• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۳۹۸-۱۰-۲۶ - ۰۳:۳۴
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0

انصراف از جشنواره شعر فجر؛ یک نمایش بدون وزن

شاعران قرار نیست دنبال‌کننده یک جو یا فضای احساسی باشند. این روزها می‌گذرد و فضا معقول خواهد شد و آن‌وقت می‌شود محاسبه کرد که بیشترین ضرر از این انصراف متوجه چه کسانی خواهد شد.

  به گزارش «فرهیختگان آنلاین»،  سیدمهدی موسوی‌تبار،  روزنامه‌نگار طی یادداشتی در روزنامه «فرهیختگان» نوشت: در روزهای اخیر اسامی تعدادی از شاعران منصرف از چهاردهمین دوره جشنواره شعر فجر منتشر شده است. فارغ از فضای احساسی و عاطفی ایجادشده ناشی از سقوط هواپیما، لازم است درباره این انصراف‌ها توضیحاتی ارائه شود. ساختار جشنواره شعر فجر و شرکت در آن اساسا با جشنواره‌های دیگر متفاوت است. اصلی‌ترین و شاید بتوان گفت تنها شرط اصلی برای حضور در جشنواره شعر فجر، انتشار چاپ اول یک کتاب در سال قبلش است. به‌عبارت دیگر مهم نیست یک شاعر چقدر سابقه کار و چه تعداد آثار چاپ‌شده داشته باشد، تنها شرط حضور در جشنواره، داشتن یک اثر منتشرشده در سال قبل از این واقعه فرهنگی است.

براساس شنیده‌های ما به صورت رسمی و صحیح تاکنون دو نفر از جشنواره شعر فجر انصراف داده‌اند. جویا معروفی و مرتضی لطفی شاعرانی هستند که اثر منتشرشده در سال قبل داشته‌اند و حالا به دلیل آنچه همدردی با مردم داغدار گفته شده، می‌خواهند انصراف دهند و کتاب‌شان مورد داوری قرار نگیرد. گفتنی است براساس اعلام خانه کتاب، سال گذشته حدود 3900 عنوان کتاب شعر چاپ اولی منتشر شده است. به‌عبارت ساده‌تر یعنی 3900 کتاب و احتمالا همین تعداد شاعر به صورت بالقوه در این دوره از جشنواره حضور دارند. این حضور به صورت اتوماتیک‌وار است و انصراف از آن اساسا معنایی ندارد. وقتی هنوز داوری اولیه کتاب‌ها به پایان نرسیده است، این انصراف اصطلاحا محلی از اعراب ندارد.

این نکته تازه درباره کسانی است که کتاب داشته‌اند، آنها که هیچ‌وقت کتاب نداشته‌اند که انصراف‌شان شبیه شوخی است. گفته‌اند هم به‌عنوان مخاطب و هم به‌عنوان صاحب اثر از این جشنواره انصراف می‌دهیم. کسی که کتابی نداشته، چگونه انصراف می‌دهد؟ واقعا این رفتار، احترام به مردم است یا توهین به شعور آنها. چه منتی است که بر سر مردم عزادار می‌گذارند. ادابازی‌ها و تلاش برای دیده شدن را می‌توان بهترین توصیف برای این عمل دانست. اوضاع وقتی بدتر می‌شود که بدانیم یکی از داوران هیات‌علمی پس از اتمام کارش در جشنواره و درحالی که اصلا ارتباطی بین او و جشنواره شعر فجر نبوده، از آن انصراف می‌دهد. گفته می‌شود با این داور حتی تسویه‌حساب هم شده است.

مساله مهم‌تر در این وضعیت دروغ‌هایی است که گفته می‌شود. برخی شاعران از طرف خود فهرستی منتشر کرده‌اند و اسامی افرادی که دل‌شان خواسته هم وارد آن شده است. با یکی از کسانی که اسم‌شان در این فهرست دیده می‌شد، تماس گرفتیم. خانم تکتم حسینی که اسمش در فهرست انصراف‌دهندگان از جشنواره بود، ضمن تکذیب این انصراف، تاکید کرد که به آن خانم شاعری که اسم او را به‌عنوان منصرف از جشنواره شعر منتشر کرده، گفته است که انصرافی نداده، اما ظاهرا اتفاقی نیفتاده است. حتما به جز خانم حسینی شاعران دیگری وجود دارند که روح‌شان هم از انصراف‌شان خبر ندارد. شاعرانی که صرفا از نام‌شان استفاده یا بهتر بگوییم سوءاستفاده شده است.شاعران در تاریخ ایران همیشه موثر و گاه پیشرو بوده‌اند.

فارغ از تقسیم‌بندی کیفی، در میان شاعران، کسانی در طول تاریخ در کنار مردم بوده‌اند و بخشی دیگر با حاکمان که به آنها شاعران درباری گفته می‌شده است. با این دسته‌بندی فعلا کاری نداریم و تاریخ درباره آنها قضاوت خواهد کرد. نکته مهم اما اینجاست که شاعران قرار است چراغی باشند در دست مردم تا جلوی راه‌شان را ببینند. شاعران قرار نیست دنبال‌کننده یک جو یا فضای احساسی باشند. این روزها می‌گذرد و فضا معقول خواهد شد و آن‌وقت می‌شود محاسبه کرد که بیشترین ضرر از این انصراف متوجه چه کسانی خواهد شد. بهتر است یک‌بار دیگر با خودمان تکرار کنیم که شاعران به تعبیر سهراب سپهری وارثان آب و خرد و روشنی هستند.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سهم طبقۀ متوسط از صنعت سریال‌سازی؛

«افعی تهران» از چه کسی انتقام گرفت؟

فرصتی برای تجدید ظهور «خوبی مردم ایران»؛

مفهوم ملت را زنده کردند

فیلم پرحاشیه «بیبدن» با قصه‌‌ای به‌اندازه از ایده‌ای مهم دفاع کرد؛

سینمای اجتماعی زنده است

درباره فیلم «بی‌بدن»؛

قصه‌گویی شرافتمندانه درباره قصاص

مصطفی قاسمیان، خبرنگار:

یک درامدی خوب و تماشاگرپسند

اهل ملت عشق باش؛

عشق و دیگر هیچ...

آقای کارگردان! چه داری می‌کنی با خودت؟!

آنتی ‌کانسپچوآل آرت ترک و کُرک و پَر ریخته حسن فتحی

مریم فضائلی، خبرنگار:

چشم‌هایمان گناه داشتند!

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ:

رویاهای شخصی‌ات را نفروش!

سریال پرطرفدار «حشاشین» چه می‌گوید؛

علیه شیعه یا علیه اخوان؟

راضیه مهرابی‌کوشکی، عضو هیات‌‌علمی پژوهشکده مطالعات فناوری:

فیلم «اوپنهایمر» به مثابه یک متن سیاستی

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ:

از شما بعید بود آقای جیرانی

ایمان‌ عظیمی، خبرنگار:

دیکته نانوشته غلط ندارد

درباره هزینه‌ای که می‌شد صرف «هفت سر اژدها» نشود؛

چرخ را از نو اختراع نکنیم

فرزاد حسنی بعد از سال‌ها، به قاب تلویزیون آمد؛

بازگشت امیدوارکننده

در نقد بهره کشی «علی ضیا» از شهرت؛

از موج ابتذال پیاده شو

محمد زعیم‌زاده، سردبیر فرهیختگان:

در عصر پساواقعیت به احمد خطر حرجی نیست اما...

سیامک خاجی، دبیر گروه ورزش:

برای خداحافظی زود بود آقای جملات قصار!

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین:

عجایب آماری دیدم در این دشت!

محمدامین نوروزی، مستندساز:

از این طرف که منم راه کاروان باز است...

فاطمه دیندار، خبرنگار:

برای درخشش سیمرغ‌های بلورین

محمد زعیم‌زاده، سردبیر؛

کدام سینما؟کدام نقد؟

حامد عسکری، شاعر و نویسنده:

فیلم دیدن با چشم‌های تار...

چهل و دومین جشنواره فیلم فجر؛

چند نقد بر فیلم سینمایی «آپاراتچی»

«صبحانه با زرافه‌ها»؛

یک وس اندرسون ایرانی تمام‌عیار

ویژه‌نامه جشنواره فیلم فجر؛

«صبحانه با زرافه‌ها»؛ معنازدایی از جهان

«صبحانه با زرافه‌‌ها»؛

تهش هیچی نیست، پس لذت ببر!

درباره فیلم جدید سروش صحت؛

قرار صبحانه با خودمان

هومن جعفری، خبرنگار:

مردی که سازش نمی‌کرد

در روزگار بی‌مایگی حضور قاف غنیمتی است؛

برای «قاف» و عمو اکبر

تولد قاف به میزبانی اکبر نبوی با همکاری «فرهیختگان»؛

«قاف» نمی‌خواهد متکلم‌ وحده باشد

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ؛

هنوزم نقش بازی می کنی آقای فرخ نژاد؟