• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۳۹۸-۰۷-۱۴ - ۱۲:۰۲
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
10 انتقال گران‌قیمت سه دهه اخیر

ویالی بالاتر از نیمار، زیدان و رونالدو

جالب اینکه در این مدت گران‌ترین بازیکن نفراتی چون رونالدوی برزیلی، زیدان، کریس رونالدو و حتی نیمار نیستند و این جیانلوکا ویالی است که این عنوان را به دست آورده است.

 ویالی بالاتر از نیمار، زیدان و رونالدو

به گزارش «فرهیختگان آنلاین»، انتقال 200 میلیون پوندی نیمار از بارسلونا به پاری‌سن‌ژرمن که دو سال پیش انجام شد، رکورد گران‌ترین انتقال تاریخ فوتبال را به نام این ستاره برزیلی ثبت کرد. با این حال، سایت «توتالی مانی» به بررسی تمامی نقل‌وانتقالات انجام‌شده از سال 1992 تا امروز پرداخته و با احتساب تورم، قیمت کنونی ستاره‌های فوتبال جهان در سال‌های قبل را محاسبه کرده است. جالب اینکه در این مدت گران‌ترین بازیکن نفراتی چون رونالدوی برزیلی، زیدان، کریس رونالدو و حتی نیمار نیستند و این جیانلوکا ویالی است که این عنوان را به دست آورده است. در بین بازیکنان ایرانی نیز انتقال جهانبخش که در ازای 17 میلیون پوند انجام شد، در شرایط کنونی 19.3 میلیون پوند ارزش دارد و در رده بعدی دو انتقال علی دایی 2.3 میلیون پوندی از آرمنیا بیلفیلد به بایرن‌مونیخ و 2.43 میلیون پوندی او از بایرن به هرتابرلین قرار دارد که به ترتیب الان 10 و 8.37 میلیون پوند ارزش دارند.

10- ژان‌پیر پاین (152 میلیون پوند)

مهاجم فرانسوی مارسی 4 فصل پیاپی آقای گل لیگ فرانسه شد و درنهایت در سال 1992 در ازای 10.8 میلیون پوند به میلان رفت که در آن زمان رکوردی جدید در نقل‌وانتقالات محسوب می‌شد که در شرایط کنونی 152 میلیون پوند می‌شود. او تنها یک فصل بعد راهی بایرن‌مونیخ شد.

9- آلن بوکسیچ (153 میلیون پوند)

مارسی در اوایل دهه 90 بازیکنان بااستعداد زیادی در ترکیب خود داشت و یک سال پس از جدایی پاپن، بوکسیچ نیز راهی لیگ ایتالیا شد که در آن زمان ستاره‌های زیادی را به سمت خود جذب می‌کرد. انتقال او 9/9 میلیون پوند خرج روی دست لاتزیو گذاشت که اگر امروز قرار بود این جابه‌جایی انجام شود، 153 میلیون پوند هزینه داشت. البته حضور او در این تیم چندان موفق نبود و در طول سه فصل تنها 17 گل به ثمر رساند.

8- رونالدو (155 میلیون پوند)

سال 2002 و در ادامه پروژه کهکشانی فلورنتینو پرز، رئال‌مادرید سراغ رونالدو، ستاره برزیلی اینتر رفت و با 40.5 میلیون پوند او را به خدمت گرفت. این مبلغ درحال حاضر معادل 155 میلیون پوند است. پسر مریخی در طول 177 بازی برای رئالی‌ها 104 گل به ثمر رساند و 5 جام با این تیم کسب کرد.

7- زین‌الدین زیدان (158 میلیون پوند)

زیزو با انتقالی 69.8 میلیون پوندی عنوان گران‌ترین بازیکن تاریخ را تا سال 2001 به نام خود ثبت کرد. یووه اگر می‌خواست در این روزها او را به رئال بفروشد، 158 میلیون پوند عایدش می‌شد. قطعا او ارزش چنین مبلغی را داشت و حتی در شرایط کنونی بسیار بیشتر از این مبلغ برای خرید او پرداخت می‌شد.

6- ریو فردیناند (159 میلیون پوند)

بسیاری تصور می‌کنند هری مگوایر که در تابستان راهی منچستریونایتد شد، قیمت بسیار بالایی داشت، اما اگر یونایتد به جای سال 2002 امروز برای خرید ریو فردیناند تلاش می‌کرد، باید دو برابر 80 میلیون پوندی را که برای مگوایر داده‌اند، پرداخت می‌کرد. اما فرگوسن در آن زمان 41.4 میلیون پوند به لیدز داد تا گران‌ترین مدافع تاریخ تا آن زمان را به ترکیب تیمش اضافه کند. فردیناند دوران درخشانی را در اولدترافورد سپری کرد و 19 جام را بالای سر برد.

5- گرت بیل (167 میلیون پوند)

سال 2013 پرداخت 90.9 میلیون پوند بسیار عجیب بود، اما رئال این مبلغ را برای خرید بیل از تاتنهام داد تا این ستاره ولزی در صدر گران‌ترین نقل‌وانتقالات تاریخ قرار گیرد. این مبلغ به پول امروز 167 میلیون پوند می‌شود که به نظر می‌رسد برای بازیکنی مثل بیل منطقی است، اما او در دو فصل اخیر از شرایط خوبش فاصله داشته است.

4- روماریو (167 میلیون پوند)

گلزن برزیلی بارسا هم اندازه بیل برای این تیم هزینه داشت. او در سال 1993 و در ازای 10.8 میلیون پوند از آیندهوون به نوکمپ رفت و در همان فصل نخست آقای گل لالیگا شد. ستاره برزیلی در جام‌جهانی 94 تنها یک سال و نیم در بارسا دوام آورد و پس از درگیری با یوهان کرویف، سرمربی فقید این تیم در ژانویه 95 راهی باشگاه دیگری شد.

3- کریس رونالدو (195 میلیون پوند)

با بودجه هنگفتی که رئال در اختیار دارد، اصلا دور از انتظار نبود که یکی از ستاره‌ها تاریخ فوتبال را با پرداخت 84.6 میلیون پوند از منچستریونایتد بخرند. البته رئالی‌ها 9 سال بعد ستاره پرتغالی خود را 100 میلیون پوند فروختند، اما پولی که آنها در سال 2009 پرداختند امروز 195 میلیون پوند ارزش دارد و البته رونالدو با زدن 450 گل در 438 بازی نشان داد که ارزش پرداخت این مبلغ را داشته است.

2- نیمار (202 میلیون پوند)

در دو سال اخیر تنها 2 میلیون پوند ارزش انتقال ستاره برزیلی به پاری‌سن‌ژرمن بالاتر رفته و البته او هنوز نتوانسته به اندازه این مبلغ هنگفت برای تیمش موثر باشد.

1- جیانلوکا ویالی (209 میلیون پوند)

شگفت‌انگیز اینکه ویالی گران‌ترین انتقال تاریخ است. یوونتوس در سال 1992 برای خرید او 14.9 میلیون پوند به سمپدوریا پرداخت که با احتساب تورم، درحال حاضر 209 میلیون پوند ارزش دارد. او به همراه روبرتو مانچینی در سال 2011 سمپدوریا را به نخستین قهرمانی تاریخ خود در سری A رسانده بود و در یووه نیز در طول 4 سال 100 بار به میدان رفت و 53 گل به ثمر رساند.

 

 

* مترجم : سیامک خاجی

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سایه‌روشن‌های تغییر نسل در تیم ملی؛

جوان‌گرایی چگونه حاصل می‌شود؟

امیر کریمی؛ فرهیختگان آنلاین:

اوسمار-پرسپولیس و بازسازی اعتماد

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای استقلالِ نکو

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

آدم‌های اشتباهی و اقتصاد بیمار فوتبال ایران

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین؛

اسکار برای انتخاب ارزان اوسمار!

محمدرضا ولی‌زاده، خبرنگار فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای تیم ملی فوتبال

واگذاری دو باشگاه سرخابی رهاسازی توسط دولت است؛

تداوم اشتباه در واگذاری سرخابی‌ها

هومن جعفری، خبرنگار: 

شهروند، مافیا و تک‌تیرانداز

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و استقلال تاجیکستان؛

ساکن طبقه بالای آزادی

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق؛

فرصتی تاریخی برای بازیکنان استقلال

پیمان اسدیان، خبرنگار:

هانگژو، سنگ محک ورزش ایران

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان؛

این گزارش می‌توانست واقعی باشد!

هومن جعفری، خبرنگار:

تیم المپیک و مصلحت

مجید خاتونی، کارشناس مدیریت و جامعه‌‌شناسی ورزش:

ورزش کشور باید با منافع و اعتبار ملی همسو شود

مسعود فروغی، سردبیر «فرهیختگان»؛

درویش، مترجم و رونالدو؛ سنگ ریاکاری بر سر ما

کسر امتیاز و جریمه مالی سپاهان به شرط رعایت انصاف و عدالت برای همه تیم‌ها به نفع فوتبال است، سیاسیون آدرس غلط ندهند

آزمون بزرگ فوتبال ایران

محمد زعیم زاده، جانشین سردبیر؛

آقای کاردرست، آقا پژمان عزیز! دمت گرم +فیلم

هومن جعفری، خبرنگار گروه ورزش:

بهشت خیرین گمنام

هومن جعفری، خبرنگار:

این خرابه حاصل عملکرد شماست!

هومن جعفری، خبرنگار:

آینده ترسناک است

مجید خاتونی؛ کارشناس مدیریت و جامعه‌شناسی ورزش

انحصار در قانون نویسی، تعرض به حقوق ذینفعان فوتبال

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما همه بیرانوند هستیم؟

فرهیختگان بررسی می‌کند؛

گره انتخاب سرمربی استقلال کجاست؟

مواجهه فدراسیون با منتقدان؛

از طارمی هم شکایت کنید! 

مسعود فروغی

قلب مشترک