• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۳۹۸-۰۹-۱۴ - ۰۲:۰۹
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0

چرا دانشگاه امیرکبیر از برگزاری یادواره شهید شهریاری جلوگیری کرد؟

عباسی در جلوی خوابگاه حضور پیدا کرد ولی مسئولان با بستن در خوابگاه و حضور نیروهای انتظامات در جلوی آن از ورود او جلوگیری کردند.

چرا دانشگاه امیرکبیر از برگزاری یادواره شهید شهریاری جلوگیری کرد؟

به گزارش «فرهیختگان آنلاین»، محسن اسفندیاری، مسئول سیاسی بسیج دانشجویی دانشگاه امیرکبیر در خصوص حواشی مربوط به یادواره شهید شهریاری نوشت: بسیج دانشجویی دانشگاه امیرکبیر هرساله اقدام به برگزاری برنامه‌های خود در خوابگاه‌ها می‌کند و امسال نیز به مناسبت شهادت شهید شهریاری که دانشجو و استاد دانشگاه صنعتی امیرکبیر و ساکن خوابگاه شهید گلشن دانشگاه امیرکبیر بوده، اقدام به برگزاری یادواره شهید شهریاری در خوابگاه شهید گلشن کرده و به همین مناسبت، از فریدون عباسی‌دوانی که استاد سابق همین دانشگاه و دوست و همرزم شهید و از دانشمندان هسته‌ای کشور هستند برای سخنرانی در این برنامه دعوت به عمل آورده است.

طبق گفته معاونت فرهنگی دانشجویی دانشگاه و رئیس اداره امور خوابگاه‌ها و مسئول خوابگاه هماهنگی این برنامه باید از طریق اداره فرهنگی خوابگاه انجام می‌شده و مثل هر سال روند طبیعی خود را طی کرده بود. اما دو روز مانده به برگزاری برنامه و وقتی تبلیغات آن انجام شده بود، مسئولان اداره امور خوابگاه‌ها به صورت پیامکی و همچنین در تماسی با مسئولان بسیج آن را لغو اعلام کردند.

اینکه این برنامه در سطح خوابگاه نیست یا برچسب‌های سیاسی به آن زدند، اصلا دلایل منطقی‌ای نبود و به مسئولان دانشگاه اعلام شد برگزاری یادواره فقط درصورتی لغو خواهد شد که رسما با بیان دلایل نامه‌ای به بسیج دانشجویی ارسال شود اما آنها از این کار هم امتناع ورزیدند. در ادامه مسئولان اداره امور خوابگاه‌ها به کارشکنی خود ادامه دادند و با عباسی تماس گرفتند و از وی خواستند در برنامه شرکت نکند اما او نیز دلایل مسئولان را نپذیرفت و ضمن گله‌مندی از برخورد مسئولان دانشگاهی که سال‌ها در آن خدمات فراوانی داشتند، اعلام کرد حتی اگر به وی اجازه ورود داده نشود به احترام دانشجویان که مدیران آینده این سرزمین هستند، در جمع آنها حاضر خواهد شد. در ادامه مسئولان با امنیتی کردن فضای خوابگاه به دنبال جلوگیری از اجرای برنامه بودند. از ابتدای صبح هیچ‌کس حق میهمان شدن در خوابگاه را نداشت، در نمازخانه خوابگاه با قفل و زنجیر بسته و گاز خوابگاه قطع شد و نیروهای حراست در خوابگاه حضور پیدا کردند و در دقایق نزدیک به آغاز یادواره با حضور تعداد زیادی از کارکنان انتظامات جلوی در خوابگاه از خروج دانشجویان از خوابگاه و حتی حضور آنها در همکف ممانعت کردند.

عباسی در جلوی خوابگاه حضور پیدا کرد ولی مسئولان با بستن در خوابگاه و حضور نیروهای انتظامات در جلوی آن از ورود او جلوگیری کردند. اما عباسی که خود توسط موساد همچون شهید شهریاری مورد ترور ولی ناموفق قرار گرفته بود‌، به احترام خون شهید و حضور در جمع دانشجویان در فضای سرد و بارانی بیرون خوابگاه شروع به سخنرانی و بیان خاطرات شهید شهریاری کرد. مسئولان دانشگاه این را نیز تاب نیاوردند و با خبر کردن نیروی انتظامی از ادامه سخنرانی ایشان در خیابان نیز جلوگیری کردند. تعدادی از اساتید دانشگاه برای ملاقات با عباسی جلوی خوابگاه حاضر شدند اما مسئولان دانشگاه با اساتید نیز برخورد مناسبی نداشتند و اساتید مراتب اعتراض خود را به این نوع برخورد اعلام کردند.

روز بعد تعداد زیادی از دانشجویان دغدغه‌مند در دفتر ریاست دانشگاه حاضر شدند و خواستند او در قبال این برخورد نامناسب دانشگاه با دانشمند هسته‌ای و افتخار ملی عذرخواهی و با عاملان این اتفاق برخورد کند، با وجود اینکه رئیس اداره امور خوابگاه‌ها گفته بود این حرکت با دستور معتمدی ریاست دانشگاه انجام شده است اما معتمدی گفت پس از این حرکت از قضیه مطلع شده و به خاطر رفتار مدیران اداره امور خوابگاه‌ها نیز عذرخواهی نکرد. اگر وی از این برخورد با خبر بود، البته جای تعجب نیست زیرا در دوران مدیریتش همواره برنامه‌های فرهنگی با محدودیت برگزار شده اما اگر این‌گونه نیست لازم است با مسئولان مربوطه که از ابتدای سال نیز فضای خوابگاه را امنیتی اداره کرده‌اند و حتی دانشجویان را مجبور به حضور در اردویی اجباری کرده‌اند برخورد شود.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران و عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد:

فساد مانع مشارکت مردم در اقتصاد خیزش مدیریتی لازمه جهش تولید

زینب کرد، مسئول واحد زنان و خانواده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل:

قانون جوانی جمعیت نگاهی مردانه دارد

بحران آموزش‌وپرورش- بخش دوم؛

ایرادهای ساختاری و راهکارهای تحولی

رضا نقدبیشی، مدیرکل تحلیل و نظارت بر امور پژوهشی؛

تجویز سه‌گانه برای تقویت علم داده در دانشگاه

حادثه 16 آذر 1332 یادآور اعتراض علیه حضور آمریکایی‌ها در دانشگاه تهران بود؛

5 وظیفه دانشگاهیان برای ساخت آینده کشور

«فرهیختگان» نرخ انتشار مقالات علمی پژوهشگران ایران را بررسی می‌کند؛

شروط ارتقای علمی اساتید هیچ منطقی ندارد!

علی عربی، استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز:

دانش محلی؛ دروازه ورود به کارآفرینی

حسین پناهی، فعال دانشجویی:

آیین‌نامه جدید کارورزان خوب اما ناکافی

7 نکته درباره آغاز سال ‌تحصیلی؛

مهر 1402، دانشگاه زنده است

درباره حواشی ماجرای دانشکده علوم اجتماعی که ادامه دارد؛

پای ایران و قانون بایستید

عباسعلی رهبر، عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی:

6 ویٰژگی منظومه معرفتی جهاد تبیین امام حسن مجتبی

مهدی نوید‌ادهم، رئیس دبیرخانه هیات موسس دانشگاه آزاد:

۶ کارکرد ویژه راهپیمایی اربعین

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار