• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۳۹۸-۱۰-۱۶ - ۰۰:۵۶
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
پارلمان عراق پایان حضور نظامی آمریکا در عراق را تصویب کرد

گام اول پایان آمریکا در عراق

پارلمان عراق کمتر از 72 ساعت پس از جنایت آمریکایی‌ها در این کشور، به طرح خروج نظامیان خارجی که به معنای اخراج نیرو‌های آمریکایی از عراق است، رای مثبت داد.

 گام اول پایان آمریکا در عراق

  به گزارش «فرهیختگان آنلاین»،  پارلمان عراق کمتر از 72 ساعت پس از جنایت آمریکایی‌ها در این کشور، به طرح خروج نظامیان خارجی که به معنای اخراج نیرو‌های آمریکایی از عراق است، رای مثبت دادند. این نخستین گام پاسخ شهید به حمله تروریستی نظامیان آمریکایی به خودروی حامل سپهبد شهید قاسم سلیمانی و شهید ابومهدی المهندس، معاون حشدالشعبی و هشت شهید همراه‌شان است. دیروز پارلمان عراق درحالی برای تصمیم‌گیری پیرامون حضور نظامیان آمریکایی در این کشور تشکیل جلسه داد که از ساعتی پیش از نشست، مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا تلاش کرد به هر شکل ممکن مانع از تشکیل جلسه شود. او حتی از نمایندگان کرد و اهل‌سنت خواسته بود در جلسه پارلمان شرکت نکنند تا با غیاب بخش زیادی از نمایندگان، پارلمان از حدنصاب بیفتد. همین فشارها باعث شد جلسه پارلمان برای رسیدن به حدنصاب لازم با یک ساعت تاخیر برگزار شود. در ابتدای نشست پارلمان که با تنها چند نماینده بیشتر از حدنصاب لازم برگزار شد، نمایندگان شعارهای «کلا کلا آمریکا»، «نعم نعم بالکرامه» «نعم نعم الاعزه» و «نعم نعم السلیمانی» سردادند.

در این نشست که عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر پیشبرد امور عراق نیز حضور داشت، نمایندگان پارلمان رای به خروج آمریکا از عراق دادند. در جلسه دیروز، پارلمان عراق به خروج تمامی نیروهای خارجی و آمریکایی از عراق و لغو نقش ائتلاف بین‌المللی در عراق و همچنین لغو توافق امنیتی با آمریکا از سوی دولت عراق رای داد. این پنج بند مورد تصویب قرار گرفت: «الزام دولت عراق به لغو درخواست کمک از ائتلاف بین‌المللی ضدداعش»، «تلاش برای خاتمه دادن به هرگونه حضور نیروهای بیگانه و آمریکایی در عراق»، «ممانعت از استفاده از حریم هوایی عراق به هر دلیلی»، «ارائه شکایت رسمی به شورای امنیت و سازمان ملل علیه آمریکا به دلیل حمله صورت‌گرفته» و «منحصر کردن وجود سلاح در دست دولت» . این بخشی از روند سیاسی‌ای است که عراق برای پاسخ به تجاوز آمریکا اتخاذ کرده است.

در سوی دیگر وزارت امور خارجه عراق از آمریکا به سازمان ملل‌متحد و شورای امنیت شکایت کرد. این البته بخشی از واکنش سیاسی عراق به تجاوز آمریکایی‌هاست. بخش اصلی پاسخ عراق، نه در زمین سیاست که در میدان سخت کارزار است. این موضوع از مواضع چند روز گذشته گروه‌های مقاومت در عراق و لبنان و همچنین تحرکات میدانی آنان قابل ردیابی است. مصوبه پارلمان عراق برای خروج نظامیان آمریکایی از این کشور، شرایط خوبی برای گروه‌های مقاومت در عراق فراهم کرده تا با عملیات‌شان، به خروج آمریکا از عراق سرعت ببخشند. پیش از این و در جریان اشغال نظامی عراق، آمریکایی‌ها تنها با مقابله سخت، حاضر به کاستن نیروهایشان در عراق شده بودند. اکنون می‌توان گفت با وجود اهمیت بالای مصوبه پارلمان، ضمانت اجرای این مصوبه، نه در اختیار پارلمان و دولت پیشبرد امور که در دستان گروه‌های مقاومت در این کشور است، آنها هستند که طی روزها و هفته‌های آتی معادله خروج آمریکا از عراق را شتاب خواهند بخشید. شنبه‌شب مقاومت در عراق از نیروهای امنیتی خواسته بود که تا فاصله یک کیلومتری از پایگاه‌های نیروهای آمریکایی فاصله بگیرند تا درصورت عملیات علیه این پایگاه‌ها، آسیبی به آنها نرسد.

‌تلاش آمریکا برای لغو جلسه پارلمان

دولت آمریکا روز گذشته تلاش‌های دیپلماتیک و تهدیدآمیزی را برای عدم تشکیل جلسه پارلمان پیرامون تصمیم‌گیری درباره پایان حضور آمریکا در عراق آغاز کرد.

 سایت المسله به نقل از منابع آگاه، از تماس تلفنی وزیر خارجه آمریکا با رئیس پارلمان عراق برای ممانعت از برگزاری نشست پارلمان درباره اخراج نیروهای آمریکایی خبر داد. این سایت نوشت که «مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا طی ساعات گذشته با محمد الحلبوسی، رئیس پارلمان عراق تماس گرفت و از او خواست جلسه فوق‌العاده برای بررسی اخراج نیروهای آمریکایی را برگزار نکند.» پومپئو به الحلبوسی گفته است، از نمایندگان سنی بخواهد در جلسه حضور نیابند. این منبع افزود: «پومپئو به الحلبوسی تاکید کرده است با فراکسیون‌های کرد پارلمان به توافق رسیده که به پیش‌نویس قانون اخراج نیروهای آمریکایی از عراق رای ندهند. پیش از این فراکسیون بابلیون اعلام کرده بود، آمریکا بر طرف‌های سیاسی برای ممانعت از برگزاری جلسه امروز فشار می‌آورد.»

‌تعلیق حضور نظامیان غربی در عراق

تحولات میدانی در عراق، بسیار عمیق‌تر از تصمیمی است که در پارلمان گرفته شده است. در عراق، محور مقاومت تصمیمش را برای پاسخ به تجاوز آمریکا گرفته است ولی تلاش دارد در گام نخست، ساختارهای سیاسی کشور در برابر آمریکا موضع‌گیری کند و پس از آن ساختارهای سخت نظامی وارد عمل شوند. البته این بدان‌معنا نیست که اگر ساختارهای سیاسی مثل پارلمان واکنش درستی به تجاوزات آمریکا نداشته باشند، نیروهای مقاومت هم از مجازات آمریکا صرف‌نظر می‌کنند.

در همین راستا علی الحسینی، سخنگوی روابط‌عمومی حشدالشعبی در محور شمال گفته که «منتظر این هستیم که پارلمان اخراج نیروهای آمریکایی از عراق را تصویب کند وگرنه خودمان تصمیم انتقام را می‌گیریم.» او گفته «آمریکا باید بداند که ما در مبارزه و رویارویی دست بالا را داریم. ما خواهان حمله به تمامی اهداف آمریکایی در جهان و حتی حمله به تل‌آویو هستیم و کاملا آماده‌ایم اما تصمیم در دست دولت است. آمریکایی‌ها باید بدانند که ما انتقام خواهیم گرفت.»

دیروز پیش از نشست پارلمان، دفتر سیاسی حزب‌الله عراق در بیانیه‌ای خطاب به پارلمان اعلام کرد: «باید توافقنامه چارچوب استراتژیک که آمریکا آن را آشکارا نقض کرد، لغو شود. مردم داغ‌دیده ما منتظر این هستند ببینند جلسه شما به کجا می‌رسد. آنها همه امیدوارند این جلسه انتفاضه عراق برای دفاع از کرامت و خون شهدایی باشد که به دست اولین کشور تروریستی در جهان به شهادت رسیدند.»

در این بیانیه، حزب‌الله کسانی را که لایحه اخراج نیروهای آمریکایی از عراق را تصویب نکنند، تهدید کرد.سخنگوی حزب‌الله عراق که در دو روز گذشته ثبت‌نام برای عملیات استشهادی را آغاز کرده است، گفت: «اهداف آمریکا تنها به ایرانی‌ها و عراقی‌ها محدود نمی‌شود بلکه شامل تمامی محور مقاومت است. ده‌هاهزار شهادت‌طلب داریم که من خودم یکی از آنها هستم و می‌توانیم عملیات ضدآمریکایی‌ را هرجا که بخواهیم انجام دهیم.»

الحسینی گفت: «تمامی محاسبات آمریکا، اسرائیل و عربستان با برگزاری مراسم باشکوه تشییع پیکر شهدا از بین رفت. از امروز به بعد محور مقاومت مرد میدان است و جوکر و بعثی و جاسوس جایی در عراق ندارند. تمام مردم عراق و محور مقاومت منتظر تصمیم پارلمان هستند. ما ابتدا منتظر تصمیم پارلمان و بعد منتظر تصمیمات فرماندهان خواهیم بود. آماده اجرای تمامی دستورات هستیم.» نگرانی از پاسخ نظامی مقاومت در عراق باعث شده علاوه‌بر قطع ماموریت آموزش و پشتیبانی ائتلاف بین‌المللی به رهبری ایالات‌متحده، سایر نظامیان غربی نیز فعالیت خود در عراق را تعلیق کنند. دیروز لورنتسو گوئرینی، وزیر دفاع ایتالیا در گفت‌وگو با تلویزیون ایتالیا اعلام کرد: «به دلیل خطرات ناشی از بالا‌گرفتن تنش در غرب آسیا، دستور تعلیق برنامه آموزش نظامیان عراقی را در این کشور صادر کرده‌ام.»

‌درخواست‌های ضدآمریکایی صدر

مقتدی صدر که رهبری بزرگ‌ترین جناح سیاسی در پارلمان و همچنین گروه نظامی سرایاالسلام را برعهده دارد، طی نامه‌ای به تمامی گروه‌های عراقی پنج درخواست را مطرح کرده است. رهبر جناح صدر در نامه خود درخواست‌هایی شامل چند مطلب را مطالبه کرده است. فسخ فوری توافقنامه امنیتی، بستن سفارت آمریکا در بغداد، تحریم کالاهای آمریکا، تشکیل گروه‌های مقاومت بین‌المللی و اجتماع فوری گروه‌های مقاومت منطقه، درخواست‌های صدر بوده است.

در اولین پاسخ به درخواست مقتدی صدر، اکرم الکعبی رهبر گروه نظامی حرکه النجبا با تشکر از رهبر جریان صدر اعلام کرده است در راستای اجرای درخواست‌های او آمادگی دارد. مقتدی صدر همچنین پس از صدور رای پارلمان درباره پایان حضور نیروهای خارجی در عراق اعلام کرده است این مساله در برابر نقض حاکمیت عراق توسط آمریکا کافی نیست و علاوه‌بر طرح اخراج نیروهای آمریکایی توافقنامه امنیتی ذلت‌آور بین عراق و آمریکا نیز باید لغو شود. این توافقنامه در سال 2008 میان عراق و آمریکا امضا شده است. مقتدی صدر در روز شهادت سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس طی نامه‌ای ضمن تسلیت این واقعه به خود، مرجعیت رهبر و مردم ایران دستور تشکیل مجدد گروه‌های نظامی همانند نیروهای «یوم الموعود» را صادر کرد. این نیروها بلافاصله پس از دستور مقتدی صدر با برگزاری جلساتی اقدامات خود را برای ایجاد هماهنگی برای حمله به نیروهای آمریکایی در عراق آغاز کردند.

‌عبدالمهدی: سلیمانی با من جلسه داشت

نشست پارلمان عراق با حضور عادل عبدالمهدی نخست‌وزیر دولت پیشبرد امور برگزار شد. عبدالمهدی در سخنان خود با بیان اینکه رویکرد آمریکا در قبال عراق به بخشی از سیاست‌های آن درباره ایران تبدیل شده است، گفت: «از اعتماد آمریکا به ما کاسته شده است؛ زیرا ما به تحریم‌های آمریکا علیه ایران پایبند نبوده‌ایم.»

او بدون اشاره به ادعاهای دونالد ترامپ درباره قصد شهید سلیمانی برای اقدام علیه نیروهای آمریکایی گفت: «حمله آمریکا که به شهادت سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس انجامید، اوضاع را پیچیده‌تر و برگزاری این جلسه را ضروری کرد. در صبح همان روزی که سردار قاسم سلیمانی به شهادت رسید، قرار بود با او دیدار داشته باشم و سردار سلیمانی پاسخ ایران به پیام عربستان را به من بدهد.»

نخست‌وزیر عراق تاکید کرد: «حضور نیروهای آمریکایی و نیروهای ائتلاف اساسا به دو نامه برمی‌گردد که وزارت خارجه عراق به شورای امنیت فرستاد که در مورد آموزش نیروهای عراقی و مبارزه با داعش و پاکسازی مناطق عراق بود و ماموریت دیگری برای آنها لحاظ نشد. نامه نخست را هوشیار زیباری، وزیر خارجه پیشین عراق برای دبیرکل سازمان ملل در مورد اوضاع دشوار عراق در هنگام حضور داعش فرستاد و خواهان حفاظت از اراضی عراق از سوی کشورهای عضو برای آموزش نیروهای عراق و ارائه سلاح‌ها و تکنولوژی‌های لازم به عراقی‌ها شد.»

او ادامه داد: «نامه دوم را ابراهیم الجعفری، وزیر خارجه سابق عراق فرستاد که مکمل نامه پیشین بود و در آن آمده بود جامعه بین‌الملل در نشست پاریس اعلام کردند داعش تهدیدی علیه عراق است و ما از کشورها به دلیل حمایت از عراق ازجمله حمایت نظامی مناسب قدردانی می‌کنیم. در این نامه آمده بود که ما حمایت کشورها ازجمله آمریکا را می‌ستاییم. عراق به کمک برادران و دوستان خود برای مبارزه با تروریسم سیاه نیاز داشت اما حاکمیت عراق و استقلال این کشور از اهمیت بسیاری برخوردار است.»

عبدالمهدی تاکید کرد: «براساس اوضاع کشور و پیامدهای شهادت ابومهدی المهندس و سردار قاسم سلیمانی، از پارلمان می‌خواهیم قبل از اتخاذ هر تصمیمی، درخصوص اقدامی که حاکمیت و استقلال عراق را حفظ کند، خوب بیندیشند. ما دو گزینه داریم، یکی آنکه حضور نیروها در عراق پایان یابد یا اینکه به پیش‌نویس پیشینی بازگردیم که قبل از روی کار‌آمدن دولت کنونی بود و در مورد منحصر کردن نقش نیروها به کمک نیروهای عراقی برای پیگرد عناصر داعش بود و اینکه نیروهای خارجی مسئولیت جنگی نداشته باشند و دولت دستور کاری را برای کاهش تعداد این نیروها براساس منافع ملی تصویب کند. به نفع آمریکا و عراق است که حضور خارجی در کشور پایان یابد.»

عبدالمهدی تاکید کرد: «در پیش‌گرفتن گزینه پایان حضور نیروهای خارجی در عراق از لحاظ منطقی درست‌تر است. ما با تعدادی از سیاست‌های آمریکا در داخل عراق موافق نیستیم.» وی درخصوص تحولات رخ داده در مقابل سفارت آمریکا گفت: «ابومهدی المهندس در قانع‌کردن تظاهرات‌کنندگان برای ترک کردن سفارت نقش داشت.»

‌تبعات اقتصادی جنایت آمریکا

دولت دونالد ترامپ اشتهای سیری‌ناپذیری برای قراردادهای تجاری به‌ویژه در عراق داشته و دارد. ماجراجویی اخیر آنها حالا می‌تواند علاوه‌بر عرصه سیاسی و نظامی، در عرصه اقتصادی هم تبعاتی برای آمریکایی‌ها داشته باشد. دیروز ده‌ها تن از کارمندان و شهروندان ساکن بصره مقابل میدان نفتی «القرنه1» در شمال این استان تظاهراتی به راه انداختند و خواستار ترک کارمندان آمریکایی و پایان قرارداد شرکت آمریکایی «اکسون‌موبیل» شدند.

ایسنا به نقل از شبکه سومریه نیوز نوشته که شهروندان عراقی در اعتراض به ترور سردار قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران و ابومهدی المهندس، مقابل این میدان نفتی تجمع کردند. یک منبع امنیتی در استان بصره نیز گفت تظاهرکنندگانی از اهالی منطقه و حامیان حشدالشعبی مقابل شرکت اکسون‌موبیل آمریکا تجمع کرده و دست‌نوشته‌هایی در دست داشتند که روی آنها نوشته شده بود: «رهبران شما حشد ما را می‌کشند و شما در خاک ما جایی ندارید.»

خبرنگار المربد گزارش داد که این میدان با سه شرکت اکسون‌موبیل آمریکا، پتروچاینای چین و استات‌اویل نروژ همکاری می‌کند و قرارداد به قوت خود باقی است. تظاهرکنندگان تاکید کردند که در خاک عراق جایی برای شرکت‌ها و کارمندان آمریکایی وجود ندارد.

 

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

مکرون درصدد مواجهه مستقیم با پوتین است؛

امانوئل فرزندخوانده ناپلئون

احسان فرزانه، پژوهشگر اندیشه سیاسی:

پیشروی تاریخ از آوارهای غزه تا هاروارد

سیدجواد نقوی، خبرنگار گروه ایده حکمرانی:

سرخوردگی تراپیست‌های عصر مدرن؟

سیدسعید لواسانی، استاد دانشگاه:

جوانه زدن در غزه، تکثیر در اروپا

رژیم صهیونیستی دفاتر الجزیره را بست؛

سرکوب رسانه بعد از دانشگاه

حمایت دوست‌داران دانش از حق و حقیقت؛

5 نکته درباره اعتراضات دانشجویی در آمریکا

تمدن و فرهنگ یا مکانیکی و ساختگی؟

ناسیونالیسم اسرائیلی: هویت، غیریت و استعمار

سیدسعید لواسانی، استاد دانشگاه:

اسرائیل و مساله یهود

مودی برای تحکیم ناسیونالیسم هندو عطش وصف‌ناپذیری دارد؛

پایان هند سکولار

میراحمدرضا مشرف، پژوهشگر حوزه بین‌الملل:

درسی که هندی‌ها از حمله ایران به رژیم‌صهیونیستی آموختند

صادق امامی، عضو شورای سردبیری:

تصویرسازی وارونه برای نجات بی‌بی

گفتن آنچه که نتوان گفتن:

اسرائیل شکست خورده است

پس از گذشت 6 ماه از آغاز بحران در غزه؛

وضعیت بین‌المللی اسرائیل؛ سند پیروزی حماس

کیهان برزگر، استاد روابط بین‌الملل:

جنگ غزه و ارزش استراتژیک روابط تهران - ریاض

محمد زعیم، سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما، الجزیره و لال‌بودگی رسانه‌ای

تعجب بریتانیایی‌ها برای انتخابات ریاست‌جمهوری؛

باید با کفش‌های حامیان ترامپ هم راه رفت!

دکتر کیهان برزگر، استاد روابط بین‌الملل:

تاثیر جنگ غزه بر افکار عمومی ایران

نگاهی به آخرین تحولات در صحنه‌ مبهم انتخابات آمریکا؛

ترامپ و بایدن به نوامبر 2024 می‌رسند؟

میراحمدرضا مشرف، پژوهشگر حوزه بین‌الملل:

محور مقاومت و بازدارندگی شکست‌خورده آمریکا در منطقه

سیدجواد نقوی، خبرنگار فرهیختگان؛

ذهن‌های در حال سقوط

یادداشت شفاهی مجید تفرشی، پژوهشگر؛

ترکی ‌الفیصل و تعریف رویکرد جدید برای مجاهدین

میراحمدرضا مشرف، پژوهشگر حوزه بین‌الملل:

نشست دوحه نتایج و دستاوردهای نامعلوم

میراحمدرضا مشرف، پژوهشگر حوزه بین‌الملل:

تحولات پاکستان از منظر همسایگان

میراحمدرضا مشرف، پژوهشگر حوزه بین‌الملل:

انتخابات پاکستان؛ نظامیان مقهور اراده مردم

نگاهی به آخرین وضعیت انتخابات ریاست جمهوری 2024 ایالات‌متحده‌ ؛

نگرانی اصلی دموکرات‌ها‌ بایدن است، نه ترامپ!

رئیس دانشکدگان هنر و رسانه دانشگاه آزاد؛

تاوان دانشگاه در مخالفت با صهیونیست‌ها

جنایت دمشق؛ انتقام صهیونیست‌ها از شکست در غزه،

سید‌رضی موسوی به رفقای مجاهدش پیوست

عوامل تاثیر‌گذار بر مسائل امنیتی ایران و پاکستان کدامند؟؛

امنیت مرزی‌؛ پاشنه‌آشیل روابط تهران و اسلام‌آباد

صهیونیست‌ها به رفعت‌ العریر‌ نویسنده و استاد دانشگاه فلسطینی هم رحم نکردند؛

نویسنده‌ها یواش می‌میرند

انتقام از کسانی که به تمیز‌ترین شکل ممکن درحال آدم‌کشی هستند؛

چگونه تمیز آدم بکشیم؟

میراحمدرضا مشرف، پژوهشگر حوزه بین‌الملل:؛

جنگ غزه حقیقت فلسطین را از دل افسانه‌سازی‌ها بیرون کشید

نابودی رژیم صهیونیستی؛

چه کسی پیروز شد؟

اثری که چشم‌ها و دل‌های آزادگان غرب را متوجه یک موضوع کرد؛

اثر غزه‌ای

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر:

هابرماس و خلسه علوم انسانی

میراحمدرضا مشرف، پژوهشگر حوزه بین‌الملل:

درخواست محاکمه بایدن به جرم مشارکت در نسل‌کشی

توحید ورستان، دکترای اقتصاد انرژی:

درهم‌تنیدگی جنگ غزه و بخش انرژی

میراحمدرضا مشرف، پژوهشگر حوزه بین‌الملل:

پشت‌پرده اصرار اسرائیل برای تخلیه کامل غزه

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار