• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۳۹۸-۰۷-۲۵ - ۰۳:۰۶
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
فرهیختگان اخبار ضدونقیض درخصوص مسمومیت دانشجویان علم و صنعت را بررسی می‌کند

مسئولان روی دور سکوت

نه‌تنها تلاش‌های خبرنگار «فرهیختگان» برای گفت‌وگو با مسئولان مختلف این دانشگاه به نتیجه نرسید و تنها یکی از اعضای حوزه معاونت دانشجویی این دانشگاه به گفتن جمله «قضیه مسمومیت دانشجویان همچنان در حال بررسی است» اکتفا کرد؛ بلکه برخی رسانه‌های دیگر نیز از بی‌نتیجه بودن تلاش‌شان برای مصاحبه با معاونت دانشجویی این دانشگاه خبر داده بودند.

مسئولان روی دور سکوت

به گزارش «فرهیختگان آنلاین»، سه‌شنبه 23 مهرماه بود که خبر مسمومیت 70 نفر از دانشجویان دانشگاه علم‌وصنعت در رسانه‌ها منتشر شد؛ خبری که متاسفانه تیرماه امسال نیز شاهد انتشار آن از سوی دانشجویان همین دانشگاه بودیم و تنها با گذشت سه ماه از آن بار دیگر تکرار شده و حالا بیش از 60 تن از دانشجویان علم و صنعتی را راهی مراکز درمانی کرده است؛ خبری که با واکنش‌های مختلف مسئولان این دانشگاه همراه بوده و در اولین واکنش هم مسئولان این دانشگاه تصمیم گرفتند به‌طور کل موضوع مسمومیت دانشجویان را تکذیب کنند!

 درخواست عجیب روابط‌عمومی دانشگاه علم‌وصنعت از رسانه‌ها

در اولین قدم سیدجواد حجازی، مدیر روابط‌عمومی این دانشگاه در مصاحبه‌ای نه‌تنها این مساله را تکذیب کرد، بلکه از رسانه‌های منتشر‌کننده خبر خواسته بود مرکز درمانی‌ای را که دانشجویان علم و صنعتی در آن بستری شده‌اند، اعلام کنند؛ گفت‌وگوی قابل‌تاملی که در کمتر از 24ساعت خلاف واقع بودن آن اثبات شد، چراکه جبارعلی ذاکری، رئیس دانشگاه علم‌وصنعت یک روز بعد از این حادثه در گفت‌وگویی این‌طور بیان کرده بود: «حدود ۲۵ تا ۳۰دانشجو به‌علت تب و لرز به بهداری دانشگاه مراجعه کردند و البته مسئولان بهداشتی دانشگاه این موضوع را رصد کردند. اما از آنجا که فقط یک خوابگاه دچار چنین مشکلی شده، مسمومیت غذایی دانشجویان ثابت نشده است.»

به گفته این مقام مسئول، یکی از احتمالات مسمومیت دانشجویان ویروس است؛ مساله‌ای که هنوز از سوی مسئولان درمانی کشور تایید و حتی تکذیب نشده است. آنطور که ذاکری عنوان کرده است: «این احتمال هم وجود دارد که عامل مسمومیت، ویروس باشد؛ زیرا دانشجویانی که مشکل داشتند، همه از یک خوابگاه بودند. از سوی دیگر وضعیت بهداشت آشپزخانه دانشگاه و کارکنان آن کاملا رصد می‌شود و روز سه‌شنبه حدود سه هزار پرس غذا که جوجه‌کباب بود، برای دانشجویان سرو شد و همان‌طور که گفتم، حدود ۳۰ نفر دچار تهوع و تب و لرز شدند. با این حال این موضوع در حال پیگیری است.»

بعد از این اظهارنظر پای مسئولان دیگر آموزش‌عالی نیز به این مساله باز شد و فریبرز سجادی، معاون امور دانشجویان صندوق رفاه دانشجویان در گفت‌وگو با «مهر» از همکاری این صندوق با دانشگاه علم و صنعت برای یافتن علت مسمومیت دانشجویان خبر داد و گفت: «کارشناسان صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم به دانشگاه اعزام شده‌اند و درحال بررسی موضوع هستند.»

 واکنش مسئولان دانشگاه علم‌وصنعت به تجمع شبانه دانشجویان

البته در کنار اظهارنظرهای مختلف مسئولان دانشگاه علم‌وصنعت، اورژانس و صندوق رفاه دانشجویان خوابگاهی دانشگاه علم‌وصنعت نیز بیکار ننشسته و در اعتراض به کیفیت پایین غذا و همچنین مسمومیت همکلاسی‌های خود دست به تجمع شبانه در حیاط دانشگاه زده بودند؛ اتفاقی که بنا به ادعای برخی رسانه‌ها دلیل اصلی انتصاب روزبه قوسی به سمت مدیر امور دانشجویان دانشگاه علم‌وصنعت نیز عنوان شده است؛ مساله‌ای که به‌دلیل سرعت این انتصاب چندان بی‌ربط هم به نظر نمی‌رسد.

 تلاش‌های بی‌نتیجه برای گفت‌وگو با مسئولان دانشگاه

نه‌تنها تلاش‌های خبرنگار «فرهیختگان» برای گفت‌وگو با مسئولان مختلف این دانشگاه به نتیجه نرسید و تنها یکی از اعضای حوزه معاونت دانشجویی این دانشگاه به گفتن جمله «قضیه مسمومیت دانشجویان همچنان در حال بررسی است» اکتفا کرد؛ بلکه برخی رسانه‌های دیگر نیز از بی‌نتیجه بودن تلاش‌شان برای مصاحبه با معاونت دانشجویی این دانشگاه خبر داده بودند.

 مسمومیت دانشجویان داستان پرتکرار جامعه دانشگاهی

 اما نکته تاسف‌بار اینجاست که اولین بار نیست که از دل جامعه آکادمیک کشور خبر مسمومیت منتشر می‌شود؛ چراکه تنها کافی است عبارت «مسمومیت دانشجویان» را در اینترنت سرچ کنید و خواهید دید که خبرهای زیادی در ارتباط با این مساله منتشر شده است، به‌طوری‌که باید بگوییم دهه90 به‌ویژه از سال 93 تا به امروز هر از چندگاهی خبری با موضوع مسمومیت دانشجویان در فضای رسانه‌ای کشور منتشر می‌شود و مسئولان دانشگاهی نیز تنها به تایید یا تکذیب آن بسنده می‌کنند. در حقیقت در مقام عمل، کار مهمی برای پیشگیری از تکرار آن و برخورد جدی با پیمانکاران دانشگاهی صورت نگرفته است.

 اردیبهشت 96 ماهی تلخ برای دانشجویان خوابگاهی

تنها 12روز از دومین ماه سال 96 گذشته بود که 150 نفر از دانشجویان دانشکده فنی و حرفه‌ای شهید باهنر شیراز بعد از خوردن غذای سلف دچار مسمومیت شدند که کار 58 نفر از آنها به بیمارستان کشید؛ مسمومیتی که با واکنش عجیبی از سوی محمد فرهادی، وزیر وقت علوم همراه بود و باعث ایجاد نگرانی‌هایی در میان جامعه دانشگاهی شد، نگرانی‌ای که گویی قرار نیست هیچ‌وقت نقطه‌ای بر پایان آن گذاشته شود. در حقیقت زمانی که اهالی رسانه از وزیر علوم وقت به‌عنوان عالی‌ترین مقام آموزش‌عالی درباره چرایی این اتفاق سوال کرده بودند، او تنها به گفتن «هیچ» بسنده کرده و می‌گوید: «دانشجویان مسموم شدند و خوب شدند. علت مسمومیت یا بیماری عفونی گوارشی یا بیماری واگیردار یا مسمومیت مواد غذایی بوده است!» البته درنهایت یک‌ماه بعد ویروس «شنگلا» دلیل این اتفاق اعلام می‌شود. آن‌طور که ذوالفقار یزدان‌مهر، رئیس سابق صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم آن زمان در این‌باره گفته بود: «این ویروس می‌تواند ناشی از آلودگی ظروف غذا یا هر چیز دیگری باشد.»

هنوز چند روزی از اعلام خبر مسمومیت دانشجویان شیرازی نگذشته بود که در 18 اردیبهشت‌ماه همان سال بیش از 300 تن از دانشجویان ساکن پردیس خوابگاهی شماره2 دانشگاه یزد دچار مسمومیت شده و تعدادی از آنها راهی مراکز درمانی می‌شوند. تنها چهار روز بعد محمدحسین نیکوکاران، مدیر روابط‌عمومی دانشگاه علوم‌پزشکی شهید صدوقی یزد استفاده از چرخ گوشت آلوده را علت بروز این مشکل برای دانشجویان عنوان می‌کند و می‌گوید: «مشکل اصلی، آلودگی چرخ گوشتی بوده که برای تهیه آب‌طالبی از آن وسیله استفاده کرده بودند. احتمال اینکه قبل از تهیه آب‌طالبی از آن چرخ گوشت در تهیه گوشت یا سبزی آلوده استفاده شده باشد، وجود دارد. از سوی دیگر نمونه طالبی‌ها و آب و یخ مورد بررسی قرار گرفت که آنها سالم بودند.»

 97؛ سالی پر از مسمومیت برای دانشجویان بجنوردی

روزهای پایانی مهرماه 97 بود که خبر مسمومیت 101دانشجوی دختر دانشگاه کوثر بجنورد در رسانه‌ها منتشر شد؛ اتفاقی که طی آن تعدادی از این دانشجویان را راهی بیمارستان امام حسن(ع) این شهر کرد و بعد از گذشت یک روز از این اتفاق، ابراهیم بازخانه‌ای، رئیس مرکز بهداشت بجنورد درباره دلیل این اتفاق عنوان کرد: «براساس نتایج کشت نمونه‌های گرفته‌شده از دانشجویان بیمار، باکتری «ای کولای» علت آلودگی میکروبی غذای مصرفی دانشجویان بوده است.»

یک ماه بعد باز هم دانشجویان بجنوردی به‌دلیل مسمومیت راهی مراکز درمانی شدند. البته این بار حدود 6 تن از جمعیت 200 نفری دانشکده علوم قرآنی بجنورد بودند که 20 آبان‌ماه دچار مسمومیت شده و برخی به دلیل حال وخیم‌شان مجبور می‌شوند به مراکز درمانی مراجعه کنند. محمد قربانی، فعال دانشجویی این دانشکده همان زمان درباره این اتفاق گفته بود: «ابتدای هفته گذشته تعدادی از دانشجویان دختر و پسر که خودم نیز جزءشان بودم، دچار مسمومیت شدیم. از بین این افراد که حداقل ۶ نفر بودند، برخی به پزشک مراجعه نکردند، اما برخی حال‌شان وخیم بود و مجبور شدند به بیمارستان بروند.»

نکته قابل‌تامل در صحبت‌های این فعال دانشجویی این است که به گفته او، مساله مسمومیت به گوش مسئولان دانشگاه رسانده شده بود، اما آنها در جواب گفته بودند اگر مشکل مسمومیت دانشجویان به دلیل غذا باشد، باید همه دانشجویان مسموم شوند و به همین دلیل مسئولان این دانشکده سیستم ایمنی ضعیف دانشجویان را دلیل اصلی راهی شدن آنها به بیمارستان عنوان می‌کنند!

 ثبت بیشترین آمار مربوط به مسمومیت دانشجویان در سال 93

اگر کمی به عقب بازگردیم، باید بگوییم شاید در سال 93 بیشترین خبر مربوط به مسمومیت دانشجویان در رسانه‌ها منتشر شده است؛ از مسمومیت 170 دانشجوی دانشگاه تربیت معلم بندرعباس تا مسمومیت دانشجویان دانشگاه علوم‌پزشکی تهران و دانشجویان دانشگاه شیراز که در این بین ابوالقاسم اصفیا،  معاون رفاهی و تغذیه دانشگاه علوم‌پزشکی تهران درباره مسمومیت 80 تن از دانشجویان این دانشگاه این‌طور گفته بود: «این دانشجویان به‌علت مصرف غذای سلف دانشگاه مسموم شدند. البته این مساله تنها در یکی از سلف‌های دانشگاه رخ داده است. در طول 20 سال اخیر هیچ موردی از مسمومیت به‌دلیل استفاده از غذای سلف این دانشگاه گزارش نشده بود، از این رو تمام مسئولان دانشگاه با جدیت این مساله را پیگیری خواهند کرد.»

سال 94 نیز بدون خبر مسمومیت دانشجویی به پایان نرسید و در این میان تعدادی از دانشجویان دانشکده فنی شهید مهاجر اصفهان به‌دلیل مسمومیت به مراکز درمانی منتقل شده بودند. نکته جالب درباره این مسمومیت آن است که ابتدا تنها 6 تن از دانشجویان به بیمارستان شریعتی برده می‌شوند، اما ظرف چند ساعت 30 تن دیگر از دانشجویان این دانشکده دچار مسمومیت شده و تحت درمان قرار می‌گیرند. نکته قابل‌تامل درباره این اتفاق آن است که به‌رغم اعلام مسمومیت غذایی از سوی پزشک این دانشگاه، اما حسین مدنی، رئیس دانشگاه درباره آن این‌طور گفته بود: «مسمومیت مربوط به غذا نبوده و احتمال دارد مربوط به انتقال ویروس شیرکاکائویی باشد که روز قبل به دانشجویان در مراسم عزاداری داده شده بود!»

 مسئولان نظاره‌گر انتشار خبرهای مسمومیت دانشجویان؟

در کنار همه خبرهای منتشرشده درباره مسمومیت غذایی دانشجویان، مساله قابل‌تامل اینکه تا امروز نه‌تنها مسئولان دانشگاهی، بلکه مسئولان آموزش‌عالی بی‌تفاوت از کنار این مهم عبور کرده‌اند و نه‌تنها هیچ اقدامی صورت نگرفته، بلکه در مقام حرف نیز هیچ تصمیم مهمی در راستای ایجاد مکانیسم‌های لازم برای نظارت بیشتر بر وضعیت غذایی دانشجویان خوابگاهی گرفته نشده و گویی ترجیح می‌دهند میدان را برای یکه‌تازی پیمانکاران این حوزه باز بگذارند تا هر از چندگاهی شاهد انتشار خبرهای مسمومیت و نگرانی خانواده‌های دانشجویانی باشیم که کیلومترها از آنها دور هستند.

* نویسنده : زهرا رمضانی روزنامه‌نگار
 
نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران و عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد:

فساد مانع مشارکت مردم در اقتصاد خیزش مدیریتی لازمه جهش تولید

زینب کرد، مسئول واحد زنان و خانواده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل:

قانون جوانی جمعیت نگاهی مردانه دارد

بحران آموزش‌وپرورش- بخش دوم؛

ایرادهای ساختاری و راهکارهای تحولی

رضا نقدبیشی، مدیرکل تحلیل و نظارت بر امور پژوهشی؛

تجویز سه‌گانه برای تقویت علم داده در دانشگاه

حادثه 16 آذر 1332 یادآور اعتراض علیه حضور آمریکایی‌ها در دانشگاه تهران بود؛

5 وظیفه دانشگاهیان برای ساخت آینده کشور

«فرهیختگان» نرخ انتشار مقالات علمی پژوهشگران ایران را بررسی می‌کند؛

شروط ارتقای علمی اساتید هیچ منطقی ندارد!

علی عربی، استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز:

دانش محلی؛ دروازه ورود به کارآفرینی

حسین پناهی، فعال دانشجویی:

آیین‌نامه جدید کارورزان خوب اما ناکافی

7 نکته درباره آغاز سال ‌تحصیلی؛

مهر 1402، دانشگاه زنده است

درباره حواشی ماجرای دانشکده علوم اجتماعی که ادامه دارد؛

پای ایران و قانون بایستید

عباسعلی رهبر، عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی:

6 ویٰژگی منظومه معرفتی جهاد تبیین امام حسن مجتبی

مهدی نوید‌ادهم، رئیس دبیرخانه هیات موسس دانشگاه آزاد:

۶ کارکرد ویژه راهپیمایی اربعین

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار