• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۳۹۸-۰۸-۱۶ - ۱۶:۲۰
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
رئیس قوه قضاییه:

گزارشگران فساد باید تشویق شوند

رئیس قوه قضاییه با تأکید بر اینکه گزارشگران فساد باید مورد تشویق قرار گیرند، گفت: وقتی افرادی دغدغه و حساسیت روی نارسایی‌های اجتماعی و اقتصادی دارند و آسیب را به گوش ما می‌رسانند باید مورد تشویق قرار گیرند.

گزارشگران فساد باید تشویق شوند

به گزارش «فرهیختگان آنلاین»، آیت الله سید ابراهیم رئیسی عصر امروز در هجدهمین همایش دادستان‌های سراسر کشور که در محل دادگستری کل خراسان رضوی برگزار شد، اظهار کرد: دادستان باید سه خصلت مهربانی، اقتدار و تدبیر داشته باشد.

رئیس قوه قضاییه تاکید کرد: باید دادسرا و دادستان همچون پدری مهربان برای عموم شهروندان باشند تا اگر کسی مورد ظلم و ستم قرار گرفت، بتوانند به آن پناه ببرد.

وی دومین ویژگی دادستان را اقتدار دانست و افزود: اقتدار دادستان‌ها بسیار مهم و نشأت گرفته از قانون است.

آیت‌الله رئیسی متذکر شد: دادستان باید با اقتدار وظایف قانونی و شرعی خود را بدون نفوذپذیری، رعایت بعضی شائبه‌ها و جوسازی‌ها، جناح بازی و سیاسی کاری‌ها انجام دهد.

رئیس قوه قضاییه تاکید کرد: وقتی می‌گوییم اقتدار برخی فکر می‌کنند منظور بداخلاقی است در حالی که مهربانی و اقتدار دو ویژگی مهم دادستان است که با هم قابل جمع است، چنان که مصادیق زیادی از مهربانی و اقتدار در سیره پیامبران و ائمه و مردان خدا در تاریخ وجود دارد.

وی با بیان اینکه مجموعه مباحث مطرح شده در کارگروه‌های این همایش به منشاء تحول تبدیل می‌شوند، خاطرنشان کرد: نقش دادستان و دادسرا در اجرای قانون، صیانت از حقوق مردم، ایجاد امنیت، کشف جرم، مجازات مجرمان، همکاری با دستگاه‌های اجرایی و نظایر این موارد است.

آیت‌الله رئیسی با تاکید بر اینکه باید نسبت به سلامت جامعه و سلامت عموم حساسیت جدی داشته باشیم و اجازه پایمال شدن حق افراد را ندهیم، افزود: امروز برخی امنیت اجتماعی، اخلاقی و روانی جامعه را به‌خطر می‌اندازند که باید از آن‌ها نیز جلوگیری شود، دفاع از کارآفرین و تلاشگر عرصه اقتصادی از دیگر نکات حائز اهمیت است.

رئیس قوه قضاییه شفافیت اقتصادی را به‌معنای پشت ویترین قرار گرفتن تمامی روابط اقتصادی دانست و اظهار کرد: در این صورت، بسیاری از کجی‌ها و کاستی‌ها کاهش می‌یابد.

وی از دیگر موارد حائز اهمیت را نظارت دادستان بر ضابطین قضایی عنوان کرد و گفت: مسئله صدور کارت در تمامی سطوح خواستار قرار گرفتن در ضابط قوه قضاییه نیز باید اجرایی شود، باید کارت‌های مشخصی در اختیار این افراد قرار گیرد.

آیت‌الله رئیسی اظهار کرد: باید ضمن همکاری با مراکز الکترونیک، بخش‌های قوه قضاییه نظارت دادستان‌ها تسهیل شود، نظارت بر زندان‌ها وظیفه دادستان‌ها است، قاضی‌ها باید روزانه لیست زندانی‌ها را بررسی و برای کاهش آن‌ها اقدامات مؤثری انجام دهند، پیگیری کردن جایگزین‌های حبس از عوامل مورد تأکید در سیاست‌های انقلابی مقام معظم رهبری است.

رئیس قوه قضاییه متذکر شد: پا گذاشتن در زندان عوارض بدی دارد، بنابراین لازم است قضات در ارتباط با مجازات‌ مجرمان تصمیمات جایگزینی بگیرند و به نحو دیگری آن‌ها را مجازات کنند، زندانی کردن برخی از مجرم‌ها طبق قانون ضروری بوده اما در مواقعی که متولیان می‌توانند اقدام دیگری انجام دهند باید از حبس کردن افراد به زندان خودداری کنند.

وی با تاکید بر اینکه مسؤولان باید در کاهش جرم‌های کیفری مسئولیت خود را بپذیرند، افزود: در ارتباط با دستگاه‌های الکترونیک نیز باید تدابیری اندیشیده شود، نظارت دادستان‌های استان‌ها بر ارگان‌های مرتبط به آن‌ها در شهرهای کوچک ضروری است.

آیت‌الله رئیسی با اشاره به اینکه بخشنامه‌ای در ارتباط با شکایات به وجود آمده است که تأثیر خوبی بر جامعه داشته است، افزود: به‌دلیل فعالیت مثبت در این زمینه تاکنون بسیاری از شاکیان پیش از اجرای قانون و مجازات متهم شکایت خود را پس گرفتند، به عبارتی 60 درصد از ورودی شوراها حل شده و به ثبت کیفری نمی‌رسد، باید فعالیت‌ها در این زمینه افزایش یافته و مابقی این درصد از شکایات نیز از بین برود.

رئیس قوه قضاییه با بیان اینکه تا جای امکان باید سازوکارهای راحت‌تری وجود داشته باشد تا کاهش جمعیت کیفری را شاهد باشیم، ادامه داد: پرونده‌هایی در مناطق و اقلیم‌های مختلف وجود داشته که برخی از آن‌ها به دغدغه کشوری تبدیل شده‌اند، باید رسیدگی به این نوع پرونده‌ها در اولویت قرار گیرد و به رسیدن حق به حقدار کمک کنیم.

وی خاطرنشان کرد: باید متولیانی که توانایی کافی دارند به قاضی‌های حاضر در محل پرونده‌های مشکل‌ساز کمک رسانند، همچنین باید اعلام کنندگان فساد را مورد تشویق قرار داد، علاوه بر موارد مذکور باید نسبت به ایجاد امید به اقدام و عمل نیز اقداماتی انجام و از نفوذ دشمنان جلوگیری شود.

آیت‌الله رئیسی با بیان اینکه گزارشگران فساد باید مورد تشویق قرار گیرند، اظهار کرد: مدتی قبل یک خبرنگار در رابطه با قیر گزارش داد که در رسانه هم پخش شد، برخی انتقاد کردند که چرا خبرنگار این گزارش را پیگیری کرده است؟! نظر من این است که وقتی افرادی دغدغه و حساسیت بر روی نارسایی‌های اجتماعی و اقتصادی دارند و آسیب را به گوش ما می‌رسانند باید مورد تشویق قرار گیرند.

رئیس قوه قضاییه عنوان کرد: حضور دادستان یک پروسه را تشکیل می‌دهد و این امور پروژه نیست، دادستان مسؤول حفظ جامعه از هرگونه جرم و کجی است و باید در ارتباط با جامعه و قانون شناخت شخصیت مجرم آگاهی کامل داشته باشد.

وی ادامه داد: سه محور در امور دادستانی مورد تأکید هستند که از آن‌ها می‌توان به ماهیت دادسرا و دادستانی به‌عنوان یک پدر برای جامعه خود اشاره کرد، نقش دادستان در این امر مهربانانه است.

آیت‌الله رئیسی خاطرنشان کرد: دومین وظیفه اقتدار بوده که از قدرت قانون نشأت گرفته شده است، اعتدال نقشی است که قانون‌گذار برعهده قانون‌مدار گذاشته است، تدبیر نیز نکته سوم در ارتباط با دادسراهاست، عقل موجب برخورد با مشکلات به‌صورت عقلانی می‌شود.

رئیس قوه قضاییه با تاکید بر اینکه نباید با مشکلات به یک صورت برخورد کرد، گفت: نسخه از پیش تعیین شده و یکسانی برای همه اشکال یک جرم وجود ندارد، باید دادستان بررسی کند چه کسی با چه جایگاهی چه جرمی را به چه علت مرتکب شده، زمانی یک نفر از سر غفلت دستش کج می‌شود اما زمانی ما با مفسدان بزرگ اقتصادی مواجه هستیم که طبعا برخورد یکسانی وجود ندارد.

وی ادامه داد: سارق حرفه‌ای و مهارت‌دیده فرق زیادی با فرد اغفال شده دارد و باید این دو از یکدیگر تمایز یابند، باید در موضع دفاع از حق‌الناس و اجرای قانون امور را دنبال کنند، نباید نسبت به‌فردی موضع‌گیری کرد، نباید اجازه داد که افراد با تکیه بر قدرت آزادی‌های مشروع، کار مخاطره‌آمیزی انجام دهند.

آیت‌الله رئیسی با بیان اینکه باید نسبت به جرایم اجتماعی و آسیب‌دیدگان نگاهی ترمیمی و اصلاحی داشت، افزود: مسائل امنیتی جامعه جای بحثی ندارد و باید مورد توجه قرار گیرد، اما رسیدگی به برخی از مسائل باید نسبت به میزان آن صورت پذیرد، به‌عنوان مثال تصمیم‌گیری در ارتباط با جرمی که صورت گرفته باید به همان میزان باشد.

رئیس قوه قضاییه گفت: مهربانی، اقتدار و تدبیر سه نکته بسیار حائز اهمیت بوده که باید در این مجموعه‌ها رعایت شود، امروزه داشتن اقتدار مساوی با بداخلاقی نیست و می‌توان دو امر مهربانی و اقتدار را دارا بود، لازمه داشتن اقتدار بداخلاقی نیست اما بسیاری از افراد تصور غلطی از آن دارند.

وی اظهار کرد: ما باید در عین اقتدار، چارچوب‌های اخلاقی را رعایت کنیم، مقام معظم رهبری دارای اقتدار قابل توجهی بوده اما اخلاق ایشان تمامی افراد را جذب خود کرده است، دادسراها همچنین باید با حوصله پیگیری‌های مربوط به امور خود را داشته باشند و جایگاه خود را حفظ کنند.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

میکائیل دیانی، فعال فرهنگی:

ترمیم شکاف‌ها؛ اولین ماموریت پزشکیان

محمدامین ایمانجانی، مدیر مسئول؛

پروژه مدد به مسعود پزشکیان

مهدی خانعلی‌زاده، پژوهشگر سیاست خارجی:

آقای پزشکیان! این شما و این جهان واقعی

محمدرضا کردلو، فعال فرهنگی:

آری، اینچنین است برادر!

در مناظره ۲ به ۲ نامزدهای ریاست‌جمهوری مجری با سوالات صریح و به‌جا بحث را داغ کرد؛

تنها ستاره مناظره

محمد زعیم‌زاده، سردبیر: 

کلید انتخابات در دست مرددها

پرویز امینی، استاد دانشگاه:

مرددین؛ سرنوشت‌سازان انتخابات چهاردهم

پیام پیغام‌های انتخاباتی؛

چرا تحریم انتخابات شکست خورد؟

محمد زعیم‌زاده، سردبیر؛

بازگشت به راهبرد مشارکت حداکثری

«اگر دفاع ما نبود، حمله ایران به اسرائیل ویرانگر می‌شد»؛

اعتراف بایدن

سیدجواد نقوی، خبرنگار فرهیختگان؛

‌نوبل خون

حمید ملک‌زاده، پژوهشگر اندیشه‌های سیاسی:

مقاومت؛ روح پایدار انقلاب اسلامی ایران

سیدجواد نقوی، خبرنگار فرهیختگان:

عجب کشور قانون‌مداری!

صادق امامی، عضو شورای سردبیری:

در مسیر تحول

7 نکته از دیدار رمضان 1403 رهبر انقلاب با دانشجویان؛

پای درس جامع‌نگری در خانه پدری

جیش‌العدل به نیابت از تل‌آویو دست به عملیات تروریستی زد؛

تروریست‌های توسعه

سیدحسین امامی، خبرنگار اندیشه سیاسی:

نقدی بر ایده پایان دین در یک کتاب

جعفر درونه، تحلیلگر سیاسی:

دو روی یک انتخابات

عباسعلی کدخدایی، عضو شورای نگهبان:

من رای نمی‌دهم!

جعفر درونه، پژوهشگر سیاسی:

نقطه عزیمت به‌‌سمت مشارکت حداکثری

درباره نامه 110 اصلاح‌طلب مشارکت‌جو؛

نه به خاتمی، سلام به واقعیت

محمد قائمی‌راد، پژوهشگر هسته مکتب امام خمینی(رحمه‌الله) مرکز رشد دانشگاه امام صادق(ع):

از «خواص و عوام» تا «خاصه و عامه» در اندیشه رهبری

درباره جوانب مختلف ردصلاحیت روحانی

او باید در انتخابات شکست می‌خورد

مرتضی قاضی، نویسنده:

صادق الوعد

آرزویی که بستر آن فراهم نیست؛

تمایل به شیوه‌های کنترلگری نوین

سرباز روح الله رضوی؛ فعال رسانه ای:

الجزیره و آفریقای جنوبی؛ جای ایران را نخواهد گرفت

محسن فایضی؛

چقدر بی انصاف‌اند

نگاه سطحی اپوزسیون سلبریتی؛

این جهل نیست خیانت به تاریخ و انسانیت است

سیدجواد نقوی، خبرنگار؛

بحران‌زدگی برندینگ برهانی

در حاشیه اظهارات جدید وزیر سابق خارجه؛

تاریخ را با تراژدی‌هایش بخوانید

کنشگران سیاست و نوار باریک انسانیت؛

در آینه فلسطین به خودتان نگاه کنید

وقایع نقش جهان و مصائب توییتری شدن سیاست

سانتی‌مانتال‌ها مشغول کارند

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار