• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۳۹۸-۰۹-۱۰ - ۱۲:۰۲
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
ستاری در مراسم رونمایی و پذیره‌نویسی فراصندوق ستارگان:

دانشگاه آزاد برنامه وسیعی برای ایجاد سراهای نوآوری دارد

معاون علمی و فناوری ریاست‌جمهوری گفت: دانشگاه آزاد اسلامی برنامه وسیعی برای ایجاد سراهای نوآوری دارد و وظیفه این سراها، تأمین نیروی انسانی برای اکوسیستم نوآوری است.

دانشگاه آزاد برنامه وسیعی برای ایجاد سراهای نوآوری دارد

به گزارش «فرهیختگان آنلاین»، به نقل از روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی، دکتر سورنا ستاری معاون علمی و فناوری ریاست‌جمهوری در مراسم رونمایی و پذیره‌نویسی از اولین فراصندوق کشور در بازار سرمایه که با حمایت دانشگاه آزاد اسلامی ایجاد شده است، گفت: جایگاه سرمایه‌گذاری خطرپذیر در کشور وضعیت نسبتاً خوبی پیدا کرده و در این مدت توانسته ایم چند صندوق جسورانه در بورس ثبت کنیم.

وی با بیان اینکه متأسفانه پول نفت در کشور ما باعث شده این نوع سرمایه‌گذاری را فراموش کنیم، اظهار داشت: در تاریخ تجارت ما سرمایه‌گذاری‌های خطرپذیر قدمت چندهزار ساله دارد. باید به روش تجار بازار کار کنیم که یک جوان را تربیت می‌کردند و به او اخلاق و روش تجارت می‌آموختند، اما رویکرد حال حاضر ما اینگونه نبوده و زمانی که مخترعان به ما مراجعه می‌کردند، فقط به آنها سرمایه می‌دادیم و توجهی به میزان آشنایی آنها با بازار و قیمت‌های رقابتی نداشتیم. به همین دلیل این نوع حمایت‌ها منجر به شکست می‌شد. برای اصلاح این رویکرد، تلاش کردیم شتاب‌دهنده‌ها را توسعه دهیم، چرا که شتاب‌دهنده‌ها نقش تربیت جوانان برای آینده را دارند و با حضور منتورها و مربی‌ها، از ابتدای ایده تا تجاری‌سازی محصول در کنار جوانان قرار دارند.

دکتر ستاری با بیان اینکه اکوسیستم نوآوری در کشور ما مغفول مانده است، گفت: نوآوری یک اکوسیستم است که دانشگاه‌ها عامل اصلی آن هستند، چرا که با سرمایه‌گذاری دولت در حوزه آموزش و پژوهش، نمی‌توان به نتیجه مطلوب دست یافت، بنابراین نیاز به تقویت استارت‌آپ‌ها و مراکز نوآوری داریم. در این راستا در شهرها، نواحی نوآوری را طراحی کردیم و تلاش داریم تا دو سال آینده یک میلیون مترمربع فضای نوآوری در کشور ایجاد کنیم که البته تاکنون 500 هزار مترمربع از این فضا ایجاد شده است.

وی ادامه داد: خوشبختانه دانشگاه آزاد اسلامی با آمدن دکتر طهرانچی، برنامه‌های وسیعی برای ایجاد سراهای نوآوری داشته است، البته انتظار نداریم که از این سراهای نوآوری، شرکت های بزرگ بیرون بیاید، بلکه وظیفه این سراها، تأمین نیروی انسانی برای اکوسیستم است و جوان در شتاب‌دهنده‌ها یاد می‌گیرد چطور ایده خود را به کسب‌وکار و محصول تبدیل کند.

معاون علمی و فناوری ریاست‌جمهوری خاطرنشان کرد: استارت‌آپ‌ها و مراکز نوآوری برای تأمین مالی با مشکل مواجه هستند، اما دولت نمی‌تواند سرمایه‌گذاری خطرپذیر داشته باشد، بنابراین در این حوزه نیازمند سرمایه‌گذاری بخش خصوصی هستیم، چرا که محصول در بخش خصوصی به وجود می‌آید. این در حالی است که پژوهشگاه‌های دولتی خوبی داریم و افراد خوبی هم در این پژوهشگاه‌ها تربیت می‌شوند، اما این افراد تا به بخش خصوصی نروند، نمی‌توانند محصول تولید کنند و در واقع محصول حاصل سرمایه‌گذاری بخش خصوصی است.

دکتر ستاری با قدردانی از حامیان و سرمایه‌گذاران فراصندوق ستارگان، اظهار داشت: بخش خصوصی با مشارکت در این صندوق، می‌خواهد بین همه بازارهای پیش روی خود، بر روی جوانان سرمایه‌گذاری کند تا چند سال آینده این سرمایه‌گذاری به نتیجه برسد. این نگاه بسیار ارزشمند است، چرا که همانطور که کشورهای دیگر جوانان ما را جذب می‌کنند، تا چند سال آینده به سراغ استارت‌آپ‌های ما هم خواهند آمد. بنابراین باید هر چه زودتر از آنها حمایت کنیم.

وی افزود: در این راستا نیازمند ماهیت‌های جدید ثبتی برای استارت‌آپ‌ها هستیم تا شرایطی ایجاد شود که استارت‌آپ‌ها با شرایط ویژه ای فعالیت داشته باشند و مراحل معمول ثبت شرکت یا انحلال شرکت را پشت سر نگذارند.

معاون علمی و فناوری ریاست‌جمهوری با تأکید بر اینکه استارت‌آپ‌ها تأمین‌کننده نیروی انسانی هستند، گفت: حتی اگر استارت‌آپ‌ها شکست بخورند و منحل شوند، افراد آن بازهم به سراغ کارآفرینی می‌روند که این نگاه و رویکرد بسیار ارزشمند است.

دکتر ستاری در پایان خاطرنشان کرد: استارت‌آپ‌ها را نمی‌توان با اکوسیستم دولتی ایجاد کرد، چرا که کسب‌وکار مربوط به بخش خصوصی و ایجاد زیرساخت‌ها مربوط به دولت است و کار بخش خصوصی روی زیرساخت‌ها ایجاد می‌شود. بنابراین باید برای آینده جوانان سرمایه‌گذاری کنیم و ایجاد این فراصندوق، فرهنگ جدید سرمایه‌گذاری است که امیدواریم موفق باشد.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران و عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد:

فساد مانع مشارکت مردم در اقتصاد خیزش مدیریتی لازمه جهش تولید

زینب کرد، مسئول واحد زنان و خانواده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل:

قانون جوانی جمعیت نگاهی مردانه دارد

بحران آموزش‌وپرورش- بخش دوم؛

ایرادهای ساختاری و راهکارهای تحولی

رضا نقدبیشی، مدیرکل تحلیل و نظارت بر امور پژوهشی؛

تجویز سه‌گانه برای تقویت علم داده در دانشگاه

حادثه 16 آذر 1332 یادآور اعتراض علیه حضور آمریکایی‌ها در دانشگاه تهران بود؛

5 وظیفه دانشگاهیان برای ساخت آینده کشور

«فرهیختگان» نرخ انتشار مقالات علمی پژوهشگران ایران را بررسی می‌کند؛

شروط ارتقای علمی اساتید هیچ منطقی ندارد!

علی عربی، استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز:

دانش محلی؛ دروازه ورود به کارآفرینی

حسین پناهی، فعال دانشجویی:

آیین‌نامه جدید کارورزان خوب اما ناکافی

7 نکته درباره آغاز سال ‌تحصیلی؛

مهر 1402، دانشگاه زنده است

درباره حواشی ماجرای دانشکده علوم اجتماعی که ادامه دارد؛

پای ایران و قانون بایستید

عباسعلی رهبر، عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی:

6 ویٰژگی منظومه معرفتی جهاد تبیین امام حسن مجتبی

مهدی نوید‌ادهم، رئیس دبیرخانه هیات موسس دانشگاه آزاد:

۶ کارکرد ویژه راهپیمایی اربعین