• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۳۹۸-۰۸-۲۹ - ۱۱:۳۲
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
تصمیم پرحاشیه فدراسیون فوتبال اسپانیا

با انریکه تا قطر

ایکر کاسیاس، دروازه‌بان سابق اسپانیا نیز در صفحه شخصی خود نوشت: «ما کشور مسخره‌بازی هستیم... به امید موفقیت اسپانیا!» تا نشان دهد که او هم از این تصمیم ناگهانی حمایت نمی‌کند و با آن مخالف است.

با انریکه تا قطر

به گزارش «فرهیختگان آنلاین»، لوئیس انریکه پس از پنج ماه مجددا هدایت تیم ملی فوتبال اسپانیا را برعهده می‌گیرد و به این ترتیب دوران کوتاه‌مدت حضور روبرت مورنو در فضای احساسی رختکن این تیم پس از دیدار با رومانی به پایان رسید. مورنو پس از برتری 5 بر صفر لاروخا مقابل رومانی در آخرین دیدار مرحله مقدماتی یورو 2020 با چشمانی اشک‌بار و بدون اینکه با رسانه‌ها صحبت کند ورزشگاه وندا متروپولیتانو را ترک کرد تا انریکه به این تیم برگردد.
 
5 تغییر در کمتر از 2 سال

سرمربی سابق بارسلونا در حالی که اسپانیا در میانه دیدارهای انتخابی یورو 2020 قرار داشت ناگهان به دلیل آنچه مشکلات شخصی عنوان شد مدتی از تیم ملی دور بود و از منزلش تیم ملی را هدایت می‌کرد. بالاخره حدود پنج ماه پیش اعلام شد که علت این غیبت بیماری دخترش بوده و او از تیم ملی کناره‌گیری کرده است. پس از مدتی دختر 9 ساله او که دچار سرطان استخوان شده بود درگذشت و انریکه نیز به همین دلیل از رسانه‌ها و تیم ملی فاصله گرفت تا دستیارش، مورنو هدایت اسپانیایی‌ها را برعهده داشته باشد.

این پنجمین بار از ژوئن 2018 است که سرمربی اسپانیا تغییر می‌کند و تمام این جابه‌جایی‌ها در دوران لوئیس روبیالس که ریاست فدراسیون فوتبال این کشور را برعهده دارد اتفاق افتاده است.خولن لوپتگی پیش از جام‌جهانی به دلیل انتشار خبر توافقش با رئال مادرید از تیم ملی اخراج شد و در فاصله چند روز مانده به شروع مسابقات، فرناندو هیرو هدایت تیم را برعهده گرفت. پس از این تورنمنت هم انریکه جای هیرو را گرفت و او حالا پس از یک رفت‌وبرگشت دوباره هدایت لاروخا را عهده‌دار شده است. قرارداد مورنو تا تابستان آینده اعتبار داشت و البته خودش پیش از این گفته بود هر زمان که انریکه احساس کند می‌تواند دوباره کار در تیم ملی را آغاز کند، او به خاطر رفاقتش حاضر است به سرعت کارش را رها کند.رسانه‌های اسپانیایی معتقدند چنین رفتاری با سرمربی تیم ملی در شأن فوتبال این کشور نبود و نباید انریکه جانشین مورنو می‌شد. این در حالی است که پس از بازی روز جمعه اسپانیا برابر مالت، روبیالس تاکید کرده بود که به سرمربی تیمش اعتماد کافی دارد اما نیم‌نگاهی هم به مربیان دیگر خواهد داشت تا در یورو 2020 روی نیمکت این تیم بنشینند. در این شرایط مشخص بود که او نمی‌خواهد مورنو را تا این تورنمنت حفظ کند و او آینده‌ای در تیم‌ملی نخواهد داشت.سایت اینترنتی روزنامه آاس در یک نظرسنجی از خوانندگان خود پرسیده بود که بین انریکه و مورنو کدام‌یک را برای هدایت تیم ملی در یورو 2020 ترجیح می‌دهند که دستیار سابق انریکه بیش از 66 درصد آرا را به خود اختصاص داد تا مشخص شود که هواداران نیز تمایلی به بازگشت سرمربی سابق ندارند. ایکر کاسیاس، دروازه‌بان سابق اسپانیا نیز در صفحه شخصی خود نوشت: «ما کشور مسخره‌بازی هستیم... به امید موفقیت اسپانیا!» تا نشان دهد که او هم از این تصمیم ناگهانی حمایت نمی‌کند و با آن مخالف است.

پروژه‌ای با رهبری انریکه

روبیالس، رئیس فدراسیون فوتبال اسپانیا دیروز در یک نشست خبری پاسخگوی سوالات رسانه‌ها در مورد این جابه‌جایی بود. او گفت: «ما به تصمیم انریکه برای جدایی از تیم ملی احترام گذاشتیم و از ابتدا هم قرار بود مورنو موقتا هدایت تیم را برعهده داشته باشد تا انریکه برگردد. او رهبر پروژه‌ای است که ما در پیش داریم و از یورو 2020 تا جام‌جهانی 2022 قطر ادامه خواهد داشت. خود مورنو می‌خواست از تیم ملی جدا شود و همان روز بازی این موضوع را به من گفت. مولینا(مدیر تیم ملی) به من گفت با انریکه تماس بگیرم و من هم ظهر همان روز با او صحبت کردم و از او درباره تمایلش برای بازگشت به تیم ملی سوال کردم که پاسخ انریکه مثبت بود.»

او در ادامه به تمجید از عملکرد مورنو در تیم ملی پرداخت و افزود: «ما از کار او در تیم ملی راضی بودیم و از زحماتش تشکر می‌کنیم اما نفر اول ما در این پروژه انریکه بود. او می‌خواست تمام کادر قبلی‌اش را در تیم ملی حفظ کند اما خود مورنو نمی‌خواست کارش را در تیم ادامه دهد و این تصمیم خودش بود و به دلایل شخصی نخواست که در کادر فنی به همراه انریکه بماند. قرار نبود مورنو سرمربی موقت باشد و می‌خواستیم در یورو 2020 هم او را روی نیمکت تیم داشته باشیم و فقط در صورتی که انریکه تمایل به بازگشت داشت این تصمیم تغییر کرد. به هر حال امروز هم قرار بود با مورنو جلسه‌ای داشته باشیم که او نیامد و ما هم به تصمیمش احترام می‌گذاریم.»

* نویسنده: سیامک خاجی،  روزنامه‌نگار

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سایه‌روشن‌های تغییر نسل در تیم ملی؛

جوان‌گرایی چگونه حاصل می‌شود؟

امیر کریمی؛ فرهیختگان آنلاین:

اوسمار-پرسپولیس و بازسازی اعتماد

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای استقلالِ نکو

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

آدم‌های اشتباهی و اقتصاد بیمار فوتبال ایران

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین؛

اسکار برای انتخاب ارزان اوسمار!

محمدرضا ولی‌زاده، خبرنگار فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای تیم ملی فوتبال

واگذاری دو باشگاه سرخابی رهاسازی توسط دولت است؛

تداوم اشتباه در واگذاری سرخابی‌ها

هومن جعفری، خبرنگار: 

شهروند، مافیا و تک‌تیرانداز

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و استقلال تاجیکستان؛

ساکن طبقه بالای آزادی

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق؛

فرصتی تاریخی برای بازیکنان استقلال

پیمان اسدیان، خبرنگار:

هانگژو، سنگ محک ورزش ایران

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان؛

این گزارش می‌توانست واقعی باشد!

هومن جعفری، خبرنگار:

تیم المپیک و مصلحت

مجید خاتونی، کارشناس مدیریت و جامعه‌‌شناسی ورزش:

ورزش کشور باید با منافع و اعتبار ملی همسو شود

مسعود فروغی، سردبیر «فرهیختگان»؛

درویش، مترجم و رونالدو؛ سنگ ریاکاری بر سر ما

کسر امتیاز و جریمه مالی سپاهان به شرط رعایت انصاف و عدالت برای همه تیم‌ها به نفع فوتبال است، سیاسیون آدرس غلط ندهند

آزمون بزرگ فوتبال ایران

محمد زعیم زاده، جانشین سردبیر؛

آقای کاردرست، آقا پژمان عزیز! دمت گرم +فیلم

هومن جعفری، خبرنگار گروه ورزش:

بهشت خیرین گمنام

هومن جعفری، خبرنگار:

این خرابه حاصل عملکرد شماست!

هومن جعفری، خبرنگار:

آینده ترسناک است

مجید خاتونی؛ کارشناس مدیریت و جامعه‌شناسی ورزش

انحصار در قانون نویسی، تعرض به حقوق ذینفعان فوتبال

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما همه بیرانوند هستیم؟

فرهیختگان بررسی می‌کند؛

گره انتخاب سرمربی استقلال کجاست؟

مواجهه فدراسیون با منتقدان؛

از طارمی هم شکایت کنید! 

مسعود فروغی

قلب مشترک

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار