• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۳۹۸-۱۰-۰۴ - ۰۹:۵۸
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
با همت هنرمند خوزستانی و ستاد بازسازی عتبات در اهواز پارک ‌بازی ساخته شد

لبخند کودکان کوت‌عبدالله

واکنش مردم و بچه‌ها پس از تاسیس این پارک‌بازی‌ها بسیار خوب بود و با استقبال مردم همراه شد و خیلی از مناطق هم درخواست داشتند چنین امکاناتی برای آنها فراهم شود.

لبخند کودکان کوت‌عبدالله

به گزارش «فرهیختگان آنلاین»، از شب یلدای پارسال و زلزله‌ای که در کرمانشاه غافلگیرمان کرد تا سیلی که اوایل امسال به بخش‌هایی از کشورمان آسیب زد و آب‌گرفتگی‌های اخیری که در مناطق کوت‌عبدالله خانه و کاشانه مردم را ‌خراب کرد؛ نکته‌ای همواره به‌عنوان دغدغه در ذهنم مطرح بود که‌ ای کاش کسی به فکر شادی کودکان این منطقه بود تا غم و غصه‌شان کم شده و حال‌شان خوب شود. البته اقداماتی هم در این حوزه صورت گرفت، همانند اینکه برخی انواع عروسک و اسباب‌بازی‌ برای کودکان این مناطق ارسال کردند اما مگر چقدر ارسال این کمک‌ها ادامه دارد و حالا که بخشی از شهر زیر بار سیل و زلزله آسیب دیده است، چه کسی به فکر کمرنگ شدن لبخند این کودکان خواهد بود. مدت‌هاست به خبرهای بد و اوضاع بغرنج مردم در اقصی‌نقاط ایران به‌ویژه استان‌های جنوبی مانند کوت‌عبدالله و اهواز عادت کرده‌ایم.  در حقیقت شنیدن خبری درباره احداث پارک بازی در روستاهای محروم حالم را خوب کرد. پارک‌‌‌هایی که به همت خیرین به نام شهدای همان مناطق ساخته می‌شود، دلگرمی کوچکی است برای همه کودکانی که روزگار این‌گونه با زندگی آنها بازی کرده است.

 تلاش نویسنده آبادانی برای شاد کردن کودکان

حبیب احمدزاده، نویسنده و مستندساز آبادانی‌الاصل اولین‌بار در صفحه اینستاگرام خود از احداث چنین پارک‌‌بازی‌هایی خبر داد و نوشت: «هورا برای رکوردشکنی جدید بچه‌ها در نصب پارک‌بازی کوت‌عبدالله.» پارک‌بازی‌هایی که حالا همزمان با آب‌گرفتگی و گرفتاری‌های مردم خوزستانی به منطقه کوت‌عبدالله رسیده است. پروژه‌ای که در حالت عادی نزدیک به دو هفته زمان می‌برد و حالا برای اینکه دل بچه‌های کوت‌عبدالله شاد شود، خیرین در اقدامی جهادی تلاش کردند این پارک‌بازی زودتر به نتیجه برسد. اقدامی که به تعبیر این نویسنده آبادانی‌الاصل مانند مجاهدت‌های آنها در عملیات‌ دفاع مقدس است با این تفاوت که این‌بار لبخند به لب‌های کودکان می‌آید و دل‌شان شاد می‌شود.

با او که در صفحه مجازی‌اش از دیگر اقدامات جهادی‌ها در حوزه‌های دیگر هم خبر داده، تماس گرفتم و خواستم گفت‌وگوی کوتاهی را در این رابطه با هم داشته باشیم که این نویسنده با تواضع و فروتنی درخواستم را رد کرد و گفت که تنها یکی از کسانی بوده که این کار به همت‌شان صورت گرفته است و تصمیمی برای مصاحبه در این‌باره ندارد و می‌تواند هماهنگی با سردار مکی‌یازع، یکی از افرادی که در این حوزه تلاش زیادی کرده، داشته باشد تا جزئیات این اقدام را از او جویا شویم. وقتی خواستم با سردار یازع صحبت کنم، با اولین تماس درخواست‌مان را برای مصاحبه پذیرفت و بدون تکلف از کارهایی گفت که تنها هدف‌ از آنها شادکردن دل کودکان است.

 نقش برجسته خیرین در ساختن پارک‌بازی‌ در استان‌های محروم

سردار مکی‌یازع، مسئول ستاد بازسازی عتبات آبادان در گفت‌وگو با «فرهیختگان» به تشریح اقدامات انجام شده برای ساخت پارک‌باز‌ی‌ها در برخی استان‌های محروم ایران پرداخت و گفت: «پارک‌‌بازی‌های احداث شده در مناطق مختلف مربوط به طرح نذری با عنوان «پارک‌بازی برای شاد کردن کودکان سرزمین‌مان» است که خیرین نقش‌ عمده‌ای در آن ایفا می‌کنند. کاری که در اینجا انجام شد این بود که با جمع‌آوری پول قطعات آن را از شرکت مربوطه خریدیم و به آنها گفتیم که قصد داریم این پارک‌ها را در مناطق محروم زلزله‌زده و سیل‌زده نصب کنیم. پس از آن به همراه آقای احمدزاده و یک نفر دیگر با این شرکت قرارداد بستیم.درحال حاضر 22 پارک‌ را در منطقه شادگان، 10 پارک در منطقه سوسنگرد، 5 پارک در روستاهای بوشهر و 5 پارک‌ در روستای یاسوج و دو پارک‌ در روستاهای آبادان و یکی از این آنها را که ابعاد بزرگی هم داشت، در روستای کوت‌عبدالله نصب کردیم. تمامی این پارک‌ها به نام شهدا نام‌گذاری می‌شوند تا این هدیه شهدای همان روستا به کودکان آن منطقه باشد. هدف خیرین از این اقدام این بود که برای کودکان زمینه شادی را فراهم کنند و بهترین اقدام هم تاسیس همین پارک‌‌بازی‌ها بود که در مناطق روستایی نصب شدند؛ چراکه این مناطق از چنین امکاناتی بی‌بهره هستند.

واکنش مردم و بچه‌ها پس از تاسیس این پارک‌بازی‌ها بسیار خوب بود و  با استقبال مردم همراه شد و خیلی از مناطق هم درخواست داشتند چنین امکاناتی برای آنها فراهم شود. بچه‌ها هنوز وقتی این قطعات نصب نشده بودند، از سرسره‌های آن بالا می‌رفتند و برخی روستاها تا به حال سرسره ندیده بودند. خانواده‌های آنها هم پس از تاسیس این پارک‌ها به ما اعلام کردند ما اکنون خیال‌مان راحت است که بچه‌ها در یکجا هستند و در کوچه و خیابان گم نمی‌شوند. حتی برخی خانواده‌ها اعلام می‌کردند برای دسترسی به پارک‌‌بازی‌ها باید مسافت چند کیلومتری طی می‌کردند تا به شهر برسند و بتوانند در آن مکان بازی کنند. در برخی روستاها هم که فاصله بسیاری با شهر داشتند، عملا بچه‌ها از چنین امکاناتی محروم بودند. امیدوار هستیم با کمک خیرین بتوانیم نصب پارک‌بازی در باقی مناطق را در سیستان و بلوچستان و شهرهای اهواز و روستای آق‌قلا در استان گلستان اجرایی کنیم. سابقه اجرایی این طرح پس از سیل امسال بود که این اقدامات را آغاز کردیم و خیرین بسیاری هم در این زمینه با ما همکاری می‌کنند. ما واسطه خیرین با مردم هستیم تا بتوانیم این اقدامات را زودتر اجرایی کرده و تلاش می‌کنیم تمامی مناطق محروم را در استان‌ها پوشش دهیم. مشتاق هستیم همه برای استان‌های محروم پای کار بیایند اما تاکنون هیچ‌کدام از نهادهای دولتی در این اقدام نقش نداشته‌اند.»

 خرید پمپ آب برای حل آبگرفتگی‌ها

او در ادامه تاکید کرد: «البته باید بر این مساله تاکید کنم که روستاهای خرمشهر، آبادان و کوت‌عبدالله مشکلات آب‌گرفتگی بسیاری در سال‌های اخیر داشته‌اند. ما با گروه‌های جهادی هم در این زمینه ارتباط داریم، به‌عنوان مثال در همین اتفاقات اخیر برای خرید پمپ‌ آب توسط خیرین اقدام کردیم تا بخشی از این آب‌گرفتگی‌ها را حل کنیم. ما با هماهنگی ارگان‌هایی مانند شهرداری درحال انجام این خدمات هستیم. در پایان از مردم خوب ایران می‌خواهیم در تمامی این اقدامات همراه ما باشند، چراکه بارندگی‌ها در این شهرها ادامه دارد. همه در کنار هم هستیم و باید مشکلات مردم را کمتر کنیم و تا آنجا که می‌توانیم شادی را به خانه‌های مردم برده و غم‌هایشان را کمتر کنیم.»

صحبت‌هایمان که به پایان رسید، از او خواستم تا عکس‌هایی را از اقدامات صورت‌گرفته در این پارک‌بازی‌ها برایم بفرستد و وقتی شادی کودکان را در این پارک‌بازی‌ها دیدم، غبطه خوردم به آنهایی که اینچنین لبخند را روی لبان این کودکان آورده‌اند.

* نویسنده: الهه قاسمی، روزنامه‌نگار

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

امیرحسین کسائی، خبرنگار:

مسجد پارک قیطریه و بانی خیر

مهدی اقراریان، رئیس کمیته نظارت و حقوقی شورای شهر تهران:

نگاهی به علت‌های ساختاری مشارکت پایین‌تر از میانگین در تهران

همه ابهامات مصوبۀ جدید شورای عالی فضای مجازی؛

ممنوع می‌کنم، پس هستم!

در پی انتقاد از به کار رفتن واژه «خلیج فارس»؛

خبرنگاران قطری، لطفا به موزه‌ها سر بزنید!

سیدجواد نقوی، خبرنگار گروه ایده حکمرانی:

از شورشی‌های یمنی تا سال 57! چراغ سبز به تحقیر ملی

علی سعد، مدیر اندیشکده حکمرانی شریف:

مهجوریت سرمایه ‌اجتماعی و تلاش برای اصلاح امور

نقدی به یک رفتار رسانه‌ای که چند بار تکرار شده است

کاش مردم سیستان‌و‌بلوچستان، توییت خانم خبرنگار را ندیده باشند

میراحمدرضا مشرف، پژوهشگر حوزه بین‌الملل:

تنش در شرق از زاویه‌ای دیگر

سهیلا عباس‌پور، خبرنگار گروه ایده حکمرانی:

کریم مجتهدی؛ فیلسوفی وقف فلسفه

پژوهشگر هسته عدالت اجتماعی مرکز رشد دانشگاه امام صادق(ع):

مدرسه دولتی از نوعی دیگر

حامد عسکری، شاعر و نویسنده:

بنویسید مرا، شهر مرا خشت به خشت

حامد عسکری، شاعر و نویسنده:

مردی در خیابان کشوردوست

نعمیه موحد، روزنامه‌نگار:

چرا دوباره هک شدیم؟

بچه کشتن تو مرام من نیست؛

دم ناصر خاکزادهای مدینه گرم...

در ۱۰۰ سالگی از جان جلال چه می‌خواهیم؟

ایران ۱۴۰۲ و جنبش جلال

حضور وزیر بهداشت و خبرنگار صداوسیما در اتاق زایمان؛

اتاق زایمان بیلبورد تبلیغاتی نیست

ابوالقاسم رحمانی، دستیار سردبیر:

موضع فان فانی

حامد عسکری، شاعر و نویسنده:

پرواز از پمپ‌بنزین

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان؛

از عباس آژانس تا سخنران تلویزیون + فیلم

حامد عسکری، شاعر و نویسنده؛

ملاقات بر سطح لغزنده‌ کلمات

از میدان التحریر تا دانشگاه هاروارد؛

ایران در نوک پیکان درگیری‌ است

فاطمه کنعانی، عضو هیات‌علمی پژوهشکده مطالعات فناوری:

قوی سیاه هوش‌مصنوعی و دنیای سفید کودکان

رامین شمسایی‌نیا، دانش‌آموخته دکترای علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی:

ایده «مقاومت اجتماعی» اسلام‌گرا و لکنت علوم اجتماعی متاخر

خبر بازداشت فرزند یکی از مسئولان قضایی تایید شد

فرصت و تهدید برخورد با یک دانه‌درشت دیگر

کلید اسرار بر قفل صندوق‌های قرض‌الحسنه؛

روایتی از شگرد جدید فرار مالیاتی در استان فارس

تاثیر و تأثر سینما و جامعه از منظر مرحوم دکتر عماد افروغ

سینما آینه جامعه است

به بهانه استعفای لوئیس روبیالس، رئیس فدراسیون فوتبال اسپانیا به‌خاطر اقدام غیراخلاقی در جام‌جهانی

وقتی اخلاق بر فوتبال پیروز شد

ادعای معاون وزیر آموزش‌وپرورش مبنی‌بر تعطیلی انتشارات گاج باز هم آب رفت؛

مردودی آموزش و پرورش در آزمون گاج

مهدی عبداللهی، دبیر گروه اقتصاد:

موفقیت سیاست دلارزدایی از ارز اربعین

رضا کردلو، روزنامه‌نگار:

پراکنده از اربعین

صادق نیکو، روزنامه‌نگار:

زبان رسا و البته رسانا

احمد اولیائی، عضو هیات‌علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی:

اربعین را به مثابه «فرهنگ» باید دید نه اتفاق مناسکی موسمی

نقدی بر سفر هیات فنی آب ایران جهت درخواست اجرای کامل قرارداد هیرمند

غصه ناتمام هیرمند

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار