• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۳۹۸-۱۰-۰۲ - ۱۱:۴۰
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0

وزیر علوم جواب پروانه سلحشوری را داد

وزیر علو م در جلسه علنی امروز مجلس در پاسخ به سؤال پروانه سلحشوری گفت: 46 درصد دانشجویان کارشناسی ارشد و دانشجویان دکترا، خانم هستند.

وزیر علوم  جواب پروانه سلحشوری را داد

به گزارش «فرهیختگان آنلاین»، منصور علامی وزیر علوم تحقیقات و فناوری در جلسه علنی امروز (دوشنبه 2 دی98) در پاسخ به سؤال پروانه سلحشوری مبنی بر علت تبعیض در جذب فارغ التحصیلان زن به عنوان هیأت علمی گفت: در شرایط فعلی از جمعیت دانشجویی کشورمان که حدود 3 و نیم میلیون هستند قریب 52 درصد دانشجویان خانم هستند.

وی افزود:‌ در حوزه تحصیلات عالیه خانم‌ها فرصت خوبی داشته‌اند ضمن اینکه در فعالیت‌های جتماعی چنین روندی وجود دارد.

وزیر علوم گفت:‌ در بین جمعیت دانشجویی کارشناسی ارشد در کشورمان 46 درصد دانشجویان خانم هستند ضمن اینکه 44 درصد جمعیت دانشجویان دکترا را هم خانم‌ها تشکیل می‌دهند.

غلامی افزود:‌ افزایش جمعیت دانشجویی و افزایش تعداد خانم‌ها بعد از پیروزی شکوهمند انقلاب همواره تدریجی و فزاینده بوده است.

وی در ادامه با تاکید بر این که مسیر جذب اعضای هیات علمی بر اساس ضوابط است، بیان کرد:‌ اعضای هیات علمی بر اساس ضوابط و در چارچوب مشخص انتخاب می‌شود. و خدای نکرده تبعیضی در این زمینه صورت نمی‌گیرد. بر اساس آمارها تا پایان سال ۹۷ تعداد کل اعضای هیات علمی دانشگاههای دولتی ۲۷ هزار  و ۹۰۹ نفر است که ۵ هزار و ۸۴۷ نفر از آن را بانوان تشکیل می‌دهد. این نشان می‌دهد که ۳۱ درصد از اعضای هیات علمی در دانشگاههای دولتی بانوان هستند.

وزیر علوم و تحقیقات در ادامه خاطرنشان کرد:‌ در مسیر انتصاب مدیران خانم در دانشگاهها وزارت علوم ، دخالت مستقیمی نداشته است بلکه بر اساس فرایند طبیعی و معمول در دانشگاهها مدیران انتخاب می‌شوند. اما توصیه اکید ما استفاده از مدیران خانم بوده است.

وی در ادامه با تاکید بر این که وزارت علوم ممانعتی برای حضور بانوان در رده‌های مدیریتی ندارد بیان کرد:‌ در 2 سال گذشته که بنده تصدی این وزارت خانه را بر عهده داشتم تاکید بنده در انتخاب مدیران و اعضای هیات علمی در شایسته سالاری بوده است. و تمام افرادی که معرفی شدند در فرایندی مشخص و کارگروهی ضمن بررسی تجربه و صلاحیت منتسب شده‌اند. انتصاب‌ها بر مبنای تجربه کاری و مقبولیت در جامعه دانشگاهی بوده است.

وزیر علوم در ادامه تصریح کرد:‌ امروز ۱۲ دانشگاه دولتی تک جسیتی دخترانه و دو مرکز غیر دولتی خانم در کشور وجود دارد اما در مراکز دولتی به دلیل جوان بودن این دانشگاهها و مشغله‌ سنگین کاری بیشتر بر روی مدیران آقا تمرکز شده است تا بتواند کار شبانه روزی را در این دانشگاههای نوپا جلو ببرند. در این دانشگاهها تعدادی از اعضای هیات علمی را آقایان تشکیل می‌دهند و ممانعت برای جذب آقایان به عنوان هیات علمی در دانشگاه‌های دخترانه وجود ندارد.

وی افزود:‌ در تمام این سالها تلاش شده تا از ظرفیت حضور بانوان استفاده شود. تا پایان سال ۹۷ در وزارت علوم ۲۲۰ پست مدیریتی وجود دارد که ۸۶ پست در اختیار خانم‌ها است. اما در معاونت‌ها این گونه عمل نشده و بنده در این زمینه متاسف هستم. ساختار وزارت علوم در انتخاب اعضای هیات علمی تبعیضی قائل نیست. و بنده این حق را به نمایندگان سوال کننده می‌دهم که امکان استفاده بیشتر از حضور بانوان وجود دارد.

غلامی در پایان بیان کرد: تجربه نشان داده هر جا خانم‌ها مسئولیت داشتند تمام وقت و انرژی خود را صرف این مسئولیت کرده و اگر امروز در برخی از پست‌های مدیریتی خود بانوان نیز استقبال چندانی ندارند به دلیل مسئولیت مدیریت منزل است که بر عهده بانوان می‌باشد اما بنده تمام تلاش خود را برای استفاده بیشتر از ظرفیت بانوان در پست‌های مدیریتی و آموزش عالی به کار می‌گیرم.

وزیر علوم: توان پیگیری توسعه فیزیکی دانشگاه‌ها در انتصاب مدیران مرد مهم است

منصور غلامی وزیر علوم تحقیقات و فناوری همچنین در پاسخ به سؤال ملی حسین مقصودی نماینده سبزوار مبنی بر اینکه علت انتصاب رئیس و معاونان مرد برای دانشگاه‌های دخترانه چیست؟ گفت:‌جایگاه علمی و سابقه خدمت به ویژه در دانشگاه‌های بزرگ و پیشکسوتی اعضای هیأت علمی برای انتصاب مدیران مرد از سوی وزارت علوم اولویت دارد.

وی افزود:‌در دانشگاه‌هایی که جوان هستند یکی از موارد مورد توجه وزارت علوم توان و ظرفیت پیگیری توسعه فیزیکی و زیرساخت‌های این دانشگاه‌ها است.

وزیر علوم تصریح کرد: در دوره‌ای خاص در کشورمان تعداد مراکز آموزش عالی گسترش پیدا کرد. ضمن اینکه منابع مالی زیادی نیز به ویژه به مراکز آموزش عالی دولتی داده شد. هر چند این منابع کفاف توسعه فیزیکی تمامی مراکز را نمی‌داد.

انتخاب رئیس برای دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی فرآیندی دارد، بر اساس این فرآیند از بین اعضای هیأت علمی اعضا انتخاب می‌شود.

وی ادامه داد: اما در برخی دانشگاه‌ها به دلیل جوان بودن نمی‌توان چنین رویه‌ای را پیاده کرد بنابراین از دانشگاه‌های نزدیک یا افرادمرتبط دانشگاهی که برای دانشگاه‌های جوان برنامه‌های توسعه‌ای دارند فردی برای ریاست انتخاب می‌شود.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری تأکید کرد: در دانشگاه‌های مختلف فردی که کارایی و تجربه کافی برای مدیریت داشته باشد در اولویت انتخاب برای ریاست قرار می‌گیرد از سوی دیگر با توجه به رویکرد جوانگرایی در دانشگاه‌ها به طور میانگین در 9 سال گذشته سن انتصابات جوان‌تر شده است هر چند که جایگاه علمی، سابقه و پیشکسوتی نیز در این موضوع از اهمیت بسیاری برخوردار است.

وی بیان داشت: اگر فضای مدیریتی علیه مدیر دانشگاهی وجود داشته باشد ادامه کار برای آن فرد ممکن نیست بنابراین بهتر است فضا اصلاح شود چرا که این نگرانی وجود دارد که آثار دیگری بر روند سالم افراد داشته باشد بنابراین تغییر رئیس معمول است هرچند که جرمی ثابت نشده باشد.

غلامی ادامه داد: در دانشگاه‌های جوان که کلا 7 عضو هیأت علمی دارند و 3 رشته را پوشش می‌دهند امکان انتخاب رئیس از بین اعضای هیأت علمی که عموما سابقه خدمت کم و وضعیت استخدامی پیمانی دارند، ممکن نیست از این رو از ظرفیت سایر دانشگاه‌ها در مدیریت دانشگاه جوان استفاده می‌کنیم.

وی تأکید کرد: از روز اول نمی‌توان مدیریت دانشگاه جوان را به اعضای هیات علمی آن دانشگاه سپرد، این کار به مصلحت نیست.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با تأکید بر اینکه در انتخاب روسای دانشگاه‌ها تفاوت جنسیتی در نظر گرفته نمی‌شود، گفت: باید تبادلی بین جمعیت مدیران خانم در مراکز علمی دختران اتفاق بیفتد با این حال باید اجازه داد تجربه خانم‌ها انباشته شود سپس مدیریت را برعهده آنها گذاشت./ فارس

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سیدجواد نقوی، خبرنگار؛

قصه فعلا نه، استفاده از غوغا سالاری

میکائیل دیانی، فعال فرهنگی:

ترمیم شکاف‌ها؛ اولین ماموریت پزشکیان

محمدامین ایمانجانی، مدیر مسئول؛

پروژه مدد به مسعود پزشکیان

مهدی خانعلی‌زاده، پژوهشگر سیاست خارجی:

آقای پزشکیان! این شما و این جهان واقعی

محمدرضا کردلو، فعال فرهنگی:

آری، اینچنین است برادر!

در مناظره ۲ به ۲ نامزدهای ریاست‌جمهوری مجری با سوالات صریح و به‌جا بحث را داغ کرد؛

تنها ستاره مناظره

محمد زعیم‌زاده، سردبیر: 

کلید انتخابات در دست مرددها

پرویز امینی، استاد دانشگاه:

مرددین؛ سرنوشت‌سازان انتخابات چهاردهم

پیام پیغام‌های انتخاباتی؛

چرا تحریم انتخابات شکست خورد؟

محمد زعیم‌زاده، سردبیر؛

بازگشت به راهبرد مشارکت حداکثری

«اگر دفاع ما نبود، حمله ایران به اسرائیل ویرانگر می‌شد»؛

اعتراف بایدن

سیدجواد نقوی، خبرنگار فرهیختگان؛

‌نوبل خون

حمید ملک‌زاده، پژوهشگر اندیشه‌های سیاسی:

مقاومت؛ روح پایدار انقلاب اسلامی ایران

سیدجواد نقوی، خبرنگار فرهیختگان:

عجب کشور قانون‌مداری!

صادق امامی، عضو شورای سردبیری:

در مسیر تحول

7 نکته از دیدار رمضان 1403 رهبر انقلاب با دانشجویان؛

پای درس جامع‌نگری در خانه پدری

جیش‌العدل به نیابت از تل‌آویو دست به عملیات تروریستی زد؛

تروریست‌های توسعه

سیدحسین امامی، خبرنگار اندیشه سیاسی:

نقدی بر ایده پایان دین در یک کتاب

جعفر درونه، تحلیلگر سیاسی:

دو روی یک انتخابات

عباسعلی کدخدایی، عضو شورای نگهبان:

من رای نمی‌دهم!

جعفر درونه، پژوهشگر سیاسی:

نقطه عزیمت به‌‌سمت مشارکت حداکثری

درباره نامه 110 اصلاح‌طلب مشارکت‌جو؛

نه به خاتمی، سلام به واقعیت

محمد قائمی‌راد، پژوهشگر هسته مکتب امام خمینی(رحمه‌الله) مرکز رشد دانشگاه امام صادق(ع):

از «خواص و عوام» تا «خاصه و عامه» در اندیشه رهبری

درباره جوانب مختلف ردصلاحیت روحانی

او باید در انتخابات شکست می‌خورد

مرتضی قاضی، نویسنده:

صادق الوعد

آرزویی که بستر آن فراهم نیست؛

تمایل به شیوه‌های کنترلگری نوین

سرباز روح الله رضوی؛ فعال رسانه ای:

الجزیره و آفریقای جنوبی؛ جای ایران را نخواهد گرفت

محسن فایضی؛

چقدر بی انصاف‌اند

نگاه سطحی اپوزسیون سلبریتی؛

این جهل نیست خیانت به تاریخ و انسانیت است

سیدجواد نقوی، خبرنگار؛

بحران‌زدگی برندینگ برهانی

در حاشیه اظهارات جدید وزیر سابق خارجه؛

تاریخ را با تراژدی‌هایش بخوانید

کنشگران سیاست و نوار باریک انسانیت؛

در آینه فلسطین به خودتان نگاه کنید