• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۳۹۸-۰۸-۰۸ - ۱۴:۴۴
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
در آخرین رتبه‌بندی «یو.اس.نیوز» مطرح شد

دانشگاه‌آزاد اسلامی‌ دومین دانشگاه ‌ایران

دانشگاه آزاد اسلامی در ویرایش 2020 رتبه‌بندی بهترین دانشگاه‌های جهان «یو. اس. نیوز» دومین دانشگاه برتر ایران شد.

دانشگاه‌آزاد اسلامی‌ دومین دانشگاه ‌ایران

به گزارش «فرهیختگان آنلاین»،  دانشگاه آزاد اسلامی بعد از دانشگاه تهران براساس ویرایش 2020 رتبه‌بندی بهترین دانشگاه‌های جهان «یو. اس. نیوز»، در میان 500 دانشگاه برتر جهان و70 دانشگاه برتر آسیا قرار گرفت.

در این ویرایش 31 دانشگاه از ایران در میان دانشگاه‌‌های برتر جهان حضور دارند که امتیاز کل و رتبه 10 دانشگاه برتر ایرانی در نظام رتبه‌بندی «یو. اس. نیوز» براساس جدول شماره یک است.

۲۷ دانشگاه نیز سال گذشته در رتبه‌بندی سال ۲۰۱۹ از ایران در لیست این موسسه رتبه‌بندی قرار گرفتند که دانشگاه آزاد اسلامی هم در میان این دانشگاه‌ها حضور داشت.

در رتبه‌بندی سال 2019 دانشگاه تهران با کسب امتیاز 6.48 و رتبه جهانی ۴۳۸ مقام برترین دانشگاه‌های ایران را از آن خود کرده بود  پس از آن و در رتبه دوم دانشگاه آزاد اسلامی با کل امتیاز 7.47 و رتبه جهانی ۴۶۰ قرار داشت.

 این دانشگاه در سال ۲۰۱۸ میلادی رتبه جهانی ۴۹۷ را به دست آورده بود که نشان می‌دهد طی دو سال رشد 60 پله‌ای را داشته است. پس از این دو دانشگاه به ترتیب دانشگاه صنعتی شریف با امتیاز 7.44 و رتبه جهانی ۵۵۰، دانشگاه علوم‌پزشکی تهران با امتیاز 1.39، تربیت‌مدرس با امتیاز 9.35، و علم‌وصنعت ایران با امتیاز 7.34 به ترتیب حائز رتبه‌های سوم تا ششم به‌دست آمده بودند که رتبه‌های جهانی این سه دانشگاه به ترتیب ۷۱۳، ۸۰۵ و ۸۳۷ اعلام شده بود.

جدول شماره 3 رتبه‌های اعلام‌شده در سال 2019 را نشان می‌دهد.

بر پایه رتبه‌بندی موضوعی این نظام، دانشگاه آزاد اسلامی در 6 رشته موضوعی مهندسی مکانیک، ریاضی، مهندسی برق و الکترونیک، علوم کامپیوتر، شیمی و فیزیک برترین رتبه کشور را در سال‌جاری کسب کرده است. همچنین دانشگاه آزاد اسلامی در رشته مهندسی مکانیک رتبه 5 بین‌المللی، در رشته ریاضی رتبه 29 بین‌المللی، در رشته مهندسی برق و الکترونیک رتبه 93 بین‌المللی، در رشته علوم کامپیوتر رتبه 110 بین‌المللی، در رشته شیمی رتبه 121 بین‌المللی و در رشته فیزیک رتبه 235 بین‌المللی را کسب کرده است.

دانشگاه آزاد اسلامی در حوزه‌های علوم کشاورزی با رتبه بین‌المللی 84، مهندسی عمران با رتبه بین‌المللی 35 و مهندسی با رتبه بین‌المللی 44 بعد از دانشگاه تهران رتبه دوم کشور و در حوزه علوم گیاهی و دامی با رتبه 432 بین‌المللی بعد از دانشگاه‌های تهران و تربیت مدرس رتبه سوم ملی را کسب کرده است. همچنین در حوزه زیست‌شناسی و بیوشیمی با رتبه بین‌المللی 466، بعد از دانشگاه‌های علوم‌پزشکی تهران، تهران و علوم‌پزشکی شهید بهشتی رتبه چهارم ملی و در حوزه علم مواد با رتبه 225 بین‌المللی بعد از دانشگاه‌های تهران، امیرکبیر، صنعتی شریف و صنعتی اصفهان رتبه پنجم ملی را کسب کرده است. در جدول شماره 2 دانشگاه‌های برتر ایرانی در حوزه‌های موضوعی به همراه رتبه جهانی آنها قرار گرفته است.

   شاخص‌های رده‌بندی usnews

رده‌بندی usnews هرساله براساس شاخص‌هایی اقدام به رده‌بندی دانشگاه‌های جهان می‌کند. این‌بار نیز در جدیدترین رده‌بندی سال 2020 خود از چند شاخص برای این کار استفاده کرده است.

نتایج مربوط به کارمندان و فارغ‌التحصیلان (35 درصد)

بخشی از شاخص‌ها به نتایج به‌دست آمده از کارمندان و فارغ‌التحصیلان دانشگاهی مربوط می‌شود. 22 درصد از آن به نرخ فارغ‌التحصیلی در 6 سال و باقی ماندن در دانشگاه در سال اول، هشت درصد به عملکرد نرخ فارغ‌التحصیلی و پنج درصد به تحرک اجتماعی مربوط می‌شود.

 نرخ فارغ‌التحصیلی در 6 سال و باقی ماندن در دانشگاه در سال اول از دو بخش تشکیل می‌شود: اول، متوسط حضور چهار سال در کلاس‌های دانشگاه که 6 سال یا کمتر به طول می‌انجامد (6/17 درصد)؛ و دوم، متوسط حضور چهار سال دانشجویان سال اولی که در زمان مقرر آن را به اتمام رسانده باشند (4/4 درصد).

 در عملکرد نرخ فارغ‌التحصیلی، میزان فارغ‌التحصیلی 6 ساله دانشجویان مطالعه شده است.

 تحرک اجتماعی به ارزیابی دانشجویان فارغ‌التحصیلی می‌پردازد که کمک‌های مالی فدرال را دریافت کرده‌اند.

منابع اعضای هیات‌علمی (20 درصد)

محققان بر این باورند که دانشجویان موفق معمولا استادان باکیفیتی داشته‌اند و این می‌تواند در بالا بردن رده دانشگاه موثر باشد.

 اندازه کلاس یکی از مواردی است که تا حدود 8 درصد روی ارزیابی‌ها اثرگذار است. موسساتی که نمره بهتری دریافت می‌کنند، کلاس‌های بیشتری به آنها تعلق می‌گیرد.

 حقوق اعضای هیات‌علمی حدود هفت درصد را به خود اختصاص می‌دهد. طبق ارزیابی‌های صورت‌گرفته توسط دولت فدرال آمریکا، برای اولین بار، معیار میزان حقوق اعضای هیات‌علمی به‌طور محلی تعیین می‌شود که به‌عنوان سطح حقوق ملی بیان می‌شود.

نقطه‌نظر کارشناسان (20 درصد)

نظر متخصصان و کارشناسان پیرامون مشهور بودن یک مرکز آکادمیک و علمی هم جزء شاخص‌هایی است که در این رده‌بندی مورد توجه قرار می‌گیرد. به‌عنوان مثال، دانشگاه‌هایی که برای دربرداشتن راهکارهای خلاقانه تدریس معروف هستند، در این شاخص جایگاه خوبی به دست می‌آورند.

منابع مالی (10 درصد)

هزینه‌هایی که صرف هر دانشجو می‌شود، بیانگر آن است که یک دانشکده می‌تواند برنامه‌ها و خدمات متفاوتی را در اختیار دانشجویان خود قرار دهد. بنابراین هزینه‌ها یکی از شاخص‌های مهم در رده‌بندی دانشگاه‌ها به شمار می‌رود. البته هزینه‌هایی که صرف ورزش، خوابگاه و بیمارستان شده، در این رده‌بندی محاسبه نشده‌اند.

برتری دانشجویی (10 درصد)

معمولا جو علمی یک دانشگاه تحت تاثیر دانشجویانی است که در آنجا پذیرش می‌شوند، اما در این میان، دانشجویانی که بالاترین نمره را کسب کرده‌اند، بیشترین احتمال موفقیت در چارچوب دانشگاه را دارند. این ارزیابی معمولا با شیوه‌های مختلفی صورت می‌گیرد.

تعداد فارغ‌التحصیلان (5 درصد)

متوسط درصد فارغ‌التحصیلان مقطع کارشناسی هر دانشگاه یکی از شاخص‌های مهم در این رده‌بندی به شمار می‌رود.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران و عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد:

فساد مانع مشارکت مردم در اقتصاد خیزش مدیریتی لازمه جهش تولید

زینب کرد، مسئول واحد زنان و خانواده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل:

قانون جوانی جمعیت نگاهی مردانه دارد

بحران آموزش‌وپرورش- بخش دوم؛

ایرادهای ساختاری و راهکارهای تحولی

رضا نقدبیشی، مدیرکل تحلیل و نظارت بر امور پژوهشی؛

تجویز سه‌گانه برای تقویت علم داده در دانشگاه

حادثه 16 آذر 1332 یادآور اعتراض علیه حضور آمریکایی‌ها در دانشگاه تهران بود؛

5 وظیفه دانشگاهیان برای ساخت آینده کشور

«فرهیختگان» نرخ انتشار مقالات علمی پژوهشگران ایران را بررسی می‌کند؛

شروط ارتقای علمی اساتید هیچ منطقی ندارد!

علی عربی، استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز:

دانش محلی؛ دروازه ورود به کارآفرینی

حسین پناهی، فعال دانشجویی:

آیین‌نامه جدید کارورزان خوب اما ناکافی

7 نکته درباره آغاز سال ‌تحصیلی؛

مهر 1402، دانشگاه زنده است

درباره حواشی ماجرای دانشکده علوم اجتماعی که ادامه دارد؛

پای ایران و قانون بایستید

عباسعلی رهبر، عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی:

6 ویٰژگی منظومه معرفتی جهاد تبیین امام حسن مجتبی

مهدی نوید‌ادهم، رئیس دبیرخانه هیات موسس دانشگاه آزاد:

۶ کارکرد ویژه راهپیمایی اربعین

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار