• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۳۹۸-۱۰-۲۳ - ۰۹:۵۰
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
بررسی نقش متقابل دانشگاه‌ها و ارگان‌های نظامی چین در توسعه علم

سهم ۲۸ درصدی ارگان‌های نظامی در R&D

چین برای داشتن ارتشی قدرتمند باید استعدادهای نظامی را بیش از گذشته تقویت و زمینه رشد آنها را فراهم کند.

سهم ۲۸ درصدی ارگان‌های نظامی در R&D

 به گزارش «فرهیختگان آنلاین»،  آموزش‌هــای نظامـــی جزء مهمـــی از آموزه‌های هر کشوری را به خود اختصاص می‌دهند و در این میان، دانشگاه‌ها نقش مهمی در آموزش و تربیت نیروهای نظامی تازه‌نفس، باانگیزه و کارآمد دارند. دانشگاه‌ها با آموزش افراد، زمینه را برای ورود آنها به مراکز و سازمان‌های نظامی فراهم کرده و به این ترتیب بنیه نظامی کشور را تقویت می‌کنند. آموزش نظامی در چین، شکلی بنیادی از آموزش برتر مباحث دفاعی و نظامی موردنیاز است. آغاز آموزش‌های نظامی در چین به دوره فئودال برمی‌گردد. در آن زمان، دانشگاهی در سلسله ژو غربی روی تدریس هنرهای رزمی تمرکز کرد که استادان آن، همگی افسران نظامی بودند و بیشتر آموزه‌های نظامی در آن دوره به آموختن تیراندازی با کمان و ارابه‌رانی محدود می‌شد. این جزء اولین نمونه‌های آموزش‌های نظامی در چین به شمار می‌رود.

در دوران چینگ، آکادمی نظامی Baoding اقدام به آموزش فناوری‌های جنگی در دوران صنعتی به افسران درحال آموزش کرد. در سال 1955، نخستین قانون خدمات نظامی مطرح شد که دانش‌آموزان دبیرستانی و فارغ‌التحصیلان دانشگاه را ملزم به گذراندن آموزش‌های نظامی کرد. در زمستان همان سال، دانشگاه ورزشی پکن و موسسه مهندسی فولاد و آهن پکن پروژه‌هایی را در این زمینه پذیرفتند و به واسطه آن، 12 موسسه آموزش عالی چین در زمینه آموزش‌های نظامی فعال شدند. بیش از 10هزار دانشجو در پی این تصمیمات آموزش دیدند.

بین سال‌های 1955 تا 1957، وزارت آموزش و پرورش و وزارت ملی دفاع چین به 127 دانشکده مجوز تعلیم آموزش‌های نظامی را اعطا کرد. پس از مدتی، شمار دانشجویان تعلیم‌دیده در زمینه‌های نظامی به بیش از 70هزار نفر رسید. در آن زمان، موسسات آموزش عالی بیشتر روی آموزش مسائل فنی به افسران رزرو متمرکز بودند، درحالی که مدارس مقاطع دبیرستان بیش از هر چیز روی آموزش اصول اولیه نظامی وقت صرف می‌کردند. روند افزایشی دانشجویان حوزه‌های نظامی بیشتر شد. پس از سومین جلسه علنی یازدهمین کمیته مرکزی حزب کمیسیون چین، دولت این کشور آموزش‌های نظامی را در زمینه‌های سیاسی و رشد اقتصادی توسعه داد تا جایی که در سال 2012، در حدود 500 دانشگاه و کالج و  سه‌هزار مدرسه آموزش‌های نظامی تعلیم می‌شد. ارتقای روح وطن‌پرستی و بهبود ایده دفاعی، پرورش اراده و شخصیت‌های خوب، ایجاد حس جمع‌گرایی و بهبود فرآیند یادگیری ازجمله اهدافی است که در سایه آموزش‌های نظامی در دانشگاه‌های چین به‌ دست می‌آید. 

دانشگاه‌های نظامی در چین به نوعی نقش تغذیه‌کننده ارتش و ارگان‌های نظامی این کشور را برعهده دارند، به‌طوری که هزاران نیروی کارآزموده را وارد ارتش چین، سازمان دفاع و دیگر ارگان‌های تابعه آن ازقبیل بیمارستان‌ها و دانشکده‌های نظامی می‌کنند. چین برای داشتن ارتشی قدرتمند باید استعدادهای نظامی را بیش از گذشته تقویت و زمینه رشد آنها را فراهم کند.

    سرفصل جدید در دروس نظامی دانشگاه‌ها

به گزارش شینهوآ، مقامات چینی به تازگی اعلام کرده‌اند تغییر و تحولاتی را در سرفصل‌های دروس تئوری نظامی و دروس آموزشی دانشگاه‌ها ایجاد کرده‌اند. گذراندن دروس نظامی برای دانشجویانی که در کالج تحصیل می‌کنند، اجباری است و این دروس باید در سیستم نظارت بر آموزش ملی قرار گیرند. این سرفصل جدید، دروسی را پیرامون مهارت‌های دفاعی و حفاظتی در زمان جنگ ارائه می‌دهد که در کنار دروس قبلی شامل آموزش فناوری‌های نظامی و اطلاعات جنگی، دانشجویان را برای ورود به ارگان‌های نظامی آماده می‌کند. این بازنگری‌ها به‌منظور به‌روزرسانی آموزه‌های نظامی و بهبود کیفیت آموزشی و عمیق‌تر کردن اصلاحات آموزشی صورت گرفته تا از این طریق، آگاهی دانشجویان از مساله دفاع ملی افزایش یابد.

    نقش ارگان‌های نظامی در تحقیق و توسعه

به نظر می‌رسد برتری سیاسی و نظامی چین نقش تعیین‌کننده‌ای در ابداعات و نوآوری‌های نظامی این کشور داشته باشد. اما راهنمایی‌های سیاسی و بودجه‌های سنگین دولت بدون نیاز به اصلاحات سازمانی موردنیاز، ناکارآمدی‌ها و هماهنگی مشکلات همچنان ادامه دارد. بخشی از اصلاحات سازمانی که در چین به وقوع پیوسته، تلاش این کشور را برای تقویت سیستم نوآوری چین و بهبود نوآوری‌های نظامی به دنبال داشته است. ماموریت ادغام سیستم‌های مدنی و نظامی ازجمله ماموریت‌هایی است که موضوعات توسعه این دو حوزه را برعهده دارد. ترکیب پایه‌های دفاعی، شهری و صنعتی برای حمایت از نیازهای نظامی و تجاری و نیز ارتقای منابع موردنیاز حمایت خوبی از عملیات‌های نظامی محسوب می‌شود. ازجمله فناوری‌های نظامی این کشور می‌توان به جنگ‌افزارهای ضدماهواره‌ای، موشک بالستیک ضدموشک، جنگنده‌جت نسل پنج و سلاح‌های الکترومغناطیسی اشاره کرد که نقش مهمی در سیستم‌های استراتژیک دارند. به‌رغم افزایش هزینه‌های دفاعی، سهم چین از واردات سلاح‌های نظامی به سرعت کاهش می‌یابد که همین امر، تولیدات نظامی را ارتقا می‌دهد. چیزی حدود 15 تا 28 درصد هزینه‌های تحقیق و توسعه (R&D) چین صرف پژوهش‌های نظامی می‌شود.

برترین  دانشگاه‌های نظامی

چین مجموعه‌ای از دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی نظامی را دربردارد که خدمات مختلفی را پوشش می‌دهند. از آنجا  که چینی‌ها با جدیت بالایی برای دستیابی به آرزوهای خود و رسیدن به چین رویایی خود مبارزه می‌کنند، به ارتشی قدرتمند و رویایی نیاز دارند و در این میان، آکادمی‌های نظامی نقشی مهم را ایفا می‌کنند. در ادامه با برترین دانشگاه‌های نظامی چین آشنا می‌شوید.  دانشگاه ملی فناوری‌های دفاعی، دانشگاه مهندسی اطلاعات، دانشگاه مهندسی نیروی‌هوایی، دانشگاه مهندسی ارتش، دانشگاه مهندسی دریایی، دانشگاه مهندسی نیروی موشکی، آکادمی نیروی دریایی دالیان PLA، آکادمی هشدار اولیه نیروی هوایی، آکادمی فرماندهی ارتش شیجیاژوانگ، کالج مهندسی نیروهای مسلح جزء 10 دانشگاه برتر نظامی در چین هستند که نقش موثری در تربیت نیروهای نظامی این کشور و به دنبال آن توسعه فناوری‌ها و نوآوری‌های این کشور دارند.

   دانشگاه ملی فناوری‌های دفاعی

شکل نخستین دانشگاه ملی فناوری‌های دفاعی، موسسه مهندسی نظامی بود که در سال 1953 افتتاح شد و دانشگاه کلاس‌یک در زمینه‌های نظامی به شمار می‌رود. این دانشگاه که در چانگشا و هونان چین واقع شده، در ارتباط مستقیم با کمیسیون نظامی مرکزی این کشور و مدیریت وزارت دفاع ملی چین فعالیت می‌کند. ماموریت رسیدگی به دو پروژه 211 و 985 در راستای تسهیل توسعه آموزش عالی چین به این دانشگاه سپرده شده بود. این دانشگاه برترین آکادمی نظامی چین محسوب می‌شود. این مرکز آموزشی از گروه‌های مختلفی شامل مهندسی نیروی هوایی، مهندسی توپخانه، مهندسی دریایی و مهندسی نیروی زره‌پوش، جنگ‌های شیمیایی و جنگ‌های هسته‌ای تشکیل شده است.

   دانشگاه مهندسی اطلاعات

دانشگاه مهندسی اطلاعات در واقع یک دانشگاه ملی جامع و کلیدی در حوزه نظامی و پلی‌تکنیک است که در رشته‌هایی چون کامپیوتر، ارتباطات، نقشه‌برداری و پیمایش، دانشجویانی بااستعداد تحویل ارگان‌های نظامی می‌دهد. این دانشگاه یکی از اولین واحدهای نظامی در جذب و آموزش دانشجویان است. این دانشگاه در ژنگژو و هونان چین واقع شده و از سوی ارتش آزادی‌بخش خلق اداره می‌شود. این دانشگاه فعالیت خود را از سال 1999 به‌عنوان موسسه مهندسی اطلاعات آغاز کرد و حالا بعد از گذشت سال‌ها، به‌عنوان مرکز تحقیقات جنگ اطلاعات فعالیت می‌کند. جنگ اطلاعات یکی از تاکتیک‌ها در مدیریت فناوری اطلاعات و ارتباطات به‌ویژه در فضای جنگی است که رقبا برای برتری در برابر هم استفاده می‌کنند. در این شیوه، دشمن با جمع‌آوری اطلاعات به‌ویژه درباره امنیت کشور تلاش می‌کند به کشور ضربه وارد کند.

   دانشگاه مهندسی نیروی هوایی

این دانشگاه در شهر باستانی «شی‌آن» واقع شده که در سال 1959 افتتاح شد. این دانشگاه، یک مرکز آموزشی با چند مسئولیت در زمینه‌های مختلفی چون مهندسی، ادبیات، علوم، نظامی و مدیریت است و رشته‌های مهم فنی نیروی هوایی را دربرمی‌گیرد. دانشگاه مهندسی نیروی هوایی مسئول آموزش مهندسان ارشد و پرسنل مدیریتی در رشته‌های مهندسی هواپیمایی، موشک‌های زمین به هوا و اطلاعات الکترونیک برای نیروی هوایی است. این مرکز، یکی از موسسات برتر برای آموزش نیروهای حرفه‌ای و فنی نیروی هوایی چین و یکی از پنج دانشگاه جامع این کشور است که در زمینه‌های نظامی متمرکز می‌شود. این دانشگاه زیرنظر وزارت دفاع ملی چین اداره می‌شود و از دانشکده‌هایی چون مهندسی هوانوردی، دفاع موشکی و هوایی، ناوبری و اطلاعات، ناوبری و کنترل ترافیک هوایی و مهندسی پهپاد و مدیریت تجهیزات تشکیل شده است.

   دانشگاه مهندسی ارتش

دانشگاه مهندسی ارتش از سوی ارتش آزادیخواه خلق اداره می‌شود. این دانشگاه در نانجینگ واقع شده و ماموریت آن فعالیت در حوزه‌های مهندسی، فناوری و سیستم‌های فرمان مبارزه است و به عبارتی، نوع جدیدی از مرکز جامع ساخت‌وساز نظامی به شمار می‌رود.  این دانشگاه در حوزه‌های تحقیقاتی مختلفی فعالیت می‌کند که در این میان می‌توان به این موارد اشاره کرد: علم اطلاعات الکترونیک و ارتباطات، سیستم‌های شبکه و اطلاعات فرمان، مهندسی مبارزه و علم حمایتی، مهندسی تسهیلات نظامی و ساخت‌وساز، مهندسی سیستم‌های سلاح، فناوری‌های انفجاری و مهندسی موشکی، مهندسی رادار، مهندسی سیستم‌های بدون‌سرنشین و مهندسی، طراحی خودروهای جنگی و مهندسی الکتریکی و اتوماسیون. دانشگاه مهندسی ارتش با 11 آزمایشگاه نظامی کلیدی، نخستین موسسه آکادمیک نظامی در چین محسوب می‌شود.

* مترجم: ندا اظهری

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران و عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد:

فساد مانع مشارکت مردم در اقتصاد خیزش مدیریتی لازمه جهش تولید

زینب کرد، مسئول واحد زنان و خانواده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل:

قانون جوانی جمعیت نگاهی مردانه دارد

بحران آموزش‌وپرورش- بخش دوم؛

ایرادهای ساختاری و راهکارهای تحولی

رضا نقدبیشی، مدیرکل تحلیل و نظارت بر امور پژوهشی؛

تجویز سه‌گانه برای تقویت علم داده در دانشگاه

حادثه 16 آذر 1332 یادآور اعتراض علیه حضور آمریکایی‌ها در دانشگاه تهران بود؛

5 وظیفه دانشگاهیان برای ساخت آینده کشور

«فرهیختگان» نرخ انتشار مقالات علمی پژوهشگران ایران را بررسی می‌کند؛

شروط ارتقای علمی اساتید هیچ منطقی ندارد!

علی عربی، استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز:

دانش محلی؛ دروازه ورود به کارآفرینی

حسین پناهی، فعال دانشجویی:

آیین‌نامه جدید کارورزان خوب اما ناکافی

7 نکته درباره آغاز سال ‌تحصیلی؛

مهر 1402، دانشگاه زنده است

درباره حواشی ماجرای دانشکده علوم اجتماعی که ادامه دارد؛

پای ایران و قانون بایستید

عباسعلی رهبر، عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی:

6 ویٰژگی منظومه معرفتی جهاد تبیین امام حسن مجتبی

مهدی نوید‌ادهم، رئیس دبیرخانه هیات موسس دانشگاه آزاد:

۶ کارکرد ویژه راهپیمایی اربعین

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار