• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۳۹۸-۰۹-۱۲ - ۱۵:۳۶
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0

هنرمندان با درآمد بالا باید مالیات دهند

معاون حقوقی، امور مجلس و استان‌های وزیر ارشاد گفت: ما به عنوان دستگاه فرهنگی معتقدیم هنرپیشه، خواننده، موسسه یا هر جایی که درآمد بالایی داشته باشد باید مالیات بدهد، اما باید کارشناسی شود.

هنرمندان با درآمد بالا باید مالیات دهند

به گزارش «فرهیختگان آنلاین»، علی‌اصغر کاراندیش، معاون حقوقی، امور مجلس و استان‌های وزارت ارشاد در گفت‌وگویی درباره نامه سیدعباس صالحی وزیر ارشاد به «دژپسند» وزیر اقتصاد با موضوع معافیت‌های مالیاتی اظهار داشت: ما حدود دو هفته پیش نامه‌ای به وزیر اقتصاد نوشتیم تا جلساتی برگزار و کلیت موضوع بررسی شود. در واقع موضوع ما کلان است چراکه تاکنون جلسه‌ای در این راستا برگزار نشده است. ما در انتظار جلسه هستیم، اما جلسات کارشناسی خود را با سازمان مالیاتی موازی با آن داریم، ولی در جلسه دو وزیر قرار است موارد کلان بحث شود.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا با مسئولان مالیاتی تاکنون سر یک میز نشسته و درباره موارد معافیت مالیاتی صحبت کرده‌اید، گفت: اخیرا نشستی نداشتیم، اما درباره بند ل ماده ۱۳۹ هر چند سال یک بار بازنگری انجام می‌دهیم. آخرین بازنگری سال ۹۳ بوده و برآن اساس لیست نهایی شامل ۲۷۳ فعالیت است که مشمول معافیت مالیاتی است.

کاراندیش درباره ناشران آموزشی که کتاب‌های کمک درسی تولید می‌کنند و درآمدهای بالا دارند و اینکه چرا این دسته از ناشران مشمول معافیت مالیاتی می‌شوند، تصریح کرد: مگر چند سلبریتی و یا افرادی که در سال در آمد بالا دارند، داریم؟ این نیست که همه بازیگران دارای درآمد بالا باشند. یا در حوزه موسیقی و خوانندگان، مگر چند خواننده داریم که کنسرت برگزار می‌کنند؟ ما خوانندگان بسیاری داریم که حتی کنسرت هم برگزار نمی‌کنند. در حوزه نشر هم اینگونه است. تنها شاید دو یا چهار تا موسسه اینطور باشند. این موسسات کتابشان معاف از مالیات است، اما فعالیت آموزشی و درآمد کلاس‌های آموزشی آنها معاف نیست.

کاراندیش با تاکید بر اینکه فعالیت کتاب معاف است، اما فعالیت‌های آموزشی نه، در پاسخ به این سوال که اغلب مدارس، دانش آموزان را وادار به خرید کتب آموزشی می‌کنند و این ناشران کمک آموزشی اغلب درآمدهای میلیاردی از این کتب دارند؛ پس چطور مشمول معافیت مالیاتی می‌شوند، توضیح داد: اگر درآمد موسسه آموزشی از مسیر کلاس‌های آموزشی باشد مشمول پرداخت مالیات می‌شود، اما کتابی که چاپ می‌شود معاف است.

به گفته این مسئول، اغلب هزینه برگزاری کلاس‌ها که موسسات دریافت می‌کنند، بالاست مثلا کلاس کنکور برگزار می‌کنند که در آمد بالایی دارد و مشمول مالیات است، اما کتاب در این حیطه معاف است. بنابراین درآمد اصلی این‌ها از طریق آموزش‌هایی است که انجام می‌دهند.

معاون حقوقی و پارلمانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه کتاب‌هایی داریم که در حوزه اقتصاد یا بهداشت و درمان و یا آشپزی است و همه «کتاب» شمرده می‌شوند، گفت: نمی‌توان گفت هرکس کتاب در حوزه آشپزی نوشت، مالیات بدهد، در حوزه بهداشت یا رمان نوشت ندهد. تولید کتاب، کار فرهنگی است و ناشر و نویسندگان هم باید حمایت شوند، به لحاظ اینکه ما می‌دانیم آنها چه مشکلاتی دارند. اینها بحث‌های تخصصی است و افرادی در جریان ریز جزئیات هستند که دخل و خرج اینها را محاسبه می‌کنند.

کاراندیش متذکر شد: فرض کنید بنده در حوزه تجارت اطلاعاتی نداشته باشم. بگویم فلان تاجر این میزان جنس صادر می‌کند، این میزان ارز دریافت می‌کند و هزینه سالیانه را محاسبه کنم و... اما حوزه وزارت صنعت است که می‌داند یک تاجر چه گرفتاری و مشکلاتی دارد.

معاون حقوقی و پارلمانی مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: تاکنون جلسات متعدد کارشناسی برگزار شده است. حتی بنده جلسات متعددی را با سازمان مالیاتی داشتم. آنها بسیار ریزبین هستند و بحث‌های کارشناسی صورت گرفته اینگونه نبوده که یک مصوبه معافیتی به یک‌باره اجرا شده باشد. اگر جایی نیاز باشد کارشناسی‌های مجدد صورت گرفته و یا اصلاح صورت می‌گیرد. ممکن است در بازنگری جدید با سازمان امور مالیاتی از تعداد ۲۷۳ فعالیت کم یا زیاد شود. این روال همیشه در حال انجام است.

وی افزود: وزارت فرهنگ و سازمان امور مالیاتی، موارد معافیت مالیاتی را پیگیر هستند. خود بنده برای یک موضوع حداقل ۱۰ جلسه با سازمان مالیاتی داشتم.

معاون حقوقی و پارلمانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: ما به عنوان دستگاه فرهنگی معتقدیم هنرپیشه، خواننده، موسسه یا هرجایی که درآمد بالایی داشته باشد باید مالیات بدهد، اما باید کارشناسی شود. پس نمی‌شود با یک جو رسانه‌ای، موضوعی را لغو یا اضافه کنیم./ فارس

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سهم طبقۀ متوسط از صنعت سریال‌سازی؛

«افعی تهران» از چه کسی انتقام گرفت؟

فرصتی برای تجدید ظهور «خوبی مردم ایران»؛

مفهوم ملت را زنده کردند

فیلم پرحاشیه «بیبدن» با قصه‌‌ای به‌اندازه از ایده‌ای مهم دفاع کرد؛

سینمای اجتماعی زنده است

درباره فیلم «بی‌بدن»؛

قصه‌گویی شرافتمندانه درباره قصاص

مصطفی قاسمیان، خبرنگار:

یک درامدی خوب و تماشاگرپسند

اهل ملت عشق باش؛

عشق و دیگر هیچ...

آقای کارگردان! چه داری می‌کنی با خودت؟!

آنتی ‌کانسپچوآل آرت ترک و کُرک و پَر ریخته حسن فتحی

مریم فضائلی، خبرنگار:

چشم‌هایمان گناه داشتند!

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ:

رویاهای شخصی‌ات را نفروش!

سریال پرطرفدار «حشاشین» چه می‌گوید؛

علیه شیعه یا علیه اخوان؟

راضیه مهرابی‌کوشکی، عضو هیات‌‌علمی پژوهشکده مطالعات فناوری:

فیلم «اوپنهایمر» به مثابه یک متن سیاستی

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ:

از شما بعید بود آقای جیرانی

ایمان‌ عظیمی، خبرنگار:

دیکته نانوشته غلط ندارد

درباره هزینه‌ای که می‌شد صرف «هفت سر اژدها» نشود؛

چرخ را از نو اختراع نکنیم

فرزاد حسنی بعد از سال‌ها، به قاب تلویزیون آمد؛

بازگشت امیدوارکننده

در نقد بهره کشی «علی ضیا» از شهرت؛

از موج ابتذال پیاده شو

محمد زعیم‌زاده، سردبیر فرهیختگان:

در عصر پساواقعیت به احمد خطر حرجی نیست اما...

سیامک خاجی، دبیر گروه ورزش:

برای خداحافظی زود بود آقای جملات قصار!

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین:

عجایب آماری دیدم در این دشت!

محمدامین نوروزی، مستندساز:

از این طرف که منم راه کاروان باز است...

فاطمه دیندار، خبرنگار:

برای درخشش سیمرغ‌های بلورین

محمد زعیم‌زاده، سردبیر؛

کدام سینما؟کدام نقد؟

حامد عسکری، شاعر و نویسنده:

فیلم دیدن با چشم‌های تار...

چهل و دومین جشنواره فیلم فجر؛

چند نقد بر فیلم سینمایی «آپاراتچی»

«صبحانه با زرافه‌ها»؛

یک وس اندرسون ایرانی تمام‌عیار

ویژه‌نامه جشنواره فیلم فجر؛

«صبحانه با زرافه‌ها»؛ معنازدایی از جهان

«صبحانه با زرافه‌‌ها»؛

تهش هیچی نیست، پس لذت ببر!

درباره فیلم جدید سروش صحت؛

قرار صبحانه با خودمان

هومن جعفری، خبرنگار:

مردی که سازش نمی‌کرد

در روزگار بی‌مایگی حضور قاف غنیمتی است؛

برای «قاف» و عمو اکبر

تولد قاف به میزبانی اکبر نبوی با همکاری «فرهیختگان»؛

«قاف» نمی‌خواهد متکلم‌ وحده باشد

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ؛

هنوزم نقش بازی می کنی آقای فرخ نژاد؟

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار