خودروی برقی «یوز» ساخته دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین به مرحله نصب پلاک رسید
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین دیروز رسما اعلام کرد اولین یوز ایرانی وارد خیابان‌ها می‌شود؛ خبری که می‌تواند امید کم شدن آلودگی هوا را در دل‌ها زنده کند. این اتفاق قرار است در روزهای ابتدایی مردادماه یعنی کمتر از یک ماه دیگر رخ دهد
  • ۱۳۹۸-۰۴-۱۳ - ۰۸:۳۴
  • 00
خودروی برقی «یوز» ساخته دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین به مرحله نصب پلاک رسید
خودروی برقی دانشگاه آزاد به خیابان‌ها می‌آید
خودروی برقی دانشگاه آزاد به خیابان‌ها می‌آید
به گزارش «فرهیختگان آنلاین»، «اولین خودروهای برقی ایرانی وارد خیابان‌ها می‌شود»؛ این خبری بود که دیروز مرتضی موسی‌خانی، رئیس کمیته ملی ربوکاپ ایران اعلام کرد. گویا قرار است بالاخره اولین سری خودروهای برقی تولیدشده توسط دانشگاه آزد اسلامی مردادماه وارد بازار کشور شده و در خیابان‌های تهران تردد کنند؛ خودرویی که برای شهرهای پرترافیک که فضای کمی برای تردد و پارکینگ دارند، مناسب است.

1- داستان این خودرو به سال 87 برمی‌گردد؛ زمانی که مطالعات درباره طراحی و ساخت خودروی برقی آغاز شد

2-  اواخر سال 92 بود که مشکلات آلودگی هوا در تهران و کلانشهرهای ایران ذهن مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی را به ساخت خودرویی معطوف کرد که نه‌تنها این مشکلات حل شود، بلکه از حجم تردد خودروهای سنگین در خیابان‌ها نیز بکاهد. همان سال ساخت خودروی برقی دانشگاه آزاد اسلامی آغاز شد

3- دی‌ماه سال 93 بود که این خودرو با ظرفیت دو نفر که توسط دانشجویان و اساتید دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین ساخته شده بود، رونمایی شد

4- دی‌ماه سال 95 بود که رئیس‌جمهور از خودروی برقی دوسرنشین یوز، دیدن و با آن رانندگی کرد.شهریور سال 96 اما خبر رسید که خط تولید «یوز» دانشگاه آزاد اسلامی از مهر همان سال آغاز می‌شود

5- روزهای ابتدایی سال 97 موسی‌خانی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین خبر داد که مجوز شماره‌گذاری خودروی برقی دو نفره این دانشگاه اخذ شده و قرار است در پنج مرحله، 400 دستگاه از این خودرو وارد بازار شود

6- حالا بعد از یک سال دیروز او رسما اعلام کرد اولین یوز ایرانی وارد خیابان‌ها می‌شود؛ خبری که می‌تواند امید کم شدن آلودگی هوا را در دل‌ها زنده کند. این اتفاق قرار است در روزهای ابتدایی مردادماه یعنی کمتر از یک ماه دیگر رخ دهد

 

اما ایده ساخت خودروی برقی از چه زمانی کلید خورد؟

داستان این خودرو به سال 87 برمی‌گردد؛ زمانی که مطالعات درباره طراحی و ساخت خودروی برقی آغاز شد. ویرایش‌های ابتدایی آن در سه دوره مسابقات دانشگاه شریف شرکت کرد و در هر سه دوره نیز موفق به کسب مقام اول شد. اما اواخر سال 92 بود که مشکلات آلودگی هوا در تهران و کلانشهرهای ایران ذهن مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی را به ساخت خودرویی معطوف کرد که نه‌تنها این مشکل حل شود، بلکه از حجم تردد خودروهای سنگین در خیابان‌ها نیز بکاهد. همان سال ساخت خودروی برقی دانشگاه آزاد اسلامی آغاز و در مدت کوتاهی نیز رونمایی شد. مسئولان دانشگاه نام یوز را برای این خودروی برقی انتخاب کردند که یکی از محصولات دانش‌بنیان دانشگاه است.

دی‌ماه سال 93 بود که این خودرو با ظرفیت دو نفر که توسط دانشجویان و اساتید دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین ساخته شده بود، رونمایی شد. این خودروی شارژی دارای عرض 120 سانتیمتر و طول دو متر است که هیچ‌گونه آلودگی تولید نمی‌کند.

ساخت آن الگوبرداری از مدل خودروهایی است که در کشورهای فرانسه، چین، ژاپن و دیگر کشورها ساخته شده‌اند و تصمیم بر این است تا به‌عنوان خودروی دوم استفاده شود که می‌توان به صورت افقی در فضای یک متر و 20 سانت در تمام مکان‌ها پارک کرد. در این خودرو از سمت بالا باز می‌شود، بنابراین نیاز به فضای کمی دارد و می‌توان از آن برای جایگزین کردن خودروهای دیگر و نیز استفاده برای مسافت‌های کوتاه شهری استفاده کرد و می‌تواند جایگزین وسیله پرخطر موتورسیکلت باشد.

دانشجویان واحد قزوین برای ساخت آن حدود 450قطعه موردنیاز آن را طراحی و تولید کرده و محققان برای ساخت آن زمانی یک‌ساله را صرف کرده‌اند. اتومبیل ساخت دانشگاه آزاد اسلامی تمام ویژگی‌های مدل‌های مشابه خارجی خود را دارد و مختص شرایط جغرافیایی تهران و شیب‌های تند این شهر طراحی و تولید شده است. قدرت مناسب این خودرو با توجه به ویژگی‌های طبیعی شهر تهران، عمر مناسب باتری آن و سرعت مناسب ازجمله ویژگی‌های آن است.

 مراحل طولانی کسب استاندارد

اما ساخت این خودرو تنها برای ورود به بازار کافی نبود؛ ماشین برقی ساخت دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین راه زیادی را طی کرد تا بتواند بالاخره وارد خیابان‌ها شود.

دی‌ماه سال 95 بود که رئیس‌جمهور از خودروی برقی دوسرنشین یوز، محصول شرکت دانش‌بنیان دانشگاه آزاد اسلامی قزوین دیدن و با آن رانندگی کرد. حسن روحانی ضمن خوب و کیفی ارزیابی کردن این خودروی پاک و دوستدار محیط‌زیست، آن را برای کلانشهرهای کشور بسیار مناسب دانست.

شهریور سال 96 اما خبر رسید که خط تولید «یوز» دانشگاه آزاد اسلامی از مهر همان سال آغاز می‌شود. قرار بود تولید یوز نهایی و اجرایی و روزانه چندین خودرو تولید شود. همان زمان اعلام شد اکثر مراحل استاندارد خودروی برقی یوز انجام شده و فقط تست زاویه دید باقی مانده است. قرار بود «یوز» شماره‌گذاری شود، اما باز هم زمان شماره‌گذاری آن به دلیل طولانی بودن مراحل کسب استاندارد به تعویق افتاد.

ورود اولین یوز ایرانی به خیابان‌ها

روزهای ابتدایی سال 97 موسی‌خانی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین خبر داد که مجوز شماره‌گذاری خودروی برقی دو نفره این دانشگاه اخذ شده و قرار است در پنج مرحله، 400 دستگاه از این خودرو وارد بازار شود. حالا بعد از یک سال دیروز او رسما اعلام کرد اولین یوز ایرانی وارد خیابان‌ها می‌شود؛ خبری که می‌تواند امید کم شدن آلودگی هوا را در دل‌ها زنده کند.

این اتفاق قرار است در روزهای ابتدایی مردادماه یعنی کمتر از یک ماه دیگر رخ دهد. موسی‌خانی که با خبرگزاری مهر گفت‌وگو می‌کرد، از مشخصات آن سخن گفت. به گفته او، طول این خودرو به اندازه عرض یک خودروی معمولی است و در فضای پارک در جای یک خودروی معمولی می‌تواند سه خودروی برقی توقف کند. این وسیله نقلیه با برق معمولی شارژ می‌شود و با یک نوبت شارژ قادر است ۱۰۰ کیلومتر مسافت طی کند. باتری این خودروی برقی امکان شارژ طولانی‌مدت را هم دارد و با سرعت ۹۰ کیلومتر در ساعت می‌تواند در شهر تردد کند.

آن‌طور که موسی‌خانی می‌گوید، این وسیله نقلیه با اکسل و موتور قوی می‌تواند شیب‌های تند مناطق شمال تهران و حتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات را به‌راحتی بالا رفته و عبور کند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین گفته است: «پنج دستگاه از این خودرو ساخته و وارد تست آزمایشی شده. برای قطعات ۱۰۰ دستگاه دیگر سفارش گرفته‌ایم که آماده ترخیص از گمرک شده. قطعات ۹۵ دستگاه نیز آماده است و آماده تولید این تعداد خودروی الکتریکی هستیم. با حمایت دولت مجوز شماره‌گذاری این خودروها صادر و ۳۰ دستگاه آماده پلاک‌گذاری شده است.» او افزود: «پس از تست آزمایشی و ورود خودروهای ساخته‌شده به خیابان‌ها با توافق انجام‌شده با خودروسازان بزرگ کشور امیدواریم وارد فاز ساخت و تولید انبوه آن شویم.»

به گفته موسی‌خانی، این خودرو زیبایی قابل‌توجهی دارد و با تیپ خلبانی و چهار ستاره از ضریب ایمنی بالایی برخوردار است و امکانات خوبی در حوزه الکتروموتور، باتری و سایر تجهیزات دارد. او تاکید کرد: «برای کمک به تولید ملی باید از این خودرو حمایت شود تا حاصل دستان جوانان نخبه بتواند وارد بازار شده و به اقتصاد و اشتغال کشور کمک کند. خرید این خودروها کمک به تولید داخلی و حمایت از اشتغال است و امروز افتخار می‌کنیم جوانان کشور پس از شرکت در مسابقات خودروی الکترونیک توانسته‌اند ایده‌های علمی خود را به ثروت تبدیل کنند.»

 ساخت قطعات را بومی‌سازی کردیم

موسی‌خانی بیان کرد: «از ۹۰۰ قطعه مهم این خودروی الکتریکی حدود ۸۵۵ قطعه داخلی‌سازی شده و تنها ۴۰ قطعه وارداتی است که این قطعات در سال‌های آینده می‌تواند بومی‌سازی شود. رانندگی راحت و آسان، پارک راحت، ظاهر زیبا، سرعت مناسب، حجم کم، سوخت پاک و ارزان و قدرت مانور بهتر در شهرهای پرترافیک از ویژگی‌های خودروی برقی ساخته‌شده در دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین است.»


 

* نویسنده : سارا طاهری روزنامه نگار

مطالب پیشنهادی
نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰