• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۳۹۸-۱۰-۱۱ - ۱۰:۲۴
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
وزارت دفاع و دانشگاه آزاد اسلامی تفاهمنامه همکاری جامع امضا کردند

دفاع از دانش‌کارآمد

تفاهم‌نامه همکاری جامع وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و دانشگاه آزاد اسلامی با حضور امیر حاتمی و دکتر طهرانچی به امضا رسید.

دفاع از دانش‌کارآمد

به گزارش «فرهیختگان آنلاین»، یکی از مهم‌ترین ارکان هر کشوری امنیت است که وزن آن روی شانه‌های ارگان‌ها و سازمان‌های نظامی است. این مراکز با توجه به اینکه باید برای حفاظت از مرزها به جدیدترین تسلیحات و امکانات دسترسی داشته باشند، به دنبال تولید محصولات و دستگاه‌های به‌روز و کاربردی هستند. به این منظور، بسیاری از این سازمان‌ها با دانشگاه‌ها و مراکز علمی در دنیا ارتباط تنگاتنگی دارند و سعی می‌کنند امکانات و تجهیزات خود را همیشه تازه و به‌روز نگه دارند که نتیجه آن، پیشرفت‌های علمی در دنیاست.

در این راستا، روز گذشته تفاهمنامه‌ای میان دانشگاه آزاد اسلامی و وزارت دفاع به منظور استفاده از ظرفیت‌ها و امکانات علمی و توسعه همکاری‌ها در زمینه‌های مختلف آموزشی، پژوهشی، فناوری و دانشجویی منعقد شد.

این تفاهمنامه بیشتر به‌منظور ایفای نقش موثر در تحقق و شکل‌گیری الگوی اسلامی - ایرانی پیشرفت و پیشبرد اهداف گام دوم انقلاب اسلامی در راستای سند توسعه علمی و عملی کشور با بهینه‌سازی و ارتقای توان آموزشی و پژوهشی با توجه به تعامل و بهره‌مندی از ظرفیت‌های متقابل به امضا رسید.

در این تفاهمنامه، مسائلی چون تبادل اطلاعات علمی، تحقیقاتی و مشاوره‌ای، تعریف و هدایت پروژه‌های مشترک و مکمل دانش‌بنیان و فناوری‌های نوین با رویکرد مرزشکنی دانش‌های نوظهور، تبادل اساتید آموزشی، پژوهشی و مهارتی مجرب و انتشار کتاب‌ها و مقالات علمی حاصل از دستاوردهای پژوهشی و تحقیقاتی مشترک مطرح شده است که امید می‌رود با عمل به آنها، اقدامات خوبی در حوزه‌های علمی و فناوری کشور انجام شود. ازجمله تعهداتی که در این تفاهمنامه مطرح شد، می‌توان به تجاری‌سازی یافته‌های پژوهشی مشترک، برگزاری فن‌بازار و استارتاپ‌های مشترک، برپایی نمایشگاه و معرفی محصولات، خدمات و تولیدات دانش‌بنیان و برگزاری گردهمایی و همایش علمی در سطح ملی و منطقه‌ای اشاره کرد.

    دکتر طهرانچی: شبکه یکپارچه پژوهشی  در خدمت شبکه دفاعی کشور

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به ظرفیت‌های آموزشی و پژوهشی این دانشگاه گفت: «شبکه یکپارچه پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی می‌تواند در خدمت شبکه دفاعی کشور قرار گیرد.»

 به گزارش روابط‌عمومی دانشگاه آزاد اسلامی، دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در نشست امضای تفاهمنامه همکاری جامع وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و دانشگاه آزاد اسلامی که صبح دیروز با حضور امیر سرتیپ حاتمی، وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و برخی معاونان دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد، ضمن تبریک ولادت حضرت زینب(س)، گفت: «به اعتراف همه جهانیان، بدون‌شک وزارت دفاع و صنایع دفاعی کشور در گام اول انقلاب اسلامی به لحاظ استقلال کشور در سطح جهان موفق و پیشرو بوده است.»

او ادامه داد: «دانشگاه آزاد اسلامی نیز یک شبکه دانشگاهی بی‌نظیر است که پس از اذنی که امام(ره) دادند، مردم مقدمات ایجاد آن را فراهم کردند و این شبکه دانشگاهی بیش از یک‌میلیون دانشجو دارد که نسل جوان آن از جمعیت بسیاری از کشورها بیشتر است. در واقع امروز با نگاه جدیدی که در دانشگاه آزاد اسلامی حاکم است، این دانشگاه می‌خواهد به‌طور هم‌افزا در کنار وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح باشد تا هم در فضایی که تحریم‌ها می‌خواهند عرصه را تنگ کنند، راهگشا باشیم و هم در راستای اقتصاد مقاومتی و در فناوری‌های اقتدارآفرین، اثرگذار باشیم.»

دکتر طهرانچی با اشاره به امضای تفاهمنامه همکاری جامع وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و دانشگاه آزاد اسلامی، تاکید کرد: «امروز زمینه‌ای را فراهم کردیم که پژوهش و شبکه یکپارچه پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی که هرساله بیش از صدهزار تحقیق توسط دانشجویان کارشناسی‌ارشد و دکتری را در خود جای می‌دهد، در خدمت شبکه دفاعی کشور قرار گیرد و در آموزش، پژوهش، خدمات، علوم پزشکی و دیگر عرصه‌ها بتوانیم یک همکاری مشترک در لبه‌های علم و فناوری، نوآوری و خدمات اجتماعی داشته باشیم. این دو مجموعه، دو خانواده بزرگ را در خود جای می‌دهند که می‌توانند از امکانات یکدیگر به نحو احسن استفاده کنند.»

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در پایان گفت: «این دانشگاه بستر سراهای نوآوری و بازار فناوری را ایجاد کرده که به لحاظ قدرت جامعه و تنوع و تکثری که دارد، می‌تواند دستاوردهای خوب جوانان این سرزمین را در اختیار دلاورمردان عرصه دفاع قرار دهد.»

 

    وزیر دفاع:  تبادلات علمی و پژوهشی وزارت دفاع و دانشگاه آزاد با رویکرد فناوری‌های نوظهور

امیر سرتیپ حاتمی گفت: «با امضای تفاهمنامه همکاری جامع وزارت دفاع و دانشگاه آزاد اسلامی، هم‌افزایی علمی و پژوهشی با رویکرد فناوری‌های بدیع و نوظهور صورت می‌گیرد.»

به گزارش روابط‌عمومی دانشگاه آزاد اسلامی امیر سرتیپ حاتمی، وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در جلسه امضای تفاهمنامه همکاری جامع این وزارتخانه با دانشگاه آزاد اسلامی ضمن تبریک ولادت حضرت زینب(س)، گفت: «خوشحالیم به میمنت این روز، کار مبارکی انجام شد و این تفاهمنامه به امضا رسید. دانشگاه آزاد اسلامی یک مجموعه بزرگ علمی و پژوهشی است که ظرفیت‌های قابل‌توجهی دارد. مجموعه‌های دفاعی ازجمله صنایع دفاعی نیز یک مجموعه بزرگ علمی و پژوهشی هستند که مسئولیت و ماموریت مهمی برعهده دارند.»

او ادامه داد: «وزارت دفاع در گذشته همکاری‌های خوبی با دانشگاه آزاد اسلامی داشت، امروز هم این تفاهمنامه را امضا کردیم تا در جهت کارهای مشترک با رویکرد قوی‌تری که کشور نیاز دارد، همکاری‌ها را ارتقا داده و بهینه سازیم.»

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح خاطرنشان کرد: «براساس این تفاهمنامه تبادلات علمی و پژوهشی بین دو مجموعه وزارت دفاع و دانشگاه آزاد اسلامی ارتقا می‌یابد و کارهای مشترک و هم‌افزایی علمی و پژوهشی به‌ویژه با رویکرد فناوری‌های بدیع و نوظهور تعریف شده که با هم پیگیری خواهیم کرد. در اجرا نیز می‌توانیم نمایشگاه‌های مشترک برگزار کنیم و فعالیت‌هایی داشته‌ باشیم  که کمک می‌کند بازار بهتری برای کارهای پژوهشی داشته باشیم. این بازار بزرگ در صنایع دفاعی کشور وجود دارد.»

حاتمی در پایان گفت: «وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و دانشگاه آزاد اسلامی به لحاظ آموزشی، پژوهشی، خدمات علمی و سایر خدمات می‌توانند کارهای مشترکی انجام دهند که با این تفاهمنامه ان‌شاءالله این کار شروع خواهد شد. همچنین یک کارگروه اجرایی قوی نیز در تفاهمنامه دیده شده تا اجرای آن را پیگیری کند. امیدوارم امضای این تفاهمنامه، شروع مجدد قوی و خوبی برای هر دو مجموعه باشد.»

سخنگوی دانشگاه آزاد: توافق با وزارت دفاع جامع است

ظرفیت بالای دانشجویی و اساتید دانشگاه آزاد اسلامی باید در اختیار کشور قرار گیرد و کشور باید از این ظرفیت‌ جهت بالندگی، باروری و بهینه‌سازی و استفاده‌های علمی و اجتماعی بهره‌برداری کند. یک راهبرد، نوشتن تفاهمنامه‌های مختلف با دستگاه‌های گوناگون است که در اختیار دستگاه‌های دیگر هم قرار گیرد و دانشگاه آزاد اسلامی هم بتواند به‌طور متقابل از قابلیت این دستگاه‌ها برای بالندگی ظرفیت خود استفاده کند.

احمد حیدری، سخنگوی دانشگاه آزاد اسلامی درباره تاثیر مراکز دفاعی و نظامی در رشد علمی کشور می‌گوید: «رشد علمی کشور و تولید پژوهش به ایده و ایده به محصول در وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح به خوبی اجرا شده است؛ به این معنا که وزارت دفاع هم امنیت را برای کشور تامین کرده‌ است، در بعد نظامی هم با وجود اینکه در همه اقلام نظامی تحریم بودیم، اما تقریبا توانسته‌ایم همه نیازهای کشور را در همه ابعاد نظامی و بیشتر در بخش‌های موردنیاز کشور تامین کرده و خودکفا عمل کنیم و روی پای خود بایستیم.»

او دربـــاره اهــداف ایـــن تفــاهمنامه مـــی‌گوید: «این تفاهمنامه جامع در زمینه‌های آموزشی، پژوهشی، خدماتی، فناوری و شبکه‌های اجتماعی و فرهنگی منعقد شد. در قسمت آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی، فرزندان کارمندان و نیروهای مسلح می‌توانند برای مدتی در مدارس سما دانشگاه آزاد اسلامی آموزش ببینند و از تخفیف‌های ویژه‌ای هم برخوردار شوند. بخش اعظم آموزش‌ها را باید به سمت مهارت‌محوری ببریم. دراین تفاهمنامه مقرر شد برحسب نیاز نیروهای مسلح هم رشته جدید داشته باشیم و هم نوع آموزش‌ها تغییر کند و در بخش‌های مختلف هم از نیروهای مهارتی و آموزش‌دیده وزارت دفاع استفاده کنیم و به نوعی هم آموزش بدهیم و هم از اساتید آنها برای آموزش استفاده کنیم.»

او ادامه می‌دهد: «بخش اعظمی از این تفاهمنامه اینکه وزارت دفاع و نیروهای مسلح هر آنچه در حوزه پژوهش نیاز دارند به دانشگاه آزاد اسلامی سفارش دهند و نظام موضوعات تعریف شود. با توجه به اینکه دانشگاه آزاد اسلامی هر ساله 350 هزار دانشجوی تحصیلات تکمیلی دارد، بیش از 70، 80 هزار پایان‌نامه تولید می‌کند، لذا دانشگاه آزاد اسلامی به سمتی حرکت می‌کند که به‌عنوان دستگاه حل مساله برای کشور عمل کند و مسائلی هم که در بخش پژوهش و تحقیق وجود دارد در پایش انجام شود.»

  حیدری همچنین تاکید کرد: «در رابطه با گروه‌های استارتاپی و توانمندسازی ایده‌ها و محصولات و تجاری‌سازی هم دانشگاه آزاد اسلامی و وزارت دفاع به‌طور مشترک می‌توانند در این بعد با هم همکاری داشته باشند، به‌طوری که اگر ایده خوبی مطرح شد، تولید و تجاری‌سازی آن با توجه به نیاز وزارت دفاع با هماهنگی قسمت‌های صنایع دفاعی به تولید محصول بینجامد.»

بابک نگاهداری، رئیس پژوهشگاه و شبکه آزمایشگاهی: پیشرفت‌های علمی در گرو پیشرفت در صنایع دفاعی است

بابک نگاهداری، رئیس پژوهشگاه و شبکه آزمایشگاهی دانشگاه آزاد اسلامی پیرامون نقش سازمان‌های نظامی در پیشبرد علم در دنیا می‌گوید: «صنایع دفاعی در هر کشوری نقش عمده‌ای در پیشرفت‌های علمی و فناوری رشته‌‌های علمی مختلف دارد و این اصلا مختص کشور ما نیست و در همه کشورها، این مساله صدق می‌کند. بسیاری از پیشرفت‌های علمی حتی در حد علوم پایه و علوم فنی و مهندسی بر پایه پیشرفت‌هایی است که در صنایع دفاعی هر کشوری رخ می‌دهد. بنابراین، در کشور ما هم این وضعیت برقرار است و از طرف دیگر دانشگاه آزاد اسلامی هم در دوره جدید عزم جدی دارد که در زمینه توسعه علوم و فناوری‌ها به‌ویژه در زمینه فنی و مهندسی برنامه‌ریزی کرده تا توسعه ایجاد شود.»

  او در راستای امضای تفاهمنامه میان وزارت دفاع و دانشگاه آزاد اسلامی به این نکته تاکید می‌کند که هر دو مجموعه دانشگاه آزاد اسلامی و وزارت دفاع مجموعه‌های بزرگی با ظرفیت‌های زیرساختی تحقیقاتی و آزمایشگاهی کم‌نظیر هستند. بنابراین، اگر بتوانیم از موضوعات علمی و فناورانه موردنیاز صنایع دفاعی کشور، موضوع پایان‌نامه برای دانشجویان و طرح تحقیقاتی برای استادان‌مان تعریف کنیم، این به‌طور چشمگیری در توسعه علوم و فناوری‌های حوزه فنی و مهندسی در دانشگاه آزاد اسلامی تاثیر خواهد داشت. از طرف دیگر این اقدام، دانشگاه آزاد اسلامی را به سمت حل بسیاری از مسائل داخل کشور سوق خواهد داد. البته، اهمیت این مساله در شرایط تحریم دوچندان می‌شود که تکیه اصلی ما بر توانمندی‌ها و ظرفیت‌های علمی و فناوری و تحقیقاتی دانشگاه‌های داخل باشد. 

نگاهداری در ادامه افزود: «این دو سازمان بزرگ با درک شرایط خود و با چنین تحلیلی، روز گذشته عزم جدی کردند که ظرفیت‌ها، زیرساخت‌ها، نیروهای تخصصی و موضوعات تحقیقاتی و کاری خودشان را در حد امکان همسو و هم‌افزا کنند. این تفاهمنامه با حضور امیر سرتیپ حاتمی، وزیر دفاع و ریاست دانشگاه آزاد اسلامی در محل نمایشگاه دائمی وزارت دفاع به امضا رسید که ان‌شاءالله منشأ همکاری‌های گسترده‌ای در آینده باشد.»

به گفته رئیس پژوهشگاه و شبکه آزمایشگاهی دانشگاه آزاد اسلامی، در پیشنهاد این تفاهمنامه، هر دو طرف به یک اندازه پیشقدم بودند. پیش از این هم تعاملاتی بین دانشگاه آزاد اسلامی و وزارت دفاع وجود داشت؛ مجموعه موسسات وابسته به وزارت دفاع با مجموعه‌های پایین‌دست دانشگاه آزاد اسلامی و واحدهای مختلف قراردادهایی داشتند.»

او درباره جزئیات این تفاهمنامه می‌گوید: «وجه‌تمایز این تفاهمنامه اخیر با نمونه‌های قبلی در این است که این، تفاهمنامه جامعی در همه حوزه‌هاست و در بالاترین سطح دو سازمان به امضا رسیده است.»  او معتقد است: «همکاران ما در وزارت دفاع در این حوزه پیشتاز هستند و ما هم در مراجعه به صنایع دفاعی تمایل داشتیم و درنهایت، مجموعه این تعاملات منجر به امضای تفاهمنامه شد.» درواقع، حاتمی بسیار علاقه‌مند به مسائل علم و فناوری است و کمتر نمایشگاه علم و فناوری در کشور وجود دارد که او حضور نداشته باشد و از پیشرفت‌های علم و فناوری بازدید نکند و خیلی مواقع هم زودتر از مسئولان حوزه علم و فناوری بازدید می‌کند. این مساله بیانگر آن است که او و تیم همراهش در وزارت دفاع برای تعامل و همکاری با دانشگاه‌ها و حوزه‌های علم و فناوری کشور کاملا آماده و پیشقدم است.» 

او تاکید می‌کند که دغدغه اصلی دکتر طهرانچی همیشه این بوده که ظرفیت‌های بزرگ دانشگاه آزاد اسلامی را برای حل مسائل و نیازهای کشور به میدان بیاورد. خوشبختانه هم دکتر طهرانچی و هم حاتمی عزم جدی در این زمینه دارند که ماحصل آن امضای این تفاهمنامه شد.

او در ادامه این تفاهمنامه اشاره می‌کند: «در این تفاهمنامه قراردادی به‌منظور تولید محصول خاصی به امضا نرسیده، اما قرار شده ذیل این تفاهمنامه، توافقنامه‌های اختصاصی هریک از حوزه‌ها اعم از تحقیقات، توسعه فناوری و آموزشی منعقد شود و منشأ اقدامات شود.»

* نویسنده:  ندا اظهری، روزنامه‌نگار
 

 

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران و عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد:

فساد مانع مشارکت مردم در اقتصاد خیزش مدیریتی لازمه جهش تولید

زینب کرد، مسئول واحد زنان و خانواده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل:

قانون جوانی جمعیت نگاهی مردانه دارد

بحران آموزش‌وپرورش- بخش دوم؛

ایرادهای ساختاری و راهکارهای تحولی

رضا نقدبیشی، مدیرکل تحلیل و نظارت بر امور پژوهشی؛

تجویز سه‌گانه برای تقویت علم داده در دانشگاه

حادثه 16 آذر 1332 یادآور اعتراض علیه حضور آمریکایی‌ها در دانشگاه تهران بود؛

5 وظیفه دانشگاهیان برای ساخت آینده کشور

«فرهیختگان» نرخ انتشار مقالات علمی پژوهشگران ایران را بررسی می‌کند؛

شروط ارتقای علمی اساتید هیچ منطقی ندارد!

علی عربی، استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز:

دانش محلی؛ دروازه ورود به کارآفرینی

حسین پناهی، فعال دانشجویی:

آیین‌نامه جدید کارورزان خوب اما ناکافی

7 نکته درباره آغاز سال ‌تحصیلی؛

مهر 1402، دانشگاه زنده است

درباره حواشی ماجرای دانشکده علوم اجتماعی که ادامه دارد؛

پای ایران و قانون بایستید

عباسعلی رهبر، عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی:

6 ویٰژگی منظومه معرفتی جهاد تبیین امام حسن مجتبی

مهدی نوید‌ادهم، رئیس دبیرخانه هیات موسس دانشگاه آزاد:

۶ کارکرد ویژه راهپیمایی اربعین