• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۳۹۸-۰۷-۲۳ - ۱۱:۴۸
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
از غیبت در جام‌جهانی تا صعود مقتدرانه به یورو 2020

ایتالیای جدید مانچو

برخلاف خط میانی قدرتمند، ایتالیا در خط حمله با مشکل روبه‌رو است و اگرچه نفراتی چون لورنزو اینسینیه، چیرو ایموبیله و آندره‌آ بلوتی را در ترکیب خود دارد اما قطعا تیم مانچینی فقدان یک مهاجم بزرگ را حس می‌کند.

ایتالیای جدید مانچو

به گزارش «فرهیختگان آنلاین»،  غیبت در جام‌جهانی ضربه بزرگی برای فوتبال ایتالیا بود اما به نظر می‌رسد روبرتو مانچینی خیلی زود توانسته این تیم را به دوران اوجش برگرداند و حالا با اقتدار جواز حضور در یورو 2020 را کسب کرده‌اند. ایتالیایی‌ها هر 7 مسابقه خود تا اینجای کار را با برد پشت‌سر گذاشته‌اند و اگر در دیدار امشب برابر لیختن‌اشتاین بتوانند به برد برسند که کار چندان سختی نیز نخواهد بود، مانچینی با رکورد 9 پیروزی متوالی ویتوریو پوتزو، سرمربی ایتالیا بین سال‌های 1938 تا 1939 برابر خواهد شد.

تمدید قرارداد  سرمربی

مانچینی پیش از حضور در تیم ملی، سرمربی زنیت روسیه بود اما پیشنهاد فدراسیون فوتبال ایتالیا باعث شد قید ادامه حضور در لیگ روسیه را بزند و به کشورش برگردد تا تیم را از شرایط بحرانی خارج کند. آتزوری با جامپیرو ونتورا حتی از مرحله انتخابی جام جهانی 2018 نیز صعود نکرد و یکی از غایبان بزرگ این تورنمنت بود. مانچینی با تغییراتی که در این تیم به وجود آورد دوباره ایتالیا را به‌عنوان یکی از قدرت‌های فوتبال اروپا مطرح کرد و شنبه‌شب با برتری برابر یونان صعود تیمش به یورو 2020 قطعی شد.

رسانه‌های ایتالیایی پس از این موفقیت اعلام کردند فدراسیون فوتبال این کشور قرارداد مانچو را برای دو سال دیگر تمدید کرده و او همچنان هدایت آتزوری را برعهده خواهد داشت. گفته می‌شود در قرارداد مانچو با فدراسیون بندی وجود داشته که در صورت صعود ایتالیا به جام ملت‌های اروپا، این فدراسیون می‌تواند به صورت خودکار قرارداد را به مدت دوسال دیگر تمدید کند.

حالا مانچینی با خیالی آسوده‌تر به سراغ مرحله دوم ماموریتش خواهد رفت، موفقیت در یورو 2020 در تابستان آینده و تلاش برای فتح این تورنمنت. روند نزولی ایتالیا در سال‌های اخیر درنهایت به ناکامی در رسیدن به جام جهانی منجر شد. کارشناسان معتقد بودند استفاده بیش‌از‌حد باشگاه‌ها از بازیکنان خارجی باعث شده پدیده‌های فوتبال این کشور فرصت چندانی برای نمایش استعداد خود نداشته باشند و تیم ملی نیز با مشکل بالا رفتن سن ستاره‌ها و نبود بازیکن جایگزین روبه‌رو شود.  سرمربی ایتالیا از ماه می ‌2018 که هدایت این تیم را برعهده گرفت با شیوه 3-3-4 تیمش را به میدان فرستاد و ترجیح می‌داد شیوه هجومی را در تیمش پیاده کند. او به خوبی می‌دانست که خط میانی قدرتمند نقش مهمی در موفقیت یک تیم در فوتبال دارد و به همین دلیل حضور جورجینیو، مارکو وراتی و نیکولو بارلا در میانه میدان، تاثیر زیادی در موفقیت‌های اخیر آتزوری داشته است. جالب اینکه هیچ‌کدام از این سه بازیکن در تیم‌های بزرگ ایتالیایی عضویت نداشتند.وراتی در ترکیب پاری‌سن‌ژرمن حضور دارد، جورجینیو پس از مدتی بازی در ناپولی، دو فصل اخیر را در چلسی توپ زده و بارلا نیز پیش از انتقال قرضی به اینتر در فصل جاری، در کالیاری بازی می‌کرد. مانچینی امیدوار است این سه بازیکن همین روند فعلی را تا یورو 2020 نیز حفظ کنند تا بتواند تیمش را به مراحل پایانی جام برساند.

مشکل در خط حمله

برخلاف خط میانی قدرتمند، ایتالیا در خط حمله با مشکل روبه‌رو است و اگرچه نفراتی چون لورنزو اینسینیه، چیرو ایموبیله و آندره‌آ بلوتی را در ترکیب خود دارد اما قطعا تیم مانچینی فقدان یک مهاجم بزرگ را حس می‌کند. البته این مهاجمان برخلاف زمان ونتورا، توسط مانچو احیا شده‌اند اما هنوز هم قابل‌قیاس با خط حمله تیم‌های بزرگ اروپایی نیستند. ایتالیا هنوز سه دیدار دیگر در مرحله مقدماتی یورو پیش‌رو دارد و این دیدارها فرصت خوبی است تا او نفرات جوان و ذخیره‌اش را تا پیش از این تورنمنت آزمایش کرده و با وسواس بیشتری فهرست تیمش برای جام ملت‌ها را آماده کند. مانچینی معتقد است فوتبال ایتالیا جوانان آینده‌دار خوبی دارد و می‌تواند با اتکا به آنها تیمی قدرتمند را برای جام جهانی 2022 بسازد. او می‌گوید: «من همیشه به جوانان مستعد فوتبال ایتالیا باور داشته‌ام. باید کمی صبور باشیم تا آنها تجربه لازم برای حضور در دیدارهای بزرگ را به دست آورند. زمانی‌که هدایت تیم ملی را برعهده گرفتم تیم با مشکلاتی چون عدم‌صعود به جام جهانی روبه‌رو بود اما دید من نسبت به فوتبال ایتالیا مثبت بود چون می‌دانستم استعدادهای زیادی وجود دارند که می‌توانند تیم را از آن شرایط خارج کنند. ترکیب تیم ما درحال حاضر بسیار جوان است و البته پدیده‌های دیگری هم در سری A وجود دارند که به‌زودی به تیم ملی می‌رسند.»

 
* مترجم : سیامک خاجی
نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سایه‌روشن‌های تغییر نسل در تیم ملی؛

جوان‌گرایی چگونه حاصل می‌شود؟

امیر کریمی؛ فرهیختگان آنلاین:

اوسمار-پرسپولیس و بازسازی اعتماد

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای استقلالِ نکو

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

آدم‌های اشتباهی و اقتصاد بیمار فوتبال ایران

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین؛

اسکار برای انتخاب ارزان اوسمار!

محمدرضا ولی‌زاده، خبرنگار فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای تیم ملی فوتبال

واگذاری دو باشگاه سرخابی رهاسازی توسط دولت است؛

تداوم اشتباه در واگذاری سرخابی‌ها

هومن جعفری، خبرنگار: 

شهروند، مافیا و تک‌تیرانداز

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و استقلال تاجیکستان؛

ساکن طبقه بالای آزادی

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق؛

فرصتی تاریخی برای بازیکنان استقلال

پیمان اسدیان، خبرنگار:

هانگژو، سنگ محک ورزش ایران

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان؛

این گزارش می‌توانست واقعی باشد!

هومن جعفری، خبرنگار:

تیم المپیک و مصلحت

مجید خاتونی، کارشناس مدیریت و جامعه‌‌شناسی ورزش:

ورزش کشور باید با منافع و اعتبار ملی همسو شود

مسعود فروغی، سردبیر «فرهیختگان»؛

درویش، مترجم و رونالدو؛ سنگ ریاکاری بر سر ما

کسر امتیاز و جریمه مالی سپاهان به شرط رعایت انصاف و عدالت برای همه تیم‌ها به نفع فوتبال است، سیاسیون آدرس غلط ندهند

آزمون بزرگ فوتبال ایران

محمد زعیم زاده، جانشین سردبیر؛

آقای کاردرست، آقا پژمان عزیز! دمت گرم +فیلم

هومن جعفری، خبرنگار گروه ورزش:

بهشت خیرین گمنام

هومن جعفری، خبرنگار:

این خرابه حاصل عملکرد شماست!

هومن جعفری، خبرنگار:

آینده ترسناک است

مجید خاتونی؛ کارشناس مدیریت و جامعه‌شناسی ورزش

انحصار در قانون نویسی، تعرض به حقوق ذینفعان فوتبال

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما همه بیرانوند هستیم؟

فرهیختگان بررسی می‌کند؛

گره انتخاب سرمربی استقلال کجاست؟

مواجهه فدراسیون با منتقدان؛

از طارمی هم شکایت کنید! 

مسعود فروغی

قلب مشترک