• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۳۹۸-۰۸-۱۸ - ۱۰:۲۵
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0

واقعیت حواشی اظهارات علی مطهری

آقای مطهری اعلام کرده آن حرف را به مزاح زده، ولی این حرف اگر با شوخی و مزاح گفته شده باشد، چیزی از زشتی آن کم نمی‌کند.

واقعیت حواشی اظهارات علی مطهری

به گزارش «فرهیختگان آنلاین»، مهدی خطیب دماوندی، مسئول سیاسی بسیج دانشجویی دانشگاه شهید بهشتی درباره حواشی سخنرانی علی مطهری در دانشگاه شهید بهشتی نوشت: برنامه ۱۳ آبان امسال بسیج دانشجویی دانشگاه شهید بهشتی متفاوت از سایر برنامه‌هایی بود که سال گذشته توسط مجموعه ما و تشکل‌های دیگر در سایر دانشگاه‌ها برگزار شد. بنابراین امسال برخلاف همیشه به جای اینکه از میهمانی که از لحاظ فکری همسو با ما باشد و رویکرد استکبارستیزی و مقابله با آمریکا داشته باشد، از آقای مطهری که به‌نوعی از لحاظ سیاسی با ما اختلاف‌نظر دارد و شاید موافق با تعامل با آمریکاست، دعوت کردیم. در ادامه نوبت به بخش پرسش و پاسخ رسید و یک‌سری دانشجویان دانشگاه شهیدبهشتی سوالات خود را مطرح کردند و آقای مطهری نیز به سوالات پاسخ داد. البته در بسیاری موارد پاسخ‌های قانع‌کننده‌ای به سوالات داده نشد. مثلا آقای مطهری حرفی را می‌زد و بعد هم همان حرف را نقض می‌کرد، یا اینکه حرف‌هایی را که در گذشته درباره تعامل با آمریکا و مسائل سیاست خارجی زده بود، تکذیب کرد. در این بین اخلاق و تقوای سیاسی ایجاب می‌کرد به رسانه‌ها اعلام کنیم که چه اشتباهی صورت گرفته و این کار را هم انجام دادیم و به‌صورت رسمی هم این مساله را اعلام کردیم، ولی متاسفانه آقای مطهری مجددا دست به یک حرکت غیراخلاقی دیگر زد و بسیج دانشجویی را به اینکه فیلم اظهاراتش را منتشر کرده، متهم کرد؛ که این حرف درستی نیست.

آقای مطهری اعلام کرده آن حرف را به مزاح زده، ولی این حرف اگر با شوخی و مزاح گفته شده باشد، چیزی از زشتی آن کم نمی‌کند. لحن صدای مخاطب مطهری مقداری نامفهوم است و بعد از انتشار این فیلم برخی رسانه‌ها هم به‌صورت سهوا و غیرعمدی احساس کردند صدای یک خانم است. فیلمی که در رسانه‌ها منتشر شده، به هیچ‌وجه تقطیع‌شده نیست، ولی فیلم کامل هم نیست که نشان دهد دانشجوی مذکور خانم بوده یا آقا.انتشار این فیلم در فضای مجازی و فضای رسانه‌ای موجب شد تمام برنامه‌های بسیج دانشجویی دانشگاه شهیدبهشتی به سمت همین اتفاق سوق پیدا کند.

برهمین اساس در فضای مجازی فیلمی با این عنوان که مطهری به یک دانشجوی دختر چنین حرفی زده، منتشر شد، اما واقعیت این است که مخاطب مطهری یک دانشجوی پسر بود. البته این مساله، ناصحیح بودن اظهارات آقای مطهری را کمرنگ نمی‌کند و در کل حرف مطهری برازنده یک نماینده مجلس نبوده و حرفی غیراخلاقی است. کسانی که در برنامه حضور داشتند، دانشجویانی اعم از خانم و آقا بودند و بیان این اظهارات از سوی مطهری تفاوت چندانی را در اینکه مخاطب، پسر بوده یا دختر ایجاد نمی‌کند. ولی وقتی گفته شد مطهری به یک دانشجوی دختر چنین حرفی را زده، برخی بسیج دانشجویی را متهم کردند که چرا در مقابل توهینی که مطهری به یک خانم داشته، واکنشی نشان نداده است. نکته بعدی این است که افرادی در فضای مجازی پیگیر ‌مطالبه قضایی آن خانم دانشجو شدند، حال آنکه اصلا دانشجوی خانمی در میان نیست که عده‌ای بخواهند برای اعاده حیثیت او مطالبه‌گری کنند!

در جریان یکی از این پرسش و پاسخ‌ها، دانشجویی به اظهارات متناقض مطهری ایراد گرفت و نسبت به اینکه گفته‌های ایشان در تناقض گفته‌های گذشته‌شان بوده، اعتراض کرد. این دانشجو گفت: «آقای دکتر مطهری لطفا قرص‌های فراموشی همراه‌تان بگذارید‌.» مطهری هم در پاسخ به این دانشجو بیان داشت: «من همیشه قرص‌هایم را همراهم می‌گذارم و انواع قرص‌ها را برای شما هم دارم. قرص ضدبارداری هم خواستی برای شما دارم!» متاسفانه رسانه‌ها هم در جریان پوشش خبری این مراسم دچار اشتباه شدند و واقعیت ماجرا آن‌طوری که در فضای رسانه‌ای کشور قرار گرفته، نیست.فردی که خطاب به مطهری گفته بود لطفا قرص‌های فراموشی خودتان را همراه‌تان بگذارید، یکی از دانشجویان پسر بوده، اما به‌اشتباه در فضای رسانه‌ای کشور طوری بیان شده که انگار خطاب به یک دانشجوی دختر بود که این اصلا صحیح نیست.

مطهری بلافاصله پس از رسانه‌ای شدن فیلم اظهاراتش در دانشگاه شهیدبهشتی با انتشار پستی در صفحه اینستاگرام خود، بسیج دانشجویی این دانشگاه را که میزبان برگزاری مراسم بود، متهم به نشر اخبار ناصحیح و غیرواقعی کرد و گفت: «از بسیج دانشجویی که دعوت‌کننده و برگزارکننده این برنامه بود، انتظار چنین رفتاری نمی‌رفت.» حال آنکه پوشش خبری مراسم با حضور خبرنگارانی از چند خبرگزاری معتبر انجام شد و اشتباه صورت‌گرفته ارتباطی با مجموعه بسیج دانشجویی دانشگاه شهید بهشتی ندارد. درثانی هم مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه شهیدبهشتی و هم بنده طی مصاحبه و گفت‌وگو با چند خبرگزاری اشتباه صورت‌گرفته را متذکر شدیم. نکته قابل‌توجه آنجاست که نوع جنسیت مخاطب از زشتی گفته مطهری نمی‌کاهد و شاید بهتر بود ایشان به‌جای اینکه انگشت اتهام را به‌سوی میزبان برنامه دراز کند، طی مصاحبه‌ای از مساله پیش‌آمده عذرخواهی می‌کرد.

 

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران و عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد:

فساد مانع مشارکت مردم در اقتصاد خیزش مدیریتی لازمه جهش تولید

زینب کرد، مسئول واحد زنان و خانواده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل:

قانون جوانی جمعیت نگاهی مردانه دارد

بحران آموزش‌وپرورش- بخش دوم؛

ایرادهای ساختاری و راهکارهای تحولی

رضا نقدبیشی، مدیرکل تحلیل و نظارت بر امور پژوهشی؛

تجویز سه‌گانه برای تقویت علم داده در دانشگاه

حادثه 16 آذر 1332 یادآور اعتراض علیه حضور آمریکایی‌ها در دانشگاه تهران بود؛

5 وظیفه دانشگاهیان برای ساخت آینده کشور

«فرهیختگان» نرخ انتشار مقالات علمی پژوهشگران ایران را بررسی می‌کند؛

شروط ارتقای علمی اساتید هیچ منطقی ندارد!

علی عربی، استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز:

دانش محلی؛ دروازه ورود به کارآفرینی

حسین پناهی، فعال دانشجویی:

آیین‌نامه جدید کارورزان خوب اما ناکافی

7 نکته درباره آغاز سال ‌تحصیلی؛

مهر 1402، دانشگاه زنده است

درباره حواشی ماجرای دانشکده علوم اجتماعی که ادامه دارد؛

پای ایران و قانون بایستید

عباسعلی رهبر، عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی:

6 ویٰژگی منظومه معرفتی جهاد تبیین امام حسن مجتبی

مهدی نوید‌ادهم، رئیس دبیرخانه هیات موسس دانشگاه آزاد:

۶ کارکرد ویژه راهپیمایی اربعین