• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۳۹۸-۱۰-۳۰ - ۱۲:۲۹
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0

نگاهی به واحدهای متفاوت دانشگاه آزاد

دانشگاه آزاد برای افراد با ویژگی خاص نیز برنامه‌هایی دارد که از جمله آنان می‌توان به دانشگاه آزاد اسلامی واحد فرشتگان و دانشگاه حامی مادران اشاره کرد.

نگاهی به واحدهای متفاوت دانشگاه آزاد
به گزارش «فرهیختگان آنلاین»، دانشگاه آزاد اسلامی به‌عنوان دانشگاهی اجتماعی، از مردم برای مردم است و اینچنین نیز عمل می‌کند. این دانشگاه همان‌طور که در دوران مدیریت جدید دچار تغییرات فراوانی در همه حوزهای آموزشی، پژوهشی، فرهنگی و... شده است برای افراد با ویژگی خاص نیز برنامه‌هایی دارد که از جمله آنان می‌توان به دانشگاه آزاد اسلامی واحد فرشتگان  و دانشگاه حامی مادران اشاره کرد.
 
دانشگاه فرشتگان ویژه افراد ناشنوا و کم‌شنوا

روز جهانی معلولان 12آذرماه در تقویم کشور ما به ثبت‌ رسیده است. این روز برای این افراد خاص همیشه همراه با قول‌ها و مساعدت‌هایی است که گاهی برخی از آنان محقق  و برخی دیگر همان روز به فراموشی سپرده می‌شود.
یکی از دغدغه‌های اصلی این قشر از جامعه حق تحصیل است که در دوران مدرسه برخی از آنان از این حق برخوردار می‌شوند اما زمانی که کار به تحصیلات در حوزه آموزش عالی می‌رسد نگرانی بر این افراد غلبه می‌کند، چراکه رشته‌های دانشگاهی تخصصی است و مانند مدارس نیست که همه یک نوع تحصیل کنند.وجود دانشگاهی که بتواند به این افراد تدریس کند و داشتن اساتید و امکانات یکی از دغدغه‌های آنان برای دوران تحصیل در دانشگاه است که اگر این شرایط فراهم نباشد بسیاری از آنها مجبور می‌شوند ورود به دانشگاه را هیچ‌گاه تجربه نکنند. 

دانشگاه آزاد اسلامی به‌عنوان دانشگاهی اجتماعی، از مردم برای مردم است و اینچنین نیز عمل می‌کند. این دانشگاه همان‌طور که در دوران مدیریت جدید دچار تغییرات فراوانی در همه حوزهای آموزشی، پژوهشی، فرهنگی و... شده است برای افراد با ویژگی خاص نیز برنامه‌هایی دارد که از جمله آنان می‌توان به دانشگاه آزاد اسلامی واحد فرشتگان اشاره کرد.

همان‌طور که سیدمحمودرضا آقامیری، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران 14آذرماه در آیین اختتامیه نخستین رویداد استارتاپ صنعت توانبخشی اعلام کرد این دانشگاه سال گذشته اولین قدم برای ایجاد واحد بین‌المللی فرشتگان را برداشت. او در این مراسم گفت: «ما از طرفی نیز نگران بودیم که آیا اعضای هیات‌علمی لازم را که هم زبان اشاره را بدانند و هم توانایی این کار را داشته باشند، خواهیم داشت یا خیر. اما اینک تعداد بسیاری تحصیلکرده در این زمینه داریم و در خدمت‌شان هستیم که در حال حاضر 6 عضو هیات‌علمی به صورت تمام‌وقت و نیمه‌وقت جذب و شناسایی کردیم و حدود 12 عضو هیات‌علمی نیز به صورت پاره‌وقت با ما همکاری خواهند کرد.»

بر همین اساس علی مقداری، مسئول راه‌اندازی و سرپرست واحد بین‌المللِ فرشتگان دانشگاه آزاد اسلامی شد. او در گفت‌وگویی با «فرهیختگان» درباره این واحد دانشگاهی گفت: «دانشگاه بین‌المللی فرشتگان، هم‌زمان با دهه فجر امسال با حضور مسئولان دانشگاه افتتاح خواهد شد. از دانشگاه آزاد اسلامی و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برای پنج رشته درخواست مجوز کردیم تا بتوانیم در ترم بهمن و این پنج رشته جذب دانشجو داشته باشیم و مقرر شد واحد بین‌الملل فرشتگان تحت حمایت و پشتیبانی دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران فعالیت کند.»

آقامیری، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران در یکی از جلسات شورای مرکزی استان تهران، واحدهای تهران غرب، اسلامشهر و تهران شمال را به‌عنوان پشتیبان واحد بین‌الملل فرشتگان تعیین کرد.این دانشگاه همان‌طور که اشاره شد طی روزهای آینده فراخوان جذب دانشجوی خاص خود را اعلام می‌کند.

او در پاسخ به اینکه در چه رشته‌هایی جذب دانشجو انجام می‌شود، گفت: «در رشته‌های کارشناسی نقاشی، کارشناسی تربیت بدنی، کارشناسی مترجمی زبان انگلیسی، کارشناسی معماری داخلی و کاردانی فناوری اطلاعات شبکه و اینترنت، دانشجو جذب می‌شود. به عبارتی در ترم اول تنها در مقطع کاردانی و کارشناسی جذب دانشجو خواهیم داشت ولی هم‌زمان با تقویت و گسترش جذب هیات‌علمی توانمند، در ترم‌های بعدی در مقاطع ارشد و دکتری نیز به جذب دانشجو اقدام می‌کنیم.»

واحدهای حامی مادران، محدودیت‌ها را از سر راه آنها برمی‌دارند

دانشجو بودن معمولا شرایط خاصی دارد و فرد برای اینکه بدون دغدغه به تحصیل بپردازد، باید تمام تمرکز خود را صرف درس خواندن کند. اما همیشه، همه شرایط مساعد نیست و برخی مجبور می‌شوند در شرایط دشوارتری دوران دانشجویی خود را سپری کنند. این شرایط سخت گاهی تا جایی پیش می‌رود که فرد مجبور به ترک تحصیل می‌شود و از ادامه آن صرف‌نظر می‌کند. اشتغال، ازدواج و بچه‌دار شدن از شرایط دشواری هستند که گاهی ادامه مسیر را برای دانشجویان سخت می‌کنند. یکی‌ دیگر از این موارد، مادر بودن و لزوم مراقبت و نگهداری از فرزند تازه متولدشده است که مادران را از ادامه تحصیل در رشته مورد علاقه‌شان باز می‌دارد. به این منظور و برای رفاه حال مادران، سال گذشته طرحی در دانشگاه آزاد اسلامی تصویب شد که طی آن، برخی دانشگاه‌ها، واحدهایی را با عنوان «حامی مادران» راه‌اندازی کردند تا با حمایت‌هایی که از مادران به عمل می‌آورند، این افراد هم بتوانند به تحصیل ادامه دهند و از آن باز نمانند.

طبق این مصوبه، قرار شد 40 واحد دانشگاهی دانشگاه آزاد اسلامی مجهز شوند تا امکانات و شرایط لازم برای تحصیل مادران فراهم شود. هدف از راه‌اندازی و تجهیز واحدهای حامی مادران حمایت از خانواده و ایجاد فرصت تحصیلات عالی برای مادران این سرزمین است تا با خیالی آسوده و به دور از دغدغه‌های مادرانه بتوانند به ادامه تحصیل بپردازند. این اتفاق خوب دقیقا وعده‌ای بود که دکتر طهرانچی در نخستین روزهای مسئولیتش در دانشگاه آزاد اسلامی داده بود و بعد از مدتی آن را عملی کرد.

واحدهای دانشگاهی حامی مادران دانشگاه آزاد اسلامی بسته به درخواست‌هایی که از سوی مادران دریافت کرده‌اند، این واحدها را راه‌اندازی و تجهیز کرده و حتی رشته‌های کاربردی را برای این گروه از زنان دانشجو طراحی کرده‌اند. علاوه‌بر این، امکاناتی چون کلاس‌های درس مخصوص، مهدکودکی طبق استانداردهای آموزشی، تربیتی و اسلامی برای نگهداری فرزندان زنان دانشجو و حتی دفتر مشاوره در مواقع لزوم جزء خدمات این واحدها هستند. اولین واحد حامی مادران که در دانشگاه آزاد اسلامی راه‌اندازی و آغاز به کار کرد، در واحد یادگار امام و همزمان با آغاز سال تحصیلی 98-97 بود که با استقبال خوبی هم روبه‌رو شد. این هدف، دقیقا همان ایده‌آلی بود که به گفته نفیسه فیاض‌بخش، مشاور امور زنان و خانواده دانشگاه آزاد اسلامی به‌عنوان یکی از اولویت‌های دکتر ولایتی برای ارج نهادن به نقش زنان در عرصه‌های اجتماعی و تحکیم خانواده مطرح شده بود و از سال گذشته فرصت کافی برای تحقق آن ایجاد شد.

در واحدهای حامی مادران، چیزی حدود 50 درصد دروس به صورت مجازی ارائه می‌شود و مادرانی که کودکان زیر 6 سال دارند، می‌توانند از این شرایط استفاده کنند. شرایط در این واحدها به‌گونه‌ای است که حتی برای مادران محیطی تعبیه‌شده که بتوانند در صورت لزوم، پوشک نوزاد خود را تعویض کنند یا حتی اگر مادری به دلیل تاخیر، قادر به اخذ یک درس نشد، شهریه ثابت از او گرفته نشود. حتی اگر مادری به دلیل بچه‌دار شدن به دانشگاه نمی‌آید، بتواند از خدماتی چون کتابخانه و دیگر امکانات آن استفاده کند.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

روزنامه فرهیختگاننظرسنجی

مناظره‌های دور دوم، چقدر شما و اطرافیانتان را به مشارکت در انتخابات ترغیب کرده است؟



مشاهده نتایج

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران و عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد:

فساد مانع مشارکت مردم در اقتصاد خیزش مدیریتی لازمه جهش تولید

زینب کرد، مسئول واحد زنان و خانواده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل:

قانون جوانی جمعیت نگاهی مردانه دارد

بحران آموزش‌وپرورش- بخش دوم؛

ایرادهای ساختاری و راهکارهای تحولی

رضا نقدبیشی، مدیرکل تحلیل و نظارت بر امور پژوهشی؛

تجویز سه‌گانه برای تقویت علم داده در دانشگاه

حادثه 16 آذر 1332 یادآور اعتراض علیه حضور آمریکایی‌ها در دانشگاه تهران بود؛

5 وظیفه دانشگاهیان برای ساخت آینده کشور

«فرهیختگان» نرخ انتشار مقالات علمی پژوهشگران ایران را بررسی می‌کند؛

شروط ارتقای علمی اساتید هیچ منطقی ندارد!

علی عربی، استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز:

دانش محلی؛ دروازه ورود به کارآفرینی

حسین پناهی، فعال دانشجویی:

آیین‌نامه جدید کارورزان خوب اما ناکافی

7 نکته درباره آغاز سال ‌تحصیلی؛

مهر 1402، دانشگاه زنده است

درباره حواشی ماجرای دانشکده علوم اجتماعی که ادامه دارد؛

پای ایران و قانون بایستید

عباسعلی رهبر، عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی:

6 ویٰژگی منظومه معرفتی جهاد تبیین امام حسن مجتبی

مهدی نوید‌ادهم، رئیس دبیرخانه هیات موسس دانشگاه آزاد:

۶ کارکرد ویژه راهپیمایی اربعین