• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۳۹۸-۰۹-۱۷ - ۰۹:۱۷
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0

تجارت هنر را از خلق هنـرجدا کنید

درباره حاشیه‌های اخیر مالیات از فعالیت هنری

نگارنده ضمن اعتقاد راسخ به معافیت مالیاتی هنرمندان و حمایت بی‌چون و چرای دولت، بانک‌ها و شرکت‌های بزرگ از هنرمندان، پیشنهاد می‌دهم حساب هنرمندان را از سوداگران و تاجران هنر جدا کنید.

به گزارش «فرهیختگان آنلاین»، حامد جوادزاده، تهیه‌کننده طی یادداشتی در روزنامه «فرهیختگان» نوشت: در هفته‌های اخیر ماجرای مالیات هنرمندان، دستاویز جدیدی برای منازعات رسانه‌ای و مرزبندی‌های اعتقادی بود.پیشنهاد اخذ مالیات از هنرمندان در لایحه بودجه بعد از نشست صمیمی چند سلبریتی و معاون رئیس‌جمهور، توسط نوبخت از دستور خارج و تبدیل به سوژه جدیدی برای مخالفان دولت و سلبریتی‌ها شد.  اما در این منازعه حزبی و اعتقادی؛ و میان این هجمه تبلیغاتی و هیجانی، آنچه مغفول ماند، اصل طرح بود.

آیا هنرمندان موظف به پرداخت مالیات هستند؟ آیا دولت می‌تواند هنرمندان را معاف از مالیات کند؟ آیا در شرایطی که کشور تصمیم گرفته است اقتصادش را خودگردان کند و از وابستگی نفتی برهاند هم هنرمندان از امتیاز معافیت مالیاتی برخوردار خواهند بود؟ طبیعتا اگر بدون در نظر گرفتن شرایط فعلی اقتصادی کشور و وضع فرهنگ و هنر در شرایط کنونی بررسی کنیم، تمام شهروندان موظف به پرداخت مالیات هستند و دولت‌ها هم درآمدشان را از طریق مالیات، عوارض و... کسب می‌کنند؛ اما شرایط کنونی اقتصادی کشور هیچ ارتباط نزدیکی با شرایط اقتصادی ایده‌آل ندارد و این اصلاحات ساختاری، تلفات جبران‌ناپذیری را به بدنه هنرمندان و اهالی فرهنگ وارد می‌کند.  به‌نظر می‌رسد بزرگ‌ترین اشتباه طراحان و مخالفان و حتی موافقان طرح مالیات هنرمندان، قشری‌نگری است.

آنچه تاکنون و براساس مطالعه نظر موافقان و مخالفان دریافتم، این است که موافقان درآمد و کسب‌وکار حدود ۲۰۰ نفر از هنرمندان مشهور را بررسی کرده‌اند و آن را به تمام جامعه هنری تعمیم داده‌اند. بدون شناخت از بدنه چند ده هزار نفری هنرمندان و حتی بدون در نظر گرفتن اینکه حمایت از فرهنگ و هنر، وظیفه ذاتی دولت‌هاست که به هنرمندان تفویض شده است.  وظایفی چون حمایت از آثار تاریخی، اشاعه تمدن کشورها، ایجاد شرایط مناسب برای کسب کرسی‌های بین‌المللی در هنرهای مختلف، تبلیغ فرهنگ و تمدن چندهزار ساله که در آثار هنری متبلور است و... وظایفی است که ذاتا برعهده دولت‌هاست. 

در ایران اما ماجرا وارونه پیش می‌رود. تجارت را دولت انجام می‌دهد و حمایت از هنر را برعهده مردم نهاده است. از طرفی مالیات را از خودش و شرکت‌های گردن‌کلفت وابسته به خودش نمی‌گیرد و به شرکت‌های خصوصی هم برای تجارت سرویس نمی‌دهد و از طرف دیگر هنرمندان را موظف می‌داند وظایف ذاتی دولت را انجام دهند و اکنون هم سودای اخذ مالیات از این جامعه کم‌حرف، کم‌ادعا و کم‌توقع را در سر دارد.  هرچند با معافیت مالیاتی به دلایل مختلف ازجمله فساد‌پذیری‌اش به‌صورت کلی موافق نیستم، اما خارج‌شدن طرح مالیات هنرمندان را هم حتی اگر به دلایل انتخاباتی باشد، به فال ‌نیک می‌گیرم و با آن در شرایط فعلی کاملا موافقم.  بسیاری از هنرها ازجمله هنرهای تجسمی، نقاشی، گرافیک، خطاطی و خوشنویسی، مجسمه‌سازی، صنایع‌دستی، طراحی فرش، هنرهای نمایشی و تئاتر، مرمت و بازسازی، عکاسی، آتلیه‌داری و... مهم‌ترین مشتریان‌شان نهادهای دولتی‌اند و بدون حمایت‌های دولتی، به‌سرعت ناپایدار می‌شوند و از بین خواهند رفت. وظیفه دولت است حامی آثار چنین هنرمندانی باشد که هویت ملی را خلق و حمایت می‌کنند.  سرنوشت تئاتر‌های روحوضی چه شد؟ بر سر قلم‌کاری، نگارگری، منبت، تعزیه، سفال‌گری، سرامیک و موسیقی اصیل نواحی و رقص و هنرهای آیینی و بومی و محلی و حتی خوشنویسی، نقاشی، مینیاتور، صنعت نشر و... بدون حمایت دولتی چه خواهد آمد؟ هنر و آنچه مربوط به هنر است، اگر معافیت مالیاتی نداشته باشند، شرکت‌های بزرگ با چه توجیهی از این هنرها حمایت کنند؟ و اگر این هنرهای اصیل و ایرانی نابود شوند، خسارت معنوی یک تاریخ را کدام حزب و نهاد برعهده خواهد گرفت؟ این هنرها به دلایل مختلف ازجمله گرانی ذاتی آن که ناشی از محدودیت تولید است، تبدیل به بازار پرسود نشده‌اند. مردم یا در زرق و برق هنرهای مدرن و وارداتی مغروقند یا توان اقتصادی حمایت از چنین آثاری را ندارند.

بدون حمایت‌های دولتی، مطمئنا فرزندان ما بسیاری از این هنرها را فقط در کتاب‌ها خواهند خواند و به گذشتگان خود نفرین خواهند فرستاد.  واضح است آنچه طراحان و مخالفان معافیت مالیاتی را به تکاپو انداخته که از هنرمندان مالیات گرفته شود، گردش مالی سرسام‌آور چند فیلم و سریال است که بیشتر در منظر و مرئای عموم است و کمتر از هزار نفر را در عرصه‌های هنری نواخته و اینان توان تشخیص تجارت هنر را از خلق هنر نداشته و ندارند.  به‌راحتی می‌توان تاجران و سوداگران نوظهور و یک‌شبه عرصه هنر را با مالیات‌های قانونی مواجه کرد؛ این‌گونه هم محیط هنر پالایش می‌شود، هم پول‌های کثیف بدون رهگیری وارد این حوزه مقدس و محترم نمی‌شود. 

در پایان نگارنده ضمن اعتقاد راسخ به معافیت مالیاتی هنرمندان و حمایت بی‌چون و چرای دولت، بانک‌ها و شرکت‌های بزرگ از هنرمندان، پیشنهاد می‌دهم حساب هنرمندان را از سوداگران و تاجران هنر جدا کنید و اگر تشخیص این مهم زمان‌بر و هزینه‌بر است، می‌توان مالیات را به‌صورت پلکانی لحاظ کرد تا هنرمندان خرد و کم‌درآمد به چوب تاجران پرسروصدا و کم‌التفات به حاق هنر، رانده نشوند.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سهم طبقۀ متوسط از صنعت سریال‌سازی؛

«افعی تهران» از چه کسی انتقام گرفت؟

فرصتی برای تجدید ظهور «خوبی مردم ایران»؛

مفهوم ملت را زنده کردند

فیلم پرحاشیه «بیبدن» با قصه‌‌ای به‌اندازه از ایده‌ای مهم دفاع کرد؛

سینمای اجتماعی زنده است

درباره فیلم «بی‌بدن»؛

قصه‌گویی شرافتمندانه درباره قصاص

مصطفی قاسمیان، خبرنگار:

یک درامدی خوب و تماشاگرپسند

اهل ملت عشق باش؛

عشق و دیگر هیچ...

آقای کارگردان! چه داری می‌کنی با خودت؟!

آنتی ‌کانسپچوآل آرت ترک و کُرک و پَر ریخته حسن فتحی

مریم فضائلی، خبرنگار:

چشم‌هایمان گناه داشتند!

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ:

رویاهای شخصی‌ات را نفروش!

سریال پرطرفدار «حشاشین» چه می‌گوید؛

علیه شیعه یا علیه اخوان؟

راضیه مهرابی‌کوشکی، عضو هیات‌‌علمی پژوهشکده مطالعات فناوری:

فیلم «اوپنهایمر» به مثابه یک متن سیاستی

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ:

از شما بعید بود آقای جیرانی

ایمان‌ عظیمی، خبرنگار:

دیکته نانوشته غلط ندارد

درباره هزینه‌ای که می‌شد صرف «هفت سر اژدها» نشود؛

چرخ را از نو اختراع نکنیم

فرزاد حسنی بعد از سال‌ها، به قاب تلویزیون آمد؛

بازگشت امیدوارکننده

در نقد بهره کشی «علی ضیا» از شهرت؛

از موج ابتذال پیاده شو

محمد زعیم‌زاده، سردبیر فرهیختگان:

در عصر پساواقعیت به احمد خطر حرجی نیست اما...

سیامک خاجی، دبیر گروه ورزش:

برای خداحافظی زود بود آقای جملات قصار!

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین:

عجایب آماری دیدم در این دشت!

محمدامین نوروزی، مستندساز:

از این طرف که منم راه کاروان باز است...

فاطمه دیندار، خبرنگار:

برای درخشش سیمرغ‌های بلورین

محمد زعیم‌زاده، سردبیر؛

کدام سینما؟کدام نقد؟

حامد عسکری، شاعر و نویسنده:

فیلم دیدن با چشم‌های تار...

چهل و دومین جشنواره فیلم فجر؛

چند نقد بر فیلم سینمایی «آپاراتچی»

«صبحانه با زرافه‌ها»؛

یک وس اندرسون ایرانی تمام‌عیار

ویژه‌نامه جشنواره فیلم فجر؛

«صبحانه با زرافه‌ها»؛ معنازدایی از جهان

«صبحانه با زرافه‌‌ها»؛

تهش هیچی نیست، پس لذت ببر!

درباره فیلم جدید سروش صحت؛

قرار صبحانه با خودمان

هومن جعفری، خبرنگار:

مردی که سازش نمی‌کرد

در روزگار بی‌مایگی حضور قاف غنیمتی است؛

برای «قاف» و عمو اکبر

تولد قاف به میزبانی اکبر نبوی با همکاری «فرهیختگان»؛

«قاف» نمی‌خواهد متکلم‌ وحده باشد

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ؛

هنوزم نقش بازی می کنی آقای فرخ نژاد؟