• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۳۹۸-۰۸-۱۲ - ۱۰:۳۴
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
با اعلام پایگاه جهانی علم‌سنجی سایماگو صورت گرفت

۲۶ واحد دانشگاه آزاد اسلامی در میان ۱۰۰ دانشگاه برتر ایران

26 واحد دانشگاه آزاد اسلامی در جدیدترین رتبه‌بندی پایگاه جهانی سایماگو جزء ۱۰۰ واحد برتر ایران معرفی شدند.

۲۶ واحد دانشگاه آزاد اسلامی در میان ۱۰۰ دانشگاه برتر ایران

به گزارش «فرهیختگان آنلاین»، در آخرین رتبه‌بندی پایگاه جهانی سایماگو به‌عنوان یکی از معتبرترین پایگاه‌های رتبه‌بندی و ارزیابی علمی دانشگاه‌ها و موسسات تحقیقاتی دنیا در سال ۲۰۱۹ نام ۲۶ واحد دانشگاه آزاد اسلامی در بین ۱۰۰دانشگاه‌ برتر کشور وجود دارد.

در این رتبه‌بندی مطابق با اعلان سال‌های گذشته، واحد علوم و تحقیقات در رتبه نخست واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی و رتبه شانزدهم کشور و ۶۶۸ جهانی قرار دارد و پس از آن واحدهای خمینی‌شهر، لاهیجان، تبریز، نجف‌آباد، کرمانشاه، رشت، قائمشهر، شهرکرد، سنندج، اراک، ساری،تهران جنوب، مشهد، کرج، یزد، تهران شمال، شیراز، تهران مرکزی، شهرری، همدان، قزوین، خوراسگان، ارومیه، اهواز و مرودشت به ترتیب قرار می‌گیرند که در این رتبه‌بندی هم رتبه ملی و هم جهانی این واحدها هست و می‌توان به نسبت فعالیت‌های سال‌های گذشته این واحدها در راستای صعود و سقوط در این رتبه‌بندی نتیجه‌گیری کرد.به‌طور مثال واحدهای خمینی‌شهر و سنندج در سال‌های پیش، بین ۱۰۰دانشگاه برتر ایران نبوده‌اند و در این دوره به رتبه‌های بالای ۱۰ دانشگاه آزاد اسلامی برتر و همچنین ملی و جهانی صعود چشمگیری کرده‌اند یا اینکه واحدهای لاهیجان، تبریز، شهرکرد، ساری و یزد ارتقای خوبی در رتبه‌بندی اخیر نسبت به سال گذشته میلادی داشته‌اند و درمقابل واحدهایی مثل کرمانشاه، شاهرود، مرودشت، ارومیه، قزوین، شهرری و کرج در این رتبه‌بندی با تغییر جایگاه همراه بوده‌اند.نظام رتبه‌بندی سایماگو از سال ۲۰۰۹، سالانه رتبه‌‌بندی پنج هزار دانشگاه‌ و موسسه‌ پژوهشی برتر جهان را در سه بخش پژوهش، نوآوری و وب‌‌سایت منتشر می‌کند.

سایماگو دانشگاه‌ها را براساس عملکرد پژوهشی و در قالب مقالاتی که در نشریات معتبر بین‌المللی نمایه شده، ارزیابی و رتبه‌بندی می‌کند. شاخص‌های مورد استفاده در این نظام به شرح زیر است؛ پژوهش شامل: ۱- برون‌داد: تعداد مدارک تولیدشده توسط موسسه یا دانشگاه که در پایگاه اسکوپوس نمایه شده است، ۲- همکاری بین‌المللی: تعداد همکاری‌هایی که پژوهشگران وابسته به دانشگاه یا موسسه با پژوهشگران سایر کشورها داشته‌اند، ۳- کیفیت بالای تولیدات علمی: مقالاتی که در مجلات پرنفوذ و باکیفیت بالا منتشر شده‌اند، ۴- برتری: مقالات دانشگاه که جزء ۱۰ درصد اول حوزه موضوعی خود هستند، ۵- رهبری علمی: مقالاتی که نویسنده مسئول آن وابسته به دانشگاه باشد، ۶- استعدادهای علمی: تعداد نویسندگان مقاله در یک بازه زمانی خاص، نوآوری، و ۷- دانش نوآورانه: تعداد تولیدات علمی که در پروانه‌های ثبت اختراع به آنها استناد شده و درنهایت وب‌سایت دانشگاه که شامل تعداد پیوندهای خارجی است که به دامنه وب‌سایت دانشگاه متصل شده است. موسسه نوآوری و فناوری سایماگو اسپانیا هرساله به بررسی و رده‌بندی دانشگاه‌های جهان براساس شاخص‌های ترکیبی می‌پردازد. این موسسه (www.scimagoir.com) داده‌های خود را از اسکوپوس می‌گیرد و مقالات منتشرشده در مجلات معتبر علمی را مورد بررسی قرار می‌دهد و براساس سه شاخص اصلی اهمیت علمی پژوهشی مقالات، میزان تاثیرگذاری، نوآوری و میزان ارجاعات ملی و جهانی به سایت دانشگاه رتبه‌بندی خود را انجام می‌دهد.

  واحد علوم و تحقیقات

این واحد در رتبه‌بندی جدید سایماگو در رتبه شانزدهم دانشگاه‌های برتر ایران و رتبه 668 جهانی قرار گرفته است. براساس داده‌کاوی صورت‌گرفته، این دانشگاه در شاخص پژوهش 33 امتیاز، در حوزه نوآوری 75 امتیاز و در حوزه فعالیت‌های اجتماعی 17 امتیاز کسب کرده است. این امتیازبندی نشان می‌دهد این واحد در شاخص نوآوری صاحب بیشترین امتیازات شده است.

  واحد خمینی‌شهر

این واحد در رتبه‌بندی جدید سایماگو در رتبه سوم و دوم دانشگاه‌های برتر ایران و رتبه 717 جهانی قرار گرفته است. براساس داده‌کاوی صورت‌گرفته، این دانشگاه در شاخص پژوهش 30 امتیاز، در حوزه نوآوری 97 امتیاز و در حوزه فعالیت‌های اجتماعی 100 امتیاز کسب کرده است. این امتیازبندی نشان می‌دهد این واحد در شاخص فعالیت‌های اجتماعی و نوآوری صاحب بیشترین امتیازات شده است.

  واحد لاهیجان

 این واحد در رتبه‌بندی جدید سایماگو در رتبه 33 دانشگاه‌های برتر ایران و رتبه 733 جهانی قرار گرفته است. براساس داده‌کاوی صورت‌گرفته، این دانشگاه در شاخص پژوهش 62 امتیاز، در حوزه نوآوری 69 امتیاز و در حوزه فعالیت‌های اجتماعی 98 امتیاز کسب کرده است. این امتیازبندی نشان می‌دهد این واحد نیز در شاخص نوآوری و فعالیت اجتماعی صاحب بیشترین امتیازات شده است.

  واحد تبریز

این واحد در رتبه‌بندی جدید سایماگو در رتبه 44 دانشگاه‌های برتر ایران و رتبه 734 جهانی قرار گرفته است. براساس داده‌کاوی صورت‌گرفته، این دانشگاه در شاخص پژوهش 70 امتیاز، در حوزه نوآوری 63 امتیاز و در حوزه فعالیت‌های اجتماعی 74 امتیاز کسب کرده است. این امتیازبندی نشان می‌دهد این واحد نیز در شاخص نوآوری و فعالیت اجتماعی صاحب بیشترین امتیازات شده است.

 

 

 

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران و عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد:

فساد مانع مشارکت مردم در اقتصاد خیزش مدیریتی لازمه جهش تولید

زینب کرد، مسئول واحد زنان و خانواده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل:

قانون جوانی جمعیت نگاهی مردانه دارد

بحران آموزش‌وپرورش- بخش دوم؛

ایرادهای ساختاری و راهکارهای تحولی

رضا نقدبیشی، مدیرکل تحلیل و نظارت بر امور پژوهشی؛

تجویز سه‌گانه برای تقویت علم داده در دانشگاه

حادثه 16 آذر 1332 یادآور اعتراض علیه حضور آمریکایی‌ها در دانشگاه تهران بود؛

5 وظیفه دانشگاهیان برای ساخت آینده کشور

«فرهیختگان» نرخ انتشار مقالات علمی پژوهشگران ایران را بررسی می‌کند؛

شروط ارتقای علمی اساتید هیچ منطقی ندارد!

علی عربی، استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز:

دانش محلی؛ دروازه ورود به کارآفرینی

حسین پناهی، فعال دانشجویی:

آیین‌نامه جدید کارورزان خوب اما ناکافی

7 نکته درباره آغاز سال ‌تحصیلی؛

مهر 1402، دانشگاه زنده است

درباره حواشی ماجرای دانشکده علوم اجتماعی که ادامه دارد؛

پای ایران و قانون بایستید

عباسعلی رهبر، عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی:

6 ویٰژگی منظومه معرفتی جهاد تبیین امام حسن مجتبی

مهدی نوید‌ادهم، رئیس دبیرخانه هیات موسس دانشگاه آزاد:

۶ کارکرد ویژه راهپیمایی اربعین