• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۳۹۸-۱۰-۲۱ - ۱۰:۰۸
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 1
  • 0
«فرهیختگان» در گفت‌وگو با اعضای تیم مرکز رشد دانشگاه آزاد واحد دزفول ایده برتر آنها را بررسی کرد

خلاقیت دانشجویی در یک استارتاپ کاربردی

«فرهیختگان» در گفت‌وگو با اعضای تیم دانشجویی که استارتاپ سالومبا راه‌اندازی کرده‌اند، جزئیات بیشتری را از این طرح دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی منتشر کرد.

خلاقیت دانشجویی در یک استارتاپ کاربردی

  به گزارش «فرهیختگان آنلاین»، چهارمین نمایشگاه تخصصی کامپیوتر، الکترونیک، تجارت الکترونیک و دولت الکترونیک (الکامپ) در محل دائمی نمایشگاه بین‌المللی اهواز در حالی برگزار شد که از بین ۲۴ استارتاپ راه‌یافته به الکامپ خوزستان تیم استارتاپ سالومبا از دانشگاه آزاد اسلامی واحد دزفول به اتفاق آرای داوران جشنواره موفق به کسب مقام اول مسابقات در این دوره شد.استارتاپ سالومبا مستقر در مرکز رشد واحدهای فناور واحد دزفول زیر نظر پارک علمی و فناوری خوزستان در حوزه تکنولوژی و سلامت و تولید قطعات هوشمند و اینترنت اشیا فعالیت می‌کند که با ارائه ایده نوآورانه ریموت هوشمند سالومبا در نمایشگاه الکامپ موفق به کسب مقام اول شد.

«فرهیختگان» در گفت‌وگو با اعضای تیم دانشجویی که این استارتاپ را راه‌اندازی کرده‌اند، جزئیات بیشتری را از این طرح دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی منتشر کرد. امین نکوفر، عماد ادیب‌فرد و سعید ازک، سه فارغ‌التحصیل رشته کامپیوتر گرایش نرم‌افزار از دانشگاه آزاد اسلامی واحد دزفول هستند که هر سه این استارتاپ را ایجاد کرده و توانسته‌اند در چهارمین نمایشگاه الکامپ خوزستان مقام نخست را به‌دست بیاورند. آنطور که عماد ادیب‌فرد، یکی از اعضای استارتاپ سالومبا درباره طرح ارائه‌شده می‌گوید، ریموت هوشمند به‌منظور تسهیل ارائه خدمات پزشکی و پرستاری به عموم مردم با بهره‌گیری از تکنولوژی اینترنت اشیا در نظر گرفته شده است.

ابتدا شرکتی را  که در مرکز رشد واحدهای فناور واحد دزفول ایجاد کرده‌اید ، معرفی کنید و بفرمایید که در حال حاضر در چه زمینه‌ای فعال هستید.

عماد ادیب‌فرد شرکت ما در اردیبهشت امسال در مرکز رشد واحد‌های فناور شهرستان دزفول زیر نظر پارک علمی و فناوری خوزستان استقرار پیدا کرد. سالومبا اولین طرح ارائه‌شده شرکت در حوزه سلامت است که درحال حاضر استارتاپ سالومبا با گذراندن مرحله پیش‌رشد وارد مرحله رشد شده و هم‌اکنون مستقر در مرکز رشد واحد‌های فناور شهرستان دزفول است و تاکنون از حمایت‌های معنوی، مالی و فضای اداری از مرکز رشد این دانشگاه استفاده کرده و توانسته‌ایم با همکاری مرکز رشد در نمایشگاه‌های مختلف شرکت کنیم و محصولات خود را ارائه دهیم. اخیرا نیز در چهارمین نمایشگاه تخصصی کامپیوتر، الکترونیک، تجارت الکترونیک و دولت الکترونیک ( الکامپ) که در محل دائمی نمایشگاه بین‌المللی اهواز برگزار شد، از بین ۲۴ استارتاپ راه‌یافته به الکامپ خوزستان تیم استارتاپ سالومبا از دزفول به اتفاق آرای داوران جشنواره موفق به کسب مقام اول مسابقات شد.

درباره تیم دانشجویی که در این زمینه فعالیت دارد توضیح دهید.

سعید ازک آشنایی تیم سالومبا با این زمینه کاری به چند سال اخیر و با توجه به داشتن تجربه در کسب‌وکار‌های مشابه برمی‌گردد. هم‌اکنون هسته اصلی تیم سالومبا شامل سه بخش می‌شود که بخش توسعه نرم‌افزاری توسط خودم، بخش توسعه سخت‌افزاری توسط امین نکوفر و بخش طراحی رابط کاربری توسط عماد ادیب‌فرد مدیریت می‌شود. خدمات این شرکت، هوشمند است؛ به این طریق که بعد از ایجاد نرم‌افزار و با قراردادن آن در دسترس عموم به تمام اقشار جامعه که توانایی استفاده از گوشی‌های هوشمند را دارند، این امکان داده می‌شود که با دریافت این نرم‌افزار، به‌راحتی درخواست برای امکان خدمات درمانی داشته باشند، ولی در مرحله بعد با یک جامعه کاربری مواجه هستیم که یا دسترسی به گوشی‌های هوشمند ندارند یا از گوشی‌های ساده استفاده می‌کنند یا صرفا جزء افراد سالمند یا ناتوان بوده و توانایی برقراری تماس با تلفن یا استفاده از گوشی هوشمند را ندارند. برای این دسته از اقشار جامعه کاربری، دو روش کاری توسط تیم ما فراهم شد. امکان برقراری تماس با مرکز پشتیبانی سالومبا برای درخواست خدمات و همچنین ایجاد یک کلید سخت‌افزاری ساخته‌شده برپایه تکنولوژی اینترنت اشیا، ازجمله روش‌هایی است که تیم سالومبا برای افراد با ناتوانی‌های خاص فراهم آورده است.

باتوجه به اینکه در حال حاضر شرایط اقتصادی کشور خاص است، آیا این دستگاه یا اپلیکیشن برای مردم کاربری و صرفه دارد؟

امین نکوفر وقتی سخن از ارائه خدمات درمانی به میان می‌آید، با طیف گسترده‌ای از انواع روش‌ها و مراکز دولتی و خصوصی مواجه هستیم و همیشه نیاز به وجود بستری یکپارچه که توانایی ارائه انواع خدمات کوچک، بزرگ، ساده و تخصصی پزشکی را دارا بوده و امکان پوشش‌دهی اقشار جامعه را داشته باشد، احساس شده است. سالومبا با هدف ایجاد این بستر به بهترین شکل ممکن دست‌به‌کار شده و با تولید این بستر در دو بخش سخت‌افزاری و نرم‌افزاری وارد عرصه ارائه خدمات‌درمانی به‌صورت هوشمند شده و امر سهولت ارائه خدمات و هزینه کمتر نسبت به دیگر ارائه‌دهندگان را در نظر گرفته و بستری ایمن و مقرون‌به‌صرفه را فراهم کرده است.

وضعیت آشنایی مردم با اینترنت اشیا به چه شکل است که شما در این زمینه ورود کرده‌اید؟

سعید ازک شرکت ما هم‌اکنون در حال ورود به مرحله ارزیابی دانش‌بنیان است. باوجود افزایش تقاضا برای دستگاه‌ها و تجهیزات مرتبط با اینترنت اشیا، بازار اینترنت اشیا هنوز هم بسیار پراکنده است. به‌طور کلی، محصولات مبتنی‌بر اینترنت اشیا در اغلب موارد برای صنایع خاص مناسب هستند تا در اکثر صنایع مورد استفاده قرار گیرند. با این حال، هر توسعه‌دهنده‌ای به‌دنبال بازار اینترنت اشیا خواهد آمد و به همین منظور تیم سالومبا هم‌اکنون فاز تحقیقاتی خود را برای تولید گجت‌های هوشمند پوشیدنی شروع کرده است.

مدیر مرکز رشد واحدهای فناور دانشگاه آزاد اسلامی واحد دزفول:

16 شرکت نوآور در این واحد مستقر هستند

مرکز رشد با همکاری دانشگاه آزاد اسلامی واحد دزفول در بهمن‌ماه ۱۳۹۱ به راه افتاد و موافقت اصولی تاسیس آن در بهمن‌ماه ۱۳۹۱ از سوی کمیته تخصصی فناوری وزارت علوم صادر شد.حوزه کاری این مرکز رشد با توجه به پتانسیل و توانمندی‌های منطقه ۸۰درصد در زمینه کشاورزی با تاکید بر گیاهان صنعتی، دارویی، زراعی، گل و گیاهان زینتی، سبزیجات، صیفی‌جات، مرکبات و فناوری‌های نوین در عرصه کشاورزی (پرورش قارچ)، و ۲۰درصد سایر زمینه‌ها به‌ویژه آب و انرژی، معادن و... است.

ساختمان این مرکز که در حال حاضر با فضای سبز و محوطه حدود ۱۵۰۰متر مربع مساحت دارد، متعلق به دانشگاه آزاد اسلامی واحد دزفول است که با تفاهمنامه 6 ساله‌ای با پارک علم‌وفناوری خوزستان به مرکز رشد اختصاص داده شده است.با توجه با اینکه استارتاپ سالومبا در مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد دزفول به بار نشسته است،

به همین بهانه سراغ رئیس این مرکز رفتیم و با او گفت‌وگویی انجام دادیم.مهدی هودگر، مدیر مرکز رشد واحدهای فناور دانشگاه آزاد اسلامی واحد دزفول درباره همکاری پارک علم‌وفناوری استان خوزستان با دانشگاه آزاد اسلامی واحد دزفول در زمینه فعالیت‌های دانش‌بنیانی می‌گوید: «این همکاری از آن جهت است که ما بتوانیم خدماتی برای تجاری‌سازی فناوری‌ها و پروژه‌های انجام‌شده در سطح واحد دزفول انجام دهیم که با توجه به یک دهه فعالیت‌های مختلف حدود 1600 ایده تا الان به مراکز رشد این واحد رسیده که از بین این ایده‌ها چیزی حدود 10 ایده برتر کشوری در طول این سالیان مرکز رشد شناخته شدند که در جشنواره و فن‌بازار‌های مهم ملی در سالیان متوالی معرفی شدند. امسال نیز در الکامپ2019 استان خوزستان یکی از شرکت‌های ما به‌عنوان استارتاپ برتر استان معرفی شد که این نشان می‌دهد ما فعال‌ترین مرکز رشد استان خوزستان هستیم.»

او در پاسخ به این سوال که این ایده‌های ارائه‌شده به مرکز را چطور پرورش می‌دهید و به چه شکلی دانشجو یا تیمی را مورد ارزیابی و حمایت قرار می‌هید، عنوان می‌کند: «ما طبق اصولی که وجود دارد و پروتکل‌هایی که در مورد جذب و پذیرش ایده‌های دانش‌بنیان هست عمل می‌کنیم. این اصول همان قواره و اندازه و معیاری است که وزارت علوم و پارک علم و فناوری ارائه داده‌اند که با این سنجه‌ها هر ایده‌ای که دریافت می‌شود، از سه نظر مورد بررسی قرار می‌گیرد؛ اول بحث فناوری و نوآوری است که در آن ایده وجود دارد، دوم نگاه اقتصادی است که آیا قابلیت اقتصادی شدن در این ایده وجود دارد یا خیر و سوم از دید تجاری‌سازی به ایده نگاه می‌کنیم که اگر این ایده به محصول تبدیل شود، جایگاهی در بازار هدف دارد و می‌تواند رقابت کند یا خیر.»

هودگر ادامه می‌دهد: «اگر ایده‌ای بتواند این سه پارامتر را داشته باشد، مورد پذیرش و جذب قرار می‌گیرد که پس از جذب، به آنها شرکت‌های نوآور گفته می‌شود. در مرکز رشد ما دو دسته فعالیت وجود دارد؛ اول فعالیت هسته‌های نوآور است که 6 تا 9ماه به هسته‌ها یا افرادی که دارای ایده خام هستند، بعد از اینکه ایده‌شان پذیرش شد، خدمات مشاوره‌ای در زمینه‌های حقوقی، دانش فنی و اقتصادی ارائه می‌شود که آنها آماده شده و وارد بازار کار و پس از آن به شرکت نوآور تبدیل شوند. از شرکت نوآور به مدت چهار سال پشتیبانی می‌کنیم تا بتوانند جایگاه خودشان را در فضای کسب‌وکار مورد نظرشان پیدا کنند؛ یعنی به دوره رشد برسند. در حال حاضر ما پنج هسته فعال و فناور داریم و هفت ایده نیز در حال بررسی هستند که ممکن است پذیرش بشوند. از طرف دیگر حدود 16 شرکت رشد راه‌یافته داریم که در حال فعالیت حرفه‌ای هستند.»

او با اشاره به اینکه موضوع کاری شرکت‌های موجود مشخص است، می‌گوید: «زمینه فعالیت مرکز رشد واحد‌های فناور شهرستان دزفول به‌صورت عمومی است و تمام حوزه‌های فنی و مهندسی را پشتیبانی می‌کند. البته جدیدا با تفاهمنامه‌ای که با معاونت علمی ریاست‌جمهوری منعقد کرده‌ایم، کسب‌وکار‌های خلاق را نیز پشتیبانی می‌کنیم که در زمینه فرهنگی و تولید محتوا بتوانیم از این شرکت‌ها حمایت کنیم.»

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران و عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد:

فساد مانع مشارکت مردم در اقتصاد خیزش مدیریتی لازمه جهش تولید

زینب کرد، مسئول واحد زنان و خانواده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل:

قانون جوانی جمعیت نگاهی مردانه دارد

بحران آموزش‌وپرورش- بخش دوم؛

ایرادهای ساختاری و راهکارهای تحولی

رضا نقدبیشی، مدیرکل تحلیل و نظارت بر امور پژوهشی؛

تجویز سه‌گانه برای تقویت علم داده در دانشگاه

حادثه 16 آذر 1332 یادآور اعتراض علیه حضور آمریکایی‌ها در دانشگاه تهران بود؛

5 وظیفه دانشگاهیان برای ساخت آینده کشور

«فرهیختگان» نرخ انتشار مقالات علمی پژوهشگران ایران را بررسی می‌کند؛

شروط ارتقای علمی اساتید هیچ منطقی ندارد!

علی عربی، استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز:

دانش محلی؛ دروازه ورود به کارآفرینی

حسین پناهی، فعال دانشجویی:

آیین‌نامه جدید کارورزان خوب اما ناکافی

7 نکته درباره آغاز سال ‌تحصیلی؛

مهر 1402، دانشگاه زنده است

درباره حواشی ماجرای دانشکده علوم اجتماعی که ادامه دارد؛

پای ایران و قانون بایستید

عباسعلی رهبر، عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی:

6 ویٰژگی منظومه معرفتی جهاد تبیین امام حسن مجتبی

مهدی نوید‌ادهم، رئیس دبیرخانه هیات موسس دانشگاه آزاد:

۶ کارکرد ویژه راهپیمایی اربعین

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار