• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۳۹۸-۱۰-۰۸ - ۱۰:۴۴
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
ترکیان، مدیر سینما تیکت در گفت‌وگو با «فرهیختگان»:

رانت و انحصار در سینماتیکت وجود ندارد

هم‌اکنون از 330 سینما در کشور حدود 200 سینما با سینما تیکت همکاری دارند.ارتباط بین سینماشهر، سینماها و سینما تیکت خیلی رازآلود نیست و دلیل رضایت برخی تهیه‌کنندگان و گله بخشی دیگر هم قابل درک است.

رانت و انحصار در سینماتیکت وجود ندارد

به گزارش «فرهیختگان آنلاین»،  ظاهرا باید کم‌کم با صف‌های طولانی سینما خداحافظی کرد. می‌توان در خانه صندلی را انتخاب کرد و بعد بدون زحمت وارد سینما شد. «سینما تیکت» سایتی است که از سال 90 این امکان را برای علاقه‌مندان سینما فراهم کرده است که بتوانند بلیت خود را انتخاب و پیش خرید کنند. مدیرعامل این شرکت علی‌اصغر ترکیان، اصالتا کاشانی و متولد سال 13۵۲ در تهران است. آن‌طور که خودش در گفت‌وگوهای مختلف گفته‌ با چهار نفر کار خود را در سال 1390 شروع کرده و الان یک تیم 35نفره از متخصصان مختلف دارد و از بازار بیش از 200 میلیاردی فروش بلیت سینما در ایران، سهم 40‌درصدی در کل کشور و سهم 60‌ درصدی در تهران را به خود اختصاص داده است.آن‌طور که در رسانه‌ها آمده ایده راه‌اندازی استارتاپ و سایت سینما تیکت در سال 1390 به ذهن ترکیان رسیده است. البته او پیش از راه‌اندازی سینما تیکت به‌واسطه کار کردن در بنیاد سینمایی فارابی با سینما آشنایی داشته و از سال 1380 برنامه‌نویس و طراح سایت بنیاد سینمایی فارابی بوده است. علاوه‌بر این در تعداد زیادی از سازمان‌ها و موسسات فعال حوزه سینما کار کرده است و نرم‌افزارها و سایت‌های مختلفی برای آنها طراحی کرده است. تولید نرم‌افزار «گیشه» در سال‌های 85 و 86 یکی از تجربیات او بوده است. گفته می‌شود درحال‌حاضر درآمد اصلی سینما تیکت از کارمزد فروش بلیت کسب می‌شود.

ترکیان در گفت‌وگویی تصریح کرده است: «ما کارمزد می‌گیریم؛ یعنی براساس قیمت بلیت، درصدی را به‌عنوان کارمزد دریافت می‌کنیم، بین ۲ تا ۳ درصد. درحالی‌که در حوزه تئاتر و موسیقی که قیمت بلیت‌هایشان چندین برابر سینماست، این کارمزد تا ۵‌درصد است. اما همین الان هم سینماداران این کارمزد ۲ تا ۳‌درصدی را زیاد می‌دانند.» هم‌اکنون حدود 60‌درصد سینماهای کشور با این استارتاپ همکاری دارند، یعنی از 330 سینما در کشور حدود 200 سینما با سینما تیکت همکاری دارند.ارتباط بین سینماشهر، سینماها و سینما تیکت خیلی رازآلود نیست و دلیل رضایت برخی تهیه‌کنندگان و گله بخشی دیگر هم قابل درک است. با ترکیان درباره سینما تیکت و انحصار و رانت سایتش گفت‌وگو کرده‌ایم.

در یکی از گفت‌وگوهای‌تان از نبود رقیب برای سینما تیکت صحبت کردید و گفتید که از وجود رقیب استقبال می‌کنید. آیا الان رقیبی برای سینما تیکت وجود دارد؟

رقیبی نیست. البته یکی دو تا شرکت هستند که مقدمات کارهایشان را آماده می‌کنند.

با چند نفر از تهیه‌کنندگان که صحبت می‌کردم از تاخیر برگشت پول‌شان در حوزه خرید آنلاین بلیت گله داشتند. این نقطه ضعف برای سینما تیکت است یا اصلا ارتباطی با آن پیدا نمی‌کند؟

 طرف حساب ما تهیه‌کنندگان نیستند و قرارداد ما با سینمادارهاست. اگر پول تهیه‌کنندگان با تاخیر واریز می‌شود به‌دلیل این است که سینمادارها دیر پرداخت می‌کنند. این واریزها چند مرحله دارد که آخرین حلقه آن تهیه‌کننده‌ها هستند. دفاتر پخش با تهیه‌کنندگان دیر تسویه می‌کنند. دفاتر پخش صبر می‌کنند تا فیلم از روی پرده برداشته شود و بعد به‌صورت قسطی به‌حساب تهیه‌کننده واریز می‌کنند. ما هر سه روز با سینمادارها تسویه می‌کنیم. اینکه پول دیر به دست تهیه‌کننده می‌رسد ربطی به فروشنده بلیت ندارد. ما واسطه فروش بلیت سینما هستیم. هر طوری که سینمادار بگوید ما عمل می‌کنیم.

علاقه‌مندم سوالاتم را صریح مطرح کنم. سینما تیکت و شما را متهم می‌کنند به انحصارطلبی و استفاده از رانت‌های مختلف. این انحصار و رانت را قبول دارید یا این فضا برای افراد دیگر هم آماده است؟

راهش الان باز است و ارشاد هم مسیری مشخص کرده و شرایطی هست. اگر شرایطش را داشته باشند می‌توانند این کار را انجام دهند. ما از 10 سال قبل این کار را شروع کردیم. اینکه چطور و از کجا شروع کردیم هم دو سه بار صحبت کردم و الان حوصله‌اش را ندارم.

طبق صحبت‌های شما یعنی سینما تیکت مستقل است و هیچ انحصاری هم ندارد؟

بله، هیچ رانتی نداریم و انحصاری هم وجود ندارد.

در سایت‌ها آمده که سینما تیکت زیرمجموعه شرکت «فناوران ایده‌پرداز سرزمین هنر» است. سینما تیکت از سال 90 به‌طور جدی کار خودش را شروع کرده و شرکت فناوران ایده‌پرداز سرزمین هنر در سال 95 تاسیس شده است. این اتفاق چگونه رقم خورده است؟

وقتی من کارم را شروع کردم شرکت حقوقی مختص سینما تیکت نداشتم. من کارم را با طراحی سایت‌های سینماها آغاز کردم. در سال 95 شریک گرفتیم و این شرکت جدید را تاسیس کردیم. در سال 95 بخشی از سهام خودمان را به صباایده که آپارات یکی از زیر مجموعه‌های آن بود، واگذار کردیم.

از جاهای مختلف شنیدم که مجید مسچی، مدیرعامل سینماشهر دایی شما هستند، این درست است؟

بله، درست است.

برخی می‌گویند «سینماشهر» سالن‌های سینمایی را مشروط به اینکه با سینما تیکت قرارداد ببندد، تجهیز می‌کند درست است؟

نه، مشروط نیست. ما یک نرم‌افزار مکانیزه داریم و یک فروش اینترنتی. اما می‌خواهم بدانم که شما دنبال چه چیزی هستید؟ چرا با خود مسچی تماس نمی‌گیرید؟

با مسچی هم تماس گرفته شده... من به‌عنوان خبرنگار از شما سوال می‌کنم.

گفتنی است با مسعود نجفی مدیر روابط عمومی سازمان سینمایی در مورد سازوکار مجوزهای ارشاد برای این مساله صحبت کردیم و او گفت مسچی مدیرعامل سینماشهر باید در این مورد صحبت کند اما مسچی یک‌بار پاسخ خود را منوط به تماس بعدی کرد اما دیگر پاسخگو نبود.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سهم طبقۀ متوسط از صنعت سریال‌سازی؛

«افعی تهران» از چه کسی انتقام گرفت؟

فرصتی برای تجدید ظهور «خوبی مردم ایران»؛

مفهوم ملت را زنده کردند

فیلم پرحاشیه «بیبدن» با قصه‌‌ای به‌اندازه از ایده‌ای مهم دفاع کرد؛

سینمای اجتماعی زنده است

درباره فیلم «بی‌بدن»؛

قصه‌گویی شرافتمندانه درباره قصاص

مصطفی قاسمیان، خبرنگار:

یک درامدی خوب و تماشاگرپسند

اهل ملت عشق باش؛

عشق و دیگر هیچ...

آقای کارگردان! چه داری می‌کنی با خودت؟!

آنتی ‌کانسپچوآل آرت ترک و کُرک و پَر ریخته حسن فتحی

مریم فضائلی، خبرنگار:

چشم‌هایمان گناه داشتند!

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ:

رویاهای شخصی‌ات را نفروش!

سریال پرطرفدار «حشاشین» چه می‌گوید؛

علیه شیعه یا علیه اخوان؟

راضیه مهرابی‌کوشکی، عضو هیات‌‌علمی پژوهشکده مطالعات فناوری:

فیلم «اوپنهایمر» به مثابه یک متن سیاستی

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ:

از شما بعید بود آقای جیرانی

ایمان‌ عظیمی، خبرنگار:

دیکته نانوشته غلط ندارد

درباره هزینه‌ای که می‌شد صرف «هفت سر اژدها» نشود؛

چرخ را از نو اختراع نکنیم

فرزاد حسنی بعد از سال‌ها، به قاب تلویزیون آمد؛

بازگشت امیدوارکننده

در نقد بهره کشی «علی ضیا» از شهرت؛

از موج ابتذال پیاده شو

محمد زعیم‌زاده، سردبیر فرهیختگان:

در عصر پساواقعیت به احمد خطر حرجی نیست اما...

سیامک خاجی، دبیر گروه ورزش:

برای خداحافظی زود بود آقای جملات قصار!

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین:

عجایب آماری دیدم در این دشت!

محمدامین نوروزی، مستندساز:

از این طرف که منم راه کاروان باز است...

فاطمه دیندار، خبرنگار:

برای درخشش سیمرغ‌های بلورین

محمد زعیم‌زاده، سردبیر؛

کدام سینما؟کدام نقد؟

حامد عسکری، شاعر و نویسنده:

فیلم دیدن با چشم‌های تار...

چهل و دومین جشنواره فیلم فجر؛

چند نقد بر فیلم سینمایی «آپاراتچی»

«صبحانه با زرافه‌ها»؛

یک وس اندرسون ایرانی تمام‌عیار

ویژه‌نامه جشنواره فیلم فجر؛

«صبحانه با زرافه‌ها»؛ معنازدایی از جهان

«صبحانه با زرافه‌‌ها»؛

تهش هیچی نیست، پس لذت ببر!

درباره فیلم جدید سروش صحت؛

قرار صبحانه با خودمان

هومن جعفری، خبرنگار:

مردی که سازش نمی‌کرد

در روزگار بی‌مایگی حضور قاف غنیمتی است؛

برای «قاف» و عمو اکبر

تولد قاف به میزبانی اکبر نبوی با همکاری «فرهیختگان»؛

«قاف» نمی‌خواهد متکلم‌ وحده باشد

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ؛

هنوزم نقش بازی می کنی آقای فرخ نژاد؟

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار