درجه اول فضای بسیار خوب و دانشگاهی آن است.

با توجه به اینکه واحدهای زیادی در سطح استان تهران وجود دارد، واحد پرند یکی از دانشگاه‌های زیبا، خوب و دارای فضای دانشگاهی و دانشجویی است. امتیاز بعدی واحد پرند بحث صنعتی بودن آن است. با توجه به سیاست‌های دانشگاه آزاد اسلامی و به‌ویژه تاکیدات رهبری مبنی‌بر ارتباط دانشگاه با صنعت برای اولین بار کلینیک تخصصی صنعتی را در واحد پرند برای ایام دهه فجر افتتاح خواهیم کرد؛ یعنی در حال حاضر در سطح کشور کلینیک تخصصی صنعتی به‌دلیل وجود شهرک‌های اطراف این دانشگاه فقط در واحد پرند به وجود خواهد آمد.

در اطراف این دانشگاه شهرک‌ها و مراکز صنعتی و تولیدی بسیار زیادی هستند و به همین دلیل نیاز بود کلینیک تخصصی برای رفع مشکلات راه‌اندازی شود. از سویی این شهرک‌ها و مراکز صنعتی نیز به دانشگاه درخواست داده بودند و قطعا آنها نیز استقبال خواهند کرد. این کلینیک تخصصی با چهار هدف اصلی با عنوان عملیاتی شدن بحث ارتباط دانشگاه و صنعت، معرفی اساتید برجسته‌ای که توانایی برقراری رابطه مطلوب با صنعت را ندارند، دسترسی آسان صنعتگران به نیروهای متخصص اعم از اساتید و دانشجویان توانمند دانشگاهی و فروش دستاوردهایی که به‌طور سیستماتیک در دانشگاه به وجود آمده‌اند، با این کلینیک تخصصی به وقوع خواهد پیوست و دانشجویان توانمند نیز می‌توانند از این طریق به صنعت وصل شوند. اگر ما بتوانیم مساله جدی ارتباط بین صعنت و دانشگاه را تقویت کنیم هم کمکی برای دانشگاه به حساب می‌آید و هم برای صنعتگران یک نوآوری و فضای جدید توام با علم را به ارمغان خواهیم آورد.

در این کلینیک تخصصی باتوجه به رشته‌هایی که در دانشگاه داریم اعم از صنایع، نرم‌افزار و سخت‌افزار کامپیوتر، مکانیک، خودرو، حقوق، مترجمی زبان انگلیسی، عمران و معماری دانشجویان از نزدیک با ضعف‌ها و قوت‌های صنعت آشنا خواهند شد، می‌توانند به‌خوبی روی این مساله تاکید کنند که برهمان اساس از نظریات دانشگاهی و علم اساتید استفاده لازم را به عمل بیاورند تا مشکلات صنعت مرتفع شود. از سویی دیگر می‌تواند درآمدی نیز برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی ما داشته باشد، چراکه ما با تفاهمنامه‌ای که با شرکت عمران و صنایع پرند داشته‌ایم می‌توانیم درآمد دانشگاهی، همکاران علمی و همچنین درآمدی برای دانشجویان نیز به ارمغان بیاوریم، چراکه 380 شهرک صنعتی در اطراف شهر پرند فعالیت دارند که می‌توانند برای دانشگاه بسیار مفید باشند و دانشگاه نیز برای آنها مثبت عمل خواهد کرد.

 

جمشید سلطانی نبی‌پور، معاون امور پژوهش و فناوری:

پژوهش دانشگاه باید میل به سمت کارآفرینی داشته باشد

بحث پژوهش دانشگاهی شامل زیرمجموعه‌های فراوانی می‌شود که ازجمله آنها مراکز رشد، ارتباط با صنعت، باشگاه پژوهشگران جوان، تحصیلات تکمیلی، اداره ارزیابی مقالات علمی- دانشجویی و... هستند که همه اینها به نحوی ازجمله مباحث کلیدی محسوب می‌شوند. به‌عنوان مثال، موضوع پایشی که در دانشگاه آزاد اسلامی برقرار شده است، چندین حوزه را درگیر می‌کند. موضوع و ماموریت پایشی که به این دانشگاه سپرده شده بود، در دوران مسئولیت بنده در معاون پژوهشی واحد تغییر داده شد؛ یعنی این درخواست بنده بود که این موضوع پایش در دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند باید با توجه به شهرک‌های صنعتی و مراکز و مجتمع‌های عظیم صنعتی و تولیدی که در اطراف این دانشگاه واقع شده‌اند در نظر گرفته شود.

اطراف این دانشگاه حدود هفت شهرک صنعتی، یک فرودگاه بین‌المللی و چندین مرکز دیگر تولیدی وجود دارد، به همین دلیل موضوع پایش در این دانشگاه به‌عنوان «صنعت هوشمند و زیست پایدار» انتخاب خواهد شد که تمام رشته‌های فعال در دانشگاه را درگیر خواهیم کردیم تا به همین وسیله بتوانیم خروجی مثبتی از پایش به‌دست بیاوریم. به‌واسطه همین پتانسیل‌ها قرار است این ماموریت بر همین مبنا تنظیم شود.

ما از مهرماه پروژه‌های دانشگاهی و دانشجویی را بر همین اساس آغاز کردیم و مانند دیگر واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی در حال رفع مشکلات کشور با ظرفیت داخلی هستیم. دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند در دهه فجر آزمایشگاه توری باد را افتتاح خواهد کرد؛ یعنی ما اولین دانشگاهی هستیم که مجهز به آزمایشگاه توری باد خواهیم شد. در همین راستا با شهرک‌های فرودگاهی تفاهمنامه‌ای منعقد شد که این سازمان از ظرفیت توری باد دانشگاه استفاده کند. علاوه‌بر این با خطوط هوایی مختلف نیز همکاری‌هایی قرار است آغاز کنیم که پروژه‌هایی مانند بحث رنگ‌کاری قطعات هواپیما را شروع خواهیم کرد و از صنعت هوایی بهترین استفاده را خواهیم برد.

ما اصلا تمایلی نداریم از معاونت‌های دیگر بودجه‌ای برای پژوهش تزریق شود. ایده ما این بود که بودجه پژوهشی را مستقل کنیم و از طریق همین پروژه‌ها و همکاری‌هایی که با صنایع مختلف خواهیم داشت موضوع سرمایه را آنها تامین کنند و دانشگاه بحث‌های علمی و اجرایی را برعهده بگیرد. قطعا روی مباحث برون‌دانشگاهی نظر ویژه‌ای داریم که از بیرون دانشگاه طرح‌های مختلف و پروژه‌های ملی جذب کنیم؛ تونل باد قطعا درآمدزایی فوق‌العاده‌ای خواهد داشت و از طرف دیگر آزمایشگاه‌های ما می‌توانند استاندارد بگیرند و آن هم به‌نوعی جذب بودجه برای پژوهش خواهد داشت. دورنمای ما در پژوهش با توجه به اینکه تجربه کاری مختلفی داشتیم، بسیار هدفدار است.

سازمان انرژی اتمی تفاهمنامه‌ای برای رشته پرتو پزشکی که در این دانشگاه وجود دارد انعقاد کرده است، پس اهدافی که در نظر گرفته‌ایم، محقق‌شدنی است و فقط باید بتوانیم نیاز صنعت را مرتفع کنیم. شرکت عمران پرند در راستای اهداف شهر پرند ایجاد شده است. بر همین مبنا همایشی با عنوان «هوشمند‌سازی شهر پرند» توسط شرکت عمران پرند برگزار می‌شود که تمام برنامه‌های علمی آن را دانشگاه آزاد اسلامی برعهده گرفته است. موتور محرک پژوهش دانشگاه باید میل به سمت کارآفرینی داشته باشد. یعنی علم و تخصصی که در دانشگاه پرورش می‌یابد، درنتیجه باید به یک کار‌آفرینی برسد و اگر تولید ثروت نکند، خیلی علم به‌درد بخوری نیست. ما باید ظرفیت‌های دانشجویی را برای کار‌آفرینی سوق دهیم. در حال حاضر نسل جدیدی برای دانشگاه‌ها در حال سپری شدن است و ما باید از دانشگاه صرفا آموزشی و پژوهشی عبور کنیم، لذا باید از حوزه پژوهش حمایت‌های موثری صورت گیرد.

 

مسعود سیم‌خواه، معاون آموزش و تحصیلات تکمیلی:

دانشگاه آزاد اسلامی از دوره فریز خارج شده و تغییر مثبت  داشته است

واحد پرند تقریبا سابقه‌ای 15ساله دارد؛ با پنج رشته، یک ساختمان نیمه‌کاره و حدود 500 دانشجو کار خود را آغاز کرده و طی هشت سال پس از آن به اوج خود رسیده است. این دانشگاه که تا 17 هزار دانشجو را پذیرش کرده بود، از یک دانشکده تبدیل به چهار دانشکده، چند آزمایشگاه، سوله‌های ورزشی و... شد، اما با توجه به شرایط چندسال گذشته که کل حوزه آموزش‌عالی افت دانشجو پیدا کرد، ما نیز به همین مشکل دچار شدیم. البته با توجه به برنامه‌ریزی خوب و همچنین امکانات و شرایط تحصیل مناسبی که دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند در اختیار داشتند، ما سال گذشته توانستیم بدون کاهش ظرفیت دانشجو، کلاس‌ها را شروع کنیم که این نشان از بحث آموزشی مثبتی است که این دانشگاه دنبال کرده است.

کمیته جذب این دانشگاه به‌خوبی عمل کرد و از فرآیند جذب دانشجو نیز راضی هستیم. دانشگاه آزاد اسلامی دچار تغییری مثبت شده است و علم مدیریت می‌گوید زمانی که یک سازمان از حالت قبلی و اصطلاحا فریزشده خود بیرون می‌آید، دچارتغییرات سریع می شود.  به همین جهت باید برنامه‌ریزی مناسب و منسجمی داشته باشیم، اما امید داریم بعد از دوره فریز شدن به یک پایداری برسیم و با یک حرکت روبه رشد و صعودی بتوانیم قله‌هایی را که متصور شده‌ایم، فتح کنیم. یکی از بحث‌هایی که همیشه در آموزش دانشگاه با آن سر و کله می‌زنیم، موضوع دروس قدیمی است که دانشجویان و اساتید را خسته و کلافه کرده‌ است.

متاسفانه بروکراسی اداری در کشور و وزارت علوم این اجازه را به دانشگاه نمی‌دهد که بتواند سرفصل دروس را تغییر و به‌روزرسانی کند. دانشگاه آزاد اسلامی با توجه به سابقه‌ای که دارد، می‌تواند در این زمینه ورود داشته باشد و مباحث علمی را به‌روز کند، اما این اجازه از سوی وزارت علوم به این دانشگاه داده نشده است که البته به نظرم وزارت علوم در این بحث درگیر بروکراسی اداری و کاغذبازی و قانون‌های قدیمی شده است و باید این حق را به دانشگاهی مانند دانشگاه آزاد اسلامی بدهد تا بتواند تغییراتی را انجام دهد. اما دانشگاه آزاد اسلامی خودش کارهایی انجام داده و در همین زمینه نتایج مثبتی نیز داشته است.

ما مقداری در جامعه خلط داریم و مباحث مختلف را قاطی کرده‌ایم، افکار و شعارهایی داشتیم که با شعور بوده، مثلا می‌گویند ورزش اعتیاد را کم می‌کند، اما اینکه به ورزش صرفا با دیده کاهش آمار اعتیاد نگاه کنیم، اشتباه محض است. ساحت ورزش و اعتیاد از هم جدا هستند، البته می‌توانند گاهی به هم کمک کنند، اما همیشه به هم ارتباط ندارد. در حوزه آموزش عالی نیز ما دچار همین خلط مبحث بوده‌ایم. عده ای تصمیم دارند دانشگاه آزاد اسلامی را که ثمره انقلاب اسلامی است و اتفاقا در حوزه دانش، علم، افزایش ظرفیت دانشجویی و دانشگاهی به‌خوبی نقش خود را ایفا کرده، به‌عنوان یک رقیب از دور خارج کنند،

در حالی که همین دانشگاه بعد از این همه نامهربانی از سوی وزارت علوم همچنان بیشترین آمار دانشجویی کشور را به خود اختصاص داده و این خود نشان اعتماد مردم به این دانشگاه است. دانشگاه و علم ابتدا در تفکری ارزشی که برای آن قائل شده‌اند، صرفا نگاه درآمدزایی و اقتصادی نبوده است. اما عده‌ای دانشگاه آزاد اسلامی را که در علم در کشور واقعا نقش پررنگی داشته است، نادیده می‌گیرد و برای این دانشگاه اهمیتی را که باید و شاید چندان قائل نمی‌شود، هرچند دانشگاه آزاد اسلامی به‌خوبی می‌تواند جایگاه علمی خود را به رخ دیگر دانشگاه‌ها و حتی دنیا بکشد.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۱
1400/05/11 - 18:22پاسخ00

userمح

متاسفانه رو به افول گذاشته دانشگاه

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران و عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد:

فساد مانع مشارکت مردم در اقتصاد خیزش مدیریتی لازمه جهش تولید

زینب کرد، مسئول واحد زنان و خانواده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل:

قانون جوانی جمعیت نگاهی مردانه دارد

بحران آموزش‌وپرورش- بخش دوم؛

ایرادهای ساختاری و راهکارهای تحولی

رضا نقدبیشی، مدیرکل تحلیل و نظارت بر امور پژوهشی؛

تجویز سه‌گانه برای تقویت علم داده در دانشگاه

حادثه 16 آذر 1332 یادآور اعتراض علیه حضور آمریکایی‌ها در دانشگاه تهران بود؛

5 وظیفه دانشگاهیان برای ساخت آینده کشور

«فرهیختگان» نرخ انتشار مقالات علمی پژوهشگران ایران را بررسی می‌کند؛

شروط ارتقای علمی اساتید هیچ منطقی ندارد!

علی عربی، استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز:

دانش محلی؛ دروازه ورود به کارآفرینی

حسین پناهی، فعال دانشجویی:

آیین‌نامه جدید کارورزان خوب اما ناکافی

7 نکته درباره آغاز سال ‌تحصیلی؛

مهر 1402، دانشگاه زنده است

درباره حواشی ماجرای دانشکده علوم اجتماعی که ادامه دارد؛

پای ایران و قانون بایستید

عباسعلی رهبر، عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی:

6 ویٰژگی منظومه معرفتی جهاد تبیین امام حسن مجتبی

مهدی نوید‌ادهم، رئیس دبیرخانه هیات موسس دانشگاه آزاد:

۶ کارکرد ویژه راهپیمایی اربعین

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار