• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۳۹۸-۰۹-۲۰ - ۲۲:۵۵
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
پاسخی برای جوابیه شرکت تیراژه‌فیلم به گزارش «فرهیختگان» درباره واگذاری حق پخش محتوای مسابقات فوتبال

تایید واگذاری بدون مزایده و کشف یک قانون جدید!

گزارش فرهیختگان با عنوان «شکست در واگذاری حق پخش محتوای لیگ برای مسابقات ملی تکرار می‌شود؟» واکنش‌های بسیاری داشت و شرکت تیراژه‌فیلم نیز در جوابیه‌ای، پاسخ «فرهیختگان» را داد.

 تایید واگذاری بدون مزایده و کشف یک قانون جدید!

به گزارش «فرهیختگان آنلاین»، مدتی قبل در یک گزارش با عنوان «شکست در واگذاری حق پخش محتوای لیگ برای مسابقات ملی تکرار می‌شود؟» به موضوع واگذاری حق پخش بازی‌های اینترنتی ملی پرداختیم، در آن گزارش موضوع واگذاری حق پخش اینترنتی بازی‌های باشگاهی را نمونه‌‌ای از شکست این پروژه نام بردیم و از جزئیات و دلایل ناکامی آن واگذاری به این رسیدیم که در سطح ملی هم احتمالا ماجرای مشابهی تکرار شود. آن گزارش واکنش‌های بسیاری داشت و شرکت تیراژه‌فیلم نیز در جوابیه‌ای، پاسخ «فرهیختگان» را داد. در ادامه جوابیه این شرکت و پس از آن پاسخ «فرهیختگان» به این جوابیه را می‌خوانید.

متن جوابیه شرکت تیراژه‌فیلم به گزارش «فرهیختگان»

یک: در همان ابتدای گزارش آمده است: «پیش از این نیز فدراسیون فوتبال بدون سروصدا محتوای بازی‌های لیگ را به یک شرکت کم‌اعتبار به مدیریت یکی از خبرنگاران پیشین صداوسیما واگذار کرده بود. از شما مدیرمسئول محترم خواهشمندم از خبرنگار محترم بپرسید ملاک اعتبار یک شرکت چیست؟ اگر به قدمت است که شرکت تیراژه از سال ۱۳۶۹ تاسیس شده و فعال است. اگر به فعالیت و پروژه است که می‌توانم لیستی از همکاری با برندهای معتبر داخلی و خارجی برای شما ارسال کنم تا بلکه از نظر همکار شما قدری به اعتبار ما افزوده شود. آیا جز این است که ما در روزنامه‌نگاری حرفه‌ای و مخصوصا در گزارش‌نویسی از جانبداری مستقیم منع شده‌ایم؟ افزودن کلمه کم‌اعتبار نه در روند کاری شرکت تیراژه خللی به وجود می‌آورد و نه از هیجانات درونی خبرنگار می‌کاهد، تنها یک گزارش را از حالت بی‌طرفی خارج می‌کند.

دو: در اصول گزارش‌نویسی بی‌طرفانه اصل بر این است که کلام و دلایل طرفین ماجرا یا سوژه را شنیده و همه نظرات را منتقل کنیم. این اصل مهم روزنامه‌نگاری بی‌طرفانه است، اما اگر قصدمان تخریب یک‌طرف باشد، خود به خود مطلب به دادگاهی بدون حضور متهم و وکیل و رای دادن یکسویه منتهی خواهد شد. آیا همکار خبرنگار شما برای شنیدن روی دیگر این ماجرا، تلاشی کرده است؟ من به شما عرض می‌کنم خیر و شما بهتر از من می‌دانید که معنی چنین برخوردی چیست و چرا باید گزارش بدون فرصت دفاع برای یک‌طرف نوشته شود؟

سه: در بند دیگری آمده است: شرکتی که مشخص نبود در کدام مزایده شرکت کرده که موفق شده این امتیاز ویژه را به دست بیاورد. در این مورد اگر تخلفی هم صورت پذیرفته باشد، شرکت تیراژه یا شرکت برنده مقصر نیست و باید این مورد را از سازمان لیگ فدراسیون می‌پرسیدند و‌ ای‌کاش که می‌پرسیدند، زیرا حتما مسئولان سازمان لیگ به ایشان اطمینان‌خاطر می‌دادند که روند قانونی کاملا رعایت شده و حتما اسناد قانونی آن را ارائه می‌کردند که متاسفانه ‌تنها به استدلال یک جریان خاص مطلبی خلاف‌واقع نوشته‌اند.

چهار: در بخش دیگری از این مطلب آمده است: «شنیده می‌شود وی (یعنی من به‌عنوان مدیر شرکت تیراژه) می‌خواست بازی‌های فوتبال و فوتسال زنان را به یکی از درخواست‌کننده‌ها برای ساخت برنامه‌ای با این محتوا، حدود یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان بفروشد.» برای صحت این مطلب همین استدلال کافی است که اشاره کنم پخش فوتبال و فوتسال زنان با برنامه‌سازی برای آن ممنوع است.

پنجم: اما درمورد اینکه این طرح شکست خورده یا خیر، گفتنی‌ها بسیار است. برای فوتبال قطعا شکست محسوب نمی‌شود، زیرا توافق ریالی قرارداد به‌طور کامل از سوی تیراژه به سازمان لیگ پرداخت شده و می‌شود. کمااینکه طی دو فصلی که مسئول تبلیغات محیطی فوتبال کشور هستیم، برخلاف رویه ۱۷ دوره گذشته به تعهدات خود عمل کرده و فدراسیون فوتبال برای اولین‌بار در تاریخ در همکاری با شرکت پیمانکار تبلیغات محیطی به تمامی پیش‌بینی‌های ریالی خود رسیده است. البته این برای فصل گذشته بود، زیرا در فصل جاری تیراژه یک اتفاق بی‌نظیر در فوتبال رقم زده است که به‌زودی آن را طی کنفرانسی خبری اعلام می‌کند.

پاسخ فرهیختگان

1-شرکت تیراژه‌فیلم شاید شرکتی کم‌اعتبار نباشد، اما چندان شناخته‌شده برای عموم نیست. با این حال می‌پذیریم که بهتر بود از واژه «کم‌اعتبار» در گزارش استفاده نمی‌شد، هرچند بحث اصلی نحوه واگذاری آن هم بدون مزایده به شرکتی است که نامش را تاکنون نشنیده بودیم.

2- در بند دوم جوابیه به این اشاره شده که چرا نویسنده آن گزارش دفاعیه طرف مقابل (شرکت مذکور) را نشنیده و درواقع گلایه دارند که چرا با آنها تماس نگرفته‌ایم. محض اطلاع مخاطبان و مدیر شرکت تیراژه‌فیلم، منشی ایشان در چند نوبت به نویسنده گزارش پاسخی نداده و همواره طی تماس‌های مختلف اعلام کرده مدیرعامل شرکت مذکور در جلسه است، اما باز هم اگر نیاز به پاسخگویی بود، بدون‌شک با آن شرکت تماس می‌گرفتیم. ظاهرا مسئولان شرکت و مدیرعامل محترم، گزارش را دقیق نخوانده‌اند یا از اصول خبرنگاری (با وجود حضور طولانی‌مدت‌شان در صداوسیما) بی‌اطلاع هستند که نمی‌دانند مخاطب گزارش «حق پخش اینترنتی بازی‌های ملی» فدراسیون فوتبال بوده و نه شرکت تیراژه‌فیلم. درواقع تمام صحبت ما این بود که چرا با وجود شکست در واگذاری حق پخش اینترنتی بازی‌های باشگاهی، حق پخش بازی‌های ملی را به مزایده گذاشته‌اید؟

3- در بند سوم ضمن تایید عدم برگزاری هرگونه مزایده اعلام شده شرکت تیراژه‌فیلم مقصر نیست. ما در این‌باره صحبتی نداریم و پیشنهاد می‌کنیم بخشی را که در روزنامه اشاره شده این شرکت مقصر این اتفاق است، به ما نشان دهند!

4- در بخش چهارم عنوان شده برنامه‌سازی برای فوتبال و فوتسال زنان ممنوع است. امیدواریم این بخش از جوابیه شرکت تیراژه‌فیلم شوخی باشد، اما یادآوری می‌کنیم یک برنامه‌ساز متعلق به موسسه ایران قصد تهیه این برنامه را داشت و مجوزهای لازم را هم گرفته بود، اما به وی اعلام شد باید بابت دریافت تصاویر بازی‌ها، پول پرداخت شود. احتمالا مدیران این شرکت به خاطر دارند که یک مسئول از فدراسیون فوتبال با آنها تماس گرفت و اعلام کرد از نظر فدراسیون، برنامه‌سازی بلامانع است و می‌توانند تصاویر را به رایگان در اختیار موسسه مذکور قرار دهند! اگر اینها را نیز فراموش کرده‌اند، کافی است بدانند برنامه 2020 که از شبکه ورزش پخش می‌شود هر هفته به بازی‌های فوتسال زنان می‌پردازد، بنابراین برنامه‌سازی در این حوزه هرگز ممنوع نیست مگر آنکه قوانین جدیدی وضع شده و تنها مدیران شرکت‌ تیراژه‌فیلم در جریان آن باشند!

5- در بند آخر اشاره شده که این پروژه شکست نخورده و فوتبال از آن استفاده کافی برده، به اطلاع می‌رسانیم منظورمان از شکست این است که هیچ سایت، کانال تلگرامی، صفحه‌های اینستاگرامی و توئیتری به اطلاعیه شرکت تیراژه‌فیلم توجه نکرده‌اند و فیلم خلاصه بازی‌ها و گل‌ها به صورت آزادانه منتشر شده است. بنابراین منظور ما از شکست پروژه، شکست در زمینه اجرایی است. درواقع مدیران شرکت تیراژه‌فیلم می‌توانند پاسخ دهند که چند رسانه از آنها حق پخش بازی‌ها را خریده‌اند.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سایه‌روشن‌های تغییر نسل در تیم ملی؛

جوان‌گرایی چگونه حاصل می‌شود؟

امیر کریمی؛ فرهیختگان آنلاین:

اوسمار-پرسپولیس و بازسازی اعتماد

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای استقلالِ نکو

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

آدم‌های اشتباهی و اقتصاد بیمار فوتبال ایران

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین؛

اسکار برای انتخاب ارزان اوسمار!

محمدرضا ولی‌زاده، خبرنگار فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای تیم ملی فوتبال

واگذاری دو باشگاه سرخابی رهاسازی توسط دولت است؛

تداوم اشتباه در واگذاری سرخابی‌ها

هومن جعفری، خبرنگار: 

شهروند، مافیا و تک‌تیرانداز

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و استقلال تاجیکستان؛

ساکن طبقه بالای آزادی

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق؛

فرصتی تاریخی برای بازیکنان استقلال

پیمان اسدیان، خبرنگار:

هانگژو، سنگ محک ورزش ایران

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان؛

این گزارش می‌توانست واقعی باشد!

هومن جعفری، خبرنگار:

تیم المپیک و مصلحت

مجید خاتونی، کارشناس مدیریت و جامعه‌‌شناسی ورزش:

ورزش کشور باید با منافع و اعتبار ملی همسو شود

مسعود فروغی، سردبیر «فرهیختگان»؛

درویش، مترجم و رونالدو؛ سنگ ریاکاری بر سر ما

کسر امتیاز و جریمه مالی سپاهان به شرط رعایت انصاف و عدالت برای همه تیم‌ها به نفع فوتبال است، سیاسیون آدرس غلط ندهند

آزمون بزرگ فوتبال ایران

محمد زعیم زاده، جانشین سردبیر؛

آقای کاردرست، آقا پژمان عزیز! دمت گرم +فیلم

هومن جعفری، خبرنگار گروه ورزش:

بهشت خیرین گمنام

هومن جعفری، خبرنگار:

این خرابه حاصل عملکرد شماست!

هومن جعفری، خبرنگار:

آینده ترسناک است

مجید خاتونی؛ کارشناس مدیریت و جامعه‌شناسی ورزش

انحصار در قانون نویسی، تعرض به حقوق ذینفعان فوتبال

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما همه بیرانوند هستیم؟

فرهیختگان بررسی می‌کند؛

گره انتخاب سرمربی استقلال کجاست؟

مواجهه فدراسیون با منتقدان؛

از طارمی هم شکایت کنید! 

مسعود فروغی

قلب مشترک